E34 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 jul 2008, 13:52

Mooi verslag van een niet zo´n mooi voorval :wink: Verkeerd geslepen klepzittingen kan er voor zorgen dat de klep onvoldoende warmte kwijt kan of heb je ook nog iets kunnen achterhalen m.b.t. de klepspeling :?:

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2008, 14:03

Niels schreef:Mooi verslag van een niet zo´n mooi voorval :wink: Verkeerd geslepen klepzittingen kan er voor zorgen dat de klep onvoldoende warmte kwijt kan of heb je ook nog iets kunnen achterhalen m.b.t. de klepspeling :?:
De klepspeling stond voor de uitlaatkleppen i.d.d te krap (0,15mm voor de verbrandde klep). Inspectie II waarbij de klepspeling is gesteld is amper 3k km geleden geweest. Tegenwoordig heb ik het speciale gereedschap voor het indrukken van de stoterbussen dus kan het zelf, maar heb dit (helaas) niet voor de E28S gecontroleerd. Ik vond dit niet nodig gezien de weinige kilometers sinds de laatste inspectie II. Achteraf een dure fout, maar gezien de schade kan ik niet bewijzen of de klepspeling destijds wel goed is afgesteld. Als de kleppen in de klepzittingen zijn ingeslagen krijg je een zelfde effect. Ik denk wel dat de klep is ingeslagen, maar niet teveel aangezien het merendeel op 0,21mm stond (wat ook te krap is), maar of 0,09mm dit kan veroorzaken waag ik te betwijfelen. Het is een combinatie van factoren geweest. De defect geraakte hoogspanningskabel i.c.m de koolstof afzetting op de klep klepstelen en de te krappe klepspeling waardoor de klep i.d.d minder koelt. De derde cylinder is te heet geworden door het slechte inslijpen van de uitlaatklep.

Ik heb bewijzen dat de vorige eigenaar een soortgelijk defect heeft gehad en gezien het afwijkende patroon van cyl #3 vermoedt ik dat hij deze kleppen heeft (laten) vervangen. Gezien de toestand van de rest van de uitlaatkleppen is het een kwestie van tijd voordat de rest zou gaan. Als hij ze toen allemaal (goed) had vervangen dan was er w.s niets aan de hand geweest. Typisch een geval van reparatie met als doel een snelle verkoop.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 jul 2008, 14:28

alpinab10biturbo schreef:
Smudde offreerde mij 8580 Euro ex BTW, ex korting. Viel mij op zich nog wel mee, maar het blijft een hoop geld.
Verschillen de prijzen met een Duitse dealer? Het zijn toch aardige grote bedragen.

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2008, 15:03

Ar schreef:Verschillen de prijzen met een Duitse dealer? Het zijn toch aardige grote bedragen.
Zijn nihil. De dealer in Gronau (Cyran) offreerde mij hetzelfde bedrag. Korting is bespreekbaar, maar ik vermoed dat dit niet afwijkt van wat ik bij Smudde heb.

De mogelijkheid bestaat dat ze de Nederlandse prijstabel hanteren. Ik kan eens via mijn Duitse netwerk informeren of ik deze prijs bevestigd kan krijgen.

raymondw

Bericht door raymondw » 13 jul 2008, 10:02

Visueel ziet het ernaar uit dat het onderblok geen schade heeft opgelopen, maar het is naief om te denken dat deze zomaar weer gebruikt kan worden, dus zal hem eerst door een revisiebedrijf op laten meten en minimaal nieuwe hoofd-en drijfstang lagers laten monteren. Als een of meerdere zuigers vervangen moeten worden, dan gelijk alle zes. Ik veracht dat dit tussen de 1k en 2k Euro gaat kosten. Dit heeft alleen maar zin als de cyl kop herbruikbaar is.

Ik heb de schade nu gezien en ben skeptisch. Desalniettemin ben ik geen expert op dat gebied en moet dit aan een revisiebedrijf overlaten. M.a.w, ik ga op de stoel van project manager zitten en ga functionele voorwaarden stellen. Mits de cyl kop te repareren is waarbij zij de (schriftelijke) garantie durven te geven dat ik er een dag continu mee op de Nordschleife mee kan rijden en de heen-en terugrijs voluit kan gaan ben ik bereid goedkeuring voor herstel te geven. Echter realistisch als ik ben geloof ik daar niet zo in, laat staan dat als het mogelijk is ik geen benul heb van de kosten die toch wel erg veel lager dan een nieuwe cylinder kop moet zijn (3050 Euro ex BTW).

