De volgende stap...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22488
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De volgende stap...

Bericht door Tom » 26 nov 2009, 14:54

Emiel schreef:Maak een site aan voor" km heffing JA " waarin duidelijk ook het privacy gebeuren word uitgelegd. Het boete systeem, de gebreke van GPS, etc.
Dan kan men ja stemmen of nee stemmen.

Zo bereik je de "ja" stemmers en kun je hun met een goede tekst proberen te overtuigen.
Opzich een leuk idee, alleen wie komen er op zo'n site af? Dat zijn natuurlijk de echte voorstanders (groen links figuren) of echte tegenstanders.
Jij en ik gaan ook niet op zoek naar sites of onderwerpen die ons weinig interesseren en waar wij dus zwijgend mee instemmen. De gemiddelde Nederlander heeft er vast wel een mening over maar gaat niet op internet naar sites over een onderwerp zoeken... die komen niet verder dan nieuwsberichtjes op nu.nl over de kmheffing.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5471
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: De volgende stap...

Bericht door Kasteel » 26 nov 2009, 15:02

Peric schreef: In vrachtwagens zit toch al een apparaat die ervoor zorgt dat de truck per meter in de gaten gehouden kan worden, dus voor hun geldt het 'Privacy-nee'-statement niet.

Snap trouwens niet dat het ontwikkelt moet worden, die kast is er al want trucks gebruiken 't. Weet echter niet hoe groot die in de trucks zijn.
Planners kunnen op de meter nauwkeurig zien waar een truck zich bevindt.
Dergelijke volg/communicatiesystemen zijn niet door de overheid opgelegd ;); wij hebben het wel, maar staat los van km-heffingen/overheid/ed
Ik ben ook vanuit de transportsector FEL tegen de km-heffing. Privacy reden gaat hier in slechts beperkte maten op, maar vooral het kostenneutraal gaat de grootste onzin zijn, dat kan iedereen aanvoelen en dat verwoord TLN heel slecht namens ons (waar TLN vaak in andere situatie nog wel eens goed op treedt).
Dat het er overigens aan zit te komen voor transport kan ik me overigens wel iets bij voorstellen, omringende landen hebben dat ook altijd al (maut ed), maar wij in de Benelux betalen derhalve voor onze Eurovignetten/BZM, snap niet waarom dit gewijzigd moet worden door een veel complexer en duurder alternatief. Er moeten belachelijk veel kosten gemaakt worden (welke terugverdiend moeten worden) en dan zeggen ze dat ze genoeg nemen met kostenneutraal, my ass, dat gelooft toch zeker niemand....
Voorbeeldje voor kostenneutraal: BZM is voor een vrachtauto €750 per jaar, dergelijke auto's rijden bij ons 200dkm, welke km-prijs zou dat dan neutraal maken?
Probleem is ook in de transportsector dat dit eigenlijk vrijwel direct doorbelast gaat worden in de producten voor de consument; wat worden we er dan wijzer van?

Mijn voorstel voor bijvoorbeeld vrachtauto's: 2 BZM tarieven maken; 1 met en 1 zonder spits (met spits desnoods op 2k); dat we dan op jaarbasis ook een bedrag aangenaaid zullen worden ala, maar de allerduurste oplossing is IMHO echt een waste of money.

Km-heffing wordt veels te duur:
- project moet betaald worden
- onderhoudskosten moeten betaald worden
- kastjes moeten betaald worden
- extra werkzaamheden moeten betaald worden
- totaal inkomsten moeten hoger worden (basisprincipe wat nergens genoemd wordt)

Politiekkotswerk ben ik ook helemaal klaar mee; CDA die nu opeens met een of andere supersnelwegplan komt, afgelopen 20 jaar is nog nooit meer dan 5-10% van de inkomsten uit verkeer daadwerkelijk gebruikt voor onze infrastructuur, dus dat zijn allemaal stemlokkers, *puke*

Heb je tekort op je begroting? Los dat dan fatsoenlijk op en wees eerlijk. Wil je het aanpakken, blijf dan lekker met de MRB aan de gang...

Emiel
Berichten: 4273
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: De volgende stap...

Bericht door Emiel » 26 nov 2009, 15:10

Tom schreef:
Emiel schreef:Maak een site aan voor" km heffing JA " waarin duidelijk ook het privacy gebeuren word uitgelegd. Het boete systeem, de gebreke van GPS, etc.
Dan kan men ja stemmen of nee stemmen.

