Klopt het dat er zo'n 1.3 liter 75w-140 in het diff gaat? En wat voor olie (en hoeveel) moet er in de 6-versnellingsbak?
E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Na twee weken in de Bertone rond te hebben gereden heb ik gister de M3 maar weer eens van stal gehaald. Ik had een afspraak gemaakt bij de BMW specialist om de versnellingsbak en diff-olie te laten verversen (geen idee wanneer dit voor het laatst is gedaan, dus dat leek me wel een aardig plan), maar ze waren vergeten de diff-olie in te kopen
. Zoals BMW Amsterdam als de Brezan had het niet op voorraad, dus ik kon na een kop koffie weer naar huis.
Klopt het dat er zo'n 1.3 liter 75w-140 in het diff gaat? En wat voor olie (en hoeveel) moet er in de 6-versnellingsbak?
Klopt het dat er zo'n 1.3 liter 75w-140 in het diff gaat? En wat voor olie (en hoeveel) moet er in de 6-versnellingsbak?
- Knot
- Berichten: 41108
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Diff klopt wel, 75W140 en zeker heb je aan 1 liter niet genoeg idd!
Bak geen idee eigenlijk, ff google gebruiken.
Bak geen idee eigenlijk, ff google gebruiken.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Volgens de Shell Lubematch gaat er 1,3 in het diff en 1,2 in de bak.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Ok, thanks. Weet je ook welke olie er in de bak moet? Google was niet echt my friend op dat gebiedMartin van der Zwaard schreef:Volgens de Shell Lubematch gaat er 1,3 in het diff en 1,2 in de bak.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
diff is 1,7L.
Daar ben ik ook al eens mee tegen de lamp gelopen op een vrijdagmiddag omdat ik dacht dat er 1.3L in moest.
Daar ben ik ook al eens mee tegen de lamp gelopen op een vrijdagmiddag omdat ik dacht dat er 1.3L in moest.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....Erik dB schreef:"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Vulhoeveelheden voor de M3 3.2 vanaf 01-1997 volgens BMW ETK.
- Bijlagen
-
- naamloos.JPG (56.76 KiB) 1943 keer bekeken
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
= makkelijk.steve smith schreef:Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....Erik dB schreef:"Hoe makkelijk kan het zijn" valt nog best tegen. Dat afvullen is inderdaad niet zo moeilijk, maar volgens realoem.com moet er vanaf 1997 andere olie (MTF-LT2) in de versnellingsbak dan voor die tijd (ATF)? Die van mij is in 01/1997 op kenteken gezet, dus dan neem ik aan dat er ATF olie in gaat.Reind schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
Bel anders een BMW specialist. Heeft waarschijnlijk 50l op voorraad. Bas Roos iig wel
Ik heb het vorige week nog bij mijn eigen gedaan. Ben je ongeveer 10 min mee druk. En wat boeit het om na te zoeken hoeveel er precies in moet als je met die niveaudop werkt??
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Euuh, om te zorgen dat je niet te weinig koopt, wellicht?Reind schreef:Er zit een grote oranje sticker op de bak die het je gaat vertellen....steve smith schreef:Het niveau is goed wanneer de olie uit het niveaugat drupt. Dit geld voor zowel diff als bak. En met 2l per deel zit je altijd goed. Hoe makkelijk kan het zijn.
= makkelijk.
Bel anders een BMW specialist. Heeft waarschijnlijk 50l op voorraad. Bas Roos iig wel![]()
Ik heb het vorige week nog bij mijn eigen gedaan. Ben je ongeveer 10 min mee druk. En wat boeit het om na te zoeken hoeveel er precies in moet als je met die niveaudop werkt??
- vwk
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 30 mar 2009, 03:03
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Bert heeft gelijk, Reind heeft gelijk.
Van de Castrol site:
Differentieel, achter, zelfblokkerend
Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,7 liter
Gebruik : Normaal
Produkten : Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Handgeschakelde versnellingsbak 6/1
Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,2 liter
Gebruik : Normaal
Produkten: Castrol Transmax Dex III Multivehicle
Castrol ATF Dex II Multivehicle
En dan ken ik de differentieelolie als SAV-XJ.
Zo recentelijk nog bij mijn M3 gedaan. 3.2, 06/98 en 6-bak hand. Hij doet het nog..
Heb er ook nog wat Forte voor versnellingsbakken bijgedaan, scheelt een stukje met schakelen bij koud weer.
Van de Castrol site:
Differentieel, achter, zelfblokkerend
Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,7 liter
Gebruik : Normaal
Produkten : Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140
Handgeschakelde versnellingsbak 6/1
Inhoud : Smeermiddel inhoud 1,2 liter
Gebruik : Normaal
Produkten: Castrol Transmax Dex III Multivehicle
Castrol ATF Dex II Multivehicle
En dan ken ik de differentieelolie als SAV-XJ.
Zo recentelijk nog bij mijn M3 gedaan. 3.2, 06/98 en 6-bak hand. Hij doet het nog..
Heb er ook nog wat Forte voor versnellingsbakken bijgedaan, scheelt een stukje met schakelen bij koud weer.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
**skup**
Inmiddels zijn de vloeistoffen allemaal ververst, heb ik er ook maar een vers setje bougies in laten steken, en nog een kapotte hardy-schijf laten vervangen. Aangezien ik toch bezig was, heb ik gister ook nog maar een Supersprint uitlaat opgehaald die volgende week gemonteerd gaat worden
.
