BMW 1602 turbo => V8 dan maar ? => nope, weggegooid

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Harrie D

Re: BMW 1602 turbo

Bericht door Harrie D » 08 dec 2010, 19:19

Weer eens een update:
Afgezien van vorige week 4 nieuwe banden (toyo proxes4 in 195/50/15), de week dr voor 2 nieuwe koelslangen naar de gasverdamper en een verwarmde stoelhoes/kussen van de action (die boven verwachtig goed werkt :mrgreen: ) heb ik de afgelopen tijd niet zo heel veel aan de auto gedaan.

Maar vorige week donderdag na Essen toch maar eens de knoop doorgehakt en op ebay een paar bi-xenon projectors besteld (zoek op G3 bi xenon projector, dan vind je ze wel)
Ik was het willekeurige en niet bestaande lichtbeeld van H4 bi-xenon set in de golf koplampen volledig zat en dit leek me wel een goede oplossing.

Voordat ik die projectors bestelde had ik al een setje originele koplampen met rotte reflectors gehaald en hier de glazen uit gehaald en de behuizing + reflectors gestraald (de reflectors doen toch niks meer met die projectors)

Goed, afgelopen maandag had ik mn projectordingen al binnen vanuit hong kong wat ik vrij rap vond.
Het lichtbeeld is een aardige vooruitgang tov de lichtvlek die de golf lampen produceren
Afbeelding

Natuurlijk staken ze wat te ver uit de koplamp om er nog een glas overheen te zetten, maar dat had ik ook al verwacht.
Dus het draaipunt en de verstelbeugeltjes net geen 4cm naar achteren verplaatst en toen ging het wel.
Aangezien je met dit soort projectors helder glas nodig hebt voor een goed lichtbeeld (met ribbeltjesglas gaat het opzich wel, maar die scherpe lijn ben je kwijt en het licht is minder fel) besloten om mn golf koplampen maar uit elkaar te slopen om daar de glazen van te gebruiken.

Normaal gesproken stook je dan de lampen warm, laat de lijm los en haal je het zooitje uit elkaar.
Maar niet bij deze @#$@$ lampen, dus dat heeft een hoop geknoei gekost om de kitlaag met een mesje door te snijden.
Daarbij brak er natuurlijk een stuk glas uit 1 van de lampen, maar dat was op de rand en was gelukkig goed te lijmen.
De glazen heb ik vastgezet door de originele 02 behuizingen wat in te korten, het glas dr in te leggen en heb het vervolgens op zn plek geklemd door de originele 02 koplampringen er overheen te zetten en vast te lassen.

De reflectors en koplampbehuizing toen maar zwart gespoten en de hele rommel in de auto geschroefd (wat redelijk simpel ging, wel iets ruimte moeten maken voor de wat verder uitstekende verstelbeugeltjes, maar niks bijzonders)
Met dit als resultaat:
Afbeelding

Met de angel eyes (helaas, maar het originele stadslicht zit nu achter die projector, dus weinig keus)
Afbeelding

Dimlicht:
Afbeelding

Grootlicht
Afbeelding

Ik vind de originele koplampen beter staan, maar als ik zo beter licht heb zonder een berg strooilicht dan vind ik het wel prima, het is niet zo alsof die auto nog erg origineel is (op het amerikaanse 02 forum had ik ook een topic geplaatst en in de topictitel "purists take a hike" gezet, maar blijkbaar zijn ze te stom om dat te snappen)

wim breman

Bericht door wim breman » 08 dec 2010, 22:32

Heerlijk leesvoer......... :D

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 09 dec 2010, 16:08

Mooi topic dit!! Schitterend wagentje ook... :mrgreen:

Tim N

Bericht door Tim N » 11 dec 2010, 13:53

LOL @ linker voorspoiler rooster reading MINI(op foto rechts)

Harrie D

Bericht door Harrie D » 11 dec 2010, 19:52

Hmm, zou ik dan onbewust liever een mini hebben ?

Harrie D

Bericht door Harrie D » 14 dec 2010, 20:05

Niet echt een boeiende update, maar ach, het is een creatieve oplossing:

Hoe kouder het werd hoe beroerder het ding ging schakelen, vooral de eerste kilometers.
Mijn conclusie: oude bakolie en mogelijk te weinig.

