Wat me dat in privé kost, daar kun je trouwens ook niet echt veel voor rijden. Dus.
Dit vergelijk geldt zoals gezegd natuurlijk alleen als je zelf de zakelijke kosten mag bepalen.
Je kunt ook kiezen voor een uitkering als dividend. Dat is gunstig op het moment dat er weinig of geen winst in de onderneming is, maar wel veel eigen vermogen. De dividendbelasting is 25%. Uit behaalde winst dividend uitkeren is fiscaal niet veel gunstiger dan loon betalen, omdat de Vpb geheven wordt over de winst voor dividenduitkering.Marc schreef:Even de kosten vergelijken tussen het privé of het zakelijk aanschaffen van een auto. Ik hoop dat het zo klopt, en ik niks vergeet.
Voorbeeld 2, de auto privé aanschaffen:
Je schaft de auto privé aan. Dan heb je dus privé 50000 euro nodig. Daarvoor heeft het berijf je ruim 86000 euro bruto moeten uitkeren. Met werkgeverslasten er bij zou dat bv 100000 euro kunnen zijn. Enfin, VpB er af (29% dus) en de netto zakelijke kosten van deze constructie zijn 71000 euro.
Een M3 dus bv................................die wil ik wel voor me zelf uitzoeken, maar ja, ik hoef dan ook geen toestemming van de baas te vragen.............Dennis Cavallino schreef:Ok, maar stel nu dat je van je baas een auto van 100.000 euro mag uitzoeken. Zou je dat dan ook doen? 3 - 4 jaar bijtelling betalen over dat bedrag?
Een middenklassertje is natuurlijk een ander verhaal. Dat zou ik ook direct weer doen. En met een beetje creativiteit weet je daarvan de bijtelling nog wel te omzeilen. Goedkoper kun je privé echt niet autorijden.
Bij zakelijke aanschaf is de zwaarste prive-last de bijtelling. Die wordt berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde, of de auto nu een nieuw, een jaar oud of 15 jaar oud is. Hoe kleiner het verschil tussen de cataloguswaarde en de aanschafprijs, des te gunstiger zakelijk kopen is.romo schreef: Bedoel je nu een 2e hands auto met een lage catalogus waarde? Bij zakelijk rijden dus.
Ik heb altijd begrepen dat je een dure auto beter zakelijk kunt rijden...............
Daniel schreef:Bij zakelijke aanschaf is de zwaarste prive-last de bijtelling. Die wordt berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde, of de auto nu een nieuw, een jaar oud of 15 jaar oud is. Hoe kleiner het verschil tussen de cataloguswaarde en de aanschafprijs, des te gunstiger zakelijk kopen is.romo schreef: Bedoel je nu een 2e hands auto met een lage catalogus waarde? Bij zakelijk rijden dus.
Ik heb altijd begrepen dat je een dure auto beter zakelijk kunt rijden...............
Voorbeeldje, Ekris Exclusief heeft nu een leuke Ferrari 456GT uit 1997 staan die je mee mag nemen voor 75.000 euro. Zou je die zakelijk aanschaffen dan mag je echter de bijtelling aftikken over de oorspronkelijke prijs van 270.000 euro, oftewel bruto 60.000 euro per jaar. AuwDan is het heel wat gunstiger om die 75 mille prive op te hoesten en de bijtelling te ontlopen.
Koop je een 599 GTB Fiorano van bijna 3 ton nieuw dan is je bijtelling nauwelijks hoger. Dat is natuurlijk een krankzinnige regeling.
Dat je dure auto's in bepaalde gevallen beter zakelijk kunt rijden komt omdat je dan alle bijkomende kosten zoals verzekering, brandstof en onderhoud ook zakelijk kunt betalen met alle fiscale voordelen van dien. Bovendien kun je de afschrijving op het vehikel ook ten laste van je zaak laten komen. Hoe duurder de auto, hoe hoger die bijkomende kosten ook zijn.
Wat Femme zegt klopt ook wel, hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving. Als je die ten laste van de zaak kan laten komen is dat relatief wel gunstig.