
Klopt het dat er zo'n 1.3 liter 75w-140 in het diff gaat? En wat voor olie (en hoeveel) moet er in de 6-versnellingsbak?
Ok, thanks. Weet je ook welke olie er in de bak moet? Google was niet echt my friend op dat gebiedMartin van der Zwaard schreef:Volgens de Shell Lubematch gaat er 1,3 in het diff en 1,2 in de bak.
"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....Erik dB schreef:"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
= makkelijk.steve smith schreef:Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....Erik dB schreef:"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
Euuh, om te zorgen dat je niet te weinig koopt, wellicht?Reind schreef:Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....steve smith schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
= makkelijk.
Bel anders een BMW specialist. Heeft waarschijnlijk 50l op voorraad. Bas Roos iig wel![]()
Ik heb het vorige week nog bij mijn eigen gedaan. Ben je ongeveer 10 min mee druk. En wat boeit het om na te zoeken hoeveel er precies in moet als je met die niveaudop werkt??
Of zijn onze oliekoelers beide stuk?Joy schreef:Die van mij bereikt 140 graden op Spa na een rondje of 8. Dat is ook het moment dat ik mijn uitloop ronde aanvang. Voor 10W60 is die temperatuur niet echt een probleem. Ik heb wel een oliewissel voor en na de trackday genomen zodat ik zeker weet dat de kwaliteit van de olie goed is.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.
Ik had ook al begrepen dat er per blok best wat verschil in zit. Als hij bij mij 90 graden is en ik ga wat gasgeven, dan gaat hij vrij rap richting en over de 100. Toch maar even laten checken voor de zekerheid.Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
**hetzelfde doet**Joy schreef:Wat ook een rol speelt is de dikte van de olie. Dunnere olie (0W-40 bijv.) blijft ongeveer 10 graden koeler. Sommige mensen raden 10W60 af in een S50 motor, anderen zweren erbij. Ik zal mijn koeler eens bekijken voor de zekerheid.
Apart, mijn m3 gaat op warme dagen (22+ graden) toch echt wel snel boven de 100-110. Daar hoef ik ook eigenlijk weinig voor te doen. 130 heb ik ook al eens in beeld gezien na wat belasting en hoge toeren. Morgen weer een lange rit dus even in de gaten houden. Die tip over oliekoeler hou ik ff in gedachte.Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.