Porsche verkocht. Wat nu ?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Shakes

Re: Porsche verkocht. Wat nu ?

Bericht door Shakes » 31 dec 2009, 11:06

Ga nou niet weer rommelen met die afgetrapte meuk (bot maar duidelijk). Zou idd voor een straatauto gaan en deze aanpassen tenzij je echt zeker weet dat het goed zit.

N.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 dec 2009, 11:14

of je doet eens gek :mrgreen: Viper Competition Coupè GT3 verkoop je hem nadien bv aan Elmar :mrgreen:

http://www.racecarsdirect.com/listing/2 ... ideFrame_6" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
We have available two cars Dodge Viper Coupè Competition GT3 for sale, they are practically equal one to each other and raced very few competitions (6 and 7 in total).
One is mounting a sequential Holinger gearbox and the other one a "H" type Tremec gearbox.
Several mechanical and bodies spare parts are available, also some set of BBS wheels, and two spare Tremec gearboxes as well.
The chassis are from 2006 and 2007.
The cars are featuring Moton Dampers and are undoubtely (and proved) very competitive GT3 models for long distance competitions.
The price for the one mounting the "H" Tremec gearbox is 78.000,00 € (seventyeight thousand Euro); price for the one mounting Holinger gearbox is 85.000,00 € (eightyfive thousand Euro).
If you require any further details, please just send e-mail message to us
:mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 31 dec 2009, 11:40

400 pk en 1300 kilo......... :shock: :mrgreen:

Ik zou lekker een 130i kopen, zoals André.........
(Eventueel met een compressor erop?)

Bijna 300 pk moet makkelijk te doen zijn zonder compressor, en het rijd gewoon super!

Elise

Bericht door Elise » 31 dec 2009, 11:42

David R. schreef:Andere eisen zijn een gewicht onder de 1300 kg en minimaal 400 pk.
http://driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=17281" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

David R.

Bericht door David R. » 31 dec 2009, 12:03

Shakes schreef:Ga nou niet weer rommelen met die afgetrapte meuk (bot maar duidelijk). Zou idd voor een straatauto gaan en deze aanpassen tenzij je echt zeker weet dat het goed zit.

N.
Die 997 gt3 is absoluut geen afgetrapt ding. Ik heb zelf gezien hoe die van grond af aan is opgebouwd met alleen maar nieuwe onderdelen. Er is na die tijd 1 wedstrijd mee gereden en 2 trainingsdagen. Geloof me die is echt als nieuw. Andere voordelen t.o.v. de cup zijn dat deze beschikt over race ABS en dat ik daar 1 seizoen garantie op de motor krijg. Tevens wil hij hem pas verkopen als ik een er een keer mee heb gereden zodat ik kan zie of dit is wat ik wil.

Een M3 CSL vindt ik ook wel wat. Standaard weegt zo'n ding geloof ik 1285 kg dus onder de 1200 kg moet mogelijk zijn. Ik zal me daar nog eens in verdiepen. Weet iemand wat het verschil in de motor is tov een standaard M3 of is dit alleen het motormanagement en de airbox.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 31 dec 2009, 12:11

Erik Stoffelsen schreef:400 pk en 1300 kilo......... :shock: :mrgreen:

Ik zou lekker een 130i kopen, zoals André.........
(Eventueel met een compressor erop?)

Bijna 300 pk moet makkelijk te doen zijn zonder compressor, en het rijd gewoon super!
1-Serie 5drs of Coupe, maar dan een M3(CSL)-blok erin swappen.

David R.

Bericht door David R. » 31 dec 2009, 12:17

Een 1 serie gaat het echt niet worden. Hoe goed ze ook zijn ik vindt ze spuuglelijk.

Andre

Bericht door Andre » 31 dec 2009, 12:24

1 serie is het niet voor david hij moet pk hebben. Motor swappen ga je weer veel te extreem en krijg je weer van die zelfbouw projecten met alle ellende van dien.

CSL motor heeft andere ecu Alpha N, airbox en nokkenassen in vergelijk met een E46 M3.

