BMW E30 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 16 mar 2010, 23:03

Wat is fatsoenlijk staal ?
Ik kan wel zeggen dat je niet zomaar elk staalsoort er voor kunt gebruiken.

Ik had het met een paar lui van de werkplaats er over, en die wilde er geeneens aan beginnen, omdat het staalsoort waar de adapters van gemaakt zijn die ik heb gekocht, een speciaal soort staal is wat maar weinig gebruikt word en speciaal ingekocht moet worden.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 16 mar 2010, 23:35

popeyeM3 schreef:Wat is fatsoenlijk staal ?
Ik kan wel zeggen dat je niet zomaar elk staalsoort er voor kunt gebruiken.

Ik had het met een paar lui van de werkplaats er over, en die wilde er geeneens aan beginnen, omdat het staalsoort waar de adapters van gemaakt zijn die ik heb gekocht, een speciaal soort staal is wat maar weinig gebruikt word en speciaal ingekocht moet worden.

Met fatsoenlijk staal bedoel ik AISI 4140 staal.
Hoge treksterkte, maar niet zo bros als bv 4340 waar krukwangen en dergelijke van gemaakt worden.
Vergelijkbaar met een goede kwaliteir chroom-molybdeenstaal.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 00:07

Oke..ik heb er verder geen verstand van.

De adapters die ik heb gekocht hebben de onderstaande specificaties:

Material: 1.1730 (Vergütungsstahl C45)
Der Nachweis für diese Materialqualität ist lückenlos vom Lieferanten des Rohmaterials
bis zum Endkunden.
Korrosionsschutz: gelb verzinkt
Herstellung: CNC feingefräst
Abmessungen: 150 x 52 x 12,5 mm
Mechanische Werte 1.1730:
Zugfestigkeit: Rm 590-735 N/mm2
Streckgrenze: >355 N/mm2
Bruchdehnung: A%=14
Brinelhärte: 175-210
Dichte: 7,85 kg/mm2
E-Modul: 210kN/mm2

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E30 V8

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2010, 00:19

C45 is geen bijzondere staalsoort of iets dergelijks, gewoon staal met een hoog koolstofgehalte, high tensile steel. Volgens mij kan je iets soortgelijks bij elke staalboer krijgen.

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 00:29

Bert ///M3 schreef:C45 is geen bijzondere staalsoort of iets dergelijks, gewoon staal met een hoog koolstofgehalte, high tensile steel. Volgens mij kan je iets soortgelijks bij elke staalboer krijgen.
Ongetwijfelt...maar in de werkplaats hebben ze het niet iig.
Verder moet je het ook nog een verhardingsbehandeling geven.

Gezien de krachten die op de adapters komen te staan is het niet aan te raden om gewoon een stuk staal te pakken...dat gaat zeker fout.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 17 mar 2010, 01:59

popeyeM3 schreef:
Bert ///M3 schreef:C45 is geen bijzondere staalsoort of iets dergelijks, gewoon staal met een hoog koolstofgehalte, high tensile steel. Volgens mij kan je iets soortgelijks bij elke staalboer krijgen.
Ongetwijfelt...maar in de werkplaats hebben ze het niet iig.
Verder moet je het ook nog een verhardingsbehandeling geven.

Gezien de krachten die op de adapters komen te staan is het niet aan te raden om gewoon een stuk staal te pakken...dat gaat zeker fout.
Ben ik niet helemaal met je eens.
Zelfs al was mn adapter gemaakt van pisbakkenstaal zouden nog eerder de ogen van de remklauw afscheuren dan dat die adapter afbreekt.

De meeste krachten komen verticaal op de adapter te staan, er word weinig aan de "ogen" getrokken.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E30 V8

Bericht door Tom V » 17 mar 2010, 02:48

popeyeM3 schreef:Oke..ik heb er verder geen verstand van.

De adapters die ik heb gekocht hebben de onderstaande specificaties:

Material: 1.1730 (Vergütungsstahl C45)
Der Nachweis für diese Materialqualität ist lückenlos vom Lieferanten des Rohmaterials
bis zum Endkunden.
Korrosionsschutz: gelb verzinkt
Herstellung: CNC feingefräst
Abmessungen: 150 x 52 x 12,5 mm
Mechanische Werte 1.1730:
Zugfestigkeit: Rm 590-735 N/mm2
Streckgrenze: >355 N/mm2
Bruchdehnung: A%=14
Brinelhärte: 175-210
Dichte: 7,85 kg/mm2
E-Modul: 210kN/mm2
En terwijl je er geen verstand van hebt is dit het goede staal? :angel:

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 08:30

Tom V schreef:
popeyeM3 schreef:Oke..ik heb er verder geen verstand van.

