Bijtelling ik ben er helemaal klaar mee.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Marc

Bericht door Marc » 08 nov 2006, 13:36

Als je onderhoud, verzekering en brandstof meerekent, dan slaat het voordeel inderdaad nog veel meer uit naar zakelijk rijden. Laat mij maar lekker die bijtelling betalen :-)

Wat me dat in privé kost, daar kun je trouwens ook niet echt veel voor rijden. Dus.

Dit vergelijk geldt zoals gezegd natuurlijk alleen als je zelf de zakelijke kosten mag bepalen.

Leen

Bericht door Leen » 08 nov 2006, 18:00

tsja , had ik al eerder geroepen geloof ik .

Gewoon een lekkere dikke diesel op de zaak, km registratie bijhouden en een lekker (waardehoudend) scheurijzer prive.

probleem opgelost

voorbeeld :

Ik kocht mijn Evo in 2001 met 22k km voor 30K euro deze is nu nog zeker 20/22K waard , heb er nu zo'n 70K fun km's megedraaid in bijna 6 jaar tijd. en ga er zeker nog wel een paar jaar aan vast plakken totdat de GT3 wat betaalbaarder wordt en zodoende de opvolger van de EVO wordt.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 08 nov 2006, 19:42

Dikke zakenauto is voor veel mensen een mooie optie, echter niet voor mij.
Als ik zakelijk een auto koop, en KM registreer en prive er niet mee rij, dan kom ik uit op niet meer dan een 1000-2500 KM/jaar.
Schiet niet op dus...

Maar als ik zakelijk koop, en er prive veel lol mee heb, maar dan wel bijtelling betaal, rij ik "minder duur".

Marc

Bericht door Marc » 08 nov 2006, 22:14

@ Stephane:

Het hang inderdaad van je situatie af. Als het je eigen bedrijf is maakt het niet uit of het de auto van je bedrijf of van jezelf is. Als je in loondienst bent natuurlijk wel. Als je dan bij het bedrijf weggaat en zelf de auto gekocht hebt, dan heb je die auto nog.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 09 nov 2006, 07:06

Ja, als ik ergens in loondienst zou zijn, betaalde ik graag de bijtelling over een auto van de zaak.
Kost je verder niets.
Voor die bijtelling kun je zelf prive niet veel kopen/rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 nov 2006, 09:36

Ok, maar stel nu dat je van je baas een auto van 100.000 euro mag uitzoeken. Zou je dat dan ook doen? 3 - 4 jaar bijtelling betalen over dat bedrag?

Een middenklassertje is natuurlijk een ander verhaal. Dat zou ik ook direct weer doen. En met een beetje creativiteit weet je daarvan de bijtelling nog wel te omzeilen. Goedkoper kun je privé echt niet autorijden.

Marcelvv

Bericht door Marcelvv » 09 nov 2006, 09:46

100.000,- is zelden aan de orde, en ook niet wat ik bedoel.
Mensen die in loondienst, een auto van een ton mogen kiezen, hebben dan ook een topfunctie bij een topbedrijf, en daar hoort een salaris bij van hier tot tokio.

Maar ik bedoel meer "normale" auto's.
Mooi voorbeeld: Als iemand van de zaak 45K mag besteden voor een auto, en hij kiest niet zoals zijn collega een 318i maar een EVO 9, 130i of zoiets, en hij gebruikt hem ook prive om te spelen, dan heb je voor weinig geld(alleen de bijtelling), een hoop "driving-fun".

Daniel

Bericht door Daniel » 09 nov 2006, 10:32

Marc schreef:Even de kosten vergelijken tussen het privé of het zakelijk aanschaffen van een auto. Ik hoop dat het zo klopt, en ik niks vergeet.

