Nieuwe daily; W203 eruit, E39 erin

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
raymondw

Re: Nieuwe daily; W203 eruit, E39 erin

Bericht door raymondw » 16 mar 2014, 09:02

@Hugo,

495 Euro voor de automaat
45 Euro voor het diff.
===
540 Euro totaal

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 16 mar 2014, 11:30

Zoals ik het lees dan wisselen ze alleen de olie uit carter en filter? en pakken ze de olie in koppelomvormer en koeler niet mee?

raymondw

Bericht door raymondw » 16 mar 2014, 15:20

erwin20vt schreef:Zoals ik het lees dan wisselen ze alleen de olie uit carter en filter? en pakken ze de olie in koppelomvormer en koeler niet mee?
Volgens de rekening hebben ze acht liter bijgevuld ; terwijl er volgens de technische beschrijving van de 5HP19 er 9.8 liter in gaat. Het verschil kan door de koppel-omvormer en/of koeler verklaard worden, al weet ik niet zeker of de M54 met 5HP19 een koeler heeft. Kan goed zijn van niet aangezien er geen leidingen van bak naar de voorkant gaan.

Ik vroeg dhr Sagert wat hij van het spoelen hield. Hij antwoordde dat zij dat ook kunnen en dat daar eigenlijk niets op tegen is, maar hun ervaring als fabrikant van deze bakken is dat je daarmee niet de inwendige vervuiling en dan met name in de elektro-mechanische controle eenheid weg krijgt. Zij demonteren deze eenheid en maken hem handmatig (met een borsteltje) schoon. Ze zullen hem daarna nog wel een keer doorspoelen of doorblazen om de losgemaakte resten te verwijderen. Tegelijkertijd vervangen ze diverse interne klepjes, veertjes en balhoofdjes. Het is juist deze handeling dat de automaat zijn oorspronkelijke eigenschappen teruggeeft, iets wat met de Eckart methode niet mogelijk is.

De Eckart methode lijkt dus vooral goedkoper, maar de meesten vragen daar ook 300-350 Euro voor. Het verschil met de methode van ZF (in Dortmund) is dan te klein (voor mij tenminste) om voor de Tim Eckart methode te kiezen.

Als baseline vindt ik het verschil tussen de ZF-Dortmund methode en de Eckart methode te klein om voor de laatste te kiezen, zeker omdat mijn automaat 177k km op de eerste olie en filter achter de kiezen heeft. Dat ik dan 4:1 (nieuw vs oud) vermeng lijkt mij minder het issue aangezien ZF zelf een verversing interval van 80k-100k km adviseert.

Volgens dhr Sagert zijn deze bakken goed voor zeker 300k km, mits je ze netjes onderhoud, wat haaks op de mening (gedrag?!) van de fabrikanten staat. In die valkuil ben ik dus ook bijna ingeslopen aangezien ik het schakelgedrag van de automaat in de laatste paar maanden aanmerkelijk slechter werd, dusdanig zelfs dat ik zelfs twijfelde aan de bak zelf. Met het spoelen volgens de Eckart methode twijfel ik of het resultaat zo goed zou zijn als wat nu bereikt is, zeker als je zag hoe ranzig en versleten de oude meuk was en dat omvatte wel wat meer dan wat met de Eckart methode te bereiken is.

Afbeelding

Met 80k km kan ik de komende 5-6 jaar weer vooruit; of ik tegen die tijd deze auto nog heb is een tweede, maar de kans daarop is wel groot aangezien de E61 mij niet echt kan bekoren (op de 550i met individual na) en de F11 teveel op downsizing is gericht. Tussentijds denk ik erover om olie+filter te vervangen (bij ca 40k-50k km). Spoelen is dan niet nodig om het restant van de oude (4:1 vermengde) olie er ook uit te krijgen. Daarna bij ca 80k-100k km weer bij ZF-Dortmund. Met die cyclus is eventueel achterblijvende olie geen issue, maar dat is het gezien de resultaten zo wie zo al niet.