De adapters die ik heb gekocht hebben de onderstaande specificaties:

Material: 1.1730 (Vergütungsstahl C45)
Der Nachweis für diese Materialqualität ist lückenlos vom Lieferanten des Rohmaterials
bis zum Endkunden.
Korrosionsschutz: gelb verzinkt
Herstellung: CNC feingefräst
Abmessungen: 150 x 52 x 12,5 mm
Mechanische Werte 1.1730:
Zugfestigkeit: Rm 590-735 N/mm2
Streckgrenze: >355 N/mm2
Bruchdehnung: A%=14
Brinelhärte: 175-210
Dichte: 7,85 kg/mm2
E-Modul: 210kN/mm2
En terwijl je er geen verstand van hebt is dit het goede staal? :angel:
Wat ? formuleer je zin nog eens een keer ;)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: BMW E30 V8

Bericht door Tom V » 17 mar 2010, 16:01

popeyeM3 schreef:
Tom V schreef:
popeyeM3 schreef:Oke..ik heb er verder geen verstand van.

De adapters die ik heb gekocht hebben de onderstaande specificaties:

Material: 1.1730 (Vergütungsstahl C45)
Der Nachweis für diese Materialqualität ist lückenlos vom Lieferanten des Rohmaterials
bis zum Endkunden.
Korrosionsschutz: gelb verzinkt
Herstellung: CNC feingefräst
Abmessungen: 150 x 52 x 12,5 mm
Mechanische Werte 1.1730:
Zugfestigkeit: Rm 590-735 N/mm2
Streckgrenze: >355 N/mm2
Bruchdehnung: A%=14
Brinelhärte: 175-210
Dichte: 7,85 kg/mm2
E-Modul: 210kN/mm2
En terwijl je er geen verstand van hebt is dit het goede staal? :angel:
Wat ? formuleer je zin nog eens een keer ;)
J/K, was naar aanleiding van je eigen opmerking. ;)

popeyeM3
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 mar 2010, 18:04

Re: BMW E30 V8

Bericht door popeyeM3 » 17 mar 2010, 17:44

Ja snap ik, maar ik snapte de opmerking niet hahah....
De gegevens die ik poste kreeg ik door van de maker van de adapters die ik heb.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 18 mar 2010, 13:09

weer wat spulletjes gescoord.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: BMW E30 V8

Bericht door Niall » 18 mar 2010, 13:33

weet dat C45 en 16MnCr5 stalen veelal toegepast worden in deursloten en motorklepsloten, wel meestal na een warmtebehandeling :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E30 V8

Bericht door GTRene » 18 mar 2010, 15:42

waarom zijn die pijpen uiterst links bovenaan zo plat geslagen? ruimte?
altijd fraai een nieuwe sportieve uitlaat.

dit is ook wel leuk, lijkt meniet duur...mooie V8 in het vooronder compleet met alles.
dat in een E30 E36 compact of Z3/Z1 uber cool lijkt me.

http://www.m-teile.de/m5-e39/motoren-te ... -e-39.html

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 18 mar 2010, 15:49

GTRene schreef:waarom zijn die pijpen uiterst links bovenaan zo plat geslagen? ruimte?
altijd fraai een nieuwe sportieve uitlaat.

dit is ook wel leuk, lijkt meniet duur...mooie V8 in het vooronder compleet met alles.
dat in een E30 E36 compact of Z3/Z1 uber cool lijkt me.

http://www.m-teile.de/m5-e39/motoren-te ... -e-39.html

Is voor de ruimte ja, daar gaat de uitlaat onder het subframe van de achteras door.
Op marktplaats staat overigens ook een M5 V8, voor 4100 met bak en alles erbij, stuk goedkoper dus ;)

Djowie
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 mei 2009, 00:40

Re: BMW E30 V8

Bericht door Djowie » 13 apr 2010, 22:51

heey Leen,

goed bezig schiet al aardig op.
de mijne is vandaag Rdw gekeurd en helemaal goedgekeurd geen op of aanmerkingen aan dus kan nu lekker gaan blazen.

effe vraagje over die 5gaats naven die je van voor hebt past dat zo van een e34? niet toch?
bij mij is van voor 4 gaats moet nog effe omgebouwt worden.

