Ton Roks start Nederlandse versie van Octane

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Er komt een Nederlandse editie van Octane

Eindelijk!
10
16%
Ik ga tegen die tijd wel een keer een nummer kopen bij de kiosk
15
25%
Ach, misschien als ik er enthousiaste verhalen over hoor
10
16%
Papieren magazines - bestaat dat nog?
9
15%
Geen interesse
17
28%

Totaal aantal stemmen: 61

Joost H.

Re: Ton Roks start Nederlandse versie van Octane

Bericht door Joost H. » 26 okt 2012, 13:39

Nou, vanaf het eerste moment dat Ton Roks deze plannen had is er contact met DF geweest over bepaalde samenwerkingen (denk aan het samen aantrekken van adverteerders, Octane circuitdagen, lezersreizen voor publiek van zowel Octane als DF etc. etc.).
De samenwerking zal waarschijnlijk dus ook nog intensiever worden dan dat die nu is, maar dat is iets voor de toekomst.
Of er ook contact met gummen is weet ik uiteraard niet, maar dat zal vast ook wel
Zelfde samenwerking als met Chicane ? Waar kan ik daar iets van terug zien ?

http://www.driving-fun.com/1424/home/ne ... lkaar.aspx

M@rcel

Bericht door M@rcel » 26 okt 2012, 13:49

Toch leuk om te zien hoe personen zich ontwikkelen, ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen?
toi-toi-toi jongens.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 26 okt 2012, 13:53

Chicane magazine bestaat volgens mij al niet meer. Ik had het één of twee keer gekocht, daar stonden wel wat artikelen in van DF-redacteuren (niet van mij overigens). Er is een paar keer samengewerkt volgens mij. Chicane de auto, DF 't circuit + fotograaf en redacteur. Dat leverde dan een verhaal voor Chicane en voor DF op.

Edit: :bag:
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 okt 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 26 okt 2012, 14:22

Dennis Cavallino schreef:Chicane magazine bestaat volgens mij al niet meer. Ik had het één of twee keer gekocht, daar stonden wel wat artikelen in van DF-redacteuren (niet van mij overigens). Er is een paar keer samengewerkt volgens mij. Chicane de auto, DF 't circuit + fotograaf en redacteur. Dat leverde dan een verhaal voor Octane en voor DF op.
Chicane bedoel je :tong uitsteken:

Snipe

Bericht door Snipe » 26 nov 2012, 12:19

Hielke schreef:Tijd van de bladen is voorbij. Online only hier.
...en daarom komt Ton Roks je even online uitleggen wat je van Octane kunt verwachten.

www.youtube.com/watch?v=p2g9Wylrlqo

Binnenkort meer video's.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 26 nov 2012, 23:29

Hmmm.... de engelse versie lees ik om het aspiratie niveau van dat blad. Carros voor klassiekers zeg maar. Dit komt me, met als grote aftrap de drie populairste klassiekers van Nederland, in eerste instantie iets te veel over als autoweek voor klassiekers. Goed als 'onschatbare klassieker' concurent - en daar is waarschijnlijk een grotere afzetmarkt voor - maar geen Octane. Ik blijf benieuwd maar matige eerste presentatie zo.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 nov 2012, 10:10

zegmaarboris schreef:Hmmm.... de engelse versie lees ik om het aspiratie niveau van dat blad. Carros voor klassiekers zeg maar. Dit komt me, met als grote aftrap de drie populairste klassiekers van Nederland, in eerste instantie iets te veel over als autoweek voor klassiekers. Goed als 'onschatbare klassieker' concurent - en daar is waarschijnlijk een grotere afzetmarkt voor - maar geen Octane. Ik blijf benieuwd maar matige eerste presentatie zo.
Dit vind ik nou echt weer een typisch Nederlandse reactie. Lekker azijnpissen op een nieuw initiatief. Ik ga het eerste nummer zeker kopen en verwacht er eigenlijk helemaal niet veel van omdat alle begin moeilijk is. De medewerkers van Octane hebben allemaal al iets gedaan in de auto journalistiek maar het opzetten van een nieuw blad is nooit makkelijk. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen maar dan moet je de mensen wel de kans bieden om meerdere nummers te gaan maken en als je het hele initiatief al begint af te zeiken over een presentatiefilmpje dan is het blad waarschijnlijk niet voor jouw. Misschien vind meneer Roks het wel hartstikke vervelend om met een camera in zijn gezicht te moeten praten en komt het daarom niet over? Het gaat toch om de inhoud van het blad?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 nov 2012, 11:37

Lijkt mij allemaal leuk en aardig. Maar ik mis 't enthousiasme echtheid enzo een beetje.

