
M3 E36 RACER BUILD
- Johan Lambregs
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 01 feb 2012, 12:39
Re: M3 E36 RACER BUILD
Knap project 

- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: M3 E36 RACER BUILD
Ton je bent niet de enige met zo'n tik. Ik heb laatst subframe ,draagarmen + rest van de onderkant staan poetsen. Lekker ontspannen werk.

-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
haha dat is een geruststellende gedachte!! ziet er allemaal weer top uit!
gr.
Ton
quote="David R."]Ton je bent niet de enige met zo'n tik. Ik heb laatst subframe ,draagarmen + rest van de onderkant staan poetsen. Lekker ontspannen werk.
[/quote]
gr.
Ton
quote="David R."]Ton je bent niet de enige met zo'n tik. Ik heb laatst subframe ,draagarmen + rest van de onderkant staan poetsen. Lekker ontspannen werk.
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: M3 E36 RACER BUILD
haha hoorde gisteren ook al dat "ton vast weer de mooiste m3 van Nederland gaat bouwen" bij de hofleverancier 

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: M3 E36 RACER BUILD
Verkijk je je nog op. Ik heb eens meegeholpen bij een E30 en daar kwam van de onderkant (uit m'n hoofd) 8.5 kg af. Maar als je eenmaal bezig bent... (herkenbaar enzo).Frank280zx schreef:Eerlijk heb ik eerst geprobeerd zonder al te veel kit te verwijderen, maar het slaat zelfs door de plaat heen. Kortom als je vanuit de binnenkant last gaat je las spetteren door de rotzooi ( kit) op de bodem.. Daarnaast vliegt de hele boel dan ook in de brand. Die kit is echt zooi en erg effectief voor een straatauto.Bert ///M3 schreef:Als je gaat doorlassen dat is ook de enige reden dat ik het zou doen. Als je gewoon een koets met kooi hebt dan zit die kit er wel prima. Heb je minder last van steenslag op de bodem en roestvorming die daar misschien uit voort komt
Dat het echt 20KG scheelt geloof ik niet, 5kg komt eerst denk ik.
Maar eerlijk bij een project als deze hoort het gewoon! wat een nette aanpak dit!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Helaas op het moment weinig tijd maar het project staat niet helemaal stil! Korts is helemaal klaar en de draadboom schiet ook aardig op. In april gaat de koets naar de spuiter
- Bijlagen
-
- image.jpg (115.57 KiB) 3450 keer bekeken
-
- image.jpg (158.17 KiB) 3450 keer bekeken
-
- image.jpg (177.51 KiB) 3450 keer bekeken
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Zo de draadboom is voor 90% procent klaar, nu wachten op het polyester dashboard dan kunnen alle meters en schakelaars erin. Volgende week zijn alle draagarmen etc klaar en dan kunnen we dit ook gaan afmaken. Helaas in maart niet zoveel tijd....
- Bijlagen
-
- image.jpg (150.6 KiB) 3357 keer bekeken
-
- image.jpg (166.02 KiB) 3357 keer bekeken
-
- image.jpg (166.02 KiB) 3357 keer bekeken
-
- image.jpg (157.56 KiB) 3357 keer bekeken
-
- image.jpg (142.1 KiB) 3357 keer bekeken
-
- image.jpg (161.99 KiB) 3357 keer bekeken
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 E36 RACER BUILD
wat een werk, wat voor buis staal is dat?
ik lees wel eens op UK sites chromolide? oid staal ergens voor, maar wat is dat? is dat een beter tegen roest bestendig iets of?
ik lees wel eens op UK sites chromolide? oid staal ergens voor, maar wat is dat? is dat een beter tegen roest bestendig iets of?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: M3 E36 RACER BUILD
Chroom-molybdeen Rene
.
Je kunt voor competitie-doeleinden niet zo maar elke buis of pijp gebruiken, er zijn materiaal-soorten voorgeschreven. Chroom-molybdeen is wat sterker waardoor je wat lichter kunt construeren.