Nadeeltje: de vulplug is bijzonder slecht bereikbaar in de krappe 02 tunnel en zo verrot gedraaid dat ik m aan het begin van het jaar terwijl de bak op de werkbank lag niet los kreeg.

Oplossing: de ontluchtingsdop bleek vanuit de motorruimte wel redelijk bereikbaar, dus die dr af getrokken, een mooie slang op het pijpje geschoven en gekeken of het niet lekte met vullen (ik wilde 100% zeker weten dat de bak nog te vullen was voordat ik de aftapplug losdraaide)

De olie die dr uit kwam was zwart, vies, schuimend en het zou me niks verbazen als die rommel bevriest als het maar koud genoeg is.
Tevens zat er nog een leuk stalen pennetje aan de magnetische aftapplug vast.
Ik heb toen eventjes logisch nagedacht (soms heb ik mn momentjes) en bedacht me dat de achteruitrijdschakelaar het nog deed toen de bak er net onder hing maar na een maand of 2-3 dr mee kapte.
En een tijdje daarna wilde het ding een dag lang plotseling niet meer in de achteruit.

Dus toen eens gaan zoeken naar foto's van de schakelaar (dr uit draaien is eveneens een gigantische ramp, dus daar had ik helemaal geen zin in) waarbij er een mooi pennetje te zien is wat wel verdacht veel leek op het ding wat er aan mn aftapplug zat.

Dus besloten dat het pennetje van de schakelaar was en de bak gaan vullen.
Als je ooit een colafles ondersteboven hebt gehouden zul je weten dat deze niet zo fantastisch leeg loopt omdat de lucht door hetzelfde gat naar binnen moet als de vloeistof dr uit.
Stel je dan een veel dikkere vloeistof voor (er moet gewone GL4 bakolie in, geen ATF) met een gat wat nog niet half zo groot is en je kunt je misschien wel voorstellen dat het 3 uur heeft geduurd voordat er 1,2L verse olie in de bak zat.
Maar goed, in de tussentijd nog even de olie van het diff opnieuw vervangen omdat ik er een maand geleden GL4 olie in had gegooid en er GL5 in hoort.

En in de 150m die ik dr mee heb gereden om m terug op zn parkeerplekje te zetten leek het ding al een heel stuk beter te schakelen, dus dat lijkt al een aardige vooruitgang.

jaydee

Bericht door jaydee » 14 dec 2010, 22:19

Harrie Spoor schreef:Als je ooit een colafles ondersteboven hebt gehouden zul je weten dat deze niet zo fantastisch leeg loopt omdat de lucht door hetzelfde gat naar binnen moet als de vloeistof dr uit.
Stel je dan een veel dikkere vloeistof voor (er moet gewone GL4 bakolie in, geen ATF) met een gat wat nog niet half zo groot is en je kunt je misschien wel voorstellen dat het 3 uur heeft geduurd voordat er 1,2L verse olie in de bak zat.
Mocht je nog een keer zoiets moeten doen, dan kun je een gaatje onderin de fles nieuwe olie maken en daar een dunne slang doorheen steken tot in de bak om als ontluchting te dienen.

Het voorbeeld dat me te binnen schiet is dit:

Afbeelding

Harrie D

Bericht door Harrie D » 14 dec 2010, 22:54

Ik snap m, het had gekund, al had het dan een heel dun iets moeten zijn aangezien de slang die op de ontluchting zat maar 10mm inwendig was.
Maar ik heb nu gewoon een trechter in de slang gepropt, die steeds vol gegoten, klem gezet tegen de voorruit en ben daarna iets anders gaan doen, had toch geen haast, was allang blij dat ik de bakolie kon verversen zonder de bak dr onderuit te halen :P

Binnenkort nog eens mn thermostaat en kachelradiateur vervangen, de kachelradiateur lekt al minimaal 1,5 jaar (heb maar geurboompjes in de bovenste ventilatiesleuven geduwd zodat het wat minder stinkt) en de thermostaat blijft lichtjes open staan waardoor het ding met deze temperaturen nauwelijks boven de 70 graden komt en de kachel dus evenredig goed werkt...
Alleen ik heb dr geen ziiihiin in, pokkewerk :'(

Harrie D

Bericht door Harrie D » 19 feb 2011, 08:00

Zow, al enige tijd niks meer gepost hier, heb dr ook weinig aan gedaan eigenlijk.
De kachelradiateur en thermostaat zijn vervangen, nu is het weer heerlijk warm in de auto zonder afschuwelijke stank.
Verder de voorste remblokken nog vervangen (door ferodo premier, dus normale straatblokken) en daarbij 2 remzuigers losgebikt die nu volgens mij weer vast zitten.

