E36 M3 3.2 welke benzine tanken jullie?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: E36 M3 3.2 welke benzine tanken jullie?

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 11:12

hm...Tango haalt het daar ook gewoon weg...
Conclusie
De benzine van Tango komt bij dezelfde raffinaderijen en brandstofdepots vandaan als de grote oliemaatschappijen. De meeste oliemaatschappijen voegen aan de brandstof additieven toe die de brandstofsystemen schoonhouden. Ook Tango. Bij de "speciale benzines" van de grote oliemaatschappijen worden soms meer additieven toegevoegd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat u door de extra additieven niet zuiniger rijdt. Doordat nieuwe "speciale benzines" in het voorjaar geïntroduceerd worden, kan het lijken dat u zuiniger rijdt.
hier het hele verhaal op de Tango site en lijkt overeen te komen met wat Michel zegt

http://www.tango.nl/overtango/brandstofkwaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;

ik merkte gisteren (na de 2de maal achter elkaar Tango tanken) dat de auto er wat minder goed op loopt, ja leek al eerder zo maar gister viel het me echt op, net of die iets minder goed oppakt, nu kan ik me dat ook wat inbeelden maar toch.
Rijd helaas te weinig (wel goed voor de knip) om het verschil meteen te merken na bv een goede brandstof voor mijn knor en een mindere of met toegevoegd spul voor de kar.

ff kijken wat Firezone zegt...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 jul 2013, 11:23

Blijft toch vreemd met die brandstoffen...

Ik tank altijd in Baarn bij de Shell maar een enkele keer als het zo uitkomt bij mijn schoonouders in friesland bij een Firezone die daar in de buurt zit en op een tank firezone kom ik gewoon altijd 1 kilometer minder ver per liter dan een tank van de shell waar het door komt geen idee...

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 11:23

dat klinkt heel wat 'eerlijker' ...die hebben schijnbaar hun eigen laad stations...

zie pdf

http://www.firezone.nl/media/attachment ... ndstof.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

en

Afbeelding
Firezone heeft een eigen depot en met eigen tankauto’s wordt de brandstof naar onze stations gereden. Hierdoor is de traceerbaarheid en de juiste kwaliteit van de producten tijdens het gehele traject (van raffinaderij tot in uw tank) gewaarborgd en kunnen wij u dezelfde kwaliteit brandstof als de andere A-merken garanderen.
http://www.firezone.nl/belangrijk/kwaliteit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

die lijken dus wel 'eerlijker' te zijn.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 18 jul 2013, 11:25

Dus zelfs BP Ultimate die ik altijd wel hoog had zitten is dus gewoon ordinaire 95 met affitieven.

Nou fraai dan. :?

Michel325i

Bericht door Michel325i » 18 jul 2013, 11:27

@GTRene;

De Firezone Ron98 komt uit Antwerpen/Herentals, dat kan ik je 100% garanderen, evenals de Berkman Ron98. Ik weet het, omdat ik het zelf aan deze partijen vanaf daar verkoop.
Mbt die problemen van je pinpas moet je Firezone dan even contacten, daar kan ik je weinig aan helpen.

@Martijn;

Het probleem met benzine is dat het een componentenproduct is, wat bestaat uit Eurobob(wat weer uit andere dingen is opgebouwd) en ethanol. Ethanol is gemaakt uit natuurproducten. Eurobob is geen benzine en ook niet op benzine specificatie, daar heb je ethanol voor nodig.

Voor de diesel is dit anders, diesel is wel een puur "gereed" product. Hier hoef je niets aan toe te voegen om dit op specificatie te krijgen, wel is het zo dat je voor de overheid hier ook biotoevoeging aan toe moet voegen. Dus vaak wordt hier biodiesel aan toegevoegd(opgebouwd met kroketten/frikandellen/vetten). Als je dit als verkopende partij niet doet, moet je hier tickets voor kopen.