Je kunt voor competitie-doeleinden niet zo maar elke buis of pijp gebruiken, er zijn materiaal-soorten voorgeschreven. Chroom-molybdeen is wat sterker waardoor je wat lichter kunt construeren.
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: M3 E36 RACER BUILD
Keurig werk met de draadboom, ziet er goed uit.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 E36 RACER BUILD
Ja dat is hetG Kolkman schreef:Chroom-molybdeen Rene.
Je kunt voor competitie-doeleinden niet zo maar elke buis of pijp gebruiken, er zijn materiaal-soorten voorgeschreven. Chroom-molybdeen is wat sterker waardoor je wat lichter kunt construeren.

moeilijke naam

roest dat wel of minder dan gewoon buizen staal...en of ist sterker e.d.?
ik lees wel eens engelse verhalen maar snap lang niet alles

en zie dat wel eens voorbij komen als bv voor chassis oid, doch weet dan niet wat voor staal dat is.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: M3 E36 RACER BUILD
ChroMo is een soort staal, alleen heeft het minder massa(=gewicht) dan staal nodig om een zelfde sterkte te bereiken 
Erg gewild in chassis en kooibuizen dus.

Erg gewild in chassis en kooibuizen dus.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 E36 RACER BUILD
ah, nooit geweten (of vergeten...ooit nog in de metaal gezeten ook
), thx
maar heeft dus niks met minder roesten te maken, tis abs geen RVS zeg maar
waarschijnlijk een beter soort staal? wat wellicht ook wat minder snel roest en wat andere positieve eigenschappen bevat.?


maar heeft dus niks met minder roesten te maken, tis abs geen RVS zeg maar

waarschijnlijk een beter soort staal? wat wellicht ook wat minder snel roest en wat andere positieve eigenschappen bevat.?
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: M3 E36 RACER BUILD
En vroeger in fietsen.RJay schreef:ChroMo is een soort staal, alleen heeft het minder massa(=gewicht) dan staal nodig om een zelfde sterkte te bereiken
Erg gewild in chassis en kooibuizen dus.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: M3 E36 RACER BUILD
ff iets oftopic, doch ff wat info opgezocht naar wat jullie aandroegen
mooi soort staal dus en ja, ook beter bestendig tegen roest lees ik er uit
dus een buizenframe als chassis voor bv een TVR oid in chroom-moybdeen is beter dan simpel mild steel of gewoon wat simpele staalbuizen.
nah...nu nog onthouden
heb wat info verzameld in een mail (to remind me if I can find it back that is)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staal_(legering)Chroom wordt vaak gebruikt om staal oxidatie- en corrosiebestendig te maken. Ook van de harde en slijtvaste eigenschappen van chroom wordt veel gebruikgemaakt in de staalindustrie. Chroom wordt veel gebruikt in combinatie met nikkel of molybdeen. Chroom in combinatie met molybdeen (het zogenaamde Chroom-molybdeen staal) maakt het staal uitstekend bestand tegen hoge temperaturen en ook erg sterk. Vanadium wordt ook veel gebruikt in combinatie met chroom en molybdeen daar het ongeveer dezelfde eigenschappen geeft aan staal. Ook in gereedschapsstaal wordt veel vanadium gebruikt, het maakt het staal ook een stuk taaier wat erg gunstig is voor gereedschap.
mooi soort staal dus en ja, ook beter bestendig tegen roest lees ik er uit

dus een buizenframe als chassis voor bv een TVR oid in chroom-moybdeen is beter dan simpel mild steel of gewoon wat simpele staalbuizen.
nah...nu nog onthouden

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: M3 E36 RACER BUILD
Anders ga je even bij ons thuis in de zaak werken, een weekje ofzo, ben je helemaal op de hoogte van alle staalsoorten, lastechnieken, tabellenboekjes, inkoopprijzen etc..
Nogmaals, 't gaat om het gewicht en de reglementen. Vroeger gebruikte men een tijdje aluminium voor rolkooien, maar dat bleek (lees: bleef) toch niet zo stevig tijdens impact...
Je rolkooi roest minder snel weg dan de rest van je auto.

Nogmaals, 't gaat om het gewicht en de reglementen. Vroeger gebruikte men een tijdje aluminium voor rolkooien, maar dat bleek (lees: bleef) toch niet zo stevig tijdens impact...

