We hebben het over 1500 kilo. Mijn E34 535i woog 50 kilo meer en daarbij had nooit iemand het over het gewicht. Het formaat van de 159 zit tussen een E39 en E60 in. Dus ik vind 't gewicht eerlijk gezegd wel meevallen. Het ding zit vol airbags (8), heeft een Diesel voorin en is imho alleen zwaar te noemen als je hem vergelijkt met een 156, wat een veel kleinere auto is.
Vergelijk je hem met een 166, dan klopt 't weer. En die auto wordt nooit zwaar genoemd. En ja, voor sportief gebruik heb je de 2.4 JTDM nodig... Bij een sportieve rijstijl zal de 2.4 in de praktijk zuiniger zijn, is mijn ervaring in de 166, omdat je minder gas hoeft te geven om heel vlot te kunnen rijden. Deze 1.9 JTDM moet je echt vloeren als je een sprintje wilt trekken en dan zie je hele andere waarden op je schermpje verschijnen. Ik vind de auto lekkerder rijden als je een rustige rijstijl hanteert, dus rijd ik in deze auto relaxed. Zoals in mijn Saabs... Sommigen vinden dat misschien raar, maar ik ben raar.
De vorige eigenaar had een gemiddelde van 1:13 op de boordcomputer staan. Ik rijd doorgaans erg rustig. Files en de stad nekken je enorm qua verbruik. En het niet gebruiken van de cruise control ook. Ik haal op de snelweg zo'n 1:20 a 1:23.
Ik heb nu bijna 600 km gereden en de tank zit nog niet op de helft. Ik denk dus dat de boordcomputer wel klopt.
En dan rijd ik ook nog rond op (vrij grof geprofileerde) winterbanden. Zomerbandjes zouden nog een paar procent moeten schelen. Een opdrachtgever van me heeft 17 inch van zijn 159 SW te koop binnenkort, omdat 'ie overstapt op 18 of 19 inch. Dus die komen hier dan onder.
Anyway, als ik 1:13 gemiddeld had gereden, dan was 't voor mij niet zo heel erg interessant geweest. Dit vind ik prima te doen, centenkwestietechnisch gezien.