Maar bouw je er een race auto van kan je beter een E46 M3 pakken is veel goedkoper in aanschaf je haalt hem toch kaal dus is de meerprijs dan voor een CSL het niet waard.

Persoonlijk zou ik een E90 of E92 M3 halen in duitsland. De meest kale liefst zo weinig mogelijk opties geen navi etc. Die tot race auto bouwen. Er is alles voor te krijgen en is bolt on. Gewicht krijg je net onder 1300kg en met akropivich uitlaat pk richting de 440. Moet zeker 1.48 halen met juiste weersomtandigheden.

Kom anders zaterdag vanaf 15.00 uur even kijken of de nieuwjaars race zondag. Ik heb net zo n project achter de rug. Ik denk dat je ongeveer voor een 75k euro een race auto hebt.

Auto s met seq versnellingsbakken zorgen heel veel onderhoud en zijn duur als er iets kapot gaat. Die bakken zijn tevens een aanslag op je complete aandrijflijn. Een handbak is gewoon makkelijk te vervangen via dealer of bijv kijken bij de sloop. BMW motorsport levert zelfs 24 uur hand bakken.

Zou je zo iets willen je mag me altijd eens bellen. Doe je maar een PM of kom naar zandvoort komend weekend. Maar van porsche weet ik technisch weinig:)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2009, 12:37

M3 CSL is een totaal andere auto als een gewone M3. Niet alleen de airbox en het managment, maar bijna alles aan die auto is aangepast. Ga je een auto ombouwen naar racer dan kan je net zo goed een gewone E46 M3 nemen, wil je dicht bij standaard blijven dan is de M3 CSL gewoon een hele goede auto.

Wat ik zou doen in jou geval: standaard GT3 of een M3 CSL kopen. Ding lekker op MPS Cup laten staan. Alleen een set mega dikke remmen er op en klaar is kees. Evt nog een Wiechers kooi en een set stoelen en gordels. Ophanging nog lekker standaard laten. Dan heb je een auto die redelijk tegen circuitgebruik kan en bovendien ook nog eens makkelijk te rijden is.

Is niet lullig bedoeld maar als ik naar de auto's kijk van jou en het groepje waar jullie altijd mee op stap zijn, het zijn stuk voor stuk prachtig opgebouwde auto's, maar ze worden bij wijze van spreken nog niet op 50% gereden. Dan kan je mega geld steken in race ophangingen enz, dure racewagens maar dan schiet het niet op. Nu zijn ik en de meesten hier ook niet zo kundig dat er meteen sterrentijden gereden worden, maar er zit zeg maar een verschil tussen er 100% tegenaan gaan en jezelf verbeteren of ter vermaak een paar rondjes rijden. Ik lees in jouw verhalen wel altijd dat er minimaal zus en zoveel PK in moet zitten etc maar als je nog niet de kunde hebt om zo veel vermogen te gebruiken dan zit het alleen maar in de weg ipv dat je er voordeel van hebt. 500 PK plus porsches zijn geen makkelijke leerschool in elk geval. Je kan dan beter een stap terug doen qua PK iets nemen met een betere driveability, dan heb je er zelf ook meer lol van denk ik.

Plus bij racewagens komt het verhaal onderhoud ook om de hoek kijken. Ik heb tussen de regels door lezend meestal het idee dat je zo'n ding tussendoor gewoon in de hoek weg zet en hem af en toe eens weg brengt als er problemen mee zijn. Dat soort auto's vergt gewoon een totaal andere aanpak, veel lagere onderhoudsintervallen. Als je het zelf doet dan sta je voor en na een dag rijden wel even te sleutelen om er voor te zorgen dat je zo weinig mogelijk problemen hebt, wat alsnog geen garantie is. Als je dat niet wil dan kan je nog uitbesteden, kost alleen wel mega $$$$. Maar gewoon zo weg zetten en de volgende keer aanpikken en meenemen werkt in elk geval niet. Een standaard Porsche GT3 of M3 CSL hebben ook wel een verhoogde onderhoudsinterval nodig maar niet zo extreem als een 100% racewagen.

