BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 11:52

Knot schreef:Vergis je niet, raamrubbertjes, dingetje hier, rubbertje daar, beurtje, multiriemen.... kost ook geld.

Eibach verlagingsveren zijn nieuw nog geen 200 euro, 2e hands misschien een meijer. Accu zou ik idd ook lekker laten zitten als ie het goed doet.
is ook zo, schrok ook van de rekening, ik moet er ook aan denken dat ik niet alles zo maar bij de dealer bestel...ze vragen voor het meeste het dubbele van wat het bv kost op ebay oid.
maja bepaalde delen is moeilijk en kom je vaak toch bij de stealert uit.
grote zaken ga ik toch meer op letten en internet speuren, dan maar meer zoekwerk e.d.
Ik schrok ook van de rekening van laatst van men lange rij kleine onderdelen... :duh:
dacht zo wordt de compact wel duurder, maar was vergeten dat ik bijna de helft daarvan voor de Hartge bumpert die ik aan het voorbereiden ben had besteld.

en ja een setje verlaginsveren kan erg goedkoop zijn, was zelf ook al wezen kijken (moet ik niet doen :mrgreen: ) kwam al setjes tegen voor en achter voor de 1.9 316i voor 65gbp :D
en dan kon je kiezen, 30<>50 of 50<>50 e.d.
dus voor de looks e.d. zou je zoiets kunnen doen maar houd me in en doe het niet :angel:

zegt ie nu nog

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Knot » 30 jun 2011, 11:55

Je kunt natuurlijk ook gewoon rijden totdat ie het niet meer doet... dat is lastig voor wederverkoop en misschien niet 100% naar je zin maar wel het goedkoopste.

Zie dat je toch ook wel een knot virus hebt alle rubbertjes, slangetjes, pakkingen enz enz te vervangen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 12:07

:bag: ja...
als ik zie van hey...das niet fris meer en of kan binnenkort stuk gaan dan vervang ik het liever, maar weeg wel af of ik dat ook kan gebruiken voor de verkoop later.
maar moet me echt inhouden :lol:
gelukkig zijn de veren e.d. nog goed, maar als ik bv de auto zou houden en dus enige auto, tja dan ging die omlaag met een "betaalbare" schroefset en kwamen er 17<>19 inch wielen onder en ging er een chippie op, deze heeft dan wel iets meer vemogen/nm dan de 1.6 v 316i maar das echt marginaal, men 1.9 heeft 105pk ipv 103 ofzo :lol:
zag met een chiptuning (goedkoop voor deze) krijg je iets van 12pk erbij :banging: :wink:

Gebruikersavatar
jgpeggeman
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 jun 2011, 10:20
Locatie: Kampen

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door jgpeggeman » 30 jun 2011, 12:17

GTRene schreef: zag met een chiptuning (goedkoop voor deze) krijg je iets van 12pk erbij :banging: :wink:
Let wel dat dit in het gunstigste geval is, en bovenin het toerenbereik (na het verhogen van je toerenbegrenzer). Wel gaat de auto fijner rijden na het chiptunen! De koppelkromme word veel vloeiender!

Ik heb recentelijk mijn m43 ook laten chippen bij http://www.bmwchiptuner.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; en mijn ervaring is zeer positief!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Knot » 30 jun 2011, 12:24

Is verhogen van de begrenzer eigenlijk simpel en goedkoop te doen? Ik wil de M52 van de 328 ook wel op 7000 hebben ipv 6500 dan kom ik op Assen bijvoorbeeld net wat lekkerder uit.

Wil daar alleen geen honderden euro's in steken en vermogen boeit met niet, die 2,72 pk die er op papier bij komt.

Dus.. lekker hoor EWS2... 328i 150 euro en een 325i 75 euro :(

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 30 jun 2011, 12:29

jgpeggeman schreef:
GTRene schreef: zag met een chiptuning (goedkoop voor deze) krijg je iets van 12pk erbij :banging: :wink:
Let wel dat dit in het gunstigste geval is, en bovenin het toerenbereik (na het verhogen van je toerenbegrenzer). Wel gaat de auto fijner rijden na het chiptunen! De koppelkromme word veel vloeiender!