In de cylinderkop zit de sleutel voor mijn uiteindelijke besluit. Indien niet herbruikbaar, dan moet er een nieuwe cyl kop op. Te daarbij op de nieuwe kleppen (~1500 Euro) en wat klein grut zoals klepveren en aanverwant materiaal (~350 Euro) en de kosten voor de cyl kop gaan al gauw richting de 5k Euro. Dan nog de pakkingen, oliepomp, distributie en aanverwant grut (~1k Euro). Met de revisie van het onderblok kom ik dan op een totaalbedrag uit van tussen de 6k en 7k Euro. Budgeteerd dan 15% voor onvoorzien en ik kom op een bedrag van tussen de 6900 Euro en 8k Euro uit. 8k Euro (ex BTW) is teveel. Dan moet de kwaliteit van de revisie beter zijn dan een nieuw AT blok aangezien ik deze met korting voor minder krijg (8580 Euro ex BTW ex korting). 6900 Euro zit daaronder, maar m.i te weinig om een revisie te rechtvaardigen. De sleutel is dan de herbruikbaarheid van de cylinderkop wat 1k tot 2k Euro extra bespaard. Dan kom ik op tussen de 4k9 en 7k uit, afhankelijk van of ik nieuwe zuigers nodig ben. 4k9 t.o.v 8k is een verschil dat groot genoeg is om een revisie te overwegen.

Hier ben ik dus nog niet over uit. Ik moet kosten voor een revisiebedrijf maken om mijn vraag m.b.t de herbruikbaarheid van de cyl kop te bepalen. Als de vraag op de herbruikbaarheid eenduidig ja is moet ik nog het onderblok hierop laten beoordelen, maar dat is stap 2.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 13 jul 2008, 22:44

Ik zit momenteel met een cilinderkop van een S14 met scheurtjes tussen de zittingen van de uitlaatkleppen. Repareren schijnt wel te kunnen maar is erg duur (want bewerkelijk). Ik ga dus voor een nieuwe cilinderkop. Maar de prijs voor een S14 cilinderkop ligt een stuk lager dan de ca. 3000 Euro die jij noemt. Prijstechnisch kom jij dan misschien wel uit met reparatie.

Marc

raymondw

Bericht door raymondw » 13 jul 2008, 23:00

MarcH schreef:Ik zit momenteel met een cilinderkop van een S14 met scheurtjes tussen de zittingen van de uitlaatkleppen. Repareren schijnt wel te kunnen maar is erg duur (want bewerkelijk). Ik ga dus voor een nieuwe cilinderkop. Maar de prijs voor een S14 cilinderkop ligt een stuk lager dan de ca. 3000 Euro die jij noemt. Prijstechnisch kom jij dan misschien wel uit met reparatie.

Marc
Hoi Marc,

Kun jij dat bedrag kwantificeren (eventueel via PM) ? Ik denk dat het reel is om dat bedrag naar zes cylinders te extrapoleren en dat het voor mij dan ook niet zinvol is. Buiten dat; ik en bang dat de homogeniteit van het materiaal wordt aangetast en mogelijkerwijs moet de kop weer gevlakt worden, wat weer niet is toegestaan voor de S14/S38/M88 motor.

MarcH

Bericht door MarcH » 13 jul 2008, 23:12

Mij is verteld dat reparatie makkelijk richting 5 a 600 Euro gaat. Een nieuwe cilinderkop voor een S14 kost ca. 1000 Euro.

Over repareren lees je wisselende verhalen. Sommigen zeggen dat als je niet uitkijkt je niet alleen de scheur dichtlast maar ook een deel van je waterkanaal. Anderen zeggen dat het prima kan als je weet wat je doet. Persoonlijk vind ik de reparatiekosten dermate hoog dat ik liever wat extra neertel voor een geheel nieuwe cilinderkop. Dat verkleint de kans dat je er achteraf gezeik mee krijgt behoorlijk.

Marc

raymondw

Bericht door raymondw » 13 jul 2008, 23:19

MarcH schreef:Mij is verteld dat reparatie makkelijk richting 5 a 600 Euro gaat. Een nieuwe cilinderkop voor een S14 kost ca. 1000 Euro.
Duidelijk Mark, maar waar krijg jij een S14 cyl kop voor dat geld ? Volgens mijn prijsinformatiesysteem kost een S14 kop 2385 Euro ex BTW (2505 Euro ex BTW voor een S14B25). Komt bij benadering ongeveer overeen met 4/6 van de door mij genoemde prijs van een M88/3 kop.

