De Lijst van Hielke
-
Re: Hielke zijn lijst
Wordt in dit topic nou de Ford Sierra afgefakkeld? Moet ik toch even ingrijpen. Samen met 2 maatjes inmiddels wel meer dan 10.000km op papenburg gedrift en meerdere dagen op zandvoort gereden. Snelheden liggen vaak ruim boven de 100km/h met driften, zijn we er wel 20 keer genadeloos hard afgevlogen en hebben meerdere banden opgeblazen. Nog nooit, maar ook nooit is er een voorruit gesneuveld door de vermeend slappe koets. Tevens hebben we ook nooit ervaren dat die koets zo vreselijk slap zou zijn.Sterker nog, er is nog nooit wat stuk gegaan aan de Sierra buiten een sperrevisie bij pascal kamperman.
Dus, als er nog ervaringsdeskundigen zijn (die zijn er natuurlijk zat hier) laat ik mij graag overtuigen waarom de Ford Sierra slecht zou zijn.
Dus, als er nog ervaringsdeskundigen zijn (die zijn er natuurlijk zat hier) laat ik mij graag overtuigen waarom de Ford Sierra slecht zou zijn.
-
Hielke schreef:Zo kort voordat de gebruikerservaringen van DF-ers met de 1M loskomen prop ik dit topic alvast wat peper in de reet met een ranglijst. Een ranglijst die voortkomt uit de ervaringen van slechts één gebruiker van sportieve of vermeend sportieve auto's zoals gereden op de openbare weg. Die gebruiker, dat is mijn altijd bescheiden persoontje. De prijs van de verschillende auto's heb ik in mijn "thrill" factor niet laten meewegen. Bij een gelijk cijfer is de belevingsfactor als rijmachine even groot.
Een 10 is voor de ultieme beleving. Is het cijfer een 5 of lager dan spelen er elementen mee die de beleving negatief maken.
9 Porsche 996 GT3 Mk1 (er moet wat ruimte naar boven vrijblijven)
8,5 Porsche 997 GT3 Mk2
8 Nissan 350Z
7 BMW 135i
7 Ford Sierra Cosworth 2wd
7 Subaru Impreza GTT
7 Subaru Impreza WRX STI
7 Smart Roadster 60Kw
6,5 BMW 130i
6,5 Seat Leon TFSI met 270 pk chip
6 BMW E92 335i
5,5 BMW E90 M3
5 Honda Civic Type R (2002)
4,5 Mitsubishi EVO 6
4,5 BMW E46 M3 CSL
3,5 BMW E46 M3
3,5 Mini Cooper S John Cooper Works
Velen zullen niks met deze lijst kunnen. Hun voorkeuren zijn niet de mijne en andersom.
Voor de mensen die zich er wel aardig in kunnen vinden zal het op termijn makkelijk zijn mijn 'eventuele' review en puntentotaal van Ferdi's 135i Schnitzer en de 1M te begrijpen.
Uberlol
Oh en die punten telling volgens heb je de laatste dagen teveel diaree gesnoven.

Maar dit is wel het draadje van 2011 bij uitstek.
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Dat de 350Z zo hoog staat ben ik het dan wel mee eens. Voor de rest, ach smaken verschillen.
- RVV
Wat ik dan weer bijzonder vind, is hoe Hielke afgelopen jaren zich bijna een godenzoon imago heeft aangemeten op DF (en daarvoor op gummen) En dat op basis van een paar proeritjes. Er zijn mensen die in blind vertrouwen hun auto aan Hielke meegeven en er vanuitgaan dat wat Hielke zegt de absolute waarheid is. Hielke is goed met woorden. Weet alles tot buitenproportionele verhoudingen uit te vergroten. Als een auto goed is, is die volgens Hielke hemel op aarde. Als een auto in Hielke zijn ogen slechts is, is het eeuwige hel en verdoemenis. Elke vorm van relativeren ontbreekt dan bij Hielke. Dat maakt het dan wel weer smakelijk en vermakelijk. Overigens mis ik de Civic Type R in Hielke zijn lijst.
Ook grappig is om te lezen hoe Hielke een auto ophemelt op basis van het geluid, maar ook weer affakkelt op basis van geluid. Niets is zo subjectief als geluid.
Ook grappig is om te lezen hoe Hielke een auto ophemelt op basis van het geluid, maar ook weer affakkelt op basis van geluid. Niets is zo subjectief als geluid.
- Snipe
Over geluid gesproken, ik ben de Tesla vergeten in m'n lijstje 8)
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Euhhh, vijfde van onderRVV schreef: Overigens mis ik de Civic Type R in Hielke zijn lijst.

