Spits 5/1/12
http://www.spitsnieuws.nl/archives/colu ... rrorwinterColumn: Horrorwinter
Er was ons een horrorwinter beloofd. Met een dreigend timbre in de stem werd door deskundigen gesproken over meters sneeuw voor de deur, waardoor we ons huis niet uit zouden kunnen. Temperaturen van vijfentwintig graden onder nul werden er verwacht! We zouden noodgedwongen zitten scrabbelen bij een waxinelichtje. We zouden op het campinggasje bouillon trekken van sanseveriablad en Vlekkie de hamster. Uitgemergeld zouden we blikken bonen naar binnen werken, de lepel schrapend tegen het blik, en dat met dezelfde woeste blik in de ogen als acteurs die spelen dat ze honger hebben (zie: De Storm en alle films over de Tweede Wereldoorlog). We zouden willen huilen: “O, laat het stoppen met sneeuwen!” maar dat kon niet daar onze tranen dan aan onze wangen zouden vastvriezen en dat zou maar pijn doen. Terwijl de sneeuwstorm rond ons huis beukte, draaiden wij verbeten, met onze laatste krachten aan het hendeltje van onze opwindradio op zoek naar de rampenzender. Op dagen dat het minder dan achttien graden vroor en het dus wat aangenamer was, zouden we vanuit ons dakraam bibberend de sneeuw instappen en over dat metershoge pak naar de supermarkt kraken om te kijken of er misschien wat te eten was. Maar al wás er iets te eten, dan konden we dat natuurlijk niet betalen, want 'iedereen moest aan koopkracht inleveren' vanwege de crisis. Dan plukten we maar een verdwaalde kat of een kleuter van een dakgoot respectievelijk een sleetje om ons gezin weer een maand te kunnen voeden. Ik had me zelfs al een beetje verheugd op die horrorwinter.
En?
Met de crisis valt het vooralsnog mee, afgaand op de miljoenen die in december aan feestelijkheden zijn besteed. De horrorwinter is tot nu toe een aangename mengeling tussen herfst en lente.
Ik heb nog weinig voorspellingen voor het nieuwe jaar gehoord maar heb in ieder geval een goed voornemen: Ik laat me niet op de kast jagen. Wat men ook zegt: Heb vertrouwen in 2012!