Het probleem is plat gezegd, in Nederland heb je niet heel veel terminals lees, waar de maatschappijen laden, alleen onderstaande.
Amsterdam; Gulf Amsterdam, BP Amsterdam
Rotterdam; BP Pernis, Shell Pernis, Esso Botlek
Utrecht; Argos
Geertruidenberg; Argos
Roermond; Argos
Groningen; Q8/Total
Hengelo; Argos
Zwolle; Argos
Kampen; Salland Olie
Arnhem; Shell
Wageningen; Argos

Euro 98, dichtsbijzijnde terminals;
Esso Antwerpen/ Total Antwerpen/ Argos Herentals

Met betrekking tot de opmerking die Bert maakt, moet je het inderdaad door een labratorium laten testen, dan meten ze je product ook op waardes. Als iemand van jullie in de buurt woont van Amsterdam/Rotterdam moet je een keer een monstertje binnenbrengen bij Inspectorate (kost iets van €80) dan checken ze hem op octaan en een paar andere waarden.

Michel325i

Bericht door Michel325i » 18 jul 2013, 11:34

Nog even als aanvulling;

Veel dingen zitten mensen ook tussen de oren, zoals lichtere/zwaardere voet, ik kan daar minder of verder op komen per liter.(ik geloof je hoor Martijn!) Maar dat zien wij ook met vrachtwagenchauffeurs die dit soort opmerkingen maken, en als je dan ritregistratie gaat volgen zie je andere dingen.

Je moet wel in mind houden, als je van 95 naar 98 overstapt, en je rijdt 1 tank erop.
Bijvoorbeeld eerst 60 liter op 95, en dan gooi je omdat er nog 5 liter inzit er 55 liter 98 in, heb je nog niet meteen het juiste resultaat, omdat heel je verbrandingssytemen/inspuiting etc moet aanpassen.
Daarnaast moet je ook rekening houden dat er ook wat "vuil" in je tank kan zitten, waardoor soms niet de meest ideale prestaties worden behaald.
Je hebt pas het beste resultaat, als je 1 tank euro 98 hebt leeggereden en dan weer hem daarmee volgooit.

Wat je wel altijd kan doen, als je een keer een paar euro over hebt is voor €8,= een octaanbooster kopen, die vergroot tot 5 punten je octaan getal. Het is alleen wel relatief duur.

Daarnaast heb je een probleem in Nederland dat er "weinig" vraag is naar Euro 98, daarom dat er ook nog maar relatief weinig pompen zijn.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 11:39

Michel325i schreef:@GTRene;

De Firezone Ron98 komt uit Antwerpen/Herentals, dat kan ik je 100% garanderen, evenals de Berkman Ron98. Ik weet het, omdat ik het zelf aan deze partijen vanaf daar verkoop.
Mbt die problemen van je pinpas moet je Firezone dan even contacten, daar kan ik je weinig aan helpen.
Ik heb ze destijds toen ik daar voor de 3d keer kwam tanken vanwaar ik de eerste 2x moest wisselen van pomp omdat 1 van de 2 niet werkte (pinpas ook bij andere mensen) het lijtk wel of bv de Tango die daar bijna om de hoek zitten, die Firezone pinding saboteren :tooth: die 2 zitten namelijk heel dicht bij elkaar aan de prijs (strijden om)

toen ik dus de derde keer bij de Firezone kwam werkte er geen 1 pin (mensen die daar kwamen hadden het vaker gehad) nu kon ik net als velen dan naar die Tango, maar ik dacht, kom op ik bel dat storings nummer van die Firezone...

paar keer gedaan maar buiten gebruik dat nummer :bag:
ik dacht, willen ze dan geen brandstof verkopen? eindelijk Ron98 daar maar dat gedoe soms er om heen en dan ook nog een niet werkend tel nummer :tooth:
toen alsnog maar naar de Tango en daarna thuis die firezone via Internet geschreven over de problemen daar en schijnbaar zou daar wat aan gedaan worden en of was al gedaan?
kan je vertellen toen nog niet :tooth: magoed wellicht nu, zal binnenkort eens weer kijken als ik moet tanken.

