Viercilinders zijn kut

Dit is ons algemene autoforum.
jaydee

Re: Viercilinders zijn kut

Bericht door jaydee » 21 okt 2011, 21:46

Wat jij zegt klopt ook wel, Niels... Het is niet zo dat-ie gaat bokken ofzo. 't Zal ook wel gewoon een kwestie van wennen zijn.

Waarom belast je de bak meer als je in een hogere versnelling accelereert?

Tristan

Bericht door Tristan » 21 okt 2011, 21:58

Vooral lekker veel in 6 rijden met 50 km/u. Goed voor je bak en aandrijflijn... :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 okt 2011, 22:03

jaydee schreef:Waarom belast je de bak meer als je in een hogere versnelling accelereert?
Het kost simpelweg veel kracht en je zet dus veel kracht op de lagers en tandwielen. In principe zou zo'n bak er natuurlijk tegen moeten kunnen als een motor het wel kan maar in de praktijk is dat niet altijd zo.

jaydee

Bericht door jaydee » 21 okt 2011, 22:07

En bij hogere toeren kost het minder kracht, want ??

Tristan

Bericht door Tristan » 21 okt 2011, 22:13

Omdat je in een hogere versnelling rijdt, is het tandwiel in je bak kleiner. Maar het koppel/kracht op het tandwiel is groter dan op een groter tandwiel, omdat de motor meer kracht moet leveren. En die kracht wordt ook doorgegeven aan de rest van de aandrijflijn.

Probeer maar eens weg te fietsen in een hoge versnelling. De kracht op de ketting en tandwiel is groter als dat je op een lage versnelling wegfietst. Puur omdat je meer kracht zet om vooruit te komen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 okt 2011, 22:57

Heb 3-4-6 en 8 cilinder gereden.

Alle 3 cilinders en veelvouden daarvan (6-12) hebben de mooiste draaieigenschappen gezien de balans in het blok. Een 4 cilinder kan daar niet aan tippen en een V8 IMHO ook niet.

De 6IL is onovertroffen qua souplesse, balans,en de fabelachtige turbine sound...........voor mij het mooiste blok ooit..............(waarmee ik niet roep dat een ander blok niet waardig of goed zou zijn, het is mijn beleving that`s all)

De turbo`s op de 6IL geeft hem onwaarschijnlijke punch, echt een knal in de rug, zal je bij de lineaire atmo nooit zo voelen, waarschijnlijk is het voor de purist is het vloeken in de kerk, maar misschien is die combi eigenlijk wel briljant voor daily driving. Je kan lui rijden in stadsverkeer, eenmaal de vrijheid geef je hem van jetje. Of je nu een atmo of een turbo de sporen geeft, zuipen doen ze dan beide.......

De V8 draaide best natuurlijk in de M3, maar de typische V8 gorgel/rochel...........vind ik verschrikkelijk, doet me altijd aan Amerikanen denken, ik vind het echt geen mooie sound, al was ie bij de M3 niet zo prominent als bij de echte muscle cars.......
Mooiste 6 IL sound ooit gehoord van een 528i ergens in 1985...............................zo mooi donkerbruin heb ik ze daarna nooit meer gehoord....................SKITTEREND

jaydee

Bericht door jaydee » 21 okt 2011, 23:41

Tristan schreef:Omdat je in een hogere versnelling rijdt, is het tandwiel in je bak kleiner. Maar het koppel/kracht op het tandwiel is groter dan op een groter tandwiel, omdat de motor meer kracht moet leveren. En die kracht wordt ook doorgegeven aan de rest van de aandrijflijn.

Probeer maar eens weg te fietsen in een hoge versnelling. De kracht op de ketting en tandwiel is groter als dat je op een lage versnelling wegfietst. Puur omdat je meer kracht zet om vooruit te komen.
Je theorie is goed, Tristan. Maar de VR6 motor kan bij 1500 tpm nog maar de helft van zijn maximale koppel leveren, dus de kracht kan bij andere snelheden/toerentallen nog veel groter zijn... De bak moet er dus wel tegen kunnen.