LeenV12
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 mar 2010, 22:55
Locatie: Noordwijk

Re: BMW E30 V8

Bericht door LeenV12 » 09 jun 2010, 16:20

Djowie schreef:heey Leen,

goed bezig schiet al aardig op.
de mijne is vandaag Rdw gekeurd en helemaal goedgekeurd geen op of aanmerkingen aan dus kan nu lekker gaan blazen.

effe vraagje over die 5gaats naven die je van voor hebt past dat zo van een e34? niet toch?
bij mij is van voor 4 gaats moet nog effe omgebouwt worden.
zo even een update, ik ben nog steeds bezig met de e30, al zij het niet meer zo actief. ;)

E34 naven passen niet zo 123 nee, ik heb er bussen voor gedraait.

Verder heb ik van de week eindelijk het blok uit de 740 kunnen halen en een alu vliegwiel besteld voor m60 icm 3.2 e36 m3 koppeling en drukgroep.

Verder druk bezig met de audi quattro, 20VT erin, andere versnellingsbak, custom onderstel, rolkooi, etc etc etc ;)

Caronske
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2013, 16:00

Re: BMW E30 V8

Bericht door Caronske » 15 jan 2013, 16:05

LeenV12 schreef:Zo, ik zet mn projectje hier maar neer omdat er op e30fansite alleen maar mongolen zitten.

Ik ben dus bezig met een 1986-er E30, origineel 320i automaat, word een 340i met een M60b40 4.0 V8 uit een e32 740i.
Ook bouw ik meteen het onderstel om naar 5 gaats, met achter draagarmen en naven van de e36 compact, en aan de voorzijde E34 naven met zelfgemaakt vulbussen tussen spindle en lager.

Hierbij wat foto's, hoop dat jullie het leuk vinden ;)

De E30 waar het allemaal om draait:
Afbeelding

De donor voor het motorblok:
Afbeelding

E36 Compact draagarm met verse lagers en 300x20mm schijven van E34 540i.
Afbeelding
Hier komen dus ook de bijbehorende klauwen op, met adapters.

Afbeelding
E30 veerpoot met e34 naaf, hier komen 315x28mm E36 M3 schijven op

Hier een poot met schijf en remklauw van E38 730i, testopstelling om de maten voor een remklauwadapter te bepalen:
Afbeelding
Afbeelding
Klauw zit idd niet in het midden, dit omdat er een vulring tussen naaf en schijf moet komen, en ik kon met ringetjes niet de juiste dikte verkrijgen.
Dus vandaar ;)

Adapters uitgetekend:
Afbeelding
Deze worden binnekort uit 10mm dik staal gelaserd.

In de tussentijd nog even een achteras verstelbaar gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

Vulbussen voor de naven toen ze nog niet gemonteerd waren:
Afbeelding

Ook nog even aan beide kanten de dorpels en wielranden vervangen, hier alvast begonnen aan 1 kant:
Afbeelding

Kwa uiterlijk komt de E30 op 16x7.5 5 gaats hartge's te staan, met een m-tech 1 bumperkitje.

Mocht je nog vragen hebben, schroom niet om het te vragen ;)


beste

passen de e34 naven 1/1 ? of moet er iets speciaal worden gedaan ?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E30 V8

Bericht door Riceaux » 15 jan 2013, 16:27

beste

passen de e34 naven 1/1 ? of moet er iets speciaal worden gedaan ?
Kijk eens 1 post boven die van jezelf. ;)

Caronske
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2013, 16:00

Re: BMW E30 V8

Bericht door Caronske » 15 jan 2013, 17:05

Riceaux schreef:
beste

passen de e34 naven 1/1 ? of moet er iets speciaal worden gedaan ?
Kijk eens 1 post boven die van jezelf. ;)
sorry had ik achterna maar gezien :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jvb, Robbert92, S-RS, Sabberjoch, Vanreijmersdal en 9 gasten