natuurlijk als er mensen 'sabotage' plegen aan zo'n pin instalatie computer ivm concurrentie (ja kijk teveel film wellicht) kunnen ze daar weinig aan doen ofcorse.

en af en toe naar Enter bij de Gulf Chalenger brandstof, dat vind mijn knor nog beter :D

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 11:58

en om het verhaal te 'backen' van Michel lees ik net dit :shock: wordt eigenlijk tijd dat de anwb ofzo daar eens wat tegen doet en dat iedereen eerlijke zaken moet vermelden op hun pompen om tuners auto's en oudere sportwagens e.d. wat te beschermen.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door R.J. Bijsterbosch Bekijk Berichten
Je hebt inweze gelijk wat de knocksensor betreft. Maar zie het als een beveiliging. De autofabrikant levert de auto af met een basis aan software instellingen qua motormanagment en vertelt erbij welke brandstof je moet gebruiken.

Heb je dus een auto waar de fabrikant 95 voorschrijft en je tankt 98 dan heb je geen problemen en zal je knocksensor weinig in actie komen. Je ECU gebruikt de basis software (95) en gaat niet uitzichzelf als die geen knock registreert het onstekingstijdstip verlaten tot dat ie knock registreert. Het is namelijk de bedoeling dat je van knock wegblijft en het niet gaat opzoeken. Dus met andere woorden een 98 tanken terwijl 95 ook goed is, heeft technisch gezien geen nut.

Heb je dus een auto waar de fabrikant 98 voorschrijft en je tankt 95 dan heb je dus wel een probleem en zal je knocksensor veel in actie komen. Je ECU reageert op het signaal van je knocksensor en zal het onstekingstijdstip verlaten, maar tegelijkertijd gaat ie je onstekingstijdstip ook weer vervroegen, omdat ie namelijk altijd weer naar de basisinstelling terug wil. Je basis instellingen van je ecu zullen niet herschreven worden uit zichzelf en het onstekingstijdstip zal niet permanent verlaat worden.
Het zal niet 1,2,3 schade opleveren maar technisch gezien moet je motor eerst pingelen voordat je knocksensor in actie komt en dus pingelt je motor toch kortstondig en dus krijg je uiteindelijk schade hiervan.

Een auto heeft niet een stel hersenen aan boord die zichzelf nieuwe dingen aanleerd, dat zou wat wezen. Dan lopen we hier straks rond in een oorlog tussen de autobots en de decepticons . Het is nog steeds zo dat je een ECU dingen moet vertellen en dat noemen ze mappen.

Je moet ook een ding niet vergeten we hebben het hier wel over skylines en geen fiat panda. Het verschil tussen een boodschappenauto en een sportwagen. Rij je rustig dan zal het zo'n vaart niet lopen (ook loop je hier een risico), maar ga je even sportiefrijden dan ben je toch wel serieus je motor stukje bij beetje aan het slopen.

Nog even wat anders. Ik kom redelijk vaak op raffinaderijen en ook op die van BP Rotterdam Europoort, waar ze de BP ultimate 98 o.a. maken. BP ultimate 98 is niks anders dan een Euro95 met een bepaald mengsel van additives waaronder een octaanverhoger. Waardoor deze benzine zich gedraagd als een 98 benzine met de gunstige bijeffecten van een schonere motor en noem maar op.
BP verschilt hierin met zijn concurrenten zoals Shell, Texaco, Esso etc etc. Die leveren hun euro 95 met de additives voor een schonere motor, maar niet met een octaanverhoger.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 12:10

de Gulf Challenger in NL is wel minimaal Ron99 ze zeggen vaak Ron100
mijn Hartge loopt daar ook goed op, moet er alleen een eindje voor om rijden, magoed dat is ook wel weer eens goed om eens uit de deur te komen :mrgreen:

zal Zaterdag eens daar gaan tanken en die Tango wat mixen met betere brandstof :df:
toevallig :ongeveer als: is er zaterdag ook weer de benzine actie wat 12c korting oplevert :hangloose:

http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Michel325i

Bericht door Michel325i » 18 jul 2013, 15:34

Nu we toch deze discussie hebben, vanavond op Ned3 De Rekenkamer. Hoe tot brandstofprijzen? En anders iets voor uitzendinggemist.nl
http://www.tvgids.nl/programma/14779977/De_Rekenkamer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2013, 18:43

