Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Ferdi » 29 apr 2012, 22:22

dvh schreef:
Martijn_bmw schreef:
dvh schreef:Kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt.
Ik bedoel.. Dat is toch gewoon ondoordacht graaien ?!

Hoeveel huishoudens komen hierdoor direct in de financiële problemen doordat deze een leaseauto rijden v/d baas ?! Voor zakelijke gebruik ook nog eens.. Dus simpelweg om hun baan uit te voeren. Die mensen moeten geld in gaan leveren om te mogen werken.

Belachelijk.
dat geld toch ook voor de woon-werk vergoeding??

voor de 160 netto die ik nu krijg kan ik al niet 1300km per maand rijden om naar me werk te komen en dus te kunnen werken... laat staan als daar straks de helft van overblijft ;)

maar blijkbaar heeft de overheid daar geen boodschap aan! degene die werkt moet je immers kaal plukken omdat je het bij de uitkeringtrekker niet kan halen...
Nou ja, 60-70 euro per maand is wat anders dan 1000-1500 euro bijtelling per maand O_o...............
Dat is waar, maar voor 60-70 euro krijg je nog niet eens je tank vol. Daarbij opgeteld wordt brandstof duurder met de 21% btw, oftewel je mag zelf flink bij gaan betalen.

Krijg zelf een kleine 400 euro voor +/- 2000 km woon-werk per maand. 160 euro gewone vergoeding en los daarvan via mijn bruto salaris een aanvulling tot het eerder genoemde bedrag.
Ben heel benieuwd hoe dat straks gaat lopen. Ga er anders heel hard over nadenken om de 205 van kenteken te halen...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 22:28

@dvh, dat is ook niet de praktijk...

De gemiddelde leaseauto is 27000 X 20% X 42% / 12 = 189 euro

Tuurlijk nogsteeds balen als het je overkomt maar verbaasd me niks als ze dit doen

Rebel

Bericht door Rebel » 29 apr 2012, 22:29

Booooh schreef:Ja die mensen met een uitkering hebben een fantastisch leven ;) ...

Ben

Inderdaad Ben. Iedereen die het niet eens is met dit accoord wil nu ineens stoppen met werken en "lekker" profiteren van de samenleving. Ik lees niks anders. Alsof iemand met een uitkering iets te lachen heeft. Laat ze maar lekker thuis zitten, zwart werken or whatever. Geen van hen zal mij uitlachen. Integendeel.
Verder ben ik de mening toebedeeld, die ook geld in het bedrijfsleven; als het je niet bevalt moet je het zelf doen en/of vertrekken.
Alsof het in andere Europese landen zo geweldig is. Waarom emigreren de klagers niet naar hun "promised land". Wherever that may be. Mijn zegen hebben ze.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:30

Booooh schreef:Ja die mensen met een uitkering hebben een fantastisch leven ;) ...

Ben
Diegene die er een loopje mee nemen wel Ben.
Er zijn er ook genoeg die het echt slecht hebben.

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 22:30

Tja.. 189,- per maand kun je geen auto voor rijden natuurlijk.
In zo'n geval zeg ik, niet zeiken en lekker rijden met die bak :tooth:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 apr 2012, 22:32

Rebel schreef:

Ben

Inderdaad Ben. Iedereen die het niet eens is met dit accoord wil nu ineens stoppen met werken en "lekker" profiteren van de samenleving. Ik lees niks anders. Alsof iemand met een uitkering iets te lachen heeft. Laat ze maar lekker thuis zitten, zwart werken or whatever. Geen van hen zal mij uitlachen. Integendeel.
Verder ben ik de mening toebedeeld, die ook geld in het bedrijfsleven; als het je niet bevalt moet je het zelf doen en/of vertrekken.
Alsof het in andere Europese landen zo geweldig is. Waarom emigreren de klagers niet naar hun "promised land". Wherever that may be. Mijn zegen hebben ze.
We kunnen natuurlijk altijd naar Dubai vertrekken Rebel. :) Daar bestaat het woord bijtelling niet eens. :boogie:

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:34

dvh schreef:Tja.. 189,- per maand kun je geen auto voor rijden natuurlijk.

Beetje kort door de bocht, want als je hem prive niet gebruikt is het dus eigenlijk een verkapte inkomstenbelasting, dus betalen om te mogen werken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 apr 2012, 22:35

Klopt ik snap ook niet waarom mensen hun leaseauto niet privé gebruiken....

Voor de bijtelling kan je geen andere auto rijden...

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 29 apr 2012, 22:38

Martijn_bmw schreef:

Dat ligt helemaal aan de auto..................

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 22:38

Luco schreef:

Beetje kort door de bocht, want als je hem prive niet gebruikt is het dus eigenlijk een verkapte inkomstenbelasting, dus betalen om te mogen werken.
Nou ja, ik krijg niks terug van mijn inkomstenbelasting. Hier heb je nog een auto over die ter beschikking staat.
Echter, zou je je prive auto gewoon de deur uit moeten doen.
En dat gaan er ook veel doen denk ik.