allen

Bericht door allen » 31 dec 2009, 12:42

Bert, op een gegeven moment heeft iemand hard gewerkt en gewoon geld over. Neem het ze maar eens kwalijk om auto's te kopen die misschien te duur zijn waarvoor ze gebruikt worden. Laten we eerlijk zijn. Een 10 euri Casio is waarschijnlijk betrouwbaarder dan een 30k Rolex. :wink:
Als je het geld ervoor hebt, en het wilt, gewoon doen imho. Vandaag leef je, morgen kun je dood zijn. :idea:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2009, 12:50

Allen wat ik bedoel gaat niet om geld. Ik kijk er alleen tegenaan vanuit het oogpunt van rijden. Korte versie is dat ik dus gewoon denk dat als je een auto hebt met minder PK die makkelijk te rijden is, je eerder hard gaat als met bijvoorbeeld zo'n 500 PK Porsche.

Wat is leuker, met een 500 PK racer rijden, gedoe met sleutelen enz en door de rest om je oren gereden worden, of bijvoorbeeld in een M3 CSL rijden, weinig problemen hebben plus misschien nog wel sneller rond rijden als met een 500 PK Porsche? :)

Kijk naar een evenement ala Time Attack, degene die bij de hobbyrijders vooraan eindigen zijn meestal niet de mega PK monsters.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 31 dec 2009, 12:55

Ik denk dat je met een Porsche 997 GT3 minder problemen hebt dan met een CSL..
En ik denk dat je met de Porsche ook sneller bent als een CSL.

steve smith

Bericht door steve smith » 31 dec 2009, 13:10

Bij deze neem ik m'n petje af voor Bert. Hij verwoordt wat ik niet op wilde schrijven op zeer correcte wijze. :thumbup:

Heb de gele samengeraapte 996 een paar keer zien toeren en heb hetzelfde gevoel. Stop met die doen-het-goed-aan-de-bar blaatprojecten en koop gewoon een simpel standaard ding. En dan niet vernachelen met tupperware breedsets erop en motorswaps en weet ik veel wat niet meer. Leer daarmee rijden en gooi eens wat budget tegen die rijvaardigheid aan ipv de melkkoe van de lokale Porscheprutser te zijn voor een ding wat het toch niet doet op het moment dat je er lol van wilt hebben. Als je alleen maar een beetje recreatief wilt toeren pak dan ook een auto die recreatief toert, en eventueel die spiraal kan doorbreken. Denk je nou echt dat en paar hobbyisten een beter ding neer gaan zetten dan de fabriek ooit deed?

Stond vorig jaar langs Kesselchen naast Dick te kijken hoe onze Scuderia groep langs kwam. Hierin zaten 5 GT3 RSsen. Alle 5 hadden zichtbaar verschillend weggedrag, waarbij 1 behoorlijk neutraler en rustiger was dan de rest. De eigenaren kwamen vragen welke het mooist lag, Toen Dick zei "die groene" waren ze heel sjaggerijnig. Die groene was nl de enige die niet voor 20k bij Manthey verbouwd was en gewoon op standaard spul stond.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 31 dec 2009, 13:11

EJGT3CS schreef: En ik denk dat je met de Porsche ook sneller bent als een CSL.
Hangt er vanaf wat je driving skills zijn....

Zet mij in de Porsche en Andre in een Fiat Panda uit 1987, dan weet ik zeker dat Andre sneller is dan ik.....
En dat is ook een beetje wat Bert duidelijk probeert te maken.

Of zoals een bandenfabrikant al eens als slogan heeft gebruikt :
Power is nothing without control !

Rupie

Bericht door Rupie » 31 dec 2009, 13:22

En plezier! Ik denk dat de juiste auto voor David een auto is waar die echt rijplezier in heeft zonder het gedonder. Ik heb nooit met een M3 (csl) op het circuit gereden maar kan me voorstellen dat een csl met wat lichte aanpassingen een auto is waar je veeel plezier aan kunt beleven zonder te snel uitgekeken te raken.

