Wagenpark in Nederland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Wagenpark in Nederland

Bericht door Arthur » 03 mar 2011, 10:41

Je hebt groot gelijk, Tristan. In jouw situatie moet je dat zeker doen. Maar daar zit hem net de kneep. Met mijn prive situatie zou het betekenen dat ik alsnog 2 prive auto's "moet" hebben en dat dan een 3e zakelijk auto ook ergens gestald moet worden (plus die registratie bijhouden). Een M3 en een racer kom ik dan prive niet mee uit :wink: Een tijd heb ik het gedaan met de leaser en een redelijk practische snelle auto ernaast. Maar daar gaat zoveel geld inzitten zonder de voldoening eruit te halen dat ik daar mee gekapt ben. Ik zeg niet dat het nooit meer terug komt maar het kan, en hoeft, niet altijd en/en te zijn.
Tristan schreef:
Sjoerd MP BMW schreef:
daNpy schreef:Ook op AutoFans hebben er steeds meer een leasert vanwege "14% bijtelling en de sportieve look". Ga toch weg man.
Een échte autofan staat met liefde euro98 in zijn V8 die 1:3 loopt te tanken omdat hij er wat voor terug krijgt. Dát is je hobby, en hobbies kosten geld.
Ik doe niet aan bijtelling! Privé-auto en kilometers opschrijven.

Ik rij wel diesel... :oops:
Proefrit gemaakt met een Cooper benzine, saai en te weinig vermogen.
Dus Cooper S ( -> vermogen) of Cooper D ( -> koppel). Uiteindelijk voor diesel gekozen...
Ik ook. Gewoon een leuke auto voor de zaak, zuinig, snel en sportief. Diesel moet ik rijden vanwege het aantal kilometers. Ik weiger om bijtelling te gaan betalen over de nieuwwaarde terwijl de auto nu 1/3 waard is. Geld wat ik in mijn zak hou, stop ik lekker in het racen en de M3. Veel beter besteedt.

HansD

Bericht door HansD » 03 mar 2011, 10:59

Mijn laatste leaser was een Seat Leon FR VdV editie waarvoor je je -naar verhouding- helemaal blauw betaald in de lease (+ de snelheidsboete's :wink: ). Als er een nieuwe leaser kan/moet komen is de kans groot dat ik ook voor een budgetuitvoering ga, al dan niet verplicht.
Waarom zoveel geld uitgeven voor een werkhok waarmee praktisch alleen maar snelweg- en filekilometers gemaakt worden?

Wellicht later een leuke 2e hands erbij voor de funkilometers maar dat zie ik tegen die tijd wel eens.

daNpy

Bericht door daNpy » 03 mar 2011, 11:03

Arthur schreef:@daNpy: leid jij het af aan de status die een auto je geeft dan? Als dat al kan.
Nee want de status van een DAF uit 1973 is sowieso niet bepaald hoger onder de niet-liefhebbers :P
Maar naast mijn auto hobby gaat mijn sociaal leven gewoon door, met vrienden die auto's als hobby hebben en vrienden die dat niet hebben :)

Tom

Bericht door Tom » 03 mar 2011, 11:15

daNpy schreef:
Maar naast mijn auto hobby gaat mijn sociaal leven gewoon door, met vrienden die auto's als hobby hebben en vrienden die dat niet hebben :)
+1 verder is het keuzes maken en op sommige zaken een keer wat minder uitgeven. Een avondje naar Sensation White kost 75 euro aan entree, met reiskosten, drank en andere kosten zoals garderobe ben je rustig 150 euro voor één avond kwijt. Toch komen daar duizenden jongeren op af.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 mar 2011, 11:22

Tom schreef:
daNpy schreef:
+1 verder is het keuzes maken en op sommige zaken een keer wat minder uitgeven. Een avondje naar Sensation White kost 75 euro aan entree, met reiskosten, drank en andere kosten zoals garderobe ben je rustig 150 euro voor één avond kwijt. Toch komen daar duizenden jongeren op af.
Ja, klopt, ik ga ook regelmatig naar dat soort feesten en dat kost me over het algemeen toch al gauw 120 euro per feestje. En dan nagaan dat ik toch wel minstens naar zo'n 4 per jaar ga. :bag: :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 03 mar 2011, 11:35

Is 4 tientjes per maand. 1,5x je tank vol. Verzekering van een auto p/m. Tig belminuten, paar kratjes bier, etc. Valt mee, waar hebben we het over? :mrgreen:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 mar 2011, 11:40

