Frits: E39 M5 nr 2
-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Het bewijs dat een kontje met een klein maatje meer toch echt enorm veel sexier kan zijn!
- Arthur
- Berichten: 43138
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
http://www.autofans.be/content/special- ... bmw-e39-m5
En jaja, ik ben stiekem toch wel een beetje fier
En jaja, ik ben stiekem toch wel een beetje fier

- Robertdj
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
- Locatie: NJC
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Blijft een fraaie M5, Frits 

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Heel erg gaaf! Mooi artikel ook!
-
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Wat een monster van een auto!!
Maar doe me een plezier, plak de BMW logo's er weer op..!

Maar doe me een plezier, plak de BMW logo's er weer op..!
- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Die kan je daar echt niet gewoon op plakken hoor 

-
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Sorry je hebt gelijk het is helemaal glad.. Zie ik nu pas!Frits schreef:Die kan je daar echt niet gewoon op plakken hoor

- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Niet helemaal mijn smaak maar oogt wel erg dik zo met uitbouw.
Hoe staat t inmiddels met dit autotje?
Hoe staat t inmiddels met dit autotje?
- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Niet veel meer aan veranderd eigelijk... Ik heb er intussen nog bergen benzine en olie moeten inkappen, en verder is alles nog zoals hierboven beschreven.
Binnenkort komt er een nieuw stuurtje in, opnieuw in alcantara, het vorige is al versleten.
Ik wou de auto deze keer in één keer helemaal maken zoals ik hem wilde, en er dan gewoon 4 jaar mee rijden. Die 'in één keer' is door omstandigheden niet zo vlot gelopen, maar intussen is hij eigelijk al een tijdje klaar, en heb ik geen plannen meer, buiten rijden en zwarte strepen trekken.
Binnenkort komt er een nieuw stuurtje in, opnieuw in alcantara, het vorige is al versleten.
Ik wou de auto deze keer in één keer helemaal maken zoals ik hem wilde, en er dan gewoon 4 jaar mee rijden. Die 'in één keer' is door omstandigheden niet zo vlot gelopen, maar intussen is hij eigelijk al een tijdje klaar, en heb ik geen plannen meer, buiten rijden en zwarte strepen trekken.
- Robertdj
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
- Locatie: NJC
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Het huidige project is de garage zelf? Zodra de Playstation er staat zoek ik ff een rede om langs te komen (kan niet lang duren met mijn 106
).

- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Inderdaad, huidig project is de garage zelf. Daar begint het intussen ook goed te vorderen, maar er is toch nog veel werk eer alles klaar is zoals ik het wil. En euh, ook nog veel budget nodig 

- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Fijn om te horen.. hij doet lekker zn ding dus.. waar ie goed in is.. brullen 

- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Ja, daar komt het eigelijk wel op neer ja.
- FrankvW
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
- Locatie: CTC
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Erg mooi strijkijzer
Die achterbanden ook


Die achterbanden ook

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Frits: E39 M5 nr 2

prachtige foto's
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Ik kan het niet laten Frits... De rit op de bijrijdersstoel heeft indruk gemaakt, dus here goes 
Degenen die blijven hangen in het uiterlijk van Frits' auto missen naar mijn smaak zeg 75% van de essentie van de tijd, de moeite en de kunde die hij in zijn auto heeft gestoken. Met de Schrick nokkestokken heeft de motor bovenin veel meer "oomph", terwijl het Vanos er voor zorgt dat je onderin amper inlevert. Die motor in combinatie met het kortere (3,62 ipv 3,15) diff maken hem ongekend fel. Goed, bij 280 ofzo is het schluss. Dan maar geen 300 op de klok. De kick, vooral in II, is VEEL groter dan bij een standaard M5. Een gewone M5 accelereert aanhoudend, maar relatief gezien zonder drama. De auto van Frits is zo ontzettend veel toerenhongeriger, zo veel heftiger in de gasreactie, zeker ook geholpen door het veel lichtere vliegwiel. Verslavend! 500 meter vrij baan? *BAM* 200+ op de klok...! Wat een kick
De Supersprint pijpelarij zorgt er voor dat de S62 zijn stem heeft gevonden, terwijl de standaard luchtinlaten hem toch nog enigszins subtiel laten zijn. Last but not least het Bilstein onderstel en de BMW Performance remmerij... Een gewone M5 heeft al die bijzondere kwaliteit die elke grote (sportief georiënteerde) BMW heeft, namelijk het feit dat hij om je heen krimpt terwijl je er mee rijdt. Frits' auto heeft dat nog meer, zelfs vanaf de bijrijderstoel. Hij voelt qua formaat als een soort mega e30 maar dan veel stijver en beter gedempt. Echt geweldig! Vooral volgas een bocht uitaccelererend is het feest. Toefje overstuur, V8 die als een dolle richting begrenzer sjouwt... Als Porsche ooit een e39 M5 GT3 RS had willen bouwen, dan was hij zo geworden... 

