Golf 2 16v: 9A & ITBs

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
RobS

Re: Sjakengolf | Sachs Racing Engineering

Bericht door RobS » 05 jan 2011, 20:58

Hoeeel kg bitumen heb je eruit gehaald?

daNpy

Bericht door daNpy » 05 jan 2011, 21:24

Zit allemaal in emmer, moet nog gewogen worden :mrgreen:
Ik gok op iets minder dan 5kg. Zo heel zwaar is het spul niet :bag:

Wel zit ik er nog aan te denken om de matjes die over de wielkasten zitten nog te verwijderen. Maar dat is een beetje kl#te omdat je er moeilijk bijkomt en het helemaal bol is.

Het weegt in ieder geval niet op tegen de kooi uitbreidingen die ik nog wel doen, waaronder:

Afbeelding

:D

daNpy

Bericht door daNpy » 08 jan 2011, 12:59

Van de week nog wat geklust, beide wielkasten van bitumen ontdaan en aan de bestuurderskant de resten op de bodem verwijderd.

Foto van de bijrijders kant:

Afbeelding

Wat er nog aan rotzooi ligt is kitresten van de wielkast en de tunnel moet nog gedaan worden, zodra het dashboard en de kachel eruit zijn. Aan de linkerkant staat een 10 liter emmer die vol met de bitumen zit.

Vervolgens de schade die er met het verwijderen van de achterbank houder is gemaakt alvast geprobeerd wat af te werken:

Afbeelding

Met filler getracht alvast wat kleine beschadigingen op te vullen, dit is maar gedeeltelijk gelukt dus ik zal sowieso met plamuur aan de slag moeten om de gaatje van de puntlasboor te vullen.
Dit wil ik echter pas doen als er gelast is in de auto want het lijkt me niet zo geschikt als plamuur wat in de buurt zit weer te heet wordt en los raakt oid.
Aan de bijrijderskant moet achter het stoelframe ook nog wat bitumenresten worden verwijderd, aan de bestuurderskant zijn de vlekken die je ziet gewoon blank staal van het opschuren :D

De doppen die in de bodem zitten worden ook vervangen, die kosten € 0,31 p.s. en daar ga ik ze echt niet alle 8 voor schoon zitten maken :bag:

daNpy

Bericht door daNpy » 07 feb 2011, 11:36

Vorige week de Golf weer naar het werk gereden. Hier wordt de kooi verbeterd, heb namelijk zelf geen beschikking over een goed lasapparaat. Was wel leuk om weer ff met dat ding te rijden :mrgreen:

Nu ook eindelijk de bitumen kunnen wegen.... maar liefst 3 kilo kwam eruit :bag:

Het is dus meer voor de show kunnen we wel stellen :mrgreen:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 07 feb 2011, 11:50

Wist je dat de hele onderkant van de auto inclusief wielkasten ook in de bitumen zit?

:banaan:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 feb 2011, 11:56

:mrgreen:

daNpy

Bericht door daNpy » 07 feb 2011, 12:01

René Kloeze schreef:Wist je dat de hele onderkant van de auto inclusief wielkasten ook in de bitumen zit?

:banaan:
Jup weet ik :mrgreen:
Maar aangezien ik van een andere auto uit ons team weet hoeveel werk dat is + dan moet ook alles opnieuw gespoten worden laten we dat lekker zitten :D

daNpy

Bericht door daNpy » 09 feb 2011, 22:34

Vanavond begonnen met het aanpassen van de kooi. Vanwege gewijzigde reglementen wordt de kooi nog veel meer gewijzigd dan aanvankelijk het idee was.
Vanavond alleen nog maar bezig geweest met de A-stijl beugel, welke nog niet helemaal af is :P

Als eerste de zware "klompen" waarmee de beugel aan de bodem zat afgezaagd. Hierna was de beugel ineens twee keer zo licht :bag:
Vervolgens nieuwe steunen aan de poten gelast. 5mm dik en een grotere oppervlakte omdat er 3 bouten doorheen moeten.
Daarna van 3mm staal de verhogingen gevouwen waarop de kooi gemonteerd gaat worden. Omdat je de hele tijd de beugel in de auto, uit de auto, moet passen en meten ben je dus met twee man al een hele avond bezig voor wat er hierboven staat beschreven. Wat nu volgt is het kaal maken van de bodem en sill zodat de steunen erin gelast kunnen worden. De moeren zitten onder het staal gelast, zodat het vastschroeven van de kooi straks een beetje versimpeld wordt.