Die puurheid en echtheid van 'n Steve Sutcliffe Richard Meaden, Chris Harris
.Het enthousiasme van een Tiff Jason en Vicky, de gein en knowhow van een Tim Schrick ook.

Ik leg de lat wel hoog en gun 't Roks als geen ander.
Ik kies ook de Alfa met 2 liter aub. :df:

allen

Bericht door allen » 27 nov 2012, 11:53

Robin schreef:Lijkt mij allemaal leuk en aardig. Maar ik mis 't enthousiasme echtheid enzo een beetje.

Die puurheid en echtheid van 'n Steve Sutcliffe Richard Meaden, Chris Harris
.Het enthousiasme van een Tiff Jason en Vicky, de gein en knowhow van een Tim Schrick ook.
Dit vind ik nou echt weer een typisch Nederlandse reactie. Lekker azijnpissen op een nieuw initiatief. :mrgreen:

Overigens volledig met je eens tot aan de Alfa toe!
Vraag me serieus af hoe speciaal de NL Octane gaat worden als je die naast de UK versie zet. De auto's die ik daar voorbij zie komen zijn altijd prachtig! Geen idee of ze digitaal gaan, in dat geval wil ik er best wel een keer een gokje aan wagen.

Robin

Bericht door Robin » 27 nov 2012, 12:06

:tooth:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 27 nov 2012, 12:37

Wat bij mij het punt is qua autobladen en reviews....

Ik heb maar weinig autotesters echt hoog zitten qua rijkwaliteiten. Een Chris Harris, Tiff Needell of Tim Shrick of hier op DF de reviews van André.... kijk daar heb je wat aan.

Wat moet ik met reviews van testers waarbij ik (klinkt eigenwijs, I know) mijn twijfels heb of ze wel beter kunnen sturen dan mezelf. Zij zijn voor mij geen autoriteit en hun mening neem ik dan ook minder (tot vaak niet) serieus.

Ik wil weten hoe het ding rijdt, ook op de limiet. En daarvoor zoek ik een reviewer die echt, maar dan ook echt kan sturen en eruit kan halen wat erin zit. Of Ton Roks dat kan.... tja, daar heb ik mijn twijfels bij. Bij Chris Harris staat dat buiten kijf. Die rijdt zelf in een 911 (of Ferrari 599) en racet ook regelmatig. In de recente Autovisie een verhaal van een redacteur in zijn ouwe afgetrapte BMW E36. Tja, wat moet ik daarmee?

Al het overige gewauwel over emotie, binnenruimte, in hoogdravende bewoordingen met veel zinnen iets simpels beschrijven.... dat zegt me allemaal niet zoveel.

Luco

Bericht door Luco » 27 nov 2012, 12:49

RVV schreef:Knetter lekker zure reactie :sealed: Ik mis nog net de opmerking 4e rangs.

Sommige testreviews hier op df waren zelfs slechter dan 4e rangs :peace:

Rupie

Bericht door Rupie » 27 nov 2012, 13:17

Wouter81 schreef:Wat bij mij het punt is qua autobladen en reviews....

Ik heb maar weinig autotesters echt hoog zitten qua rijkwaliteiten. Een Chris Harris, Tiff Needell of Tim Shrick of hier op DF de reviews van André.... kijk daar heb je wat aan.

Wat moet ik met reviews van testers waarbij ik (klinkt eigenwijs, I know) mijn twijfels heb of ze wel beter kunnen sturen dan mezelf. Zij zijn voor mij geen autoriteit en hun mening neem ik dan ook minder (tot vaak niet) serieus.

Ik wil weten hoe het ding rijdt, ook op de limiet. En daarvoor zoek ik een reviewer die echt, maar dan ook echt kan sturen en eruit kan halen wat erin zit. Of Ton Roks dat kan.... tja, daar heb ik mijn twijfels bij. Bij Chris Harris staat dat buiten kijf. Die rijdt zelf in een 911 (of Ferrari 599) en racet ook regelmatig. In de recente Autovisie een verhaal van een redacteur in zijn ouwe afgetrapte BMW E36. Tja, wat moet ik daarmee?

Al het overige gewauwel over emotie, binnenruimte, in hoogdravende bewoordingen met veel zinnen iets simpels beschrijven.... dat zegt me allemaal niet zoveel.
Zit wat in.