raymondw

Bericht door raymondw » 09 aug 2016, 19:08

Het is lang geleden dat ik wat heb gedeeld; met name over de E39 viel niet veel te vertellen. Afgelopen twee jaar heeft deze zonder grote issues zijn kilometers wel gemaakt, ergo er was ook niet veel te delen. Nu, tijdens de komkommertijd is het de periode van de jaarlijkse zomervakanties. Ook al heb ik door het gehele jaar heen wel mijn eigen uitstapjes, ik kijk toch altijd uit naar de vakantie met mijn gezin. Dit jaar is de vijfde keer dat de touring meegaat en ik hoop dat dat nog even zo blijft.

Ik probeer al jaren de zaterdag als reisdag te mijden. Dat lukt me behoorlijk goed; zo ook vrijdagochtend toen we tegen een uur of vier s’morgens zijn ingestapt. In de weken ervoor heb ik een rondje filters en motorolie gedaan, zeg maar het standaard inspectie en onderhoudswerk. De heenreis op 29/7 verliep eigenlijk best voorspoedig. In tegenstelling tot voorgaande jaren hebben we dit keer voor de Sauerland autobahn (A45) gekozen; even na Wurzburg pakten we de welbekende A7 op en die was verassend leeg waardoor we voor langere tijd circa 180km/h als kruissnelheid heb kunnen aanhouden. Het laatste stukje van Memmingen naar Fussen is altijd mijn favoriet. In de aanloop naar de Alpen stijgt de autobahn behoorlijk en de vele lange linker en rechterbochten maakt dat een leuk stukje sturen. De M54B30 heeft in zijn geheel geen moeite om de vier inzittenden met vakantiebepakking met 180-200km/h naar boven te sleuren. Hierdoor waren we tegen een uur of twaalf bij de grenstunnel bij Fussen. Richting Reutte werd het behoorlijk druk, zelfs filevorming naar de Fernpass. Omdat ik geen sleurhut heb, kon ik mijn standaard alternatieve route over het Hahntenjoch uit de kast trekken. Die is verboden voor sleurhutten, crampers en al dat vrachtvolk en dus altijd rustig.

Bij het inrijden van Reutte merkte ik op dat het stuur ineens scheefstond. De E39 was net een paar weken uitgelijnd….totdat er ineens een melding ‘niveauregeling’ inactief op de BC verscheen. Aan de wegligging van de auto merkte ik dat net echt. Normaal gesproken is dat geen goed uitgangspunt om de bijna 1900 meter hoge Hahntenjoch te rijden, maar het langzaam rijdende en stilstaande verkeer op de veel lagere Fernpass is dat eigenlijk ook niet. Een bezoek aan de BMW garage was noodzakelijk en de kortste en snelste route liep wel via het Hanhtenjoch. Met een veel lager dan normaal rijtempo kwamen we daar tegen een uur of half twee aan.

Afbeelding

Boven aan het Hanhtenjoch zijn we even gestopt en toen bleek wel hoe ver de linksachter poot was ingezakt. De eerstvolgende BMW dealer zit in Imst, maar ik heb gekozen voor Netzer in Landeck. Die ligt net wat dichter bij mijn vakantie adres. Tegen een uur of drie vrijdag s ’middags hoef je normaal niet meer echt op activiteit te rekenen, maar niets is minder waar. Ze vermoeden een defecte luchtbalg van de achtervering; ter bevestiging werd er naar gekeken en i.d.d. de luchtbalg linksachter was gescheurd waardoor deze geen druk meer vast kan houden. De oorzaak is ouderdom van het rubber. Daarbij merkten ze op dat de andere nu ook wel snel kan komen; dat kan 1000km zijn of 20000km, maar dat is niet te voorspellen. Omdat het geen optie is om met een defecte luchtbalg weer naar huis te rijden laat ik het hier repareren.