En verder nog wat kleine dingetjes aangepast, maar geen wereldschokkende dingen.

Maar gisteren heb ik weer eens iets opgehaald:
Afbeelding
Afbeelding

siegerdehaan89
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos

Bericht door siegerdehaan89 » 19 feb 2011, 08:06

318iS motor? :banaan: :banaan:

Harrie D

Bericht door Harrie D » 19 feb 2011, 08:29

Yup, 8 klepjes vooruitgang (hoewel, deze is van tijd gesprongen, dus hoeveel kleppen dr nog recht zijn zien we dan wel weer :P)

En de turbo komt dr ook weer op, ik moet er niet op achteruit gaan.

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 feb 2011, 09:03

GAAF!!!!

318iS........ SWEET memories. En dan een turbo erop, dat zal gááán! Ben benieuwd naar het motorkarakter met turbo, zonder wil het motortje echt alleen maar hoog in toeren, het doet racy aan terwijl er 'maar' 140pk in zit. :)

Ik heb weer wat te volgen :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 19 feb 2011, 09:16

siegerdehaan89 schreef:GAAF!!!!

318iS........ SWEET memories. En dan een turbo erop, dat zal gááán! Ben benieuwd naar het motorkarakter met turbo, zonder wil het motortje echt alleen maar hoog in toeren, het doet racy aan terwijl er 'maar' 140pk in zit. :)

Ik heb weer wat te volgen :thumbup:
Met Turbo is ie heerlijk.

(Ik heb wel met een 318IS turbo gereden :banaan: :mrgreen: Het is wel een explosief blokje dan.... :mrgreen: )

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 feb 2011, 10:12

explosief als in: rijd als een bom of motor zegt boem :mrgreen:

:wink:

ErikS

Bericht door ErikS » 19 feb 2011, 11:25

siegerdehaan89 schreef:explosief als in: rijd als een bom of motor zegt boem :mrgreen:

:wink:

Eerst het 1e, toen het 2e. :mrgreen:

siegerdehaan89

Bericht door siegerdehaan89 » 19 feb 2011, 18:35

hahahaha!

Harrie D

Bericht door Harrie D » 20 feb 2011, 11:54

siegerdehaan89 schreef: Ik heb weer wat te volgen :thumbup:
Moet je wel geduld hebben, voor ik dit blok uit elkaar ga trekken en ga repareren zijn we wel wat weekjes verder, eerst eens een andere dagelijkse auto halen, dan is de kans ook wat groter dat die M10 dit jaar heel blijft.

Maar goed, opzich is het wel handig, een blokje wat door kan tot ~7000 toeren en daar nog wat vermogen levert.
En als de turbo dat kan voeden komt er ook op 0,5 bar wel een 200pk uit als het goed is.

En ooit (....) moet het blok dan een keer uit elkaar om de compressieverhouding te verlagen met andere zuigers (en nog wel wat meer bezigheden ws) met als einddoel iets tussen de 300 en 400pk.
En de 02 zelf moet ook nog zat aan verknutseld worden, dus ook al heb ik nu weer normaal werk, voor het komende jaar weet ik wel waar mn geld heen moet :P

Harrie D

Bericht door Harrie D » 26 feb 2011, 15:10

Niet echt een update van de auto zelf, maar hij staat op de foto en het is gerelateerd aan knutselen:

Afbeelding

Vanmiddag dus een nieuwe krik en 2 grotere assteunen gehaald bij de cranenbroek.
Deze krik kan van 9,5-56cm ipv de 14-34cm van de vorige en de assteunen kunnen van 40-60cm, dus ik heb ong 20cm extra ruimte onder de auto (eerst stond ie horizontaal)

Afvallen was de andere optie om beter onder de auto te passen, maar dit is makkelijker.

Peric

Bericht door Peric » 26 feb 2011, 17:11

Harrie Spoor schreef:Afvallen was de andere optie om beter onder de auto te passen, maar dit is makkelijker.
:lol: :clap:

Arjan B

Bericht door Arjan B » 26 feb 2011, 18:53

20 cm hoger, voordat je 20cm buik erbij hebt gegeten ben je al wel weer een tijdje verder :D . Aangezien ik veel jojo, heb ik gekozen voor een 2 koloms brug :bag: . Zet je hem op steunen om de motor er beter uit te kunnen lepelen?