Verder....vermakelijk draadje....
Al vraag ik me wel af waar bij hielke een F430 Scud zou uitkomen.
Waarschijnlijk onderaan, want dat geluid he........

- RVV
Re: De Lijst van Hielke
Verrek hij staat er wel tussen, moet je nagaan hoe serieus ik Hielke zijn lijstje neem. LOL. Het is net een sprookjesboek

- Luco
RVV schreef:Wat ik dan weer bijzonder vind, is hoe Hielke afgelopen jaren zich bijna een godenzoon imago heeft aangemeten op DF (en daarvoor op gummen) En dat op basis van een paar proeritjes. Er zijn mensen die in blind vertrouwen hun auto aan Hielke meegeven en er vanuitgaan dat wat Hielke zegt de absolute waarheid is. Hielke is goed met woorden. Weet alles tot buitenproportionele verhoudingen uit te vergroten. Als een auto goed is, is die volgens Hielke hemel op aarde. Als een auto in Hielke zijn ogen slechts is, is het eeuwige hel en verdoemenis. Elke vorm van relativeren ontbreekt dan bij Hielke. Dat maakt het dan wel weer smakelijk en vermakelijk. Overigens mis ik de Civic Type R in Hielke zijn lijst.
Geluid???? Hielke is toch doof

-
Tsja dit soort lijstjes zijn amper geloofwaardig te noemen. Het is gewoon voor iedereen anders.
Als we nou allemaal een scorelijstje maken van dezelfde set auto's en kijken wat daar gemiddeld uit komt word het al interessanter.
Als we nou allemaal een scorelijstje maken van dezelfde set auto's en kijken wat daar gemiddeld uit komt word het al interessanter.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ook grappig om te zien is hoe Hielke hier in z'n ouwe Sierra ook Andre in de EVO moet laten gasgeven.RVV schreef:Wat ik dan weer bijzonder vind, is hoe Hielke afgelopen jaren zich bijna een godenzoon imago heeft aangemeten op DF (en daarvoor op gummen) En dat op basis van een paar proeritjes. Er zijn mensen die in blind vertrouwen hun auto aan Hielke meegeven en er vanuitgaan dat wat Hielke zegt de absolute waarheid is. Hielke is goed met woorden. Weet alles tot buitenproportionele verhoudingen uit te vergroten. Als een auto goed is, is die volgens Hielke hemel op aarde. Als een auto in Hielke zijn ogen slechts is, is het eeuwige hel en verdoemenis. Elke vorm van relativeren ontbreekt dan bij Hielke. Dat maakt het dan wel weer smakelijk en vermakelijk. Overigens mis ik de Civic Type R in Hielke zijn lijst.
Z'n cijferlijst deugt niet helemaal imo(al snap ik 'm wel), maar sturen kan die ouwediarreesnuiver(LOL) wel:
Maar dit doe jij 'm wel na Rico in 'n Sierra Cosworth begrijp ik?