Als BP Ultimate een Euro95 is met een aantal additieven en een octaanverhogende component (tot ron98), dan is het toch gewoon ron98? Euro95 is ook niet uit "zichzelf" Euro95.

Een kopje heet water wordt ook pas thee als je het theezakje er in hangt. Zonder thee is het gewoon heet water.

MParallel

Bericht door MParallel » 18 jul 2013, 20:08

^^

Daar heb je wel een goed pint denk ik.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2013, 21:03

Dank u :wink:

Ik heb ook altijd begrepen dat als er op de sticker op de pomp Ron98 staat, het ook Ron98 moet zijn. Denk dat het wel goed zit met de Ultimate :wink:

TLRS

Bericht door TLRS » 18 jul 2013, 22:34

Hier in de regio zit een pomp waarvan ik heb vernomen dat deze zelf om go juice gaat over de grens (Antwerpen), m.a.w. de real deal '98. De eigenaar heeft zelf ook een mooie voiture, moet ook voor gezorgd worden natuurlijk. Tot voor kort reed ik op '98 van de BP overigens, helaas is dat station nu geen BP meer. Daar reed m'n auto voor het gevoel beter op dan witte pomp spul. Bij m'n vorige auto's heb ik het nooit zo gemerkt.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 23:48

hiero ook, eerst de/mijn :ongeveer als: BP pomp weg :wtf:
ja zegt die volgende pomphouder, die wat wij hebben is net zo goed...(Ron95 met extra''s) :bag:

gelukkig ontdekte ik 200 meter verderop de Argos met Ron98 die net zo goed was, dus ikke blij ...
om vervolgens na een aantal maanden die Ron98 te zien verdwijnen in ook een geupgrade Ron95 :hammer:

Op de Tango gaat die schijnbaar vanaf de 2de tank sowieso iets anders lopen (lees minder) en dus toch maar Firezone wat vaker en als ik me wat goed voel ff naar Enter om rijden,
om het betere Gulf Challenger tanken (eigenlijk moet ik dat elke keer doen) :mrgreen:

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 19 jul 2013, 07:15

Michel325i schreef:Guys,

Mbt de vraag Shell V-Power/Texaco Euro XL/ Blue one 95/ Total Excellium/ BP Ultimate. Dit zijn allemaal standaard Euro 95 met additieven die toegevoegd worden, alsook bio-ethanol(moet mbt de Nederlandse regelgeving 4,8% biobrandstof toegevoegd worden).

Ik wil het niet ronduit hard zeggen, maar zeg het toch..

Is een pertinente leugen dat de Ultimate van BP een veredelde 95 is. Bp Ultimate 98 is wel degelijk een op zich zelf staand product en geen veredelde 95 (wat de Challanger van Gulf trouwens wel is) BP is trouwens een van de weinige maatschappijen die dusdanig met zijn product bezig is dat met dedicated transport doet, wat in zoverre wil zeggen dat diesel altijd in diesel compartimenten en benzines in benzine compartimenten vervoerd wordt. En ik zeg 1 van de weinige, maar ben nog geen enkel andere maatschappij tegen gekomen die dit zo doet.