Voorbeeld 2, de auto privé aanschaffen:
Je schaft de auto privé aan. Dan heb je dus privé 50000 euro nodig. Daarvoor heeft het berijf je ruim 86000 euro bruto moeten uitkeren. Met werkgeverslasten er bij zou dat bv 100000 euro kunnen zijn. Enfin, VpB er af (29% dus) en de netto zakelijke kosten van deze constructie zijn 71000 euro.
Je kunt ook kiezen voor een uitkering als dividend. Dat is gunstig op het moment dat er weinig of geen winst in de onderneming is, maar wel veel eigen vermogen. De dividendbelasting is 25%. Uit behaalde winst dividend uitkeren is fiscaal niet veel gunstiger dan loon betalen, omdat de Vpb geheven wordt over de winst voor dividenduitkering.
Nu het Vpb tarief in 2007 omlaag gaat naar circa 25% wordt het verschil wel wat groter. Over een bedrag van 100.000 euro wordt de belastingdruk dan 43,25%, tegen 52% loonbelasting.

Hoe hoger het verschil tussen de cataloguswaarde en de aanschafwaarde, hoe relatief gunstiger het is om prive te kopen. Mijn 6 heeft bijvoorbeeld een cataloguswaarde van 130.000 euro, dan hebben we het over een netto bijtelling van bijna 15 mille per jaar! Ik heb de 82 mille die dat ding nog moest kosten bij mezelf geleend, betaal daar netjes 4% rente over en elk jaar 'betaal' ik 25% terug aan de BV via een dividenduitkering. Dat kost me bij een gebruiksduur van 4 jaar netto ongeveer 7000 euro per jaar en daarna is de auto 'afbetaald'. Eventuele restwaarde is dan prive-voordeel dus feitelijk zijn de netto kosten nog lager.
Nadeel is inderdaad dat ik alle onderhoud en dergelijke privé op mag hoesten maar voor jaarlijks 8000 euro verschil kan dat wel uit.

Samengevat, zakelijke aanschaf is gunstig in de volgende gevallen:
- nieuw kopen of gebruikt met klein verschil tussen aanschaf- en cataloguswaarde
- korte gebruiksduur
- auto's met een relatief lage cataloguswaarde
- onderneming met hoge winst
- privé persoon met lage IB-belasting / veel aftrekposten

Privé kopen is gunstig in de volgende gevallen:
- gebruikt kopen
- langere gebruiksduur
- hoge cataloguswaarde
- onderneming met veel vermogen en weinig of geen winst
- privé-persoon hoge IB-belasting

Ik val duidelijk in de laatste categorie :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 nov 2006, 10:38

Dennis Cavallino schreef:Ok, maar stel nu dat je van je baas een auto van 100.000 euro mag uitzoeken. Zou je dat dan ook doen? 3 - 4 jaar bijtelling betalen over dat bedrag?

Een middenklassertje is natuurlijk een ander verhaal. Dat zou ik ook direct weer doen. En met een beetje creativiteit weet je daarvan de bijtelling nog wel te omzeilen. Goedkoper kun je privé echt niet autorijden.
Een M3 dus bv................................die wil ik wel voor me zelf uitzoeken, maar ja, ik hoef dan ook geen toestemming van de baas te vragen.............

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 nov 2006, 10:42

Samengevat, zakelijke aanschaf is gunstig in de volgende gevallen:
- nieuw kopen of gebruikt met klein verschil tussen aanschaf- en cataloguswaarde
- korte gebruiksduur
- auto's met een relatief lage cataloguswaarde
- onderneming met hoge winst
- privé persoon met lage IB-belasting / veel aftrekposten

Privé kopen is gunstig in de volgende gevallen:
- gebruikt kopen
- langere gebruiksduur
- hoge cataloguswaarde
- onderneming met veel vermogen en weinig of geen winst
- privé-persoon hoge IB-belasting

Ik val duidelijk in de laatste categorie

Bedoel je nu een 2e hands auto met een lage catalogus waarde? Bij zakelijk rijden dus.
Ik heb altijd begrepen dat je een dure auto beter zakelijk kunt rijden...............

Femme

Bericht door Femme » 09 nov 2006, 11:56

Ik denk dat zakelijk aanschaffen ook juist voor nieuwe auto's met een hoge cataloguswaarde interessant kan zijn omdat die auto's een relatief hogere afschrijving hebben. De bijtelling is altijd een vast percentage van de cataloguswaarde.

Een 745i schrijft in drie jaar 48 procent af = € 47.500. Aan bijtelling betaal je € 33.942.

Een A4 2.0 FSI schijft 35 procent af = € 11.650. Aan bijtelling betaal je € 11.480.

