E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 05 apr 2011, 09:46

Na twee weken in de Bertone rond te hebben gereden heb ik gister de M3 maar weer eens van stal gehaald. Ik had een afspraak gemaakt bij de BMW specialist om de versnellingsbak en diff-olie te laten verversen (geen idee wanneer dit voor het laatst is gedaan, dus dat leek me wel een aardig plan), maar ze waren vergeten de diff-olie in te kopen :) . Zoals BMW Amsterdam als de Brezan had het niet op voorraad, dus ik kon na een kop koffie weer naar huis.

Klopt het dat er zo'n 1.3 liter 75w-140 in het diff gaat? En wat voor olie (en hoeveel) moet er in de 6-versnellingsbak?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40246
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Knot » 05 apr 2011, 09:51

Diff klopt wel, 75W140 en zeker heb je aan 1 liter niet genoeg idd!

Bak geen idee eigenlijk, ff google gebruiken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 apr 2011, 09:51

Volgens de Shell Lubematch gaat er 1,3 in het diff en 1,2 in de bak.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 05 apr 2011, 09:55

Martin van der Zwaard schreef:Volgens de Shell Lubematch gaat er 1,3 in het diff en 1,2 in de bak.
Ok, thanks. Weet je ook welke olie er in de bak moet? Google was niet echt my friend op dat gebied :mrgreen: .

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2011, 10:17

diff is 1,7L.

Daar ben ik ook al eens mee tegen de lamp gelopen op een vrijdagmiddag omdat ik dacht dat er 1.3L in moest.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Reind » 05 apr 2011, 10:35

Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 05 apr 2011, 12:33

Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door steve smith » 05 apr 2011, 12:42

Erik dB schreef:
Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.
Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 apr 2011, 12:49

Vulhoeveelheden voor de M3 3.2 vanaf 01-1997 volgens BMW ETK.
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos.JPG (56.76 KiB) 1780 keer bekeken

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Reind » 05 apr 2011, 13:43

steve smith schreef:
Erik dB schreef:
Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.
Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....
= makkelijk.

Bel anders een BMW specialist. Heeft waarschijnlijk 50l op voorraad. Bas Roos iig wel :hmmm:
Ik heb het vorige week nog bij mijn eigen gedaan. Ben je ongeveer 10 min mee druk. En wat boeit het om na te zoeken hoeveel er precies in moet als je met die niveaudop werkt??

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 05 apr 2011, 13:46

Reind schreef:
steve smith schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....

= makkelijk.

Bel anders een BMW specialist. Heeft waarschijnlijk 50l op voorraad. Bas Roos iig wel :hmmm:
Ik heb het vorige week nog bij mijn eigen gedaan. Ben je ongeveer 10 min mee druk. En wat boeit het om na te zoeken hoeveel er precies in moet als je met die niveaudop werkt??
Euuh, om te zorgen dat je niet te weinig koopt, wellicht?

Gebruikersavatar
vwk
Berichten: 450
Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door vwk » 06 apr 2011, 03:11

Bert heeft gelijk, Reind heeft gelijk.

Van de Castrol site:

Differentieel, achter, zelfblokkerend
Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,7 liter
Gebruik : Normaal
Produkten : Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140

Handgeschakelde versnellingsbak 6/1

Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,2 liter
Gebruik : Normaal
Produkten: Castrol Transmax Dex III Multivehicle
Castrol ATF Dex II Multivehicle


En dan ken ik de differentieelolie als SAV-XJ.

Zo recentelijk nog bij mijn M3 gedaan. 3.2, 06/98 en 6-bak hand. Hij doet het nog.. :wink:
Heb er ook nog wat Forte voor versnellingsbakken bijgedaan, scheelt een stukje met schakelen bij koud weer.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 23 jun 2011, 16:58

**skup**

Inmiddels zijn de vloeistoffen allemaal ververst, heb ik er ook maar een vers setje bougies in laten steken, en nog een kapotte hardy-schijf laten vervangen. Aangezien ik toch bezig was, heb ik gister ook nog maar een Supersprint uitlaat opgehaald die volgende week gemonteerd gaat worden :df: .