Sterker men is zo nauwgezet, mocht er per ongeluk wat 95 in het 98 tankje gelost worden... al is t maar 200 liter en zit er 8000 liter in, gaat het er gewoon uit. punt. Als je in de oliehandel zit, weet je dat dat niet altijd het geval is, en dan druk ik mij genuanceerd uit.

fuseekogel

Bericht door fuseekogel » 19 jul 2013, 07:23

GTRene schreef:en om het verhaal te 'backen' van Michel lees ik net dit :shock: wordt eigenlijk tijd dat de anwb ofzo daar eens wat tegen doet en dat iedereen eerlijke zaken moet vermelden op hun pompen om tuners auto's en oudere sportwagens e.d. wat te beschermen.
Citaat

Nog even wat anders. Ik kom redelijk vaak op raffinaderijen en ook op die van BP Rotterdam Europoort, waar ze de BP ultimate 98 o.a. maken. BP ultimate 98 is niks anders dan een Euro95 met een bepaald mengsel van additives waaronder een octaanverhoger. Waardoor deze benzine zich gedraagd als een 98 benzine met de gunstige bijeffecten van een schonere motor en noem maar op.r.

Wederom niet juist, Ultimate 98 komt vanuit Amsterdam en alleen daar vandaan de enige ultimate die te laden is op Pernis is de diesel variant.

En als laatste de 98 van de Tango komt ook uit Belgie vandaan net zoals die van de Q8, maar ja, dat is beide Kuwait http://nl.wikipedia.org/wiki/Tango_CV

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 19 jul 2013, 08:35

Dan heb ik nog een vraagje aan de heren kenners. Mijn turbo benzine BMW uit 1984 "eet" alle benzines. Daarbij merk ik geen verschil tussen de diverse pompen. Ik tankte voor onze dagelijkse Ford Focus diesel altijd onbemand. Geen probleem. Totdat ik bij de onbemande pomp bij ons op de hoek ging tanken. Op die diesel leek het net alsof de motor heel soms haperde. Mijn schoonvader heeft ook twee of drie keer daar getankt en had met zijn benzine auto een soortgelijke ervaring. Heel apart. Uitlezen bij hem gaf niets aan maar de auto gaat er niet goed mee om. Hoe kan dat?

Wij tanken daar dus niet meer... Het is een Tinq die wordt bijgevuld door een Gulf auto.
Laatst gewijzigd door EvdP op 19 jul 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2013, 09:06

Vlokmans schreef:Als BP Ultimate een Euro95 is met een aantal additieven en een octaanverhogende component (tot ron98), dan is het toch gewoon ron98? Euro95 is ook niet uit "zichzelf" Euro95.

Een kopje heet water wordt ook pas thee als je het theezakje er in hangt. Zonder thee is het gewoon heet water.
Juist. als ze in goes op de bank gaan ziet de tuner gelijk met een remap of er goede 98 is getankt of niet, scheelt echt veel met afstellen.
Hij adviseert altijd BP.

Overigens helpt die octaanbooster prima, je wordt alleen getild, want het kost werkelijk geen drol als je de juiste adressen hebt, 3 euro per flesje.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 19 jul 2013, 10:08

EvdP schreef:Dan heb ik nog een vraagje aan de heren kenners. Mijn turbo benzine BMW uit 1984 "eet" alle benzines. Daarbij merk ik geen verschil tussen de diverse pompen. Ik tankte voor onze dagelijkse Ford Focus diesel altijd onbemand. Geen probleem. Totdat ik bij de onbemande pomp bij ons op de hoek ging tanken. Op die diesel leek het net alsof de motor heel soms haperde. Mijn schoonvader heeft ook twe of drie keer dar getankt en had met zijn benzine auto een soortgelijke ervaring. Heel apart. Uitlezen bij hem gaf niets aan maar de auto gaat er niet goed mee om. Hoe kan dat?