Ik heb recentelijk mijn m43 ook laten chippen bij http://www.bmwchiptuner.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; en mijn ervaring is zeer positief!
goede tip, en zie voor mijn 1.9 105pk slechts 75,-euro :df:
erg verleidelijk, en die zaak is nog BMW specialist ook :D

http://www.bmwchiptuner.nl/E36.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jgpeggeman
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 jun 2011, 10:20
Locatie: Kampen

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door jgpeggeman » 30 jun 2011, 12:30

Knot schreef:Is verhogen van de begrenzer eigenlijk simpel en goedkoop te doen? Ik wil de M52 van de 328 ook wel op 7000 hebben ipv 6500 dan kom ik op Assen bijvoorbeeld net wat lekkerder uit.

Wil daar alleen geen honderden euro's in steken en vermogen boeit met niet, die 2,72 pk die er op papier bij komt.

Is tamelijk eenvoudig! Ik heb deze mensen het live zien doen! voor €75,- ben je klaar. Mag je zelf aangeven hoe je het wil hebben! En wanneer de motor een Vanos heeft is er nog redelijk wat extra te behalen aan vermogen in verhouding tot een non vanos!

http://www.bmwchiptuner.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Knot » 30 jun 2011, 12:31

Het blijft ouwe meuk.. laptop eraan, flashen maar, 15min werk denk ik.

Maar wil wel eens informeren of de begrenzer hoger gaat dan idd.

Gebruikersavatar
jgpeggeman
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 jun 2011, 10:20
Locatie: Kampen

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door jgpeggeman » 30 jun 2011, 12:34

GTRene schreef: goede tip, en zie voor mijn 1.9 105pk slechts 75,-euro :df:
erg verleidelijk, en die zaak is nog BMW specialist ook :D
Het is een particuliere tuner! Haha, maar hij weet wel precies waar hij het over heeft, en heeft heel veel ervaring met BMW's chippen! Bezit veel kennis wat betrefd het aanpassen van de ECU en wat hij moet aanpassen.

De beste tip die ik over hem kan geven is hem gewoon een keer opbellen!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Tristan » 30 jun 2011, 12:36

Knot schreef:Is verhogen van de begrenzer eigenlijk simpel en goedkoop te doen? Ik wil de M52 van de 328 ook wel op 7000 hebben ipv 6500 dan kom ik op Assen bijvoorbeeld net wat lekkerder uit.
Hebben we ooit eens getest met de E30. Alleen het opschuiven van de toerental bleek ten koste te gaan van het middentoerengebied en verloop daardoor een aantal pk's. Uiteindelijk maakte het qua rondetijd niks uit, alleen meer slijtage aan de draaiende delen.

Gebruikersavatar
jgpeggeman
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 jun 2011, 10:20
Locatie: Kampen

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door jgpeggeman » 30 jun 2011, 12:41

Knot schreef:Het blijft ouwe meuk.. laptop eraan, flashen maar, 15min werk denk ik.

Maar wil wel eens informeren of de begrenzer hoger gaat dan idd.
De nieuwe data word op een nieuwe Chip geschreven (deze chip is sneller, een lagere latency voor de It'ers onder ons), en de nieuwe chip word teruggeplaatst. Oude chip krijg je mee.

Toerenbegrenzer past hij aan waar je bij bent. Je mag zelf de waarde bepalen, al geeft hij wel advies tot hoever je ongeveer kan gaan!
Tristan schreef:
Knot schreef:Is verhogen van de begrenzer eigenlijk simpel en goedkoop te doen? Ik wil de M52 van de 328 ook wel op 7000 hebben ipv 6500 dan kom ik op Assen bijvoorbeeld net wat lekkerder uit.
Hebben we ooit eens getest met de E30. Alleen het opschuiven van de toerental bleek ten koste te gaan van het middentoerengebied en verloop daardoor een aantal pk's. Uiteindelijk maakte het qua rondetijd niks uit, alleen meer slijtage aan de draaiende delen.

