e30 S50 problemen.......
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Re: e30 S50 problemen.......
Hopen dat je het dan eindelijk gaat vinden en je daarna kunt vlammen 

-
Nouja..volgende week is het meten, kijken en doen..mocht het idd de vanos zijn, dan moet ik apart terug komen aangezien de vanos met een koude motor eraf gehaald moet worden..en het een uur of 3 in beslag neemt.
Maar goed..het word idd eens tijd dat al die pony's eruit komen....en reken maar dat het een dag en nacht verschil is met hoe hij nu rijd.
Kleine tip trouwens voor de S50 eigenaren...vervang eens de 2 nokkenas sensoren..daar draait de motor een heel stuk beter mee
60 euro per stuk.....maar plezier voor 3000.
Maar goed..het word idd eens tijd dat al die pony's eruit komen....en reken maar dat het een dag en nacht verschil is met hoe hij nu rijd.
Kleine tip trouwens voor de S50 eigenaren...vervang eens de 2 nokkenas sensoren..daar draait de motor een heel stuk beter mee

60 euro per stuk.....maar plezier voor 3000.
- Erik K.
Wat merkte je dan qua verschil na vervangen van de nokkenassensoren?
-
Met het vervangen van die sensoren merk ik direct dat de motor vuil zuiverder in zijn toeren klimt.
Directer op het gas ook zover ik het kan beoordelen natuurlijk.
Is ook niet gek..bij de e39 M5 staat het erom bekend zelfs tientallen pk's te verliezen met sensoren van een jaar of 5 oud en ouder.
Directer op het gas ook zover ik het kan beoordelen natuurlijk.
Is ook niet gek..bij de e39 M5 staat het erom bekend zelfs tientallen pk's te verliezen met sensoren van een jaar of 5 oud en ouder.
- Erik K.
OK,
Maar als deze niet goed zouden zijn zou er toch wel een motormanagement lampje moeten gaan branden o.i.d?
Wellicht wordt e.e.a. door het motormangement bijgeregeld waardoor dat niet gebeurd, zolang de timing maar klopt. Maar je dus blijkbaar wel performance inlevert.
Maar als deze niet goed zouden zijn zou er toch wel een motormanagement lampje moeten gaan branden o.i.d?
Wellicht wordt e.e.a. door het motormangement bijgeregeld waardoor dat niet gebeurd, zolang de timing maar klopt. Maar je dus blijkbaar wel performance inlevert.
-
Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar bij de M5 is dit een bekend verhaal iig.
De meeste wat oudere M5,s halen de 400 pk ook niet..maar rond de 370 oid.
- Joy
Dat sensoren verhaal is bekend. Gaskleppotentiometer bijvoorbeeld schijnt op een S50 elke Inspectie II te moeten worden vervangen.
- GTRene
oooooooooh dan mag ik die wel eens vervangen...heb al veel klein spul vervangen uit voorzorg maar die nog niet...goeie tippopeyeM3 schreef:Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar bij de M5 is dit een bekend verhaal iig.

wist ik niet, ik heb ook zo'n soort 62 blok en dingen zijn voor zover ik weet niet na 2001 vervangen.
- GTRene
das toch dit "Camshaft engine speed sensor" ?
dan zou het inderdaad wat frisser kunnen reageren als je die vervangt, immers de rest reageert daar ook weer op lijkt me.
al heb ik bij de koppen het wel heel anders dan de M5 vanos koppen...magoed kan eens kijken/navragen.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... ming_case/
nr 10 en 11 voor mij...staat echter maar 1 stuk...magoed zou ook kunnen omdat ze even snel draaien en 1 punt genoeg is.
dan zou het inderdaad wat frisser kunnen reageren als je die vervangt, immers de rest reageert daar ook weer op lijkt me.
al heb ik bij de koppen het wel heel anders dan de M5 vanos koppen...magoed kan eens kijken/navragen.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/S ... ming_case/
nr 10 en 11 voor mij...staat echter maar 1 stuk...magoed zou ook kunnen omdat ze even snel draaien en 1 punt genoeg is.
- JurT
Hopelijk wordt het opgelost. Waarschijnlijk ga ik je woensdag tegenkomen bij Bas. Ik zou dan even een bakkie doen bij hem.popeyeM3 schreef:Ik heb Bas Roos gebeld en wat informatie uitgewisseld aan de foon.
Hij nodigde me uit om langs te komen om samen te gaan kijken.
A.s. woensdag in de avond rij ik bij hem langs.
Verder heeft hij uitleesapparatuur zat..en vanos units etc etc.
Dus daar gaat het zeker goed komen
-
Oke..leuk ! dan zien we elkaar daar wel idd...
- Erik K.
Net even geïnformeerd wat voor mij 2 nokkenassensoren kosten en een gaskleppotentiometer,
komt op €140,- en dan moeten ze er nog in.
Misschien binnenkort ff op de rollenbank en kijken of de boel nog in orde is qua vermogen en koppel,
niet dat ik veel denk te missen want liep laatst nog 290 op de GPS
Misschien binnenkort ff op de rollenbank en kijken of de boel nog in orde is qua vermogen en koppel,