Robin

Bericht door Robin » 27 nov 2012, 14:05

Ruben schreef:Zit wat in.
Ergo, zoals Wouter 't omschrijft zo kijk ik ook altijd naar papieren en online autotests, behalve als wat ik al zei, Sutcliffe, Meaden, Harris, Tiff, Vicky, Jason, Tim en André en eventueel Hielke hun verhaaltje doen Tja.

De rest neem ik voor kennisgeving aan, want ik heb zelf 't idee 'n auto beter aan te voelen dan de gemiddelde autojournalist of veelposter op wat voor forum dan ook, exclusief de bovengenoemden(en misschien vergeet ik er 'n paar so be it)

Alhoewel ik Sportauto wel hoog heb zitten als blad.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 27 nov 2012, 16:01

Wouter81 schreef:Wat bij mij het punt is qua autobladen en reviews....

Deels mee eens. Het is natuurlijk wel leuk dat wanneer een journalist beweerd dat een auto op de limiet onderstuurd is hij dit ook aan den lijve heeft ondervonden. Maar aan de andere kant, in het geval van een stuk over een mooie klassieker hoeft het om mij niet alleen over de rijeigenschappen te gaan. Als iemand een mooie stuk schrijft over de geschiedenis van een model of een mooi verhaal schrijft over een roadtrip dan kan ik daar ook van genieten.

Tom

Bericht door Tom » 27 nov 2012, 16:04

't Is een combinatie van kwaliteiten die je zoekt.. een road trip waarin af en toe een alinea over de auto zelf gaat vind ik ook tof om te lezen.
Ik zie alleen niet wat Octane precies voor meerwaarde gaat bieden tov de bestaande bladen... heb een abo op de Evo. Topblad.. juiste insteek (spotief/beleving, en dan niet alleen exoten), leuke artikelen (niet zo'n droge stof als de duitse cijferneukers), prima fotografie en autotesters aan boord die echt wat nuttigs kunnen zeggen en het goed kunnen neerpennen. En ze hebben de juiste connecties om leuke auto's te kunnen testen. Combinatie van die zaken lijkt mij voor een Ton Roks wat te hoog gegrepen.

allen

Bericht door allen » 27 nov 2012, 17:03

Tom, jij bent geen gevorderde autoliefhebber... :kikker:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 nov 2012, 17:13

Haal die vicky er maar ff tussen die namen uit want van die geit neem ik niks aan......... :nah:

KoenM

Bericht door KoenM » 27 nov 2012, 17:19

Leuk dat er weer eens een Nederlands blad bijkomt, in plaats van verdwijnt..

Wat ik me wel afvraag, wat is de meerwaarde aan dit blad, ten opzichte van de Engelse versie?
Ik bedoel, als je net zo makkelijk Engels leest als Nederlands, waarom zou je dan voor deze versie gaan, en niet gewoon de Engelse kopen?

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 27 nov 2012, 23:41

Petrolhead Tom schreef:Dit vind ik nou echt weer een typisch Nederlandse reactie. Lekker azijnpissen op een nieuw initiatief.
Op een forum kun je feedback verwachten lijkt me. De azijnpisserskaart trekken is juist Nederlands, met zalvende woorden schiet niemand iets op. Misgun niemand iets!
Petrolhead Tom schreef: Ik ga het eerste nummer zeker kopen en verwacht er eigenlijk helemaal niet veel van omdat alle begin moeilijk is. De medewerkers van Octane hebben allemaal al iets gedaan in de auto journalistiek maar het opzetten van een nieuw blad is nooit makkelijk. Ik denk dat dit helemaal goed gaat komen maar dan moet je de mensen wel de kans bieden om meerdere nummers te gaan maken en
Dus het zijn ervaren mensen waar we niets van mogen verwachten? Rare redenatie. Als het makkelijk was een blaadje te maken waren er geen professionals voor nodig en maakte we allemaal als hobby wel een tijdschrift. Op basis van de ervaring van in elk geval Ton Roks verwacht ik een top blad vanaf eerste editie. En al te veel tijd voor fouten hebben de meeste uitgevers niet. Of het moet een hobby zijn.
Petrolhead Tom schreef: als je het hele initiatief al begint af te zeiken over een presentatiefilmpje dan is het blad waarschijnlijk niet voor jouw.
De aangekondige test maakt me niet warm, maar er zijn nog meer artikelen in het blad als het 150 pagina's gaat tellen, wachten het af. Ik serveer het nog niet kompleet af toch?
Petrolhead Tom schreef:Missschien vind meneer Roks het wel hartstikke vervelend om met een camera in zijn gezicht te moeten praten en komt het daarom niet over?
Geen idee, heb ik daar iets over geschreven? Als het zo is moet hij iemand anders aanwijzen als woordvoerder. De euh's maakten het niet altijd makkelijk om naar te luisteren, maar volgens mij was dat voor mij niet van invloed op de indruk die ik kreeg van het blad. Die werd voor mij bepaald door het onderwerp (de vergelijkende test en praatje over de auto's). Op een bijzondere, passende plek een Carel Godin de Beaufort verhaal verteld krijgen met passende historische auto had meer bij Octane gepast voor mij als aftrap (als voorbeeld, en om het maar een beetje in de DF familie te houden).
Petrolhead Tom schreef:Het gaat toch om de inhoud van het blad?
Inderdaad. Maar als je een filmpje post wat wordt aangekondigd als dat we daarmee weten wat ons te wachten staat, dan beoordeel ik het ook als zodanig. En geef ik aan dat niet overeenkomt met het aspiratie niveau wat ik - als abonnee van engelse Octane - verwacht als je de Nederlandse Octane gaat uitgeven. Ik kan nu mijn verwachting bijstellen of de redactie kan een film in elkaar gaan draaien die wél overtuigt. Nog 135 pagina's content waarmee geteased kan worden toch?

