Brokken=dokken? Of toch niet.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Je leent je auto uit en de ander maakt brokken

Dat is volledig mijn risico, had ik die auto maar niet moeten uitlenen.
6
8%
De ander betaald alleen bedragen waarbij verzekering niet nodig is (velgschade, krasje etc.).
12
17%
De ander betaald alles, ook mijn evt. misgelopen no-claim.
53
75%

Totaal aantal stemmen: 71

Hielke

Re: Brokken=dokken? Of toch niet.

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 21:40

RVV schreef:
Hielke schreef:Ja Tom, dit was nou echt zo'n heerlijk onversneden DF TABOE. Totdat je deze discussie startte. Het komt allemaal door die aanstaande 1M proefritten :)

Maar de geest is nu uit de fles. Er moet een code bepaald worden! Wie is wanneer financieel verantwoordelijk voor welke geleden schade.

Aanstaande 1M proefritten :hmmm:
Of krijg ik 'm voor de hele twee dagen? Ook goed :lol:

Zal dus wel een tweedaagse fotoshoot in de paddock van Spa Francorchamps worden :roll:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 21:47

PD Power,

Heb je wel een idee hoe vaak journalisten door fabrikanten worden uitgenodigd om een sportieve auto op een circuit of in een sportieve setting uit te testen? Niemand kijkt er van op dat er dan af en toe iets gebeurt hoor. Die ongelukjes zijn de sjeu in die testen. En wat zal het die fabrikant nou uitmaken wanneer er een auto die nog niet eens een procent van een gemiddelde reclamecampagne kost wordt platgereden.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 26 apr 2011, 21:58

Hielke schreef:... Rij ik in een All Risk verzekerde auto dan dekt de verzekering de schade...
IS mij dus overkomen. Ik leende een auto, die allrisk verzekerd was, geen eigen risico. Ik maakte schade met de geleende auto door mijn schuld. Verzekring dekte alles. EIgenaar heeft wel zijn terugval in schadevrije jaren (verschil in premie) bij mij gehaald. lekker was dat.

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 26 apr 2011, 22:04

Erik schreef:..volgens mij betaal je

OF de schade
OF de misgelopen no claim
Sluit ik me bij aan. Uitzondering zijn de zeg maar 'normale' defecten die kunnen ontstaan - wat Markk ook al aan gaf.

In het verlengde hiervan een vraag waar ik zelf mee zit nav drift dag deelname in m'n 130i. Vindt driften op zo'n stuk asfalt in Lelystad op zich een redelijk te overzien risico voor de auto, maar je ziet vaak naar mate de dag vordert dat er deelnemers zijn die zich meer risico permitteren, bv. onvoldoende afstand houden met grote risico's als je spint.
Wat nou als er in zo'n situatie iemand tegen mij aan rijdt? Wat mag je dan verwachten? (Het is voor mij de reden om nu te twijfelen tussen sper op 130i zetten of toch voor specifieke drift auto te gaan waar schade wat minder verveld en kostbaar is tov daily driver)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2011, 22:05

Ik kan niet kiezen…………….ik leen mijn auto niet uit, sterker; ik wil ook niet in andermans auto rijden (hoe verleidelijk ook)
De enige leenauto die ik meeneem is die van de garage als vervangend vervoer, en daar moet ik ook tekenen voor schade…………
Dat was het dan ook wel………….

Rupie

Bericht door Rupie » 26 apr 2011, 22:11

FerdiACS1 schreef: lekker was dat.
Huh?

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2011, 22:18

Hielke schreef: Zal dus wel een tweedaagse fotoshoot in de paddock van Spa Francorchamps worden :roll:

Die veronderstelling valt me dan weer wat tegen :P

25 mei 12 uur kartbaan. Rolmaatje meenemen want iemand moet de kofferbak opmeten :lol:

SteV6

Bericht door SteV6 » 26 apr 2011, 22:27

romo schreef:Ik kan niet kiezen…………….ik leen mijn auto niet uit, sterker; ik wil ook niet in andermans auto rijden (hoe verleidelijk ook)
De enige leenauto die ik meeneem is die van de garage als vervangend vervoer, en daar moet ik ook tekenen voor schade…………
Dat was het dan ook wel………….
Uitzonderingen daargelaten :mrgreen: Of valt eigenaar op de bijrijdersstoel niet onder bovenstaande?
Ruben schreef:
FerdiACS1 schreef: lekker was dat.
Huh?
Ja dat dacht ik ook. Lees het eerlijk gezegd alsof het vreemd is dat de eigenaar zijn schade heeft verhaald ...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 apr 2011, 22:32

Je hebt gelijk, dat is dan ook de uitzondering op de regel geweest………….. :oops:

Hielke

Bericht door Hielke » 26 apr 2011, 22:43

RVV schreef:
Hielke schreef: Zal dus wel een tweedaagse fotoshoot in de paddock van Spa Francorchamps worden :roll:

Die veronderstelling valt me dan weer wat tegen :P

25 mei 12 uur kartbaan. Rolmaatje meenemen want iemand moet de kofferbak opmeten :lol:
Stel ik laat de rolmaat op zo'n uitgeklopt spatbord vallen, heb ik een paar dagen later de rekening van BMW op de mat liggen. En ik buk al zo slecht.

Ik denk dat ik maar pas :wink:

RVV

Bericht door RVV » 26 apr 2011, 22:45

Nou niet terugkrabbelen hé :wink:

DDX

Bericht door DDX » 26 apr 2011, 23:40

Lastige hoor, stel je rijd die auto volledig in de prak, lijkt me dan logisch dat je dan misgelopen no-claim betaalt.
Maar wat nu als de eigenaar bewust alleen wa verzekering heeft.

Nee ik zal niet zo snel in iemand anders z'n auto rijden/mijn auto uitlenen.
(wel eens gedaan, maar dan ga je absoluut niet op limiet rijden)

Andre

Bericht door Andre » 26 apr 2011, 23:51

Hielke jij bent verantwoordelijk voor de 1M en de hoge slijtage van de banden en remblokken zijn ook allemaal jou verantwoordelijkheid al rij je geen meter jij draagt gewoon de verantwoordelijkheid. Al die jaren dat het gebiets goed is gegaan daar moet je nu dan maar een keer iets voor terug doen.:)

lol

RVV

Bericht door RVV » 27 apr 2011, 00:11

Ja precies. Als we die 1M ophalen laten we gewoon Hielkes NAW gegevens achter bij BMW NL :lol:

KoenM

Bericht door KoenM » 27 apr 2011, 15:07

Een vriend van me heeft afgelopen zaterdag de auto van de vader van een vriend van hem geleent..
Is om om 1 uur 's nachts zo afgelopen:

(het gaat om de 300c )
Afbeelding

Hij wilde afslaan, en terwijl hij dit deed kwam er een jongen van 16 vol in zijn deur gereden.
Iedereen die in de auto zat dacht dat hij er makkelijk voor langs kon. De tegenligger lijkt meer dan 100 gereden te hebben, waar 50 toegestaan was. Daarnaast was die andere bestuurder natuurlijk pas 16..

Ben benieuwd hoe dit opgelost wordt, is toch snel 40k wat nu total loss is..

Of die vader gaat meer premie betalen,
of de vriend van mij gaat deze premieverhoging betalen
of die jongen van 16 gaat nog lang betalen als aangetoond kan worden dat het zijn schuld is..

Hoe gaat het eigenlijk verder, wanneer je geen rijbewijs hebt, een ongeluk krijgt maar niet de schuldige bent?

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 apr 2011, 15:08

You break it, you buy it.

Verder is uitlenen van een auto risico van de eigenaar alsmede van de bestuurder. Kosten buiten de dekking van de zekering zouden vergoed moeten worden. Mensen die ik niet vertrouw, rijden niet. Simpel.

Ander zijstraatje, ik ben ook van mening dat als je samen een roadtrip maakt, bijv. naar de Nordschleife/Tunnelrun London, je passagier een bijdrage levert mbt brandstofkosten.
Het komt vaak voor dat mensen niet met eigen auto gaan ("dat kost mij teveel benzinegeld") om vervolgens wel een plekje te bietsen bij iemand die wel gaat... Pathetic...