-
OnlineMartijn_bmw
Wilde net zeggen, gezien jou filmpje denk ik niet dat jij wat pk's mistErik K. schreef:Net even geïnformeerd wat voor mij 2 nokkenassensoren kosten en een gaskleppotentiometer,

- GTRene
denk ook niet dat jij het echt nodig hebt...Erik K. schreef:Net even geïnformeerd wat voor mij 2 nokkenassensoren kosten en een gaskleppotentiometer,
ik zat ook al te denken, ik heb er trouwens maar 1 nodig in de V8

Tja dat heb ik ook helemaal geen last van...
ben wel benieuwd of zo'n sensor kan slijten en bv wat mindere respons heeft? het werkt schijnbaar magnetisch ? dus belangrijk is voor mij te weten, is zo'n ding over de jaren trager door gebruik der jaren of blijft ie altijd correct en gaat dan in korte tijd stuk met de kleine gevolgen...
als ie gewoon goed blijft en dus niet wat trager wordt of iets minder snel wordt qua timing dan ist jammer geld om het te vervangen...
al zag ik wel dat met mijn type motor er een ruckruf geweest is op die sensor...maar das al heel lang geleden, maar der waren storingen echter ging dan telkens dat lampje branden, dat heb ik ook niet.
zie hier onder Quality Monitoring M44/M62 Camshaft Sensor
http://www.bba-reman.com/content.aspx?c ... d_problems
-
Ondertussen heeft Bas Roos een vanos revisie setje besteld uit Engeland.
Dit gaat er de 28e in.
Hopelijk rijd hij dan eindelijk goed onderin...zal zo'n 100nm bijkomen, dan word het helemaal feest
Daarna naar Rica voor de software op maat...dan word het nog gekker.
De 100-200 sprint doe ik nu al in 10 seconden....dan kan naar de 9 seconden denk ik.
Als vergelijking..een e39 M5 b.v. doet het in een seconde of 12 a 13.
Dit gaat er de 28e in.
Hopelijk rijd hij dan eindelijk goed onderin...zal zo'n 100nm bijkomen, dan word het helemaal feest