Hielke

Bericht door Hielke » 27 nov 2012, 23:46

Net wat Robin zegt,

een auto tester kun je pas halfweg serieus nemen als ie een auto op de absolute limiet kan rijden en zich daar ook nog senang bij voelt.

Denk dat dit bij Ton Roks wel aardig goed zit.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 nov 2012, 00:13

zegmaarboris schreef:
Petrolhead Tom schreef:Dit vind ik nou echt weer een typisch Nederlandse reactie. Lekker azijnpissen op een nieuw initiatief.
Op een forum kun je feedback verwachten lijkt me. De azijnpisserskaart trekken is juist Nederlands, met zalvende woorden schiet niemand iets op. Misgun niemand iets!
Natuurlijk kun je op een forum feedback verwachten. Graag zelfs! Het punt over die auto's ben ik niet helemaal met je eens; de Britse Octane had laatst bijvoorbeeld ook een Giulia. En dat geeft ook niet, want het is immers een blad over liefhebbersauto's en daar zou ik een Giulia zeker wel toe rekenen. Het zou een ander verhaal zijn als het hele blad vol stond met Giulia's, maar zo is het niet.

Over dat rijden op de limiet: ja, dat kán belangrijk zijn. Als je een nieuwe M3 test of zo, dan willen we dat allemaal weten. Maar reken er niet op dat het gewaardeerd wordt als er een auto uit het Louwman Museum naar buiten gerold wordt.

Hielke

Bericht door Hielke » 28 nov 2012, 00:23

Leuk voor poetsers die 'olde bende'. Hoe het verder rijdt zal me aan me r..t roesten. Nieuw kun je het toch niet meer kopen.

Mooi in het museum laten staan.

Snipe

Bericht door Snipe » 28 nov 2012, 01:08

Hielke schreef:Leuk voor poetsers die 'olde bende'. Hoe het verder rijdt zal me aan me r..t roesten. Nieuw kun je het toch niet meer kopen.

Mooi in het museum laten staan.
Haha, lol. Kunnen klassiekermagazines jou ook als consultant inhuren? ;-)

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 28 nov 2012, 02:01

Snipe schreef:Natuurlijk kun je op een forum feedback verwachten. Graag zelfs! Het punt over die auto's ben ik niet helemaal met je eens; de Britse Octane had laatst bijvoorbeeld ook een Giulia. En dat geeft ook niet, want het is immers een blad over liefhebbersauto's en daar zou ik een Giulia zeker wel toe rekenen. Het zou een ander verhaal zijn als het hele blad vol stond met Giulia's, maar zo is het niet.
Je kondigt het filmpje aan met 'dit is wat je mag verwachten'. Wat ik dan zie, dan verwacht ik nog een interview met Ben Pon en een stukje over Rob Slotemakers in de eerste editie. Niets mis mee, maar iets meer cliché dan ik in eerste instantie zou verwachten gezien de reputatie van de uk versie. Maar nogmaals, ben heel benieuwd naar de volgende teasers danwel eerste editie.

Plaats reactie