Arthur schreef:Is 4 tientjes per maand. 1,5x je tank vol. Verzekering van een auto p/m. Tig belminuten, paar kratjes bier, etc. Valt mee, waar hebben we het over? :mrgreen:
Hehe, ik zeg ook niet dat ik geen auto kan betalen, heb alleen teveel andere uitgaven waar ik nu wat meer waarde aan hecht. :mrgreen:

Arthur

Bericht door Arthur » 03 mar 2011, 11:43

Ik zoek me toch maar een 14% of 20% auto uit. Kan ik elke maand (bijna) 2x naar zoiets :lol:

Alhoewel, ik ben al "oud". Iig geen jongere meer :bag:

daNpy

Bericht door daNpy » 03 mar 2011, 11:50

Ik ga ook gewoon naar die feesten en ben dan (met vriendin) dik 200 euro kwijt.
Als ik bedenk wat ik daarvoor allemaal voor mn Golfje kan kopen :roll: :roll:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 mar 2011, 11:52

daNpy schreef:Ik ga ook gewoon naar die feesten en ben dan (met vriendin) dik 200 euro kwijt.
Als ik bedenk wat ik daarvoor allemaal voor mn Golfje kan kopen :roll: :roll:
Niet bij nadenken zou ik zeggen. ;)

daNpy

Bericht door daNpy » 03 mar 2011, 11:54

Moet ook niet maar die spullen voor de Golf komen er toch :lol:

Toeval, of...?
http://www.driving-fun.com/1706/the-kno ... ielen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

:mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 03 mar 2011, 12:06

Ik denk dat het verzekeringsverhaal ook een grote rol speelt. Verzekeringsmaatschappijen zijn door schade en schande wijzer geworden en willen jongeren met snelle bolides niet meer verzekeren. Of alleen tegen zulke hoge premies dat de jongeren vanzelf afhaken. Je moet zeker 4 a 5 schadevrije jaren hebben en ouder dan 23 zijn wil je tegen een beetje fatsoenlijke tarieven een sportieve auto kunnen verzekeren. Verder zijn de brandstof kosten aanzienlijk bij een sportieve auto. Dus dat werkt ook al niet mee. Opgeteld dat jongeren liever gadgets en lifestyle kopen. Dan is de rekensom wel duidelijk.

Voor mezelf wil ik eigenlijk toch wel een leuke rijdersauto er naast houden. (ik heb niet met leasen of bijtelling te maken) Ik blijf er toch plezier van hebben. Daarom toch voor de Z4 coupe gekozen. Een kilometervreter als gezinsauto en ik kan me prima redden. Aan de andere kant ben ik ook wel een beetje klaar met veel geld uitgeven aan relatief saaie gezinsauto's danwel hele sportieve gezinsauto's omdat het in de basis altijd saai rijden is met het gezin.

daNpy

Bericht door daNpy » 03 mar 2011, 12:25

Je hoeft niet per sé een dure of supersnelle auto te hebben om liefhebber te zijn.
Zoals Tom ook al zegt vroegah hingen ook niet GSi's/GTI's/RSen etc vol met bumpers en stickers. Meestal foute shit maar ze waren er wel mee bezig. Ik had ook een GSi met booskijkers, blauwe CCFL buisjes in de voetenruimte en goedkope audio. Lang bezig geweest met 15" velgen maar die waren te duur :P
Tegenwoordig liever iets duurdere kwaliteit dan veel goedkope troep. Als je ouder wordt leer je weer wat bij ;)

Tegenwoordig zie je dat inderdaad minder, jongeren die een auto nodig hebben/willen rijden een C1 of vergelijkbare wijvenbak omdat het goedkoop moet zijn.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 03 mar 2011, 12:31

Heb 2 betaalbare auto's met een nette prijs/df verhouding. Het kan dus wel, maar (zoals een aantal al zeiden) de prio ligt tegenwoordig ergens anders.

Emiel

Bericht door Emiel » 03 mar 2011, 12:36

Natuurlijk zijn een heleboel van de "nieuwe" generatie ook halve wijven, dus dan past zo'n auto'tje wel bij hun.

Maar zoals Tristan zegt, auto van de zaak voor woon-werk en thuis een auto hebben staan om mee te spelen. De auto liefhebber zal hun auto steeds vaker als "vrije tijd"besteding zien denk ik ipv a naar b in een 1979 'er kadet , Lotus Elan, Jaguar, M3, etc.