Erik dB

Bericht door Erik dB » 27 apr 2011, 15:13

indobesar schreef:You break it, you buy it.

Verder is uitlenen van een auto risico van de eigenaar alsmede van de bestuurder. Kosten buiten de dekking van de zekering zouden vergoed moeten worden. Mensen die ik niet vertrouw, rijden niet. Simpel.

Ander zijstraatje, ik ben ook van mening dat als je samen een roadtrip maakt, bijv. naar de Nordschleife/Tunnelrun London, je passagier een bijdrage levert mbt brandstofkosten.
Het komt vaak voor dat mensen niet met eigen auto gaan ("dat kost mij teveel benzinegeld") om vervolgens wel een plekje te bietsen bij iemand die wel gaat... Pathetic...
Maak ik em nog leuker: die persoon waar je een plekje bij hebt gebietst, heeft een lease-auto met tankpas. Hoe gaan we daar mee om? :hmmm:

dvh

Bericht door dvh » 27 apr 2011, 15:15

Niet, gewoon rijden en genieten :mrgreen:

steve smith

Bericht door steve smith » 27 apr 2011, 15:17

Passagier betaalt dan overnachting(en) en alle koek & zopie onderweg.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 27 apr 2011, 15:19

KoenM schreef:Een vriend van me heeft afgelopen zaterdag de auto van de vader van een vriend van hem geleent..
Is om om 1 uur 's nachts zo afgelopen:

(het gaat om de 300c )
Afbeelding

Hij wilde afslaan, en terwijl hij dit deed kwam er een jongen van 16 vol in zijn deur gereden.
Iedereen die in de auto zat dacht dat hij er makkelijk voor langs kon. De tegenligger lijkt meer dan 100 gereden te hebben, waar 50 toegestaan was. Daarnaast was die andere bestuurder natuurlijk pas 16..

Ben benieuwd hoe dit opgelost wordt, is toch snel 40k wat nu total loss is..

Of die vader gaat meer premie betalen,
of de vriend van mij gaat deze premieverhoging betalen
of die jongen van 16 gaat nog lang betalen als aangetoond kan worden dat het zijn schuld is..

Hoe gaat het eigenlijk verder, wanneer je geen rijbewijs hebt, een ongeluk krijgt maar niet de schuldige bent?
Pa en ma de sjaak?

ErikS

Bericht door ErikS » 27 apr 2011, 15:22

De schuld ligt hier toch bij die 16 jarige? No doubt wat mij betreft.

Enige lastige punt is de dagwaarde van die 300C, krijgt die beste man voldoende om er weer een aan te kunnen schaffen? Maar gezien de schuld bij een ander ligt, is dat weer een lastiger punt......!

KoenM

Bericht door KoenM » 27 apr 2011, 15:25

Op zich is die vriend van mij de gene die afsloeg en geen voorrang verleende..
Of ben je altijd schuldig wanneer je geen rijbewijs hebt?

Knot

Bericht door Knot » 27 apr 2011, 15:25

Altijd lastig, liever iemand van 18+ met rijbewijs en normaal verzekerd, loopt het net wat soepeler. Mooiste is je auto altijd laten taxeren, kost 119 euro en krijg je gewoon meer terug. Mijn M5 staat op 20k, misschien is ie dat niet waard maar de taxateur vond van wel, gecommuniceerd met de verzekering en dat ie is waard bij diefstal of totalloss.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 27 apr 2011, 15:27

steve smith schreef:Passagier betaalt dan overnachting(en) en alle koek & zopie onderweg.
Juist. Zo moeilijk is dat toch niet Erik. :D

Erik dB

Bericht door Erik dB » 27 apr 2011, 15:30

indobesar schreef:
steve smith schreef:Passagier betaalt dan overnachting(en) en alle koek & zopie onderweg.
Juist. Zo moeilijk is dat toch niet Erik. :D
Hmm, nou ja, ik biets niet zovaak een ritje, maar zal GF vertellen dat het gedaan is met dat gratis meerijden. Overnachten met inslaap-service plus koek & zopie lijkt me een goede deal. :mrgreen:

Plaats reactie