En ga op het aanbod van Andre in. Hij heeft verstand van zaken én vindt het leuk om over te dragen. Kan je misschien een beetje van het bmw virus proeven aankomende zondag.

David R.

Bericht door David R. » 31 dec 2009, 13:43

steve smith schreef:Bij deze neem ik m'n petje af voor Bert. Hij verwoordt wat ik niet op wilde schrijven op zeer correcte wijze. :thumbup:

Heb de gele samengeraapte 996 een paar keer zien toeren en heb hetzelfde gevoel. Stop met die doen-het-goed-aan-de-bar blaatprojecten en koop gewoon een simpel standaard ding. En dan niet vernachelen met tupperware breedsets erop en motorswaps en weet ik veel wat niet meer. Leer daarmee rijden en gooi eens wat budget tegen die rijvaardigheid aan ipv de melkkoe van de lokale Porscheprutser te zijn voor een ding wat het toch niet doet op het moment dat je er lol van wilt hebben. Als je alleen maar een beetje recreatief wilt toeren pak dan ook een auto die recreatief toert, en eventueel die spiraal kan doorbreken. Denk je nou echt dat en paar hobbyisten een beter ding neer gaan zetten dan de fabriek ooit deed?

Stond vorig jaar langs Kesselchen naast Dick te kijken hoe onze Scuderia groep langs kwam. Hierin zaten 5 GT3 RSsen. Alle 5 hadden zichtbaar verschillend weggedrag, waarbij 1 behoorlijk neutraler en rustiger was dan de rest. De eigenaren kwamen vragen welke het mooist lag, Toen Dick zei "die groene" waren ze heel sjaggerijnig. Die groene was nl de enige die niet voor 20k bij Manthey verbouwd was en gewoon op standaard spul stond.
Steve ik wou dat ik net zo goed als jou was maar helaas. Die lokale Porscheprutser heeft bij verre na niet de ervaring die jij wel schijnt te hebben. Hij bouwt en racet al een jaartje of 40 in de Belcar en ze komen vanuit heel Europa bij hem om auto's en motoren te laten prepareren (waaronder penders ad sport en dat soort jongens) maar jij hebt er echt verstand van. Ook weet jij op de een of andere manier exact hoe ik in elkaar zit en wat ik wil. Misschien dat je voor die gave geld kan vragen zodat je zelf ook materiaal kunt kopen waarmee jouw talent pas echt zichtbaar wordt. Flikker toch op man.

Christoph

Bericht door Christoph » 31 dec 2009, 14:23

David, hoop dat de reacties hier je niet weerhouden om je projecten & gerelateerde verhalen op het forum te zetten. Ben benieuwd wat er in 2010 komt :)

Andre

Bericht door Andre » 31 dec 2009, 14:36

Op het moment dat de naam raceteam ervoor staat hoeft niet altijd te betekenen dat het allemaal super betrouwbaar is. De facturen passen meestal nauwelijks door de brievenbus heen dat weer. wel.

Over het algemeen gaan de bedragen in het kwadraad omhoog terwijl als je een beetje simpele boeren logica gebruikt het allemaal stuk goedkoper kan.

Als het zo nodig porsche moet zijn. Dan wist ik het wel voor trackdays. Gewoon naar duitsland voor 997 GT3 clubsport met lage km stand. Geen kenteken erop raceblokken erin klaar.

Als het bmw en of goedkoper moet haal je een csl op nieuw remsysteem er op en ramme maar.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 31 dec 2009, 14:52

Maar dan zit je wel met 2 GT3's opgescheept? :mrgreen:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 31 dec 2009, 15:02

@David: Bert en Steve hebben volgens mij wel een punt. Daar kun je ook wat mee doen en over nadenken in plaats van gelijk in de verdediging te schieten.

Waar het om gaat is dat je zo'n ding hebt om lol mee te hebben. Lekker sturen op het circuit en even al het gezeur van je werk, thuis en wat dan ook even van je af te zetten. Dan wil je dus een auto die je gewoon kan pakken, instappen en rijden. Anders ga je er net zoals met die Porsche alleen maar van balen omdat je dan weer niet kunt rijden, toch?