VLA

Bericht door VLA » 03 mar 2011, 13:02

Robertdj schreef:Heb 2 betaalbare auto's met een nette prijs/df verhouding. Het kan dus wel, maar (zoals een aantal al zeiden) de prio ligt tegenwoordig ergens anders.
Zo heb ik dat ook, goedkope Civic voor woon/werk, en de S2000 voor in het weekend en voor trackdays. Prima te doen zo, maar soms zou ik eigenlijk wel liever een luxere daily/kmvreter hebben, en dan daarbij een goedkope funcar. Of 1 auto die zowel luxe is, als trackday waardig. Alleen zou niet weten wat. 330D met M onderstel ?

Even terugkomend op het wagenpark NL, als je per jaar eens uitrekend wat een leuke auto kost, inclusief alles (dus ook trackdays, funtripjes, extra onderdelen etc), dan is dat toch wel een flink bedrag. Kan me heel goed voorstellen dat er dan mensen zijn die liever in een Polo Bluemotion o.i.d. gaan rijden en dan veel geld overhouden en dan lekker op vakantie gaan ofzo.

Zo ken ik iemand die echt behoorlijk wat verdient, en makkelijk een dikke auto kan rijden, maar hij vind op vakantie gaan met zijn vrouw en kind belangrijker dan auto's, dus rijd hij in een Skoda Fabia, maar gaat wel 4 keer per jaar op vakantie. Het is maar net waar je prioriteiten liggen.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 03 mar 2011, 14:16

Emiel schreef:Natuurlijk zijn een heleboel van de "nieuwe" generatie ook halve wijven, dus dan past zo'n auto'tje wel bij hun.
PROEST! :roflol:

Tom

Bericht door Tom » 03 mar 2011, 14:30

VLA schreef: Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Precies...
Alleen tegenwoordig niet meer bij auto's. En de mensen die meer uitgeven doen dat liever aan een merkje want dat is status. Liever een VAG met Audi logo en schrale motor. Zag laatst iets over een Lexus hatchback die heel populair is, een veredelde Toyota Auris hybride... tja.

En ik doel ook niet op mensen die naast een goedkope file-auto iets leuks kopen, dat is een keuze die je uit liefhebberij maakt! Hoe die liefhebberij eruit ziet doet er ook niet toe, de jongens bij de McDonalds met plastic fantastic auto's zijn op hun manier ook liefhebber en komen na een paar jaar ook tot andere inzichten (zeker als ze ouder zijn en meer te besteden hebben).

Jussi

Bericht door Jussi » 03 mar 2011, 14:37

Reden is ook status. Mensen willen liever om de 5 jaar een nieuwe wagen voor de deur voor de buren, waar ze liefst nog eens 7 jaar garantie op krijgen, dan een 10 jaar oude (klassevolle) bak.

VLA

Bericht door VLA » 03 mar 2011, 15:05

Tom schreef:
VLA schreef: Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Precies...
Alleen tegenwoordig niet meer bij auto's. En de mensen die meer uitgeven doen dat liever aan een merkje want dat is status. Liever een VAG met Audi logo en schrale motor. Zag laatst iets over een Lexus hatchback die heel populair is, een veredelde Toyota Auris hybride... tja.

En ik doel ook niet op mensen die naast een goedkope file-auto iets leuks kopen, dat is een keuze die je uit liefhebberij maakt! Hoe die liefhebberij eruit ziet doet er ook niet toe, de jongens bij de McDonalds met plastic fantastic auto's zijn op hun manier ook liefhebber en komen na een paar jaar ook tot andere inzichten (zeker als ze ouder zijn en meer te besteden hebben).
Hahaha, ja status is ook wat. Zo ken ik iemand die een Porsche Boxter 2.7 (zo een met rond de 200 pk, traag hok) had gekocht, om mee te patsen. Dat ding werd eruit gereden door de gemiddelde Golf GTI, maar dat boeide hem niet, want hij had wel een Porsche sleutelhanger die hij uiteraard overal op tafel gooide. :bag:

KoenM

Bericht door KoenM » 03 mar 2011, 15:08

Die sleutelhangers kun je ook los kopen hoor :lol:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 03 mar 2011, 15:10

Maakt niet uit met wat voor iets dan ook; een product koop je niet voor een ander. Of dat nou een auto, een horloge of een computer is. Dat koop je voor jezelf. Dat anderen er op geilen is mooi meegenomen.

Toch?

Jussi

Bericht door Jussi » 03 mar 2011, 15:13

Voor heel veel mensen in de samenleving spijtig genoeg niet.

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 03 mar 2011, 15:37

KoenM schreef:Die sleutelhangers kun je ook los kopen hoor :lol:
Moet je alleen niet vergeten je brommerhelm af te zetten!

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 mar 2011, 16:43

VLA schreef:, want hij had wel een Porsche sleutelhanger die hij uiteraard overal op tafel gooide. :bag:
\\ :clap:

Plaats reactie