Die 1500 tpm zijn voor m'n Yeti wel van belang, bedenk ik me nu, want die zit dan al op z'n koppelplateau (250Nm@1500-2500tpm).

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2011, 08:15

Tristan schreef:Vooral lekker veel in 6 rijden met 50 km/u. Goed voor je bak en aandrijflijn... :thumbup:
wie doet dat uberhaupt :shock:

als ik rustig en constant rij is het 50 in ze 4, 70 in ze 5 en pas vanaf boven de 80 in ze 6 en zodra je behoorlijk wil accelereren ff een tandje terug ;)

JP

Bericht door JP » 22 okt 2011, 08:44

Op ouwelullentempo schakelt bij mij de GTi (DSG in D) al bij 60 in zijn 6, alleen als je maar even wat belasting wil, zoals bergop, dan schakelt 'ie echt wel een gangetje terug.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 22 okt 2011, 09:47

bmw zescilinders zijn schitterende blokken. Qua sound en laufkultur beter dan viercilinders. Maar een vturboblok vind ik ook niet verkeerd. Mijn gechipte gti klinkt ook vrij aardig, turbogat is niet te groot en vanaf 2000 tot bijna 7000 rpm is het rammen geblazen. In pure sprintcijfers is hij sneller dan mijn vorige 130i. Wat ook verschilt. Bij zuinig rijden haal ik ondanks 280 pk gewoon 1 op 15. Met de 130i (die ook relatief zuinig is ivm andere zescilinders) was 1 op 12 de max. Maar als je op de autobahn volle bak gaat is het andersom. Dan verbruikt de gti 1 op 4,5 en de bmw 1 op 6,5. Wenn der turbo lauft er sauft. Viercilinder turbo is prima te doen maar in een dikke bmw toch liever de zespitter.

Overigens rijd ik zakelijk in een octavia 1.4 tsi 122 pk. En in dat segment is de turbo echt ideaal. Blok is stil, verrassend veel trekkracht, is zuinig en voelt aan als 150 pk. Heel prettig in vergelijking met een futloze atmosferische viercilinder zonder trekkracht. Die 1.4 tsi is echt een prachtig blok!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2011, 09:55

klopt qua rijden is de 1.4tsi top! alleen jammer dat de kwaliteit drama is....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 22 okt 2011, 09:59

Ben het eens met Tom, viercilinders zijn kut :mrgreen:

Al van jongs af aan gek geweest van (Amerikaanse) V8'en, alleen al het gevoel dat je zon geweldige machine voor je hebt dat tot leven komt zodra je het gaspedaal roert. Dat gevoel haal je never nooit niet met een grasmaaier.

Dat een viercilinder "doable" is zal niemand het mee oneens zijn, maar een zescilinder rijdt gewoon lekkerder, een acht nog beter, een tien nóg beter en een twaalf is natuurlijk helemaal lekker (heb ze allemaal langere periode gereden).

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 22 okt 2011, 10:01

Dat geldt voor de versies met turbo en compressor. Dus de 160 pk versie en de blokken van polo gti, fabia rs etc. Die blokken geven zeer veel problemen. De single turbo 1.4 tsi is wel betrouwbaar. Ik heb bijna 70k op teller ataan en geen problemen gehad.

Niels

Bericht door Niels » 22 okt 2011, 10:48

jaydee schreef: Maar de VR6 motor kan bij 1500 tpm nog maar de helft van zijn maximale koppel leveren, dus de kracht kan bij andere snelheden/toerentallen nog veel groter zijn... De bak moet er dus wel tegen kunnen.
Vanuit die theorie zou je een bak nooit te zwaar kunnen belasten met een atmosferische motor zelfs niet met een zware aanhanger erachter :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 okt 2011, 10:51

sitechris schreef:Dat geldt voor de versies met turbo en compressor. Dus de 160 pk versie en de blokken van polo gti, fabia rs etc. Die blokken geven zeer veel problemen. De single turbo 1.4 tsi is wel betrouwbaar. Ik heb bijna 70k op teller ataan en geen problemen gehad.
dat is waar idd dus de 122pk versie kan je prima hebben :thumbup:

collega heeft een 160pk versie DSG in een golf 6 en het rijdt echt top ALS hij het doet :D