Wij tanken daar dus niet meer... Het is een Tinq die wordt bijgevuld door een Gulf auto.
Dit heeft onze Ford ook gehad nadat we een paar keer bij de Makro hadden getankt. Tank leeggereden, ergens anders getankt en het was weg. Heel vreemd.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jul 2013, 11:11

lekker verwarrend allemaal :roll:

mijn auto is behoorlijk gevoelig voor een "mindere" of niet juiste kwaliteit brandstof, bij de eerste tank valt het nog mee (dat is dan ook nog wat mix) maar vanaf de 2de tank begint het bij bv vermogen vragen of bij gas los en afremmen op de motor (iets andere geluidjes/plofjes )

de Gulf Challenger is minimaal Ron99 ook volgens hun spec kaart dus daar ga ik vanuit dat het klopt.
wellicht dat je bedoelt hun Gulf superplus?

maar ff op een rij...

BP Ultimate is nog steeds Ron98 de juiste voor vele sportieve karren
Gulf Challenger Ron99/100 ook
Firezone Superplus Ron98 ook
Aral Ron98/100 ook
Argos Ron98 ook (helaas zijn ze in Almelo overgestapt naar een veredelde 95 grrr)

in mijn geval tot nu toe nog de Firezone dichtbij (600meter ofzo), de BP Ultimate in Borne (8km ofzo)
en de Gulf Challenger Ron99/100 is zo'n 12km oid

markm

Bericht door markm » 22 jul 2013, 17:15

Michel325i schreef:Nog even als aanvulling;

Veel dingen zitten mensen ook tussen de oren, zoals lichtere/zwaardere voet, ik kan daar minder of verder op komen per liter.(ik geloof je hoor Martijn!) Maar dat zien wij ook met vrachtwagenchauffeurs die dit soort opmerkingen maken, en als je dan ritregistratie gaat volgen zie je andere dingen.

Je moet wel in mind houden, als je van 95 naar 98 overstapt, en je rijdt 1 tank erop.
Bijvoorbeeld eerst 60 liter op 95, en dan gooi je omdat er nog 5 liter inzit er 55 liter 98 in, heb je nog niet meteen het juiste resultaat, omdat heel je verbrandingssytemen/inspuiting etc moet aanpassen.
Daarnaast moet je ook rekening houden dat er ook wat "vuil" in je tank kan zitten, waardoor soms niet de meest ideale prestaties worden behaald.
Je hebt pas het beste resultaat, als je 1 tank euro 98 hebt leeggereden en dan weer hem daarmee volgooit.

Wat je wel altijd kan doen, als je een keer een paar euro over hebt is voor €8,= een octaanbooster kopen, die vergroot tot 5 punten je octaan getal. Het is alleen wel relatief duur.

Daarnaast heb je een probleem in Nederland dat er "weinig" vraag is naar Euro 98, daarom dat er ook nog maar relatief weinig pompen zijn.
weinig vraag naar 98, maar dan vraag ik me eigen af of er wel veel vraag is naar de duurdere varianten van 95?
Volgens mij tankt men gewoon het goedkoopst wat er voor handen is, zeker in combinatie met deze brandstofprijzen.

MParallel

Bericht door MParallel » 22 jul 2013, 20:10

markm schreef: weinig vraag naar 98, maar dan vraag ik me eigen af of er wel veel vraag is naar de duurdere varianten van 95?
Volgens mij tankt men gewoon het goedkoopst wat er voor handen is, zeker in combinatie met deze brandstofprijzen.
Dat geldt ongetwijfeld voor het gros van de Nederlanderz, maar je zit hier wel op een forum van eigenaren van auto's met wat meer vermogen en die kijken wel naar wat ze in hun tank gooien.

markm

Bericht door markm » 23 jul 2013, 10:56

MParallel schreef:
markm schreef: weinig vraag naar 98, maar dan vraag ik me eigen af of er wel veel vraag is naar de duurdere varianten van 95?
Dat geldt ongetwijfeld voor het gros van de Nederlanderz, maar je zit hier wel op een forum van eigenaren van auto's met wat meer vermogen en die kijken wel naar wat ze in hun tank gooien.
Joh???
Maar ik durf te zeggen dat die liever 98 in dr tank zouden gooien dan een 95 premium.
Dus dan blijft de vraag ernaar in mijn ogen nog steeds het zelfde.

Plaats reactie