Peric schreef:
In vrachtwagens zit toch al een apparaat die ervoor zorgt dat de truck per meter in de gaten gehouden kan worden, dus voor hun geldt het 'Privacy-nee'-statement niet.
Snap trouwens niet dat het ontwikkelt moet worden, die kast is er al want trucks gebruiken 't. Weet echter niet hoe groot die in de trucks zijn.
Planners kunnen op de meter nauwkeurig zien waar een truck zich bevindt.
Dergelijke volg/communicatiesystemen zijn niet door de overheid opgelegd

; wij hebben het wel, maar staat los van km-heffingen/overheid/ed
Ik ben ook vanuit de transportsector FEL tegen de km-heffing. Privacy reden gaat hier in slechts beperkte maten op, maar vooral het kostenneutraal gaat de grootste onzin zijn, dat kan iedereen aanvoelen en dat verwoord TLN heel slecht namens ons (waar TLN vaak in andere situatie nog wel eens goed op treedt).
Dat het er overigens aan zit te komen voor transport kan ik me overigens wel iets bij voorstellen, omringende landen hebben dat ook altijd al (maut ed), maar wij in de Benelux betalen derhalve voor onze Eurovignetten/BZM, snap niet waarom dit gewijzigd moet worden door een veel complexer en duurder alternatief. Er moeten belachelijk veel kosten gemaakt worden (welke terugverdiend moeten worden) en dan zeggen ze dat ze genoeg nemen met kostenneutraal, my ass, dat gelooft toch zeker niemand....
Voorbeeldje voor kostenneutraal: BZM is voor een vrachtauto €750 per jaar, dergelijke auto's rijden bij ons 200dkm, welke km-prijs zou dat dan neutraal maken?
Probleem is ook in de transportsector dat dit eigenlijk vrijwel direct doorbelast gaat worden in de producten voor de consument; wat worden we er dan wijzer van?
Mijn voorstel voor bijvoorbeeld vrachtauto's: 2 BZM tarieven maken; 1 met en 1 zonder spits (met spits desnoods op 2k); dat we dan op jaarbasis ook een bedrag aangenaaid zullen worden ala, maar de allerduurste oplossing is IMHO echt een waste of money.
Km-heffing wordt veels te duur:
- project moet betaald worden
- onderhoudskosten moeten betaald worden
- kastjes moeten betaald worden
- extra werkzaamheden moeten betaald worden
- totaal inkomsten moeten hoger worden (basisprincipe wat nergens genoemd wordt)
Politiekkotswerk ben ik ook helemaal klaar mee; CDA die nu opeens met een of andere supersnelwegplan komt, afgelopen 20 jaar is nog nooit meer dan 5-10% van de inkomsten uit verkeer daadwerkelijk gebruikt voor onze infrastructuur, dus dat zijn allemaal stemlokkers, *puke*
Heb je tekort op je begroting? Los dat dan fatsoenlijk op en wees eerlijk. Wil je het aanpakken, blijf dan lekker met de MRB aan de gang...