Zo bereik je de "ja" stemmers en kun je hun met een goede tekst proberen te overtuigen.
Opzich een leuk idee, alleen wie komen er op zo'n site af? Dat zijn natuurlijk de echte voorstanders (groen links figuren) of echte tegenstanders.
Jij en ik gaan ook niet op zoek naar sites of onderwerpen die ons weinig interesseren en waar wij dus zwijgend mee instemmen. De gemiddelde Nederlander heeft er vast wel een mening over maar gaat niet op internet naar sites over een onderwerp zoeken... die komen niet verder dan nieuwsberichtjes op nu.nl over de kmheffing.

Dan moeten we een enorm goed, fake nieuwsbericht uit brengen en daarin duidelijk uitleggen wat de tegens zijn :hosanna:

of iets waar is of niet, men gaat er wel over nadenken. Dat is net als goede en slechte reclame. Alles blijft hangen.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: De volgende stap...

Bericht door HansD » 26 nov 2009, 15:16

Duidelijk verhaal Kasteel. Stuur dit door naar de TLN zou ik zeggen, ze zijn tenslotte jullie belangenbehartiger

Dit is zoals de overheid het nu voor zich ziet vwb vrachtvervoer.
Voor zware vrachtwagens (met een gewicht van meer dan 12 ton) blijft het Europees vastgestelde minimumtarief van de MRB in stand.
pag 30
Gevolgen voor de belasting voor zware motorrijtuigen (BZM) De belasting voor zware motorrijtuigen wordt afgeschaft.97 Met de afbouw moet het op 9 februari 1994 te Brussel tot stand gekomen verdrag inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens (Eurovignetverdrag) 98 worden opgezegd of de heffing voor het gebruiksrecht voor zware vrachtwagens worden beëindigd. Na de afschaffing van de belasting voor zware motorrijtuigen heft Nederland immers niet langer een gemeenschappelijk gebruiksrecht in de zin van artikel 1 van het Eurovignetverdrag. In het buitenland worden dergelijke gebruiksrechten op grond van de Eurovignetrichtlijn dan nog wel geheven. Vooralsnog gaat de voorkeur uit naar beëindiging van de heffing zonder opzegging van het verdrag (zie ook paragraaf 7.4.4).
pag30/31
MRB voor vrachtwagens
Voor zware vrachtwagens geldt een Europees minimumtarief. Omzetting van de MRB voor die voertuigcategorie is derhalve slechts mogelijk voor zover die minimumtarieven niet worden onderschreden. De MRB voor vracht die wél kan worden omgezet, verdwijnt in één keer als de vrachtwagens alle tegelijkertijd onder het regime van de kilometerprijs worden gebracht.
pag 70
7.4.4 Omzetting BZM
De heffing van tolgelden of gebruiksrechten is facultatief. De Europese richtlijn137 waarop de BZM is gebaseerd verplicht daar niet toe. De lidstaten zijn vrij een dergelijke heffing in te voeren, maaook vrij om deze weer af te schaffen. Duitsland heeft in verband met de invoering van de Maut voor zware vrachtwagens met ingang van 31 augustus 2003 de heffing van het gebruiksrecht beëindigd, maar heeft het verdrag niet opgezegd. Nederland is (uiteraard) vrij dezelfde stap te zetten en dus de heffing te beëindigen dan wel het verdrag op te zeggen, een en ander met inachtneming van de ter zake in het verdrag neergelegde bepalingen. Zowel voor beëindiging van de heffing als de opzegging van het verdrag geldt een opzegtermijn van negen maanden. Opzegging moet bovendien plaatsvinden aan het begin van het kalenderjaar; een beëindiging kan op elk willekeurig tijdstip ingaan. Mede gezien de grotere flexibiliteit gaat de voorkeur vooralsnog uit naar beëindiging van de heffing van het gemeenschappelijke gebruiksrecht zonder opzegging van het verdrag. Het voorgestelde artikel 8.2, tweede lid, bevat de beëindiging van de belasting zware motorrijtuigen.
pag 71

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Edwin de Haas, Lex70V, Sander-E46, smiley, Thomas H, tomgtr en 18 gasten