Ze adviseerden tevens om net veel verder meer te rijden, maar Landeck naar Serfaus is amper dertig minuutjes dus die gok nemen we maar, met name omdat het vanaf Reutte met aangepaste snelheid wel te doen was. Het risico zit niet zozeer in de wielophanging zelf, maar wel in het eventueel doorbranden van de compressor. Normaal gesproken zou ik het advies opvolgen, maar met een vol bepakte auto op amper een half uurtje….. De offerte valt mij alleszins mee, dus de afspraak voor maandag ochtend was snel gemaakt.

Afbeelding

Maandagochtend (1/8) heb ik eerst contact met de dealer in Landeck opgenomen om na te gaan dat de luchtbalg voor de E39 daadwerkelijk binnen was gekomen. Dat bleek zo te zijn; aangezien Landeck toch een kleine dertig kilometer van Serfaus verwijderd is ben ik direct na het ontbijt om kwart over acht weggereden. Eenmaal in het dal valt het we mee, maar van Serfaus naar het dal is toch ruim 600 meter hoogteverschil; met een gemiddelde daling percentage van 8% is dat met een luchtbalg die niets meer meegeeft toch uitkijken geblazen.

Afbeelding

Bij aankomst gaven ze aan ongeveer twee uur nodig te hebben, dus nadat ze me de nieuwe luchtbalg hebben laten zien ben ik het plaatsje Landeck maar ingegaan. In eerste instantie naar de oude burcht, maar die was helaas gesloten. Dan maar het plaatsje zelf in. Op dat moment begon het te regenen, dus op een overdekt terras in het centrum maar een kopje cappuccino besteld om de tijd wat te doden. Op enig moment ging zelf de terras verwarmer aan; wie had dat in hartje zomer gedacht?

Tegen een uur of elf was ik weer terug bij de dealer; op dat moment kwam de touring net de garage uitrijden. Na een korte proefrit door de werkplaats chef kwam de receptionist met de rekening en een oud relais welke defect was geraakt.

Afbeelding

Dit werd netjes uitgelegd en de rekening daarop toegelicht; die viel dus iets hoger uit. Zoals het hoort vroeg de werkplaats receptionist of ik zelf nog vragen had; niet over de rekening, die was conform de afspraak maar ik wilde het oude deel nog wel zien. Dat kon en daarvoor namen ze ook de tijd. Niet alleen de scheur is goed te zien; ook de haarscheuren in het rubber die er aan ten grondslag liggen.

Afbeelding

Voor mij was alles verder wel helder; ze wensten ons nog een prettige vakantie waarna ik weer terug naar Serfaus ben gereden. Al met al was dit een uitermate correcte en plezierige ervaring met een dealer. Ja, je betaalt ervoor, maar ik heb geen enkel moment het gevoel gekregen dat ze misbruik maakten van een buitenlander die de opdracht toch wel geeft. De factuur was correct en de communicatie uitermate transparant en navolgbaar. Dan merk je toch de voordelen wel van een goed ingerichte Europees georiënteerde service organisatie.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 aug 2016, 20:09

Keurig opgelost :thumbup:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 aug 2016, 21:00

Idd :thumbup:
Heb je nu beide gedaan of maar eentje?

raymondw

Bericht door raymondw » 09 aug 2016, 21:18

Arthur schreef:Idd :thumbup:
De rechter pak ik thuis zelf wel op. De kans dat die 1000km hem de das omdoen is klein.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 aug 2016, 21:29

Die logica zie ik niet als ze even oud zijn? De ander heeft het toch ook begeven :wink:
Maar goed, jouw keuze.

RJK

Bericht door RJK » 09 aug 2016, 22:19

Bedankt voor de foto's van de balg! Ik zal die op onze 530iT ook maar eens bekijken binnenkort.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 aug 2016, 09:09

Die balgen gaan vaak kapot. Netjes opgelost door de dealer.

En wat betreft de prijzen, die dealers hebben ook wel in de gaten dat het zo niet meer werkt. Buitenlandertje oplichten is er vaak niet meer bij.
Mijn pa stond deze zomer onder in België met een defecte druksensor van het roetfilter. Naar de MB-dealer en daar prima geholpen. Navraag hier gedaan bij de dealer en prijs daar was exact gelijk als bij de dealer in België.