- Erik
- Auto: BMW ///M
Pot en ketel Rico !
Dat gezwabber in die cosworth gaat niet langzaam zal ik je zeggen !!!
Dat gezwabber in die cosworth gaat niet langzaam zal ik je zeggen !!!
- GTRene

zit zo te kiken, die cosworth lijkt precies op die ex van mij...kenteken komt me ook bekend voor

ik had hem in zelfde kleur bj: 1989 en had hem schijnbaar in 1994 zie ik (mijn 56ste auto toen

straks eens een foto opzoeken of dat mijn ex is of dat ik jou ex heb gekocht.
- RVV
Dat schrijf ik toch niet? Buitendat om rij ik voor geen goud in zo'n oude Ford op de ring. Mij veel te onveilig en dan heb ik het niet over RWD
(iets met kreukelzones als een natte krant)
Overigens stel ik Hielke zijn rijcapaciteiten niet te discussie. Die ken ik niet en daar ga ik verder ook niet over oordelen. Maar als dit honderd jaar oude filmpje de basis is voor Hielkes godenzoon status dan is er, moet ik toegeven sprake van een knap stukje marketing.
Natuurlijk spelen de cat en dogfights over wie het snelst een rondje rijd op een circuit wat uiteraard nog nooit is gebeurd ook een belangrijke rol. Iedereen vreet Hielke zijn posts alsof het zoete koek is. Dat is een prestatie opzich vind ik.
Voorbeeld, Hielke zegt een GTS rijdt prut want een Porsche Cayman rijd veel beter. Dan weet ik gewoon zeker dat er mensen zijn die dit voor waarheid aannemen. Ondanks het feit dat Hielke (nog) niet in een GTS heeft gereden maar ook niet in een Cayman. Bijzondere gave van Hielke om mythes in stand te houden.

Overigens stel ik Hielke zijn rijcapaciteiten niet te discussie. Die ken ik niet en daar ga ik verder ook niet over oordelen. Maar als dit honderd jaar oude filmpje de basis is voor Hielkes godenzoon status dan is er, moet ik toegeven sprake van een knap stukje marketing.
Natuurlijk spelen de cat en dogfights over wie het snelst een rondje rijd op een circuit wat uiteraard nog nooit is gebeurd ook een belangrijke rol. Iedereen vreet Hielke zijn posts alsof het zoete koek is. Dat is een prestatie opzich vind ik.
Voorbeeld, Hielke zegt een GTS rijdt prut want een Porsche Cayman rijd veel beter. Dan weet ik gewoon zeker dat er mensen zijn die dit voor waarheid aannemen. Ondanks het feit dat Hielke (nog) niet in een GTS heeft gereden maar ook niet in een Cayman. Bijzondere gave van Hielke om mythes in stand te houden.
-
Ik denk dat de waarheid in 't midden ligt , Rico. Jouw posts jegens Hielke laten mij iig zien dat je 't Federal hoofdstuk nog niet helemaal afgesloten hebt.
Cheers
Robin

Cheers
Robin
- dvh
Hij gaat flink los met die oude Ford !
Af en toe komt er een flinke rookpluim uit..
Of het heel gecontroleerd is kan ik niet zeggen, hij rijdt wel erg agressief !
Leuk filmpje !!
Af en toe komt er een flinke rookpluim uit..

Of het heel gecontroleerd is kan ik niet zeggen, hij rijdt wel erg agressief !
Leuk filmpje !!
- RVV
Nou Robin, het zal je misschien verbazen, maar Hielke behoort ook tot mijn favoriete posters op DF. Inderdaad dat Federal gebeuren ging hij gewoon wat te ver, maar buitendat lees ik Hielke zijn bijdrages altijd met plezier. Neemt niet weg dat het ook leuk is om Hielke af en toe te prikken. Andersom werkt het natuurlijk ook zo 

-
ok.
Nogmaals snap ik z'n cijferlijst niet helemaal en hij hemelt mijns inziens bepaalde Porsches op en sabelt bepaalde andere goeie karren neer, maar (en je/men hoeft 't niet toe te geven ofzo) sturen kan die gast wel aardig(understatement) en dan die feeling overbrengen naar de DF lezer kan ie ook, maar wel vaak wat te biased naar dat merk uit Zuffenhausen inderdaad.
Nogmaals snap ik z'n cijferlijst niet helemaal en hij hemelt mijns inziens bepaalde Porsches op en sabelt bepaalde andere goeie karren neer, maar (en je/men hoeft 't niet toe te geven ofzo) sturen kan die gast wel aardig(understatement) en dan die feeling overbrengen naar de DF lezer kan ie ook, maar wel vaak wat te biased naar dat merk uit Zuffenhausen inderdaad.