"inflatie @ marktplaats.nl'

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:42

dvh schreef:
Luco schreef:

Nou ja, ik krijg niks terug van mijn inkomstenbelasting. Hier heb je nog een auto over die ter beschikking staat.
Echter, zou je je prive auto gewoon de deur uit moeten doen.
En dat gaan er ook veel doen denk ik.

"inflatie @ marktplaats.nl'
Dat is ook weer erg makkelijk, in sommige situaties kan dat misschien helemaal niet en heb je dus wel dubbele kosten, mensen kiezen niet voor niks om niet met de zakelijke auto prive te rijden.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 apr 2012, 22:46

Martijn_bmw schreef: Klopt ik snap ook niet waarom mensen hun leaseauto niet privé gebruiken....
- Er staan 2 leaseauto's voor de deur..., een van je partner,
- de leaseauto/eco-schraper is te klein voor je gezin,
- je gezin heeft twee auto's "nodig" bijvoorbeeld ivm werk partner,
- de auto is bovengemiddeld duur,
- je hebt liever een track-beest ernaast,
- ....

dvh

Bericht door dvh » 29 apr 2012, 22:49

Ik denk ook dat Martijn zijn opmerking gebaseerd is op de gemiddelde leaseauto van 27k met 20% bijtelling en 42%IB.

Dan kost het niet veel. Zelfs niet wanneer je partner eenzelfde leaseauto zou rijden.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:51

dvh schreef:Ik denk ook dat Martijn zijn opmerking gebaseerd is op de gemiddelde leaseauto van 27k met 20% bijtelling en 42%IB.

Dan kost het niet veel. Zelfs niet wanneer je partner eenzelfde leaseauto zou rijden.

sorry maar 190 euro weggooien waar je niks aan hebt vind ik toch echt belachelijk veel.

want je gebruikt hem namelijk prive niet en je wordt er prive op afgerekend, voor iemand die in dat gemiddelde valt is 190 euro veel geld.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 apr 2012, 22:53

Op deze wijze krijgen we wel schonere eco-lease auto's. Nu zullen nog meer mensen voor een zuinige en goedkope lease-auto gaan kiezen.
2 vliegen in een klap!

EG

Bericht door EG » 29 apr 2012, 22:58

Martijn_bmw schreef:

Er zijn mensen die alleen maar kut auto's mogen leasen, bijv. door beleid (alleen goedkope Opels, getronics) of alleen A label wagens 100 pk diesel ofzo. En het aantal werkgevers waarbij je niet meer dan een B label mag leasen groeit snel... Iets met MVO enzo. En als je iets echt krachtigs wilt houd het dan al snel op...

Als je geen reet om auto's geeft is het een ander verhaal.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 22:59

Rebel schreef:Op deze wijze krijgen we wel schonere eco-lease auto's. Nu zullen nog meer mensen voor een zuinige en goedkope lease-auto gaan kiezen.
2 vliegen in een klap!
Ja en dan gaat de bijtelling over 2 jaar naar 40% omdat ze anders niet genoeg geld binnen krijgen, maar weet je, jan modaal is weer de lul, want die kan vaak niet anders, degene die genoeg verdienen verzinnen wel weer wat anders.

Als dit echt zo is gaat de patrol de verkoop in en zet ik de 5 gt turbo wel op de zaak, nieuwwaarde in 84 zon 12000 euro, kan ik lekker alle onkosten en onderhoud op de zaak zetten, onderhoud doet het raceteam met een lekkere vette factuur, komt er iig nog iets van terug.

Hielke

Bericht door Hielke » 29 apr 2012, 23:06

Spijkerhard schreef:Kom op Hielke, jij kunt beter, hoe gaat die maatregel geld opleveren?
Ik weet van die materie gewoon te weinig om er zinnige dingen over te zeggen. Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat er voor het gebruik van de zakenauto altijd bijtelling betaald moet worden. Dit omdat de 500 km volgens de staat een wassen neus regel is. Dat er dus heimelijk door het gros van de "500 km gebruikers" veel meer privé km's gereden worden. Dit is natuurlijk daadwerkelijk ook echt het geval. Maar er zal een uitzonderingsregel gefabriceerd moeten worden voor mensen die 1. privé al een eigen auto erbij hebben of 2. privé echt geen gebruik van de auto maken. Je zou dan aan een stationachtige auto met geblindeerde ramen en reclame uitingen van het eigen bedrijf op de zijkant kunnen denken. En vanzelfsprekend geen achterbank. We hebben eerder dergelijke regelingen gekend.

Wat me voorts opvalt is dat het privé gebruik van de zakenauto sterk op de scheefgroei in de hypotheekrenteaftrekwereld is gaan lijken. Jan modaals die normaliter geen rooie cent voor een redelijke privé auto willen uitgeven, vinden het heel normaal, bijna een burgerrecht, dat ze voor relatief sigarettengeld heel veel privékilometers in hele dikke auto's gaan afleggen. Allemaal omdat de staat middels allerlei aftrekposten aan de aanschaf en het privégebruik van die auto meewerkt. Je zult ze hier op DF de kost maar moeten geven die voor een verschil van 100 euro per maand moord en brand schreeuwen dat ze ipv die nieuwe leaser 40.000 euro niet in een leaser van 60.000 kunnen rijden. Voor 125 euro zou het wel kunnen maar dat is dan weer idioot teveel. Dit terwijl in de normale wereld die auto van 60.000 euro in een enkel jaar 20.000 euro afschrijft.