Vervolgens in Zuid-Frankrijk een lekke band en verwachte dat ie vervangen moest worden. Maar netjes gerepareerd met een advies op korte termijn de banden te vervangen. Nu wisten we dat dat nodig was en wilde we na de vakantie doen. Prijsopgave daar was zeer scherp want ik kan ze hier amper voor die prijs zelf leveren.

Erik dB

Bericht door Erik dB » 11 aug 2016, 20:23

raymondw schreef:
Arthur schreef:Idd :thumbup:
De rechter pak ik thuis zelf wel op. De kans dat die 1000km hem de das omdoen is klein.
Bij mij zat er volgens mij 2 dagen en zo'n 150km tussen, maar ik hoop met je mee :peace:

raymondw

Bericht door raymondw » 16 sep 2016, 21:37

Vorige week vrijdagochtend heb ik de nieuwe rechts achterste veerbalg en het nieuwe tussen-lager opgehaald. Gezien de toenemende activiteit van de compressor is de rechts achterste luchtbalg binnenkort ook aan het einde van zijn latijn. Inmiddels is ook het aanvullende pret pakket van car-parts24 uit Duitsland binnen.

Afbeelding

Vandaag heb ik de rechts-achterste luchtbalg en de beide achterste schokdempers van de E39 laten vervangen. Dat heb ik laten doen omdat ik er op korte termijn zelf geen tijd voor kan vrijmaken, maar de wagenhoogte rechtsachter dermate afweek van linksachter dat dit tot APK afkeur zou leiden. De deadline van 16-10 lijkt ver weg, maar het past gewoon niet in mijn agenda om dit voor die tijd zelf te doen.

Afbeelding

Met name de nieuwe luchtbalg rechtsachter maakt een enorm verschil. De wagenhoogte is nu ook rechtsachter weer spot on waarmee aan een van de condities van de APK werd voldaan. Achteraf gezien was het misschien beter geweest om de rechts-achterste luchtbalg in Oostenrijk te laten vervangen, maar ja achteraf heeft iedereen de wijsheid in pacht. Desalniettemin, het rijgedrag van de auto is enorm verbeterd.; ik ken ik de auto nu al niet meer terug.

De achterste schokdempers en veerpoot lagers waren een preventieve maatregel. De E39 heeft nu 206000 kilometers achter de kiezen en dat houdt i.d.r. in dat de dempers hun beste tijd wel hebben gehad.. Visueel zagen de oude er echter nog prima uit, wat op zich niet veel zegt. Met de nieuwe exemplaren hoef ik mij daar de komende jaren i.i.g. geen zorgen meer over te maken. Voor het vervangen van de voorste exemplaren was vandaag geen tijd. Die liggen wel klaar, evenals de bijbehorende veerpoot lagers.... maar dat kan later.

Afgelopen maandag is ook de koplampunit linksvoor vervangen omdat de koplamphoogte regeling defect is geraakt, z.w. een gevolg van de schade uit April. Ze kijken of dit nog op het schadedossier geboekt kan worden; zo niet, dan is dat 580 Euro ex BTW, inclusief een nieuw D2S lampje, dat dan weer wel.

RJK

Bericht door RJK » 16 sep 2016, 22:58

Wat was je nou kwijt voor dat hele zwikje voor de achterkant? Onze 530i zal er uiteindelijk ook wel een keer aan moeten geloven (ook iets meer als 2 ton gelopen). Gister toen ik onder de auto lag nog even naar de balgen gekeken en ze zagen er niet heel verkeerd uit maar of dat iets zegt?

raymondw

Bericht door raymondw » 17 sep 2016, 00:24

944-20v schreef:Wat was je nou kwijt voor dat hele zwikje voor de achterkant? Onze 530i zal er uiteindelijk ook wel een keer aan moeten geloven (ook iets meer als 2 ton gelopen). Gister toen ik onder de auto lag nog even naar de balgen gekeken en ze zagen er niet heel verkeerd uit maar of dat iets zegt?
Mijn rechterbalg zag er visueel niet echt slecht uit (geen lek o.i.d), maar kon op een gegeven moment niet mee verder omhoog gepompd worden.... ik hoorde bij tijd en wijle wel een pokkend geluid dat ik niet kon plaatsen, w.s. van de luchtbalg die tegen zijn grenzen aanliep. Op enig moment toch maar doorgepakt.