- Erik
Als andre zegt dat een auto kut of goed is gaat het er ook voor zoete koek in.
Volgens mij zijn ze uit dezelfde klei getrokken
Gezien hoe hielke hier de ring afstormt in een roeiboot op zwenkwieltjes, krijgt hij van mij de credits dat hij wel een auto kan beoordelen.
Voor een definitief oordeel moet je zelf sturen, maar goed we spraken hier over beleveing en dat een gtt meer beleving biedt dan een m3, dat kan, zegt nog niets over hoe ze rijden, onderstuurdenklotehokken zijn het die gtt's maar wel met beleving
:banaan:
Volgens mij zijn ze uit dezelfde klei getrokken

Gezien hoe hielke hier de ring afstormt in een roeiboot op zwenkwieltjes, krijgt hij van mij de credits dat hij wel een auto kan beoordelen.
Voor een definitief oordeel moet je zelf sturen, maar goed we spraken hier over beleveing en dat een gtt meer beleving biedt dan een m3, dat kan, zegt nog niets over hoe ze rijden, onderstuurdenklotehokken zijn het die gtt's maar wel met beleving
:banaan:
- GTRene
als hij zegt dat zo'n siera cosworth een fijne stuurmansauto is dan zakt ie bij mij in de waardering
een goede 205GTI (geen uitgeropte kar) is een DF auto (van destijds) kocht ik meerdere malen daardoor
een goede RS2000 is ook een DF auto (kocht ik daarom ook meer dan 4x)
een goede M3 E30 is ook een DF auto, kocht ik ook meerdere malen (minimaal 4x)
zo zijn der nog wel meer natuurlijk
maar dat zijn er zo een paar die naar boven komen.

een goede 205GTI (geen uitgeropte kar) is een DF auto (van destijds) kocht ik meerdere malen daardoor
een goede RS2000 is ook een DF auto (kocht ik daarom ook meer dan 4x)
een goede M3 E30 is ook een DF auto, kocht ik ook meerdere malen (minimaal 4x)
zo zijn der nog wel meer natuurlijk

- Erik
Het ging om de beleving.
Stapte je in 1992 in een cosworth dan gebeurde er wat, vergeleken met de 1.1 liter gemotoriseerde overige wagens in NL.
Stapte je in 1996 in een GTT 555, dan gebeurde er weer wat, en dat voor 55.555,- NLG.
Beleving is subjectief, maar nu omdat dat lijstje er staat zeggen dat een *vulmaarinski uit 1992* een slechtere wagen is dan een 2010 *uhoefthemnietintepakkenikeethemhierwelopm3* dat gaat natuurlijk nergens over.
Mijn eerste ritje in een 300pk GTT ergens in 1997 staat mij veel nader bij qua beleving dan een e36M3 waar ik in ongeveer dezelfde tijd heb meegereden. Qua beleving.
Daarbij, als je kijkt naar het filmpje van de cosworth die gehoekt wordt zoals je dat hoort te doen in een cosworth, begrijp ik dat die op de "belevings pikorde ladder" hoger scoort als die cleane wagens anno nu.
E
Stapte je in 1992 in een cosworth dan gebeurde er wat, vergeleken met de 1.1 liter gemotoriseerde overige wagens in NL.
Stapte je in 1996 in een GTT 555, dan gebeurde er weer wat, en dat voor 55.555,- NLG.
Beleving is subjectief, maar nu omdat dat lijstje er staat zeggen dat een *vulmaarinski uit 1992* een slechtere wagen is dan een 2010 *uhoefthemnietintepakkenikeethemhierwelopm3* dat gaat natuurlijk nergens over.