Een pure circuitbrenner gaat het absoluut niet worden, maar tijdens de Gummen trackday van afgelopen maand viel het mij op dat de olietemp aardig hoog werd. Op een gegeven moment ging deze richting 130 en nog wat hoger, waarna ik de boel maar even af heb laten koelen. Het lijkt erop dat mijn oliekoeler zijn werk wellicht niet helemaal goed doet. Hoe kan ik er achter komen of/wat er precies mee aan de hand is? Uden en/of Franeker liggen ook niet echt om de hoek....
Inmiddels zijn de vloeistoffen allemaal ververst, heb ik er ook maar een vers setje bougies in laten steken, en nog een kapotte hardy-schijf laten vervangen. Aangezien ik toch bezig was, heb ik gister ook nog maar een Supersprint uitlaat opgehaald die volgende week gemonteerd gaat worden
Een pure circuitbrenner gaat het absoluut niet worden, maar tijdens de Gummen trackday van afgelopen maand viel het mij op dat de olietemp aardig hoog werd. Op een gegeven moment ging deze richting 130 en nog wat hoger, waarna ik de boel maar even af heb laten koelen. Het lijkt erop dat mijn oliekoeler zijn werk wellicht niet helemaal goed doet. Hoe kan ik er achter komen of/wat er precies mee aan de hand is? Uden en/of Franeker liggen ook niet echt om de hoek....
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
130+ graden is wel wat (te) hoog idd. Heb je de boel optisch al bekeken? Misschien zit er wat voor, niet goed, koelribben sterk vervuild etc.
- Joy
- Berichten: 10900
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Die van mij bereikt 140 graden op Spa na een rondje of 8. Dat is ook het moment dat ik mijn uitloop ronde aanvang. Voor 10W60 is die temperatuur niet echt een probleem. Ik heb wel een oliewissel voor en na de trackday genomen zodat ik zeker weet dat de kwaliteit van de olie goed is.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Of zijn onze oliekoelers beide stuk?Joy schreef:Die van mij bereikt 140 graden op Spa na een rondje of 8. Dat is ook het moment dat ik mijn uitloop ronde aanvang. Voor 10W60 is die temperatuur niet echt een probleem. Ik heb wel een oliewissel voor en na de trackday genomen zodat ik zeker weet dat de kwaliteit van de olie goed is.
Ik denk dat de standaard oliekoeler niet groot genoeg is om de hitte van veel hoogtoerig rijden afgekoeld te krijgen. Dan zou je naar een alternatief moeten kijken.
Een alternatieve oliekoeler ga ik er denk ik niet opzetten, de focus van de M3 ligt bij mij toch op de straat km's. Dan maar rustiger aandoen, of een alternatieve auto ernaast.....
- Erik K.
- Berichten: 7223
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Vind +130graden wel erg hoog hoor.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Ik had ook al begrepen dat er per blok best wat verschil in zit. Als hij bij mij 90 graden is en ik ga wat gasgeven, dan gaat hij vrij rap richting en over de 100. Toch maar even laten checken voor de zekerheid.Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
- Erik K.
- Berichten: 7223
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
OK,
Bij mij schommelt de temp meestal tussen de 85 en 100 graden bij normaal/stevig straat gebruik.
Bij mij schommelt de temp meestal tussen de 85 en 100 graden bij normaal/stevig straat gebruik.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
100 graden moet het ongeveer zijn op een circuit. Kan er wat overheen zitten maar zeker geen 130-140 graden. Waarschijnlijk oliekoeler verstopt als je dat hebt, zou mijn eerste gedachte zijn. Komt wel vaker voor.
- Joy
- Berichten: 10900
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Wat ook een rol speelt is de dikte van de olie. Dunnere olie (0W-40 bijv.) blijft ongeveer 10 graden koeler. Sommige mensen raden 10W60 af in een S50 motor, anderen zweren erbij. Ik zal mijn koeler eens bekijken voor de zekerheid.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
**hetzelfde doet**Joy schreef:Wat ook een rol speelt is de dikte van de olie. Dunnere olie (0W-40 bijv.) blijft ongeveer 10 graden koeler. Sommige mensen raden 10W60 af in een S50 motor, anderen zweren erbij. Ik zal mijn koeler eens bekijken voor de zekerheid.
Ook met TWS 10w60 trouwens......(en geen meetbaar/merkbaar verbruik, gedurende de afgelopen 7500km)
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Grappig, je zou juist verwachten dat 10w60 de boel koeler houdt. Of is dat omgekeerde logica?
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Hogere viscositeit betekend meer tegendruk door lagers enz, dus hogere temperatuur.
- ///Martijn
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24
Re: E36 M3 3.2 sedan - zwart van buiten, niet van binnen :-)
Apart, mijn m3 gaat op warme dagen (22+ graden) toch echt wel snel boven de 100-110. Daar hoef ik ook eigenlijk weinig voor te doen. 130 heb ik ook al eens in beeld gezien na wat belasting en hoge toeren. Morgen weer een lange rit dus even in de gaten houden. Die tip over oliekoeler hou ik ff in gedachte.Erik K. schreef:Vind +130graden wel erg hoog hoor.
Heb mijn M3 eigenlijk nooit ver boven de 110 gehad.
Laatst op Lelystad ook flink lopen knallen, maar kwam bij een buitentemp van zo'n 20graden niet aan de 110graden olie. Enige dat echt heet werd na verloop van tijd waren de remmen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], vester86 en 7 gasten