Harrie D

Bericht door Harrie D » 26 feb 2011, 19:46

Nu niet, ik wilde dr nu gewoon even onderdoor kijken (wat nog niet gelukt is door het zeikweer) omdat ie op hobbeltjes wat kloenkt en rammelt.
Als ik niks vind zal het wel goed zijn, dan is het gewoon karakter.

Wel een revisieset besteld voor de voorremmen, want dr zit dr weer 1 half vast.

Overigens zal ie idd wel opgekrikt worden om de motor dr uit te trekken, want dan kun je m tenminste genoeg kantelen om blok en bak er in 1 keer onderuit te trekken en dat bespaart een hoop tijd.
Maar dat probeer ik even uit te stellen tot ik de beschikking heb over een garage :P

Harrie D

Bericht door Harrie D » 04 aug 2011, 19:15

Harrie Spoor schreef: Maar dat probeer ik even uit te stellen tot ik de beschikking heb over een garage :P
Daar heb ik dus de beschikking over, samen met een E28 als dagelijkse auto, dus ik ben gisteren eindelijk eens begonnen aan de 02.
Wel de dag dr voor mn rug verrekt toen ik de motortakel uit de E28 probeerde te trekken, dus ik ben pas om een uur of 4 begonnen, maar de M10 was er toch redelijk snel uit.
Afbeelding

Toen maar meteen de bak met een paar boutjes aan de M42 gehangen en die dr in getakeld (of gebeukt, net wat je wil) en m vastgezet met de oude baksteun (de bak is ongeveer hetzelfde, dus dat was makkelijk)
Afbeelding

Zoals je hier ziet is er nog aardig wat ruimte om m naar achteren te plaatsen (5-6cm tot het schutbord)
Enige jammere is dat de dynamo de beperkende factor is tov het stuurhuis, dus ik heb m toenstraks 3cm verder naar achteren gehangen.
Ook mooi, want doordat de M42 van zichzelf al wat korter is dan de M10 kan ik nu mn elektrische ventilator tussen het blok en de radiateur kwijt waardoor de intercooler ook wat beter past.
Afbeelding

Zodadelijk ga ik dr nog even mee verder, de aandrijfas was te lang (de flens op de bak is bij de M42 4-5cm langer en het zaakje zit 3cm verder naar achteren)
Maar geen nood, met behulp van de afkortzaag was die ook binnen de kortste keren passend gemaakt.
En ook al heb ik het idee dat ik m behoorlijk recht aan elkaar gelast heb ga ik m toch niet gebruiken, ik zoek wel naar een passende en anders laat ik dr wel 1 inkorten en balanceren.

Dus nu nog even verder met het blok goed hangen en dan kan ik beginnen met de motorsteunen zodat ie er 'op eigen kracht' in hangt.
En dan kan ik eens kijken hoeveel ruimte er is voor de turbo, aan het uitlaatspruitstuk beginnen enz enz.
Nog genoeg te doen dus en vanaf volgende week weer gewoon werken, dus dan gaat het wat langzamer (hoewel ik nu ook pas om 1 uur begonnen ben)

Harrie D

Re: BMW 1602 turbo => V8 dan maar ?

Bericht door Harrie D » 09 feb 2014, 01:16

Goed, lang geleden, in de tussentijd mn E28 nog wat verhoerd, maar ondertussen heb ik besloten om hier maar eens mee verder te gaan:
Met als gevolg dat ie dr momenteel zo bij staat:
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is om dit geval dr in te hobby'en, geeft ook niet zo bijster veel vermogen (ik hoop een 260-270pk en 360-380nm straks) maar blijft, behoudens erg rare dingen, wel eeuwig heel en daar was ik eigenlijk naar op zoek. En als de auto straks volgetankt ergens tussen de 1000 en 1100kg uit komt zal ie nog niet heel erg langzaam zijn.
En het klinkt leuk
Afbeelding

Tim N

Bericht door Tim N » 09 feb 2014, 09:56

Zelde blok dan in je E28? Of heb je hem daar uit getoverd?

edition

Bericht door edition » 09 feb 2014, 10:12

nou het schiet al op harrie, ff doorbijten en dan kan ie in october mee naar de ring :beer:

Plaats reactie