Daarna naar Rica voor de software op maat...dan word het nog gekker.
De 100-200 sprint doe ik nu al in 10 seconden....dan kan naar de 9 seconden denk ik.
Als vergelijking..een e39 M5 b.v. doet het in een seconde of 12 a 13.
-
Ik heb de auto gisteren bij Bas Roos opgehaald..de vanos is gereviseerd, maar zoals ik had kunnen weten..was ook dit het probleem niet.
Ik word het onderhand zo ontiegelijk schijtzat ! dat ik echt serieus zin heb om hem een paar tering schoppen te geven en hem de maas in te duwen.
We hebben nog wel even een andere computer aangesloten met standaard software, en het gebok, en gehik en gepruttel was wel weg...alleen liep hij niet goed natuurlijk omdat de lmm niet aangesloten was.
Dus kunnen er weer 2 dingen zijn..of de dme is niet goed, of de software is niet goed.
dme heb ik 2 kasten van..en bij beide kasten veranderd er niks in positieve zin...in beide kasten zit dezelfde software.
Met dezelfde software heb ik jarenlang gereden zonder problemen..ook een maatje van me rijd met deze software zonder problemen.
Wat kan ik nu nog doen....de dme van me maatje eruit trekken en aankoppelen...veranderd er dan weer niks in positieve zin...ligt het niet aan de software of dme.
Iemand anders nog ideeen ?
Ik word het onderhand zo ontiegelijk schijtzat ! dat ik echt serieus zin heb om hem een paar tering schoppen te geven en hem de maas in te duwen.
We hebben nog wel even een andere computer aangesloten met standaard software, en het gebok, en gehik en gepruttel was wel weg...alleen liep hij niet goed natuurlijk omdat de lmm niet aangesloten was.
Dus kunnen er weer 2 dingen zijn..of de dme is niet goed, of de software is niet goed.
dme heb ik 2 kasten van..en bij beide kasten veranderd er niks in positieve zin...in beide kasten zit dezelfde software.
Met dezelfde software heb ik jarenlang gereden zonder problemen..ook een maatje van me rijd met deze software zonder problemen.
Wat kan ik nu nog doen....de dme van me maatje eruit trekken en aankoppelen...veranderd er dan weer niks in positieve zin...ligt het niet aan de software of dme.
Iemand anders nog ideeen ?
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Tjonge, dit is toch wel een zuur slot van zo'n gaaf project.
Hoop toch echt dat je het laatst obstakel snel uit de weg weet te ruimen en serieus kunt gaan vlammen.
De 100 - 200 tijd liegt er iig. niet om 8)
Hoop toch echt dat je het laatst obstakel snel uit de weg weet te ruimen en serieus kunt gaan vlammen.
De 100 - 200 tijd liegt er iig. niet om 8)
- GTRene
inderdaad die 100 naar 200 doet ie niet verkeerd, straks zit het tussen je oren ipv de ECU
maar vertel eens precies wat en waar je wat mist en hoe die doet ten opzichte van een perfecte motor met het zelfde spul?