GTRene

Bericht door GTRene » 22 okt 2011, 11:33

persoonlijk vind ik 4 cill mooi passen voor de kleinere auto's...

verder opzich niks mis met een 4 pitter, doch zou er zelf tegenwoordig niet snel voor kiezen, niet men eerste keuze zeg maar.

een 6cill in lijn van BMW is natuurlijk prachtig, doch er kleven zeker ook nadelen aan tegenover de 4cill,
zo is de 4cill een behoorlijk stuk korter en kan zo beter tussen/voor het hart van de vooras geplaatst worden wat een beter stuurgevoel kan opleveren en minder snel onderstuur.

verder geeft de 4cill ook nog eens een behoorlijk gewichtvoordeel ten opzichte van de 6cill en zijn de onderhoudskosten een stuk vriendelijker vanwege het missen van 2 cill tenopzichte van de 6cill

beide hebben voor en "nadelen" waar de nadelen echter meer voor DF figuren gelden, dus niet echt te maken hebben met waar de meeste auto's voor bedoeld zijn voor van A naar B bv.

Ikzelf ken beide varianten vrij goed en ook de voor en "nadelen' van de 4 of 6 cill (oudere generaties dan)

ik persoonlijk kies voor een fijn (voor mij) klinkende V8 die
en meer power heeft dan de R6
en meer trekkracht dan de R6
en korter is dan de R6 (ala 4cill) en dus meer tussen de assen geplaatst kan worden.
bovendien niet meer weegt dan over het algemeen die R6, soms zelfs minder :D

kort omschreven, een 4cill is zeg 50% van de V8
een 6cill is 75% van de V8 doch ongeveer zelfde gewicht en nog langer ook.
maakt de V8 100% mijn keuze :angel: :mrgreen:

@Robin, dat voorbeeld van die V8 in de Koenigsegg Agera is mind blowing...wat sleurt dat ding :crazy:

KoenM

Bericht door KoenM » 22 okt 2011, 13:44

Sloop je je bak dan als je vanaf te lage toeren volgas optrekt?
Ik doe dit best vaak, binnen de bebouwde kom in zijn 3, als je dan afzakt naar 30 en weer naar 50 wilt accelereren.. (vol gas is wel nodig met 95pk :lol: )
Mocht dit slecht zijn, zou ik dit graag horen ;)

Niels

Bericht door Niels » 22 okt 2011, 14:09

Dat hangt van een aantal zaken af Koen:

is het een zes bak,
is het een moderne auto die ontworpen is voor "het nieuwe r(l)ijden"
is het zwaar trekken voor de auto m.a.w. duurt het lang voordat je weer op de 50 zit.
pakt de motor lekker op m.b.t. trillingen die doorgegeven worden etc....

Ik moet wel zeggen voordat dit een mega discussie punt wordt...... het komt niet bijzonder vaak voor dat een bak kapot gaat vanwege lagerspeling of kapotte tandwielen. Meestal zijn dat andere zaken. Het is ook vooral iets wat tegen mijn gevoel in gaat maar het is niet zo dat als een motor op hoge toerentallen meer koppel levert dat je de bak bij lage toerentallen niet kunt belasten.

KoenM

Bericht door KoenM » 22 okt 2011, 14:15

Niels schreef:Dat hangt van een aantal zaken af Koen:

is het een zes bak, Ja :)
is het een moderne auto die ontworpen is voor "het nieuwe r(l)ijden" 2 jaar oud
is het zwaar trekken voor de auto m.a.w. duurt het lang voordat je weer op de 50 zit. Dit duurt een seconde of 3-4
pakt de motor lekker op m.b.t. trillingen die doorgegeven worden etc.... Niks van een trilling te merken..