Het nokkenashuis (bovenste deel) kan ik mij bij jouw opgave wat meer bij voorstellen (S14 = 1175 Euro ex BTW.)

MarcH

Bericht door MarcH » 13 jul 2008, 23:23

De prijs die jij noemt is denk ik van de 11 12 1 312 785. Ik heb de 11 12 1 309 891 nodig. Die kost de helft. Waar dat verschil in prijs vandaan komt weet ik trouwens niet.

Marc

raymondw

Bericht door raymondw » 13 jul 2008, 23:40

MarcH schreef:De prijs die jij noemt is denk ik van de 11 12 1 312 785. Ik heb de 11 12 1 309 891 nodig. Die kost de helft. Waar dat verschil in prijs vandaan komt weet ik trouwens niet.

Marc
Je hebt gelijk, 11 12 1 309 891 kost i.d.d zo weinig. Echt een koopje. Het kan zijn dat BMW er teveel van heeft liggen en dat ze het overtollige aantal versneld probeert te slijten. Voor dat geld zou je er bijna twee kopen, kan je 40jaar vooruit.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 jul 2008, 11:02

Ellende, maar wel mooi verwoord allemaal. Succes ermee en hou ons op de hoogte.

raymondw

Bericht door raymondw » 20 jul 2008, 20:08

Ongetwijfeld zullen er revisiebedrijven die beweren dat zij de cylinderkop kunnen repareren, maar dat heb ik na advies te hebben ingewonnen van een aantal leden op m5board (o.a een voormalig AM R&D ingenieur) om de volgende redenen uit mijn hoofd gezet.

1: Met repareren wordt er nieuw materiaal ingelast. Dit leidt tot spanningen in het materiaal. Voor normaal dagelijks gebruik prima, maar voor een meer sportieve rijstijl ?

2: Er zullen ongetwijfeld nieuwe klepzittingen gemonteerd moeten worden. Heb ik niet zoveel zin in.

3: De kop zal na [1] en [2] gevlakt moeten worden en dat is voor een M88/S14/S38 motor niet toegestaan.

4: In het geval van problemen is aansprakelijkheid moeilijk te bewijzen.

Zelfs bij een gerepareerde kop moet ik ruim 2k Euro voor nieuwe kleppen en aanverwante delen budgeteren. Het onderblok zal ik dan ook wel willen aanpakken met minimaal nieuwe hoofd-en drijfstang lagers (ook weer 1k tot 2k). Met alle kleine delen die ik dan nodig heb ga ik in dit minimale model toch naar de 4k-5k Euro toe. Dan is het prijsverschil met een nieuwe motor mij alsnog te klein (8k6). Dan heb ik alleen nog maar de kleine prutsdelen nodig (~1k). M.a.w, voor ~10k Euro heb ik een nieuwe motor waarop twee jaar garantie zit.

Ik weet dat BMW AG op dit moment een nieuwe serie M88/3 motoren bouwt. De verwachting is dat deze medio September geleverd kunnen worden. Zelf ben ik er denk ik wel over uit.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 21 jul 2008, 08:40

Mooi, gewoon helemaal een vers blok erin, wat zal dat mooi lopen :D

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 21 jul 2008, 09:04

een nieuwe M5 motor kost 8600 euro ? excl. Inbouw?
Valt mij mee..

steve smith

Re:

Bericht door steve smith » 06 okt 2008, 02:09

alpinab10biturbo schreef:De E28S werd zondag 29 Juni door Steve Smith (bedankt) op een autoambulance terug bezorgd.
Had het draadje ff gemist! :shithappens: Graag gedaan!

raymondw

Re: E34 M5

Bericht door raymondw » 24 mar 2010, 11:49

Ik heb dit draadje lange tijd niet bijgehouden; over de E34 M5 valt niet veel te vertellen, maar over de E28 M5 wel veel. Maar aangezien dit na het defect raken van de motor overwegend techniek is, heb ik dat deel maar in de werkplaats gelaten. Menigeen van de technisch georienteerde DF'ers hebben de voortgang daarvan daar wel gevolgd; voor diegene die meer wil weten verwijs ik naar dit draadje in de werkplaats. De technische details gerelateerd aan de revisie houdt ik in dat draadje wel bij, maar nu het revisieproject zelf eigenlijk is afgerond en het inrijproces is begonnen zullen de ervaringen overwegend niet-technisch zijn. Deze zal ik hier proberen bij te houden.