Mijn eerste ritje in een 300pk GTT ergens in 1997 staat mij veel nader bij qua beleving dan een e36M3 waar ik in ongeveer dezelfde tijd heb meegereden. Qua beleving.
Daarbij, als je kijkt naar het filmpje van de cosworth die gehoekt wordt zoals je dat hoort te doen in een cosworth, begrijp ik dat die op de "belevings pikorde ladder" hoger scoort als die cleane wagens anno nu.
E
- Hielke
Mijn god, nee toch he, daar is dat antieke Crossword filmpje weer. Deze zomer al 10 jaar oud. Uit een tijd dat ik het nog kon. Ik reed toen nog als een 10. Daar is inmiddels slechts 9,5 van overgebleven
En over die lijstjes van mij in vergelijking met die van de anderen: ik respecteer die andere lijstjes, ik zou er graag veel meer van zien, maar ze kloppen voor geen kant! Zoals ik de rangorde zie komen de zaken het dichtst bij de wetenschappelijk meetbare en objectieve waarheid. Ik zeg wel dat zo'n lijst subjectief is, maar dat doe ik voor de lieve vrede. De waarheid en ik, wij zijn uit hetzelfde hout gesneden.
Dit topic mag echt wel weg hoor. Niet dat mijn gigantische ego het niet kan hebben (de antieke filmpjes, de steken, alles), maar het was als opwarmertje voor het ritje in de 1M bedoeld. Een test of rijverslag is in mijn ogen pas kompleet als er een referentie, een vergelijkingskader is.

En over die lijstjes van mij in vergelijking met die van de anderen: ik respecteer die andere lijstjes, ik zou er graag veel meer van zien, maar ze kloppen voor geen kant! Zoals ik de rangorde zie komen de zaken het dichtst bij de wetenschappelijk meetbare en objectieve waarheid. Ik zeg wel dat zo'n lijst subjectief is, maar dat doe ik voor de lieve vrede. De waarheid en ik, wij zijn uit hetzelfde hout gesneden.

Dit topic mag echt wel weg hoor. Niet dat mijn gigantische ego het niet kan hebben (de antieke filmpjes, de steken, alles), maar het was als opwarmertje voor het ritje in de 1M bedoeld. Een test of rijverslag is in mijn ogen pas kompleet als er een referentie, een vergelijkingskader is.
-
Jezus man, ik zag je zojuist hier nog OVER de Lindegracht lopen, hoe vaak heb ik je nu gezegd, doe dat niet waar iedereen bij is!
Je Vader.

Je Vader.

- Kasteel
Hielke, misschien gekke vraag, maar hebben er na de Cosworth nog andere 'funauto's' gevolgd? Vind het opmerkelijk dat iemand die (kennelijk) zo veel lol uit een auto kan halen ik alleen maar historie van een Bravo en Punto voorbij zie komen
. Was je referentiekader zo verneukt naar de Cosworth? 

- Hielke
Mooi verhaal Erik.
Dat turbogat van de Cosworth, ik denk dat dit ook een deel van de beleving was. Dat je bocht uit al een voorschot op het uitaccelereren nam omdat je wist dat je anders te laat op het gas ging. Ging je dan toch te vroeg op het gas dan moest er weer af en dan was de exit helemaal naar z'n kloten. Dat wist je destijds niet want alle turbomotoren werkten op die manier. Heb ooit eens in een Lancer turbo (voorloper EVO) gereden waar het gat nog groter was. Introductie van de GTT deed me de schellen van de ogen vallen. Snel oppakken van een turbomotor, het kon dus wel. Evo deed dat nog beter. BMW .35 motor is van gelijke orde.
Dat turbogat van de Cosworth, ik denk dat dit ook een deel van de beleving was. Dat je bocht uit al een voorschot op het uitaccelereren nam omdat je wist dat je anders te laat op het gas ging. Ging je dan toch te vroeg op het gas dan moest er weer af en dan was de exit helemaal naar z'n kloten. Dat wist je destijds niet want alle turbomotoren werkten op die manier. Heb ooit eens in een Lancer turbo (voorloper EVO) gereden waar het gat nog groter was. Introductie van de GTT deed me de schellen van de ogen vallen. Snel oppakken van een turbomotor, het kon dus wel. Evo deed dat nog beter. BMW .35 motor is van gelijke orde.
- HansD
@Kasteel dat lijstje van Hielke kun je ook lezen als praktisch een opsomming van de auto's die Andre -in bezit of ter beschikking- heeft gehad 8) .