Ik moet wel zeggen voordat dit een mega discussie punt wordt...... het komt niet bijzonder vaak voor dat een bak kapot gaat vanwege lagerspeling of kapotte tandwielen. Meestal zijn dat andere zaken. Het is ook vooral iets wat tegen mijn gevoel in gaat maar het is niet zo dat als een motor op hoge toerentallen meer koppel levert dat je de bak bij lage toerentallen niet kunt belasten.
Oftewel, het is niet zo dat je bak er snel door kapot zal gaan, maar het is wel beter om even terug te schakelen?

Niels

Bericht door Niels » 22 okt 2011, 14:28

In jouw geval voorzie ik geen problemen :wink: Ik kocht ooit eens een Golf 2 1.8 GTS van een ouwe baas die er altijd rustig mee reed. Dat rustig rijden bleek o.a. 50 rijden in 5 terwijl dat een overdrive was. Man wat een kosten heb ik aan die auto gehad :bag:

HAMMERHEAD

Bericht door HAMMERHEAD » 22 okt 2011, 18:10

ik vind 4 cilinders + turbo leuk (alleen nog maar 4 cilinders gehad) 1e een 323 gtx reed lekker, kleine turbo dus bijna meteen alle power. De 2e een 323 gtr een stuk grotere turbo, klapte erin bij 4500/500 toeren en een keer met de ogen knipperen zat die bijna in de begrenzer. Dat vond ik echt geweldig rijden dat je in 1x die duw voelt :df: .
De 3e een peugeot 205 gti 1.9 rijd ook heel leuk maar ik mis de snelheid toch een beetje... ben ik nu niet DF waardig? :oops: :tooth:

EG

Bericht door EG » 23 okt 2011, 23:23

Trouwens zelfs VW Crafters zijn tegenwoordig gewoon 4 cilinders, zelfs de krachtigste (164 pk 2.0 twin turbo TDi).

Transporter heeft al een 2.0 TDi 180 pk 400 nm leverbaar... Dat gedownsize is bij bestelwagens al begonnen dus.

Je kan dus zelfs bestelwagens niet meer met 5 of 6 cilinder motor krijgen meer bij VW...

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 24 okt 2011, 11:49

4 cylinders an sich zijn niet kut natuurlijk, zonder 4 cylinders zouden we niet zijn waar we nu zijn
4 cylinders in grote auto's zijn wel kut
ik heb altijd erg moeten gniffelen, en doe dat nog steeds, als ik een 520d voorbij zie komen met het tokkelende geluid van een seat ibiza 1,9tdi.................
maar hee, man kijk mij eens, ik heb een bmw
die 1,4tsi blokken is vragen om ellende natuurlijk, de stelregel hoe simpeler hoe beter gaat vandaagd e dag nog zeker op !
:kikker:

Luco

Bericht door Luco » 24 okt 2011, 12:13

KoenM schreef:
Niels schreef:Dat hangt van een aantal zaken af Koen:

is het een zes bak, Ja :)
is het een moderne auto die ontworpen is voor "het nieuwe r(l)ijden" 2 jaar oud
is het zwaar trekken voor de auto m.a.w. duurt het lang voordat je weer op de 50 zit. Dit duurt een seconde of 3-4
pakt de motor lekker op m.b.t. trillingen die doorgegeven worden etc.... Niks van een trilling te merken..

Oftewel, het is niet zo dat je bak er snel door kapot zal gaan, maar het is wel beter om even terug te schakelen?
Bij een personenwagen zal het stuk gaan meevallen, maar met busjes/campers en auto's met aanhangers voorbeelden zat waar de bak kapotgetrokken wordt door in een te hoge versnelling te rijden, met name dan ook nog berg op.
60 omhoog bij spa bv met een busje of camper met aanhanger in 5 of 6 zijn echte bakkenslopers.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 24 okt 2011, 12:19

Ik lees hier volgens mij alleen maar de problemen voor de bak als je met een te laag toerental in zijn vijf vol gas geeft.
Drijfstang lagers hebben het zwaarder te voorduren doordat de te grote krachten de oliefilm in het lager doorbreken waardoor het "metaal" elkaar gaat raken.
Dit is vaak de reden dat het olieverbuik behoorlijk zal toenemen.

Plaats reactie