Dus zo'n 997 GT3 met kooi, goeie remmen en Michelin Pilot Sport Cups lijkt me dan een heel goed alternatief, zoals Bert voorstelt. Zoals Andre ook al zegt: die race-auto's kosten gewoon veel tijd om die te onderhouden. Nog even los van het geld.

Ken ook iemand die een Nissan Skyline GT-R N1 van Nismo had gekocht en die is er jaren mee bezig geweest om dat ding aan de praat te krijgen. Beste van het beste, keramisch gecoate inlaten, beste turbo's, N1 spec motor van Nismo zelf. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Zat er allemaal in. Maar ging om rijden, toch? Ik ben notabene zelf nog bezig geweest om de hele kabelboom achterin die auto opnieuw aangesloten en ingeregeld te krijgen. Meer dan op dit tempo rondtuffen op Zolder en op de Ring is er toen niet uitgekomen:

HIj heeft daarna een 993RS Porsche gekocht, ander onderstel er onder gegooid en motor een beetje laten aanpassen. Dan krijg je dit:

Iedereen is vrij om te kiezen natuurlijk. Maar ik zou het wel weten. En wat Bert ook schrijft over de Time Attack met hobby-coureurs: mijn auto had het minste vermogen maar toch 2e geworden ;)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 31 dec 2009, 15:18

Setje extra velgen met semi's halen voor je nieuwe GT3, extra setje blokken erbij en een kooi in laten bouwen. Voor het geld van nóg een racer ernaast kan je veel onderhoud laten plegen aan de MKII 997 GT3..

David R.

Bericht door David R. » 31 dec 2009, 15:18

Andre dat klopt wel wat je zegt maar als ik ga kijken naar een 997 GT3 in Dld dan kom ik ook al snel op ca 65 tot 70 k voor aanschaf. Daar komt dan nog een kooi + een setje remmen+ extra setje velgen met banden bij en gaat het dus ook al snel richting 80 k.
Die 997 GT3 racer met gewone bak heb ik voor minder, zit een vers blok in,zitten 3 setjes wielen bij en is dus helemaal klaar. tevens heb ik het idee dat die zijn waarde wat meer behoud. Alle FIA papieren zitten erbij (is voor mij niet zo heel belangrijk) wat ook bevordelijk is bij de verkoop. Een 996 cup koop je voor ca 25 k minder maar is dan ook 6 jaar ouder en dan moet je ook maar weer zien wat je krijgt.
Een M3 CSL zou voor mij dan wel weer een optie zijn omdat die relatief veel meer waard blijven en echt een stuk goedkoper zijn in aanschaf.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 dec 2009, 15:41

Verkoopwaarde van racewagens zou ik niet enthousiast van worden. Dat spul schrijft nog veel harder af als gewone auto's.

Kijk eens rond op racecarsdirect.com wat gebruikte racewagens kosten als ze weg gaan en bedenk waar ze voor gebouwd zijn. Er worden M3 GTR wagens in elkaar gezet bijvoorbeeld voor serieus 250K en een paar seizoenen later raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt, gaan weg voor 60K. Wat dat betreft zijn het echt hele slechte inversteringen. Die Porsche cup auto's schrijven wat dat betreft ook mega af, na een paar seizoenen alleen nog geschikt voor in de hogere klassen amateur racerij maar dan moet je maar net iemand vinden die het hebben wil. Zo'n ding kopen is 1 maar onderhoudskosten blijven hetzelfde, denk niet dat je vrolijk word als je de eerste factuur van Porsche Motorsport binnen krijgt.

David R.

Bericht door David R. » 31 dec 2009, 15:49

Als je op zoek gaat naar zo'n CSL dan moet je er zeker wel een hebben met gewone bak ipv SMG ?

Shakes

Bericht door Shakes » 31 dec 2009, 15:49

Die bestaan alleen niet...........

Plaats reactie