Inmiddels heb ik ruim 130km met de nieuw opgebouwde motor gereden; waarvan 90km naar en van Enschede waar zowel mijn E34 M5 als mijn E28 M5 de oudere vijf-serie modellen hebben vertegenwoordigd bij de introductie van de F10 in Enschede. Dat was op heel leuk om aan mee te werken en de reacties waren heel erg positief. Voor herhaling vastbaar.

De eerste indrukken van de nieuwe motor zijn positief en ik ben ik zeer tevreden met de resultaten tot nu toe. De motor loopt als een zonnetje; naar mijn mening mooier dan het schoolvoorbeeld van de zes-in lijn motor, de M50 familie. Ere wie ere toekomst; Karel en zijn mannen van de Twentse Motoren revisie in Almelo en Enschede hebben een eerste-klas werk geleverd.

Later meer.

DaanM3E30S50

Bericht door DaanM3E30S50 » 24 mar 2010, 16:53

Mijn korte bezoek bij de "droom"garage van iedere M rijder heb ik mijn ogen uitgekeken bij de E28
HOE MOOI dit gedaan is.. :thumbup:

Als mijn M3 het "ooit"gaat doen dan kom ik nog een keer buurten...

Qua M5 E34... zullen de turbine velgen erg mooi staan... :playcar:

raymondw

Bericht door raymondw » 05 apr 2010, 21:07

Inmiddels heb ik 206km met de opnieuw opgebouwde motor gereden en alles ziet er goed uit. Tijdens een tussentijdse vloeistofcontrole (koelvloeistof, motorolie, hydrauliek-reservoir en remolie) zijn er geen lekkages te zien en zijn de niveaus in koude toestand gelijk aan de beginstand. De eerste 500km zal ik beperkt zijn tot 2500RPM, wat op de snelweg overeen komt met max 120km/h, dus dat is wel aanpassen met een kruissnelheid van 100-110km/h bij wisselende toerentallen.

Binnenkort maar weer eens 300km erbij op rijden, daarna olieverversen en weer 500km rijden met een hogere maximale toerenlimiet (max 3000RPM). Dat wordt voor de m5board.com meeting op 1-2 Mei a.s wel aanpassen. De laatste keer dat ik de E28 op de Duitse autobaan uit heb gelaten haalde ik 255km/h op de A1 naar Blankenheim; Straks max 140km/h :o

Ik ben op dit moment ook bezig met orienterende gesprekken voor een hertaxatie volgens art 7:960. Het laatste taxatie rapport is weliswaar nog steeds geldig, maar met de nieuwe motor en al het aanverwante werk zal dit naar boven bijgesteld moeten worden.

Het operationele doel is om de E28 M5 in September naar de Alpen te rijden voor een driedaagse passen tocht met mede M5 eigenaren.

In de tussentijd wil ik bestaande kleine issues oplossen. Deze zijn:

1: Reparatie van koplampwissers; motortjes werken niet goed.
2: Herstel van EWB alarm; werkt nu niet.
3: Inbouw van BC2 (heb ik nu niet, maar vindt ik wel belangrijk om te hebben)
4: Reparatie van koplamphoogte regeling.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 apr 2010, 21:19

heb je het motorruimte afsluitgedeelte rubber al verlijmd? die had je nog los zitten....vaak zijn die met wat lijm/kit vastgezet...voor je het vergeet en het ergens dubbel tussenkomt na openen en sluiten motorkap.

raymondw

Bericht door raymondw » 06 apr 2010, 20:24

Hoi Rene,

Dat punt staat nog op mijn todo lijstje. :df:

raymondw

Bericht door raymondw » 22 apr 2010, 23:10

Ik ben op dit moment bezig met het inrijden van mijn E28 M5. Inmiddels staat de dagteller op 650km dus tijd voor een oliewissel :wink: . Maar goed; ik heb vorige week een nieuw digitaal speeltje opgehaald en vandaag even bij schemerlicht wat foto's gemaakt. Veel plezier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort zal ik wat foto's van de ///M-broertjes samen maken (E34 en E28)

Tristan

Bericht door Tristan » 23 apr 2010, 09:18

Werkelijk schitterend! :love: :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 apr 2010, 21:16

^^ maximaal mee eens :love:

Joy

Bericht door Joy » 23 apr 2010, 21:27

Mooi ding Raymond. Kon je toendertijd kiezen uit shadowline of chromeline op een M5 ?

Plaats reactie