Wat er allemaal nog meer aangepast wordt:
A-stijl versterken volgens de nieuwe regels. Dit wordt nog een probleem omdat een extra buis zo dicht langs het stuur gaat lopen dat dit het sturen in de weg zit. Hiervoor moet een gebogen buis en een uitzondering worden aangevraagd (is mogelijk bij DMSB).
B-beugel op eenzelfde wijze als A-beugel monteren incl nieuwe voeten (zijn nu ongelijk :? ) en supports in de carrosserie gelast.
Buis tussen B stijlen onder meer naar beneden zetten (nu ca 20cm hoog)
Diagonaal achterin omdraaien zodat de bovenzijde aan bestuurderskant komt en tevens lassen ipv schroeven
Dwarsbalk tussen diagonaal en verbindingen B-pillar-top -> wielkasten lassen tbv gordelbevestiging (hoek <20 graden) (verplicht)
Voetplaten op de wielkasten versterken.
Kruizen tussen A- en B-beugels maken (reeds besteld)

Volgende keer foto's maken, dan zit er namelijk ook wat in de auto gelast. Nu is het allemaal nog relatief los :P

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2011, 22:56

ik zou daar niet tegen kunnen eke keer reglementen wijzigen en dus bv je auto weer aanpassen qua lassen oid :bag:
nee, geef mij dan maar blij dat ik rij trackdays, lekker luchtig wat dat betrefd...
al kan ik me het wedstrijd element ook wel begrijpen :df:

daNpy

Bericht door daNpy » 10 feb 2011, 09:28

Dat komt omdat deze kooi in het zelfbouw reglement valt. Veel mensen op TF forum zijn er ook niet zo heel blij mee :bag:

Ik pas hem nu aan aan de eisen, zodat hij voor nu in ieder geval voldoet. In het begin zullen wij ook alleen maar trackdays rijden, maar waarom zou ik de kooi nu naar eigen inzicht bouwen als ik over een jaar of wat een keer wil racen en dan zeker wéér alles aan moet passen? :)
Zonde van de moeite en het spuitwerk etc wat je dan allemaal weer moet gaan doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 feb 2011, 10:34

tuurlijk, als je er nu mooi bij kan voor het spuiten e.d. dan natuurlijk mooi meepakken 8)

daNpy

Bericht door daNpy » 11 feb 2011, 22:41

Gisteren weer verder geknutseld, de steunen voor de A-beugel zitten nu vast.
Eerst vastgepikt en de bodem omhoog gedruk om het mooi passend te maken:

Afbeelding

Vervolgens afgelast:

Afbeelding

Aan de voor en achterzijde komen nog plaatjes om het geheel af te maken. Aan de onderkant van de platen zijn moeren gelast voor eenvoudige montage.

Van de B-beugel zijn de [s]klompen[/s] voeten afgezaagd en nieuwe voetplaten aangezet. Voorbeeldje van de las:

Afbeelding

In de tussentijd nog even de bitumen uit de zijschermen gehaald. Ook weer een gram of 500 in totaal.

Afbeelding

In de deuren zit ook nog bitumen wat er nog uit gaat, volgende week gaan we weer verder knutselen.
De kruizen in de deuren zijn reeds besteld, hier komt nog wat losse pijp bij om de diagonaal achterin om te bouwen incl bevestiging voor de gordels. Helaas wordt dit pas na 24 februari geleverd.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 feb 2011, 23:34

die lassen zien er niet verkeerd uit :thumbup:
das een aardig goed las apparaat, althans niet zo'n heel klein goedkoop ding zeg maar, die spetteren veel harder en veel langer werk er mee :mrgreen:

Jarno
Locatie: Drachten BMW 320D Touring VVT Ducati 916 SP Honda SP2

Bericht door Jarno » 12 feb 2011, 11:49

Afstellinkje :thumbup:

daNpy

Bericht door daNpy » 12 feb 2011, 12:15

Aangezien alle mechanici bij ons op het werk bijna dagelijks moeten lassen hebben wij aardig goede lasapparaten staan ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 12 feb 2011, 12:41

vandaaro :thumbup:
handig.

daNpy

Bericht door daNpy » 18 feb 2011, 10:33

Gister en eergisteren maar weer wat uurtjes eraan besteed.
De steunen voor de B-beugel zitten er nu ook in en het geheel is netjes afgelast met een plaatje voor en achter de steunen.
Onder de plaatjes zittten moeren gelast dus de beugels zijn er gemakkelijk op te schroeven.

A-stijl links:
Afbeelding

B-stijl links:
Afbeelding

B-stijl rechts:
Afbeelding

Hierna alles in de grondlak gezet voor roestbescherming en de bodem weer behandeld op de plekken waar gelast is.

In de tussentijd ook de bitumen matten uit de deuren verwijderd:

Afbeelding

Na 24 feb komen de material binnen om de diagonaal en gordelbevestiging achterin te maken zoals het hoort :)

GTRene

Re: Sjakengolf | Bezig met de rolkooi

Bericht door GTRene » 18 feb 2011, 11:19

wel mooi als je dat allemaal kan en een goed las apparaat hebt, scheelt bakken met geld als je dat moet laten doen.

daNpy

Bericht door daNpy » 07 mar 2011, 21:00

Ook vanavond weer een paar kleine uurtje nuttig gemaakt. Met frisse tegenzin begonnen, want er had iemand met een lepel van de heftruck een deuk(je) in de auto gedrukt :( En das best knap aangezien de auto op een plek staat waar je eigenlijk niet met een heftruck kan komen.
Deuk is nog wel te herstellen maar de verf is eraf gespat. Hij is sowieso niet helemaal netjes zullen we maar zeggen... :roll:

De kruizen voor in de deuren zijn wel binnen dus Roman is begonnen aan de rechterkant terwijl ik nog bezig was met de diagonaal achterin. Hiervoor flink wat moeten slijpen voor ik eindelijk de buizen netjes in elkaar had zitten aan beide kanten.
De diagonaal en de dwarsbalk op de wielkasten zitten gepunt, het kruis in de deur aan de rechterzijde is klaar.

Uiteraard heb ik foto's gemaakt maar de camera op het werk laten liggen, deze volgen later nog :)

daNpy

Bericht door daNpy » 08 mar 2011, 14:19

Hierbij de foto's :)

Rechter kruis gelast:

Afbeelding

En voorzien van de verstevigingen:

Afbeelding

Lasnaden zien er keurig uit:

Afbeelding

En in de auto gemonteerd:

Afbeelding

Vanavond weer verder!! :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 08 mar 2011, 14:25

Netjes hoor! :thumbup:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 08 mar 2011, 18:06

Nice!

daNpy

Bericht door daNpy » 08 mar 2011, 22:31

Bedankt! :thumbup:
Vandaag het linker kruis gemaakt, de gordelbuizen gemaakt en alles afgelast, maar natuurlijk weer het geheugenkaartje vergeten :bag:

daNpy

Bericht door daNpy » 09 mar 2011, 08:54

En wederom de beloofde foto's :)

Achterin, fase 1:

Afbeelding

Kruizen links en rechts:

Afbeelding

Achterin, fase 2 (met gordelbuizen)

Afbeelding

Afgelast:

Afbeelding

De andere openstaande zaken zijn nog verstevigingen aan de A stijlen, extra buizen tussen montage bij de B en C stijlen en een gelaste dwarsbalk tussen B stijlen onderin.
Een extra diagonaal in de B stijlen is nog in overweging, zodat er een semi-kruis onstaat :)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 mar 2011, 10:10

ziet er goed uit, in elk geval veiliger als je een koprol oid maakt :mrgreen:
maar ik zie dat ie op delen geschroefd is? neem aan dat er dan ook een grote plaat aan de onderkant zit?
best nog een heel karwei.

Plaats reactie