Het privé gebruik van de dure leasert bestaat bij de gratie van de goedwillendheid van de staat. Onder invloed van een joekel van een bezuinigingstraject vinden daar nu correcties op plaats.

Rebel

Bericht door Rebel » 29 apr 2012, 23:11

Hulde voor Hielke ! :D

Hielke

Bericht door Hielke » 29 apr 2012, 23:15

Ik denk dat ik nu maar even stil in een hoekje ga wegkruipen :tooth:

Rebel

Bericht door Rebel » 29 apr 2012, 23:20

Welnee je bent een held!

Macboy is nu al bezig met het verzamelen van bewijslast omtrent de zaak: DF vs Hielke!

:lol:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 29 apr 2012, 23:38

Ik begrijp niets van dit draadje. Het Stabiliteitsprogramma RO april 2012 is glashelder op dit punt. Dateert wel van 26 april jl., ontwikkelingen gaan snel, vraag is of hier de Kunduz-coalitie resultaten in zijn verwerkt, als op dit punt aanpassingen zijn. Dus de 500 onbelaste privekilometers vervallen.

Luco

Bericht door Luco » 29 apr 2012, 23:40

Hielke schreef:
Spijkerhard schreef:Kom op Hielke, jij kunt beter, hoe gaat die maatregel geld opleveren?
Ik weet van die materie gewoon te weinig om er zinnige dingen over te zeggen. Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat er voor het gebruik van de zakenauto altijd bijtelling betaald moet worden. Dit omdat de 500 km volgens de staat een wassen neus regel is. Dat er dus heimelijk door het gros van de "500 km gebruikers" veel meer privé km's gereden worden. Dit is natuurlijk daadwerkelijk ook echt het geval. Maar er zal een uitzonderingsregel gefabriceerd moeten worden voor mensen die 1. privé al een eigen auto erbij hebben of 2. privé echt geen gebruik van de auto maken. Je zou dan aan een stationachtige auto met geblindeerde ramen en reclame uitingen van het eigen bedrijf op de zijkant kunnen denken. En vanzelfsprekend geen achterbank. We hebben eerder dergelijke regelingen gekend.

Wat me voorts opvalt is dat het privé gebruik van de zakenauto sterk op de scheefgroei in de hypotheekrenteaftrekwereld is gaan lijken. Jan modaals die normaliter geen rooie cent voor een redelijke privé auto willen uitgeven, vinden het heel normaal, bijna een burgerrecht, dat ze voor relatief sigarettengeld heel veel privékilometers in hele dikke auto's gaan afleggen. Allemaal omdat de staat middels allerlei aftrekposten aan de aanschaf en het privégebruik van die auto meewerkt. Je zult ze hier op DF de kost maar moeten geven die voor een verschil van 100 euro per maand moord en brand schreeuwen dat ze ipv die nieuwe leaser 40.000 euro niet in een leaser van 60.000 kunnen rijden. Voor 125 euro zou het wel kunnen maar dat is dan weer idioot teveel. Dit terwijl in de normale wereld die auto van 60.000 euro in een enkel jaar 20.000 euro afschrijft.

Het privé gebruik van de dure leasert bestaat bij de gratie van de goedwillendheid van de staat. Onder invloed van een joekel van een bezuinigingstraject vinden daar nu correcties op plaats.

Op zich heb je daar natuurlijk een punt, maar inderdaad zijn er genoeg die prive niks rijden en het ook nog eens een auto op grijs kenteken is, met name dus zzp-ers en andere mensen die een bus moeten rijden voor hun werk, maar er staat niet dat er uitzonderingen komen.
Die uitzonderingen zijn in het verleden al weggehaald.

Hielke

Bericht door Hielke » 30 apr 2012, 00:02

Één van die uitzonderingen was vroeger het gebruik van een geblindeerde bus of stationwagon zonder achterbank. Je hoefde dan geen wegenbelasting te betalen.

Had natuurlijk niks met leaseconstructies te maken, wel met de nederlandse staat die een bepaalde vorm van gebruik van voertuigen 'subsidieerde'.

Een ZZP-er die voor z'n werk in een bus zonder achterbank rijdt, kun je die verplichten een bijtelling te betalen? Voor dergelijke gevallen moet er een uitzondering komen vind ik. Precieze uitwerking van de plannen gaat in de komende maanden plaatsvinden is ons verzekerd. Concreet is alleen het te bezuinigen bedrag.

Marc R

Bericht door Marc R » 30 apr 2012, 06:44

Hoe gaat het met de bedrijfsbussen die door verschillende mensen worden bereden?

Bij ons rijdt iedereen met de bussen...ivm de bijtellingsregeling.

Plaats reactie