Dit verhaal klopt ten dele. Ik heb hier uitgebreid onderzoek en navraag na gedaan!
Wanneer je alleen je toerenbegrenzer aanpast, en je volgas instellingen aanpast, dan gaat dat ten koste van je middengebied!
Maar wanneer je ook je half gas instellingen gaat tunen (wat veel meer specialistisch werk is), dan heb je over je hele toerenbereik winst! (met zelfs al voordeeltje dat je met een rustige rijstijl wat minder verbruikt)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Knot » 30 jun 2011, 13:10

Zo had ik het geleel nog niet bedacht, bereik wordt natuurlijk 500 toeren meer dus middengebied rekt mee in de instellingen. Ik dacht meer 0-6500 blijft hetzelfde en je geeft een 500 toeren "overboost" mee maar zo werkt het natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 08 jul 2011, 18:03

Zo, vandaag kreeg ik men nwe Interieur filters binnen, de oude zagen er niet uit en toevallig zag ik dat.

Ik was namelijk rondom wat nwe delen aan het plaatsen die verweerd en niet zo goed waren, zoals van de deur L + R de onderste rubber strip die waren echt niet mooi en zonde voor de nette auto, nu nieuw en staat meteen ene heel stuk frisser>>

Afbeelding

maar ook voor onder het voorraam zaten wat plastic delen die bovenaan wat scheurtjes hadden, ik dacht ff kijken wat dat kost en ook maar besteld net als het middenrooster waar 2 steuntjes om te klemmen stuk waren en dus niet echt mooi :blink:

ik haal dus de strippen los en demonteer de ruitenwissers om ook die 2 losse plastic onderplaten weg te halen (meteen alle bomen prut daaronder eruit gehaald/gereinigt)
zie ik 2 filters zitten...dacht huh? ow, vast interieur filters...die waren behoorlijk zwart die microfilters en van 3M dus niet origineel.

Afbeelding

dus weer kijken wat die krengen kosten...hm...ook niet goedkoop, maja wilde die toch verversen, had nu de boel al eraf gehaald, zie hier de nwe meer originele.
behoorlijk anders, allereerst iets gebogen voorgevormd (hadden die anderen niet) verder een soort tochtstrip rondom om een dichte passing te verkrijgen :thumbup:

zie hier de verschillen boven en onderkant (nwe rooster staat er ook bij op)>>

Afbeelding

zo, alles weer gemonteerd en weer fris eronder en erboven :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Knot » 08 jul 2011, 18:23

Scheelt wel ff zeg, wit of zwart... maar vaak zitten die filters er ook jaren in, men denkt er niet aan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 08 jul 2011, 18:47

je kunt er ook zo niet bij en ziet ze ook niet zitten inderdaad, toevallig toen ik wat delen eraf draaide om wat kunstof delen te vervangen zag ik ze zitten en dacht, hm...das niet lekker fris als daar je interieur frisse? lucht langs moet komen :kikker:
ik vroeg me wel eens af zitten die dingen ook in een M coupe? ik vroeg het wel eens bij de dealer maar die wisten het ook niet zo uit hun hoofd, en ik ben ze zo nog nooit tegen gekomen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Martijn_bmw » 08 jul 2011, 19:00

Ja die worden snel zwart he!! ik doe ze elke olie service / inspectie ook bij mijn E46 (dus. ong elke 25K km) en dan zijn ze ook al erg zwart inderdaad...

zo smerig die lucht op de weg haha

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 08 jul 2011, 19:15

owja, natuurlijk ook al dat fijnstof e.d...
vandaar waarschijnlijk dat bij mij dat rooster 2 van de 3 klipjes miste omdat het plastic ouder wordt en als ze dan een filter willen vervangen knapt het al snel af als je niet op past.
de filters die er in zaten waren ook niet van bmw maar van 3M en minder mooi passende dan die wat ik nu heb.

ben net eens wezen spitten, der zijn heel wat meer mensen die zich afvroegen of de Z3M ook microfilters heeft...antwoorden tot nu toe, nee dat hebben ze niet...best vreemd, zit ik dus al een jaar of 10 vieze lucht te happen, ja men longen filtert het hopelijk, maja liever eerst door zo'n microfiltert. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Niels » 09 jul 2011, 00:42

Gelukkig rij je met een Z3M niet vaak achter een andere auto :shakeit:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door GTRene » 09 jul 2011, 09:16

:rolling:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: BMW 1.9 Compact 316i executive 1999

Bericht door Joopieboy » 16 jul 2011, 18:24

Kijk aan hee, dat doe je goed! :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], lalmineyalman, MatthijsL en 6 gasten