(gebaseerd op prijzen van Autoweek)
Laatst gewijzigd door Femme op 09 nov 2006, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniel

Bericht door Daniel » 09 nov 2006, 12:00

romo schreef: Bedoel je nu een 2e hands auto met een lage catalogus waarde? Bij zakelijk rijden dus.
Ik heb altijd begrepen dat je een dure auto beter zakelijk kunt rijden...............
Bij zakelijke aanschaf is de zwaarste prive-last de bijtelling. Die wordt berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde, of de auto nu een nieuw, een jaar oud of 15 jaar oud is. Hoe kleiner het verschil tussen de cataloguswaarde en de aanschafprijs, des te gunstiger zakelijk kopen is.

Voorbeeldje, Ekris Exclusief heeft nu een leuke Ferrari 456GT uit 1997 staan die je mee mag nemen voor 75.000 euro. Zou je die zakelijk aanschaffen dan mag je echter de bijtelling aftikken over de oorspronkelijke prijs van 270.000 euro, oftewel bruto 60.000 euro per jaar. Auw :shock: Dan is het heel wat gunstiger om die 75 mille prive op te hoesten en de bijtelling te ontlopen.
Koop je een 599 GTB Fiorano van bijna 3 ton nieuw dan is je bijtelling nauwelijks hoger. Dat is natuurlijk een krankzinnige regeling.

Dat je dure auto's in bepaalde gevallen beter zakelijk kunt rijden komt omdat je dan alle bijkomende kosten zoals verzekering, brandstof en onderhoud ook zakelijk kunt betalen met alle fiscale voordelen van dien. Bovendien kun je de afschrijving op het vehikel ook ten laste van je zaak laten komen. Hoe duurder de auto, hoe hoger die bijkomende kosten ook zijn.

Wat Femme zegt klopt ook wel, hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving. Als je die ten laste van de zaak kan laten komen is dat relatief wel gunstig.

romo

Bericht door romo » 09 nov 2006, 12:17

Das exact wat ik bedoel, dus ik heb het niet helemaal verkeerd begrepen :wink: :wink:

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 09 nov 2006, 21:45

Hoe ziet het plaatje er uit als je zzp-er bent en je een auto leased?
Want dan zijn leasekosten zakelijke kosten die je van je IB mag aftrekken, terwijl je dan niet de mogelijkheid hebt om een auto te kopen op lasten van 'de zaak' (want de zaak ben je zelf).

Vergeet ook niet dat de aanschaf van een auto ten koste gaat van je reserve. Je moet maar opeens dat bedrag op kunnen hoesten. Stel dat je een auto koopt van 32 mille als zelfstandige, dan kost je die (zeg) 60k bruto.
Als die auto je zo rond de 1000 euro/mnd (inc brandstof even gebaseerd op een Golfje bij Directlease obv 2 jaar/35kkm) kost, dan had je voor die 60k toch mooi 60 maanden kunnen rijden.

Ok, je betaalt wel fiscale bijtelling over die Golf (300 euro/mnd), dus feitelijk kost die Golf je dan 1600 euro bruto. Kan je voor 60k geen 60 maanden, maar slechts 37,5 maanden voor leasen.

Oh nee, want je mag het leasebedrag aftrekken van de IB, want zakelijke kosten.
Pff, ben te lui om hier aan te rekenen.

Maar ik denk dat ik als zzper liever lease dan koop, al was het maar omdat een auto kopen mij een te grote aanslag zou betekenen op mijn reserves.

leonard

Bericht door leonard » 09 nov 2006, 22:09

Daniel schreef:
romo schreef: Bedoel je nu een 2e hands auto met een lage catalogus waarde? Bij zakelijk rijden dus.
Bij zakelijke aanschaf is de zwaarste prive-last de bijtelling. Die wordt berekend over de oorspronkelijke cataloguswaarde, of de auto nu een nieuw, een jaar oud of 15 jaar oud is. Hoe kleiner het verschil tussen de cataloguswaarde en de aanschafprijs, des te gunstiger zakelijk kopen is.