maar vertel eens precies wat en waar je wat mist en hoe die doet ten opzichte van een perfecte motor met het zelfde spul?
- Joy
Gezien je al een tijd aan het zoeken bent zou ik, zoals al eens eerder is geopperd, terug gaan naar de basis setup, dat is met originele DME + chip, luchtmassameter en het originele inlaattraject. Daar weet je in ieder geval 100% zeker van dat het zou moeten werken. Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt door toch de carbon airbox en de andere aanpassingen te laten zitten. Daar maak je de puzzel alleen maar ingewikkelder mee.
-
Dat kan allemaal wel Joy..maar het is een ongelofelijke tering klus om de originele bende erop te zetten..en bovendien is dat allemaal voor niks, want het ligt daar niet aan....dat weet ik 100% zeker.
Ik heb met exact dezelfde set-up jarenlang gereden zonder problemen, daar kan het gewoon niet aan liggen.
Bas gooit het op de software...ik kan dit testen door de dme van een maat aan te sluiten, en mijn dme evt bij hem aan te sluiten.
Zijn auto rijd goed....dus dan moet er verandering zijn als het echt aan de software ligt.
De symptonen zijn: tot de 4.000 rpm inhouden, sputteren, smoren, slecht stationair lopen.
Alsof de ontsteking helemaal van slag af is...
Ook de teorenteller flippert de pan uit.
Met een originele dme kast met originele software was dit weg, maar komt er een probleem bij dat de motor niet goed loopt omdat er geen lmm aangesloten is.
Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens een draadbreuk in de motorbekabeling zit, maar tegelijkertijd kan ik dit ook wel uitsluiten omdat hij dus met originele kast die betreffende storing niet had.
Ik heb met exact dezelfde set-up jarenlang gereden zonder problemen, daar kan het gewoon niet aan liggen.
Bas gooit het op de software...ik kan dit testen door de dme van een maat aan te sluiten, en mijn dme evt bij hem aan te sluiten.
Zijn auto rijd goed....dus dan moet er verandering zijn als het echt aan de software ligt.
De symptonen zijn: tot de 4.000 rpm inhouden, sputteren, smoren, slecht stationair lopen.
Alsof de ontsteking helemaal van slag af is...
Ook de teorenteller flippert de pan uit.
Met een originele dme kast met originele software was dit weg, maar komt er een probleem bij dat de motor niet goed loopt omdat er geen lmm aangesloten is.
Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens een draadbreuk in de motorbekabeling zit, maar tegelijkertijd kan ik dit ook wel uitsluiten omdat hij dus met originele kast die betreffende storing niet had.
- GTRene
dan zou een fout in de ECU software inderdaad een goede kans zijn...dan maar ff omwisselen en proberen, kost je niks als het mag van die vriend.
als het daar dan weg komt gaat het je wel wat kosten, maja dan weet je in elk geval gericht iets op te lossen, anders wordt je er moedeloos van.
als het daar dan weg komt gaat het je wel wat kosten, maja dan weet je in elk geval gericht iets op te lossen, anders wordt je er moedeloos van.
-
Ja er is een kleine kans..alhoewel ik wel al de software van de dme en de vanos opnieuw heb laten branden en geprobeerd heb in verschillende kasten wat niks uithaalde.GTRene schreef:dan zou een fout in de ECU software inderdaad een goede kans zijn...dan maar ff omwisselen en proberen, kost je niks als het mag van die vriend.
Maar goed..even omwisselen kost 3 minuten.
Als dat geen verschil maakt verder weet ik het niet meer...en stop ik ermee.
- Niels
- Auto: Prius+
De klachten passen goed bij niet correcte software maar aangezien je al jaren met dezelfde set-up hebt gereden moet dat toch allemaal kloppen?
Wat je kunt doen is kijken of je een LMM op die airbox gemonteerd kunt krijgen d.m.v. een aanpassing. Er zijn airboxen die bij de inlaat een alu ring hebben waar een LMM in gemonteerd wordt.
Wat je kunt doen is kijken of je een LMM op die airbox gemonteerd kunt krijgen d.m.v. een aanpassing. Er zijn airboxen die bij de inlaat een alu ring hebben waar een LMM in gemonteerd wordt.
-
Daarom snap ik het ook niet Niels...precies om die reden.
Nu kan het zo zijn dat de software een opdoffer heeft gekregen waardoor hij defect is, dus daarom heb ik onlangs nieuwe software laten schrijven en geprobeerd zonder resultaat.
Dan zou je denken..de dme is kapot...dus ik een andere dme kast gekocht..nieuwe software daar weer in..maar nog steeds geen positief resultaat.
Het laatste wat ik dus kan doen is de kast met software uit een goed rijdende auto trekken en proberen.
Word het dan nog niet beter...dan gooi ik de handdoek in de ring.
Dan zet ik hem bij Bas Roos neer...en hoeft hij niet eerder te bellen voordat het opgelost is, hij wilde die uitdaging al aangaan...dus dan zo maar.
Nu kan het zo zijn dat de software een opdoffer heeft gekregen waardoor hij defect is, dus daarom heb ik onlangs nieuwe software laten schrijven en geprobeerd zonder resultaat.
Dan zou je denken..de dme is kapot...dus ik een andere dme kast gekocht..nieuwe software daar weer in..maar nog steeds geen positief resultaat.
Het laatste wat ik dus kan doen is de kast met software uit een goed rijdende auto trekken en proberen.
Word het dan nog niet beter...dan gooi ik de handdoek in de ring.
Dan zet ik hem bij Bas Roos neer...en hoeft hij niet eerder te bellen voordat het opgelost is, hij wilde die uitdaging al aangaan...dus dan zo maar.
- Bert ///M3
Als alles al geprobeerd is dan zou ik ook software denken, misschien dat de part throttle map niet goed geschreven is.
Even een nieuwe Alpha N chip schrijven is niet iets wat je zomaar doet, je moet echt van nul beginnen omdat je alle velden overnieuw programmeren en bijstellen moet.
Ik zou trouwens eerder langs Vlasblom gaan ipv Bas Roos. Beide goede kerels maar Bas is meer een 325 man en Paul heeft veel meer met S50's en Airboxen te doen gehad.
Even een nieuwe Alpha N chip schrijven is niet iets wat je zomaar doet, je moet echt van nul beginnen omdat je alle velden overnieuw programmeren en bijstellen moet.
Ik zou trouwens eerder langs Vlasblom gaan ipv Bas Roos. Beide goede kerels maar Bas is meer een 325 man en Paul heeft veel meer met S50's en Airboxen te doen gehad.