Je rolkooi roest minder snel weg dan de rest van je auto.
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Weer even een kleine update, helaas de laatste maanden geen tijd gehad. Het streven is om de auto eind volgende week naar de spuiter te brengen.
De bodem is bijna kit vrij, gelukkig.... Het polyester dashboard is pasgemaakt, de pedalbox is ook pasklaar.
De carrosserie is ontdaan van alle overtollige steuntjes etc.
Het begint nu redelijk vormen aan te nemen, ik post zsm weer foto's
De bodem is bijna kit vrij, gelukkig.... Het polyester dashboard is pasgemaakt, de pedalbox is ook pasklaar.
De carrosserie is ontdaan van alle overtollige steuntjes etc.
Het begint nu redelijk vormen aan te nemen, ik post zsm weer foto's
- Bijlagen
-
- image.jpg (145.48 KiB) 3065 keer bekeken
-
- image.jpg (126.01 KiB) 3065 keer bekeken
-
- image.jpg (120.19 KiB) 3065 keer bekeken
-
- image.jpg (132.36 KiB) 3065 keer bekeken
-
- image.jpg (150.45 KiB) 3065 keer bekeken
-
- image.jpg (98.16 KiB) 3065 keer bekeken
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik met het onderstel ga doen. Kan iemand mij vertellen wat bijvoorbeeld wijsheid is om te doen met draagarmen, e36, e46, of??? En welke coilovers, is ook niet echt een makkelijke keuze. Alle info is welkom!
Gr. Ton
Gr. Ton
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: M3 E36 RACER BUILD
Ik rij nu op een setje AST 4100 maar ik zou niet te gek gaan gewoon een goede basis set Intrax of AST pakken.
Bound en rebound stellen is allemaal leuk maar zo sterk ben ik niet in dat allemaal afstellen.
Je moet jezelf volgens mij ook afvragen of je dat bent bij zo een besluit.
De AST set is op dit moment geen beperking in mijn auto en was met €2300 redelijk betaalbaar!
E46 draagarmen is alleen nodig als je breder gaat, het geeft 3cm meer spoorbreedte maar ik kan ook niet met minder camber dan ~5 graden rijden.
Dus das mijn tip
P.S. je wil de achterplaat van je pedalbox verstevigen (waar je cylinders in bouten buigt hij tussen de twee hoofdcylinders) Die buigt namelijk bij al door het remmen.
Bound en rebound stellen is allemaal leuk maar zo sterk ben ik niet in dat allemaal afstellen.
Je moet jezelf volgens mij ook afvragen of je dat bent bij zo een besluit.
De AST set is op dit moment geen beperking in mijn auto en was met €2300 redelijk betaalbaar!
E46 draagarmen is alleen nodig als je breder gaat, het geeft 3cm meer spoorbreedte maar ik kan ook niet met minder camber dan ~5 graden rijden.
Dus das mijn tip

P.S. je wil de achterplaat van je pedalbox verstevigen (waar je cylinders in bouten buigt hij tussen de twee hoofdcylinders) Die buigt namelijk bij al door het remmen.
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M3 E36 RACER BUILD
Mooi project man 

-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Hierbij weer wat foto's!!
Het project heeft niet helemaal stilgestaan
Volgende week word de buitenkant gespoten dan kan het bouwen beginnen!
Gr.
Ton
Het project heeft niet helemaal stilgestaan

Volgende week word de buitenkant gespoten dan kan het bouwen beginnen!
Gr.
Ton
- Bijlagen
-
- m31.jpg (39.78 KiB) 2754 keer bekeken
-
- m32.jpg (36.13 KiB) 2754 keer bekeken
-
- m33.jpg (43.78 KiB) 2754 keer bekeken
-
- m34.jpg (46.98 KiB) 2754 keer bekeken
- Niels
- Berichten: 22511
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M3 E36 RACER BUILD

- Hitz
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: M3 E36 RACER BUILD
Gaaf!!
- Frank280zx
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: M3 E36 RACER BUILD
Geen half werk!!!! mooi zeg !! Een van mijn favoriete projecten!!
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57
Re: M3 E36 RACER BUILD
Ik zal zsm weer wat foto's posten!
Het plan is nu om een E46 M3 te kopen met schade en daar de motor van te gebruiken.Moet niet zo moeilijk zijn aangezien dat m'n werk is
Ik had al een goeie 3.0 motor liggen maar wil toch kijken voor een nieuwer exemplaar.
Verder zijn de coilovers besteld dus als de body terug is van de spuiter kunnen we aan het bouwen beginnen.
De buitenkant word ook spierwit met een mooie striptang in de motorsport kleuren.
@ frank, jij bent ook aardig bezig!!
Het plan is nu om een E46 M3 te kopen met schade en daar de motor van te gebruiken.Moet niet zo moeilijk zijn aangezien dat m'n werk is

Ik had al een goeie 3.0 motor liggen maar wil toch kijken voor een nieuwer exemplaar.
Verder zijn de coilovers besteld dus als de body terug is van de spuiter kunnen we aan het bouwen beginnen.
De buitenkant word ook spierwit met een mooie striptang in de motorsport kleuren.
@ frank, jij bent ook aardig bezig!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], RJK en 3 gasten