Golf 2 16v: 9A & ITBs
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Hoeeel kg bitumen heb je eruit gehaald?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Zit allemaal in emmer, moet nog gewogen worden
Ik gok op iets minder dan 5kg. Zo heel zwaar is het spul niet
Wel zit ik er nog aan te denken om de matjes die over de wielkasten zitten nog te verwijderen. Maar dat is een beetje kl#te omdat je er moeilijk bijkomt en het helemaal bol is.
Het weegt in ieder geval niet op tegen de kooi uitbreidingen die ik nog wel doen, waaronder:


Ik gok op iets minder dan 5kg. Zo heel zwaar is het spul niet
Wel zit ik er nog aan te denken om de matjes die over de wielkasten zitten nog te verwijderen. Maar dat is een beetje kl#te omdat je er moeilijk bijkomt en het helemaal bol is.
Het weegt in ieder geval niet op tegen de kooi uitbreidingen die ik nog wel doen, waaronder:
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Van de week nog wat geklust, beide wielkasten van bitumen ontdaan en aan de bestuurderskant de resten op de bodem verwijderd.
Foto van de bijrijders kant:

Wat er nog aan rotzooi ligt is kitresten van de wielkast en de tunnel moet nog gedaan worden, zodra het dashboard en de kachel eruit zijn. Aan de linkerkant staat een 10 liter emmer die vol met de bitumen zit.
Vervolgens de schade die er met het verwijderen van de achterbank houder is gemaakt alvast geprobeerd wat af te werken:

Met filler getracht alvast wat kleine beschadigingen op te vullen, dit is maar gedeeltelijk gelukt dus ik zal sowieso met plamuur aan de slag moeten om de gaatje van de puntlasboor te vullen.
Dit wil ik echter pas doen als er gelast is in de auto want het lijkt me niet zo geschikt als plamuur wat in de buurt zit weer te heet wordt en los raakt oid.
Aan de bijrijderskant moet achter het stoelframe ook nog wat bitumenresten worden verwijderd, aan de bestuurderskant zijn de vlekken die je ziet gewoon blank staal van het opschuren
De doppen die in de bodem zitten worden ook vervangen, die kosten € 0,31 p.s. en daar ga ik ze echt niet alle 8 voor schoon zitten maken
Foto van de bijrijders kant:
Wat er nog aan rotzooi ligt is kitresten van de wielkast en de tunnel moet nog gedaan worden, zodra het dashboard en de kachel eruit zijn. Aan de linkerkant staat een 10 liter emmer die vol met de bitumen zit.
Vervolgens de schade die er met het verwijderen van de achterbank houder is gemaakt alvast geprobeerd wat af te werken:
Met filler getracht alvast wat kleine beschadigingen op te vullen, dit is maar gedeeltelijk gelukt dus ik zal sowieso met plamuur aan de slag moeten om de gaatje van de puntlasboor te vullen.
Dit wil ik echter pas doen als er gelast is in de auto want het lijkt me niet zo geschikt als plamuur wat in de buurt zit weer te heet wordt en los raakt oid.
Aan de bijrijderskant moet achter het stoelframe ook nog wat bitumenresten worden verwijderd, aan de bestuurderskant zijn de vlekken die je ziet gewoon blank staal van het opschuren
De doppen die in de bodem zitten worden ook vervangen, die kosten € 0,31 p.s. en daar ga ik ze echt niet alle 8 voor schoon zitten maken
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Vorige week de Golf weer naar het werk gereden. Hier wordt de kooi verbeterd, heb namelijk zelf geen beschikking over een goed lasapparaat. Was wel leuk om weer ff met dat ding te rijden 
Nu ook eindelijk de bitumen kunnen wegen.... maar liefst 3 kilo kwam eruit
Het is dus meer voor de show kunnen we wel stellen
Nu ook eindelijk de bitumen kunnen wegen.... maar liefst 3 kilo kwam eruit
Het is dus meer voor de show kunnen we wel stellen
- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Wist je dat de hele onderkant van de auto inclusief wielkasten ook in de bitumen zit?
:banaan:
:banaan:
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Jup weet ikRené Kloeze schreef:Wist je dat de hele onderkant van de auto inclusief wielkasten ook in de bitumen zit?
:banaan:
Maar aangezien ik van een andere auto uit ons team weet hoeveel werk dat is + dan moet ook alles opnieuw gespoten worden laten we dat lekker zitten
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Vanavond begonnen met het aanpassen van de kooi. Vanwege gewijzigde reglementen wordt de kooi nog veel meer gewijzigd dan aanvankelijk het idee was.
Vanavond alleen nog maar bezig geweest met de A-stijl beugel, welke nog niet helemaal af is
Als eerste de zware "klompen" waarmee de beugel aan de bodem zat afgezaagd. Hierna was de beugel ineens twee keer zo licht
Vervolgens nieuwe steunen aan de poten gelast. 5mm dik en een grotere oppervlakte omdat er 3 bouten doorheen moeten.
Daarna van 3mm staal de verhogingen gevouwen waarop de kooi gemonteerd gaat worden. Omdat je de hele tijd de beugel in de auto, uit de auto, moet passen en meten ben je dus met twee man al een hele avond bezig voor wat er hierboven staat beschreven. Wat nu volgt is het kaal maken van de bodem en sill zodat de steunen erin gelast kunnen worden. De moeren zitten onder het staal gelast, zodat het vastschroeven van de kooi straks een beetje versimpeld wordt.
Wat er allemaal nog meer aangepast wordt:
A-stijl versterken volgens de nieuwe regels. Dit wordt nog een probleem omdat een extra buis zo dicht langs het stuur gaat lopen dat dit het sturen in de weg zit. Hiervoor moet een gebogen buis en een uitzondering worden aangevraagd (is mogelijk bij DMSB).
B-beugel op eenzelfde wijze als A-beugel monteren incl nieuwe voeten (zijn nu ongelijk
) en supports in de carrosserie gelast.
Buis tussen B stijlen onder meer naar beneden zetten (nu ca 20cm hoog)
Diagonaal achterin omdraaien zodat de bovenzijde aan bestuurderskant komt en tevens lassen ipv schroeven
Dwarsbalk tussen diagonaal en verbindingen B-pillar-top -> wielkasten lassen tbv gordelbevestiging (hoek <20 graden) (verplicht)
Voetplaten op de wielkasten versterken.
Kruizen tussen A- en B-beugels maken (reeds besteld)
Volgende keer foto's maken, dan zit er namelijk ook wat in de auto gelast. Nu is het allemaal nog relatief los
Vanavond alleen nog maar bezig geweest met de A-stijl beugel, welke nog niet helemaal af is
Als eerste de zware "klompen" waarmee de beugel aan de bodem zat afgezaagd. Hierna was de beugel ineens twee keer zo licht
Vervolgens nieuwe steunen aan de poten gelast. 5mm dik en een grotere oppervlakte omdat er 3 bouten doorheen moeten.
Daarna van 3mm staal de verhogingen gevouwen waarop de kooi gemonteerd gaat worden. Omdat je de hele tijd de beugel in de auto, uit de auto, moet passen en meten ben je dus met twee man al een hele avond bezig voor wat er hierboven staat beschreven. Wat nu volgt is het kaal maken van de bodem en sill zodat de steunen erin gelast kunnen worden. De moeren zitten onder het staal gelast, zodat het vastschroeven van de kooi straks een beetje versimpeld wordt.
Wat er allemaal nog meer aangepast wordt:
A-stijl versterken volgens de nieuwe regels. Dit wordt nog een probleem omdat een extra buis zo dicht langs het stuur gaat lopen dat dit het sturen in de weg zit. Hiervoor moet een gebogen buis en een uitzondering worden aangevraagd (is mogelijk bij DMSB).
B-beugel op eenzelfde wijze als A-beugel monteren incl nieuwe voeten (zijn nu ongelijk
Buis tussen B stijlen onder meer naar beneden zetten (nu ca 20cm hoog)
Diagonaal achterin omdraaien zodat de bovenzijde aan bestuurderskant komt en tevens lassen ipv schroeven
Dwarsbalk tussen diagonaal en verbindingen B-pillar-top -> wielkasten lassen tbv gordelbevestiging (hoek <20 graden) (verplicht)
Voetplaten op de wielkasten versterken.
Kruizen tussen A- en B-beugels maken (reeds besteld)
Volgende keer foto's maken, dan zit er namelijk ook wat in de auto gelast. Nu is het allemaal nog relatief los
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
ik zou daar niet tegen kunnen eke keer reglementen wijzigen en dus bv je auto weer aanpassen qua lassen oid
nee, geef mij dan maar blij dat ik rij trackdays, lekker luchtig wat dat betrefd...
al kan ik me het wedstrijd element ook wel begrijpen
nee, geef mij dan maar blij dat ik rij trackdays, lekker luchtig wat dat betrefd...
al kan ik me het wedstrijd element ook wel begrijpen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Dat komt omdat deze kooi in het zelfbouw reglement valt. Veel mensen op TF forum zijn er ook niet zo heel blij mee 
Ik pas hem nu aan aan de eisen, zodat hij voor nu in ieder geval voldoet. In het begin zullen wij ook alleen maar trackdays rijden, maar waarom zou ik de kooi nu naar eigen inzicht bouwen als ik over een jaar of wat een keer wil racen en dan zeker wéér alles aan moet passen?
Zonde van de moeite en het spuitwerk etc wat je dan allemaal weer moet gaan doen.
Ik pas hem nu aan aan de eisen, zodat hij voor nu in ieder geval voldoet. In het begin zullen wij ook alleen maar trackdays rijden, maar waarom zou ik de kooi nu naar eigen inzicht bouwen als ik over een jaar of wat een keer wil racen en dan zeker wéér alles aan moet passen?
Zonde van de moeite en het spuitwerk etc wat je dan allemaal weer moet gaan doen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
tuurlijk, als je er nu mooi bij kan voor het spuiten e.d. dan natuurlijk mooi meepakken 8)
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Gisteren weer verder geknutseld, de steunen voor de A-beugel zitten nu vast.
Eerst vastgepikt en de bodem omhoog gedruk om het mooi passend te maken:

Vervolgens afgelast:

Aan de voor en achterzijde komen nog plaatjes om het geheel af te maken. Aan de onderkant van de platen zijn moeren gelast voor eenvoudige montage.
Van de B-beugel zijn de [s]klompen[/s] voeten afgezaagd en nieuwe voetplaten aangezet. Voorbeeldje van de las:

In de tussentijd nog even de bitumen uit de zijschermen gehaald. Ook weer een gram of 500 in totaal.

In de deuren zit ook nog bitumen wat er nog uit gaat, volgende week gaan we weer verder knutselen.
De kruizen in de deuren zijn reeds besteld, hier komt nog wat losse pijp bij om de diagonaal achterin om te bouwen incl bevestiging voor de gordels. Helaas wordt dit pas na 24 februari geleverd.
Eerst vastgepikt en de bodem omhoog gedruk om het mooi passend te maken:
Vervolgens afgelast:
Aan de voor en achterzijde komen nog plaatjes om het geheel af te maken. Aan de onderkant van de platen zijn moeren gelast voor eenvoudige montage.
Van de B-beugel zijn de [s]klompen[/s] voeten afgezaagd en nieuwe voetplaten aangezet. Voorbeeldje van de las:
In de tussentijd nog even de bitumen uit de zijschermen gehaald. Ook weer een gram of 500 in totaal.
In de deuren zit ook nog bitumen wat er nog uit gaat, volgende week gaan we weer verder knutselen.
De kruizen in de deuren zijn reeds besteld, hier komt nog wat losse pijp bij om de diagonaal achterin om te bouwen incl bevestiging voor de gordels. Helaas wordt dit pas na 24 februari geleverd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
die lassen zien er niet verkeerd uit
das een aardig goed las apparaat, althans niet zo'n heel klein goedkoop ding zeg maar, die spetteren veel harder en veel langer werk er mee
das een aardig goed las apparaat, althans niet zo'n heel klein goedkoop ding zeg maar, die spetteren veel harder en veel langer werk er mee
- Jarno
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 feb 2009, 13:06
- Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Afstellinkje 
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Aangezien alle mechanici bij ons op het werk bijna dagelijks moeten lassen hebben wij aardig goede lasapparaten staan 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
vandaaro
handig.
handig.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering
Gister en eergisteren maar weer wat uurtjes eraan besteed.
De steunen voor de B-beugel zitten er nu ook in en het geheel is netjes afgelast met een plaatje voor en achter de steunen.
Onder de plaatjes zittten moeren gelast dus de beugels zijn er gemakkelijk op te schroeven.
A-stijl links:

B-stijl links:

B-stijl rechts:

Hierna alles in de grondlak gezet voor roestbescherming en de bodem weer behandeld op de plekken waar gelast is.
In de tussentijd ook de bitumen matten uit de deuren verwijderd:

Na 24 feb komen de material binnen om de diagonaal en gordelbevestiging achterin te maken zoals het hoort
De steunen voor de B-beugel zitten er nu ook in en het geheel is netjes afgelast met een plaatje voor en achter de steunen.
Onder de plaatjes zittten moeren gelast dus de beugels zijn er gemakkelijk op te schroeven.
A-stijl links:
B-stijl links:
B-stijl rechts:
Hierna alles in de grondlak gezet voor roestbescherming en de bodem weer behandeld op de plekken waar gelast is.
In de tussentijd ook de bitumen matten uit de deuren verwijderd:
Na 24 feb komen de material binnen om de diagonaal en gordelbevestiging achterin te maken zoals het hoort
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
wel mooi als je dat allemaal kan en een goed las apparaat hebt, scheelt bakken met geld als je dat moet laten doen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
Ook vanavond weer een paar kleine uurtje nuttig gemaakt. Met frisse tegenzin begonnen, want er had iemand met een lepel van de heftruck een deuk(je) in de auto gedrukt
En das best knap aangezien de auto op een plek staat waar je eigenlijk niet met een heftruck kan komen.
Deuk is nog wel te herstellen maar de verf is eraf gespat. Hij is sowieso niet helemaal netjes zullen we maar zeggen...
De kruizen voor in de deuren zijn wel binnen dus Roman is begonnen aan de rechterkant terwijl ik nog bezig was met de diagonaal achterin. Hiervoor flink wat moeten slijpen voor ik eindelijk de buizen netjes in elkaar had zitten aan beide kanten.
De diagonaal en de dwarsbalk op de wielkasten zitten gepunt, het kruis in de deur aan de rechterzijde is klaar.
Uiteraard heb ik foto's gemaakt maar de camera op het werk laten liggen, deze volgen later nog
Deuk is nog wel te herstellen maar de verf is eraf gespat. Hij is sowieso niet helemaal netjes zullen we maar zeggen...
De kruizen voor in de deuren zijn wel binnen dus Roman is begonnen aan de rechterkant terwijl ik nog bezig was met de diagonaal achterin. Hiervoor flink wat moeten slijpen voor ik eindelijk de buizen netjes in elkaar had zitten aan beide kanten.
De diagonaal en de dwarsbalk op de wielkasten zitten gepunt, het kruis in de deur aan de rechterzijde is klaar.
Uiteraard heb ik foto's gemaakt maar de camera op het werk laten liggen, deze volgen later nog
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
Hierbij de foto's 
Rechter kruis gelast:

En voorzien van de verstevigingen:

Lasnaden zien er keurig uit:

En in de auto gemonteerd:

Vanavond weer verder!!
Rechter kruis gelast:
En voorzien van de verstevigingen:
Lasnaden zien er keurig uit:
En in de auto gemonteerd:
Vanavond weer verder!!
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
Netjes hoor! 
- TurboClouseau
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
Bedankt!
Vandaag het linker kruis gemaakt, de gordelbuizen gemaakt en alles afgelast, maar natuurlijk weer het geheugenkaartje vergeten
Vandaag het linker kruis gemaakt, de gordelbuizen gemaakt en alles afgelast, maar natuurlijk weer het geheugenkaartje vergeten
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
En wederom de beloofde foto's 
Achterin, fase 1:

Kruizen links en rechts:

Achterin, fase 2 (met gordelbuizen)

Afgelast:

De andere openstaande zaken zijn nog verstevigingen aan de A stijlen, extra buizen tussen montage bij de B en C stijlen en een gelaste dwarsbalk tussen B stijlen onderin.
Een extra diagonaal in de B stijlen is nog in overweging, zodat er een semi-kruis onstaat
Achterin, fase 1:
Kruizen links en rechts:
Achterin, fase 2 (met gordelbuizen)
Afgelast:
De andere openstaande zaken zijn nog verstevigingen aan de A stijlen, extra buizen tussen montage bij de B en C stijlen en een gelaste dwarsbalk tussen B stijlen onderin.
Een extra diagonaal in de B stijlen is nog in overweging, zodat er een semi-kruis onstaat
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi
ziet er goed uit, in elk geval veiliger als je een koprol oid maakt
maar ik zie dat ie op delen geschroefd is? neem aan dat er dan ook een grote plaat aan de onderkant zit?
best nog een heel karwei.
maar ik zie dat ie op delen geschroefd is? neem aan dat er dan ook een grote plaat aan de onderkant zit?
best nog een heel karwei.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Kocheler, Marc Sierra, MarcH, MF1994CS en 3 gasten