De Bill Of Materials voor de achterzijde is (prijzen incl BTW)

1) Demper achter => ca Euro 130/st
2) Service kit achter => ca 24 Euro
3) Veerpootlager achter => ca Euro 35/st
4) Luchtbalg RA, BMW p/n 37 12 1 094 614 => ca 280 Euro
5) Luchtbalg LA, BMW p/n 37 12 1 094 613 => ca 280 Euro

Note: Prijzen zijn voor een std. onderstel. Als je een sportonderstel hebt, mag je voor de dempers ruim 70 Euro/st meer af tikken. De meerprijs voor de de balgen weet ik niet.

Ofwel aan materiaal circa 915 Euro voor de achterkant voor het standaard onderstel. Daarover heen komt dan nog eventueel een revisieset voor alle draagarmen e.d waarvoor je voor een Lemforder kit nog eens 580 Euro extra kwijt bent (had ik al liggen). Een Meyle HD kit is circa 140 Euro goedkoper, maar dan lever je t.o.v. Lemforder wel aan kwaliteit in.

RJK

Bericht door RJK » 17 sep 2016, 07:43

Bedankt voor een weer zeer gedetailleerd antwoord. Ik zal binnenkort de achterkant eens nader inspecteren. De auto is gisteren in ieder geval zonder opmerkingen door de APK gegaan.

raymondw

Bericht door raymondw » 16 okt 2016, 21:20

Circa twee weken na het vervangen van de achterste dempers en de tweede luchtbalg begon de touring tussen 20-60km/h in de aandrijflijn heftig te trillen. Eerst dacht ik aan een defect tussenlager, maar een visuele inspectie daarvan leerde dat deze er prima uitzag. Kon handmatig ook geen echte speling waarnemen. De Hardyschijf zag er ook nog wel prima uit. Nou kan het op zich geen kwaad om deze preventief te vervangen, maar dat is een behoorlijke klus (uitlaat laten zakken, hitteschilden weg etc), dat ik daar eigenlijk niet veel zin in heb. Nou bedacht ik mij dat het ook nog wel aan de motorsteunen kon liggen; is wel een bekend E39 issue overigens en dus ook wel wat waarschijnlijker.

Afbeelding

Gisteren heb ik een setje onderdelen opgehaald en de trillingen waren gek genoeg al heel wat minder dan een week geleden. Echter de buiten temperatuur is ook wat lager..... op de A35 richting Almelo merkte ik dat de trillingen bij 120-130km/h helemaal verdwenen zijn. Dat sluit het tussenlager eigenlijk wel uit, dus we beginnen i.d.d. maar eens met de motorlagers.

Afbeelding

Bij het losdraaien van de moer van het linker exemplaar draaide het binnenwerk mee, wat eigenlijk al een bevestiging van mijn hypothese is. Echter in tegenstelling tot de E34 en de E28 is het niet een kwestie van de motor wat omhoog liften. Ook de viscofan moet los omdat anders de radiator en windgeleiders meegenomen worden en dat willen we natuurlijk niet. Daarbij viel op dat de radiator niet lekker op de voorzijde aansloot.

Afbeelding

Verder is het vervangen van de motorsteunen wel appeltje-eitje. Paar moetjes losdraaien, motor optillen en de oude lagers eruit wrikken. Daarna de nieuwe erin en weer vastzetten. Niet echt rocket-science, echter na demontage bleek met name het rechter exemplaar behoorlijk te zijn ingezakt. Daardoor werd de linker overbelast (uitgerekt) waardoor het binnenste deel van de linker de geest gegeven heeft, hetgeen verklaart waarom het binnenste deel bij het losdraaien van de onderste moer meedraaide.