Voorbeeldje, Ekris Exclusief heeft nu een leuke Ferrari 456GT uit 1997 staan die je mee mag nemen voor 75.000 euro. Zou je die zakelijk aanschaffen dan mag je echter de bijtelling aftikken over de oorspronkelijke prijs van 270.000 euro, oftewel bruto 60.000 euro per jaar. Auw :shock: Dan is het heel wat gunstiger om die 75 mille prive op te hoesten en de bijtelling te ontlopen.
Koop je een 599 GTB Fiorano van bijna 3 ton nieuw dan is je bijtelling nauwelijks hoger. Dat is natuurlijk een krankzinnige regeling.

Dat je dure auto's in bepaalde gevallen beter zakelijk kunt rijden komt omdat je dan alle bijkomende kosten zoals verzekering, brandstof en onderhoud ook zakelijk kunt betalen met alle fiscale voordelen van dien. Bovendien kun je de afschrijving op het vehikel ook ten laste van je zaak laten komen. Hoe duurder de auto, hoe hoger die bijkomende kosten ook zijn.

Wat Femme zegt klopt ook wel, hoe duurder de auto, hoe hoger de afschrijving. Als je die ten laste van de zaak kan laten komen is dat relatief wel gunstig.

je hebt daar natuurlijk gelijk in maar zulke extreme situaties zullen weinig voorkomen (gebruikte ferrari)

ook de onderneming met veel vermogen en weinig winst zal niet veel voorkomen

Macboy

Bericht door Macboy » 10 nov 2006, 12:24

Nee maar het ondestreept wel mijn stelling dat het uitgangspunt gewoon niet deugt.

Fastturbo

Bericht door Fastturbo » 10 nov 2006, 12:35

Auto's blijft een dure hobby.

Maar een auto via de zaak van een ton euro's is mijn inziens altijd goedkoper dan hem prive te kopen, want dan moet je bruto toch ongeveer 1,5 ton verdienen om netto na belasting een ton over te houden om die auto van een ton te kunnen betalen.

De verzekering is voor een zakenauto ook goedkoper, want als je BTW aftrek hebt hoef je deze niet mee te verzekeren :wink:

Jan

Dick

Bericht door Dick » 10 nov 2006, 14:38

@ Panda. Als je als zzp-er als IB-ondernemer kwalificeert dan is de auto keuzevermogen. Als je de auto op de zaak koopt, mag je alle kosten aftrekken inclusief de afschrijving.

Verder is het per geval een kwestie van doorrekenen.

Wat bij een verlies BV nog weleens grappig is, om een vergoeding aan je BV te betalen voor het privé-gebruik. De inkomsten van de BV zijn door het compensabel verlies niet belast en de bijdrage mag je in mindering brengen op je bijtelling voor de loonheffing. Over de eigen bijdrage is wel btw verschuldigd maar daar mag de forfaitaire bijtelling privé-gebruik auto omzetbelasting van af worden getrokken.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 11 nov 2006, 14:10

Tnx Dick, dus wat dat betreft maakt het niet uit of je een auto leased of koopt, omdat je de kosten in beide gevallen mag aftrekken.
En bij een nieuwe auto zullen de kosten zo ongeveer op hetzelfde niveau liggen als wanneer je leased.
Heb je een tweedehands auto, dan zullen de kosten lager liggen, maar dan betaal je wel bijtelling alsof de auto nieuw was.

Maar blijft nog wel de overweging dat wanneer je de auto koopt, je je eigen vermogen opvreet. Als zzp-er zou ik die toch interessant vinden, omdat dat mijn appeltje voor de dorst is.
En zoals ik al in mijn rekenvoorbeeldje hierboven aangaf, als je een auto van 30k koopt, dan had je daar ook (zeg) 15 maanden van kunnen leasen (als je restwaarde meeneemt en uitgaat van iets van 1000 euro/mnd leasebedrag).

allen

Bericht door allen » 15 nov 2006, 09:06

Of men haalt nu een luxe S klasse van minimaal een jaartje of 15 oud. Bijtelling over hetgeen je ervoor betaald hebt ipv de nieuwprijs. Dat ding kost waarschijnlijk wel wat in onderhoud en zuipt als de t*ring. Zakelijk gezien dus best interessant. Alleen of je klanten je representatief vinden voorrijden... :roll:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 nov 2006, 17:36

Of een mooie BMW 850i van 15 jaar oud :lol:

Plaats reactie