Een pure circuitbrenner gaat het absoluut niet worden, maar tijdens de Gummen trackday van afgelopen maand viel het mij op dat de olietemp aardig hoog werd. Op een gegeven moment ging deze richting 130 en nog wat hoger, waarna ik de boel maar even af heb laten koelen. Het lijkt erop dat mijn oliekoeler zijn werk wellicht niet helemaal goed doet. Hoe kan ik er achter komen of/wat er precies mee aan de hand is? Uden en/of Franeker liggen ook niet echt om de hoek....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Niels » 23 jun 2011, 17:36

130+ graden is wel wat (te) hoog idd. Heb je de boel optisch al bekeken? Misschien zit er wat voor, niet goed, koelribben sterk vervuild etc.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Joy » 23 jun 2011, 17:47

Die van mij bereikt 140 graden op Spa na een rondje of 8. Dat is ook het moment dat ik mijn uitloop ronde aanvang. Voor 10W60 is die temperatuur niet echt een probleem. Ik heb wel een oliewissel voor en na de trackday genomen zodat ik zeker weet dat de kwaliteit van de olie goed is.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 23 jun 2011, 17:57

Joy schreef:Die van mij bereikt 140 graden op Spa na een rondje of 8. Dat is ook het moment dat ik mijn uitloop ronde aanvang. Voor 10W60 is die temperatuur niet echt een probleem. Ik heb wel een oliewissel voor en na de trackday genomen zodat ik zeker weet dat de kwaliteit van de olie goed is.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.
Of zijn onze oliekoelers beide stuk? :bag:

Een alternatieve oliekoeler ga ik er denk ik niet opzetten, de focus van de M3 ligt bij mij toch op de straat km's. Dan maar rustiger aandoen, of een alternatieve auto ernaast.....

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik K. » 23 jun 2011, 22:45

Vind +130graden wel erg hoog hoor.

Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 23 jun 2011, 22:48

Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.

Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
Ik had ook al begrepen dat er per blok best wat verschil in zit. Als hij bij mij 90 graden is en ik ga wat gasgeven, dan gaat hij vrij rap richting en over de 100. Toch maar even laten checken voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik K. » 23 jun 2011, 22:53

OK,

Bij mij schommelt de temp meestal tussen de 85 en 100 graden bij normaal/stevig straat gebruik.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2011, 23:10

100 graden moet het ongeveer zijn op een circuit. Kan er wat overheen zitten maar zeker geen 130-140 graden. Waarschijnlijk oliekoeler verstopt als je dat hebt, zou mijn eerste gedachte zijn. Komt wel vaker voor.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Joy » 23 jun 2011, 23:25

Wat ook een rol speelt is de dikte van de olie. Dunnere olie (0W-40 bijv.) blijft ongeveer 10 graden koeler. Sommige mensen raden 10W60 af in een S50 motor, anderen zweren erbij. Ik zal mijn koeler eens bekijken voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Erik dB » 23 jun 2011, 23:26

Joy schreef:Wat ook een rol speelt is de dikte van de olie. Dunnere olie (0W-40 bijv.) blijft ongeveer 10 graden koeler. Sommige mensen raden 10W60 af in een S50 motor, anderen zweren erbij. Ik zal mijn koeler eens bekijken voor de zekerheid.
**hetzelfde doet**

Ook met TWS 10w60 trouwens......(en geen meetbaar/merkbaar verbruik, gedurende de afgelopen 7500km)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Rupie » 23 jun 2011, 23:33

Grappig, je zou juist verwachten dat 10w60 de boel koeler houdt. Of is dat omgekeerde logica?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door Bert ///M3 » 23 jun 2011, 23:45

Hogere viscositeit betekend meer tegendruk door lagers enz, dus hogere temperatuur.

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)

Bericht door ///Martijn » 24 jun 2011, 09:34

Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.

Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
Apart, mijn m3 gaat op warme dagen (22+ graden) toch echt wel snel boven de 100-110. Daar hoef ik ook eigenlijk weinig voor te doen. 130 heb ik ook al eens in beeld gezien na wat belasting en hoge toeren. Morgen weer een lange rit dus even in de gaten houden. Die tip over oliekoeler hou ik ff in gedachte.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, Fedmas, S-RS en 2 gasten