Afbeelding

De werkzaamheden heb ik op de vierkoloms uitgevoerd. Dat was op de tweekoloms wat praktischer geweest, maar ik had geen zin om de E34S voor niets te starten, dus moesten de 951 en de E32 even naar buiten.

Afbeelding

Verder heb ik een van de hitteschilden opnieuw vastgezet. Een van de vier boutjes was verdwenen, evenals de kunststof clipjes daarvoor. Die heb ik er nieuw ingezet. Hopelijk is daarmee het rateltje aan de onderzijde ook verdwenen.

Afbeelding

Het onderzoekje waarom de radiator niet goed aansloot kostte nog de meeste tijd. Dat kwam doordat het rubber lager waar het ophangpunt van de radiator aan de linkerzijde in hoort te zitten een kwartslag gedraaid was. Nou weet ik niet of dat door mijn acties komt of dat dit al zo is, maar het herstel daarvan kost wat meer tijd omdat de aansluitingen van de automaat in de weg zitten, ergo ik kan beter de kunststof bak van de a/c condensor e.d. wat laten zakken maar dat wordt, evenals het vervangen van een dolgedraaide moer van een van de uitlaat-rubbers een restpunt. Voor die laatste gaan we maar een nieuw ophangrubber monteren, zijn we in een keer klaar. Daarna laten we het vooralsnog hier maar even bij.

Het resultaat is dat de trillingen nagenoeg zijn verdwenen - er is nog een hele lichte vibratie merkbaar, maar die kan heel goed uit een van de vele andere rubberen delen komen, zoals de vloeistof gevulde rubber lagers van het achterste subframe. Maar de trillingen tussen 20-60km/h zijn verdwenen, evenals het hevige trillen na het gas loslaten wanneer de bak terugschakelt. Het is wat dat betreft nu al een heel andere auto.

GTRene

Bericht door GTRene » 16 okt 2016, 21:48

toch wel prettig he als je die rubbers vervangt, helemaal als je erachter komt dat er al 1 hen was :-) dan geeft het helemaal een goed gevoel en ja dan merk je het wel, word beter gedempt e.d. helemaal als dat topje al los zat.
kan het er weer even tegen.

Je gaat me toch niet vertellen dat het jullie garage/opslag is met bruggen...smikkel smikkel ;-) en prettig/handig voor inspecties en reparaties, onder de auto liggen die wat opgekrikt is, is best lastig...to say the least.

bmtouring

Bericht door bmtouring » 08 nov 2016, 22:31

Mooi dat de CP600 nog steeds bevalt. En de 530i eromheen ook natuurlijk! De CP wordt nog steeds mondjesmaat verkocht, geen firmware updates nodig geweest. Ook still going strong dus.

Leuk dat je schreef over de motorsteunen. Bij de mijne is de carterpakking aan de beurt en dan pak ik die steunen meteen maar mee n.a.v. jouw ervaringen.

Over je automaat: drie ton volgens Sagert? Ik sta nu op 355000 en op naar de 4 ton. Tegen de 375000 ga ik maar weer eens op ZF Dortmund aan. Onlangs de waterpomp maar weer eens vervangen, had 'm liggen en de boel moest toch open. Nog nooit eerder twee keer hoeven doen maar deze auto bevalt zo vreselijk goed!

Achterdempers zijn nog origineel bij mij, merkte je verschil na vervanging? Of was dat vooral door de luchtbalg? Mijn balgen zijn al vervangen, de compressor ook (een ventiel sloot niet goed waardoor de auto na stilstand scheef zakte, een nieuw ventiel is vele malen kostbaarder dan een andere compressor unit) maar rijgedrag is nog steeds goed eigenlijk.

Plaats reactie