Degenen die blijven hangen in het uiterlijk van Frits' auto missen naar mijn smaak zeg 75% van de essentie van de tijd, de moeite en de kunde die hij in zijn auto heeft gestoken. Met de Schrick nokkestokken heeft de motor bovenin veel meer "oomph", terwijl het Vanos er voor zorgt dat je onderin amper inlevert. Die motor in combinatie met het kortere (3,62 ipv 3,15) diff maken hem ongekend fel. Goed, bij 280 ofzo is het schluss. Dan maar geen 300 op de klok. De kick, vooral in II, is VEEL groter dan bij een standaard M5. Een gewone M5 accelereert aanhoudend, maar relatief gezien zonder drama. De auto van Frits is zo ontzettend veel toerenhongeriger, zo veel heftiger in de gasreactie, zeker ook geholpen door het veel lichtere vliegwiel. Verslavend! 500 meter vrij baan? *BAM* 200+ op de klok...! Wat een kick


Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 07 apr 2010, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Frits: E39 M5 nr 2
damn...dat klinkt heerlijk ! ik wil ook een rit



-
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
- Locatie: België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Das inderdaad nix overdreven 

- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Klinkt goed!
Die nokkenassen, is dat veel scherper, of een tintje, en de grote vraag, moet je veel meer aanpassen (headers, ecu etc), en wat kost dat?
Wellicht een leuke eerste upgrade Tijs? Dan kan ik mooi de kat uit de boom kijken...
Die nokkenassen, is dat veel scherper, of een tintje, en de grote vraag, moet je veel meer aanpassen (headers, ecu etc), en wat kost dat?
Wellicht een leuke eerste upgrade Tijs? Dan kan ik mooi de kat uit de boom kijken...
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Heel erg gaaf vinden is bij mij niet meteen "hebbenhebben." Ik spendeer aan onderhoud en peut, verder laat ik hem as is.
En ook hier geldt weer (Frits, correct me if I'm wrong): je "moet" niks, op een rollenbank sessie'tje na. Maar hoe meer je wijzigt, deste groter het verschil (alsook het gat in de portemonnee
).
En ook hier geldt weer (Frits, correct me if I'm wrong): je "moet" niks, op een rollenbank sessie'tje na. Maar hoe meer je wijzigt, deste groter het verschil (alsook het gat in de portemonnee

- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
En Tijs zijn ritje was met de winterbanden, die rondom 3 cm smaller zijn
Het scherp insturen heeft hij eigelijk nog niet gevoeld.
Ivm die motorische aanpassingen: wel, je 'moet' inderdaad niks. Je kan elk van die mods afzonderlijk doen. De nokkenassen zelf, wel, da's een stevig werkje. De nokken zelf zijn uiteraard iets langer, maar daardoor komen ze tegen de cylinderkop, net waar de klepstoter in de cylinderkop gaat. Dus daar moet een stukje van de cylinderkop weggedremeld worden. Dus 1 keer waar de nok in die opening van de klepstoter naar beneden gaat, en 1 keer waar die terug boven komt. En dat dan voor alle 32 kleppen. Dat maakt dat je 64 keer heel voorzichtig, zonder vijlsel in de motor te 'smodderen', een stukje moet wegdremelen.
Eens die nokkenassen erin zitten, is het wel aan te raden hem te laten mappen op de bank, vermits je dan de vanos tegoei kan aanpassen om onderin het verlies te beperken / weg te werken.
Moest ik een selectie maken van de mods, dan zou ik zeker niet met de nokkenassen beginnen. Waarschijnlijk onderstel en remmen, dan de Supersprint headers, en dan de diff. En dan... wel, ja, ik zou gewoon dezelfde opnieuw maken

Ivm die motorische aanpassingen: wel, je 'moet' inderdaad niks. Je kan elk van die mods afzonderlijk doen. De nokkenassen zelf, wel, da's een stevig werkje. De nokken zelf zijn uiteraard iets langer, maar daardoor komen ze tegen de cylinderkop, net waar de klepstoter in de cylinderkop gaat. Dus daar moet een stukje van de cylinderkop weggedremeld worden. Dus 1 keer waar de nok in die opening van de klepstoter naar beneden gaat, en 1 keer waar die terug boven komt. En dat dan voor alle 32 kleppen. Dat maakt dat je 64 keer heel voorzichtig, zonder vijlsel in de motor te 'smodderen', een stukje moet wegdremelen.
Eens die nokkenassen erin zitten, is het wel aan te raden hem te laten mappen op de bank, vermits je dan de vanos tegoei kan aanpassen om onderin het verlies te beperken / weg te werken.
Moest ik een selectie maken van de mods, dan zou ik zeker niet met de nokkenassen beginnen. Waarschijnlijk onderstel en remmen, dan de Supersprint headers, en dan de diff. En dan... wel, ja, ik zou gewoon dezelfde opnieuw maken

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Frits: E39 M5 nr 2
hoe voelde het verschil van het lichte vliegwiel...en wa het een setje kant klaar of aangepast?
- Frits
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
- Locatie: Ham, België
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Was een kant en klaar setje. En daar zit dan de versterkte Sachs koppeling tegen bij de mijne. Die koppeling had ik al uit mijn vorige M5. Dat is een gewone koppelingsschijf, misschien iets ander materiaal, maar niet zo eentje met vb 4 vlakjes met koper of zo. En dan een heel straffe drukgroep.
Eens je met dat licht vliegwiel gereden hebt, voelt elke gewone M5 erg sloom aan, precies of die tegen zijn goesting in toeren gaat. De motor klimt en zakt nu veel sneller in toeren, bijna zoals een moto.
Als de baan een beetje nat ligt, kan je, zonder de koppeling in te drukken, in 2de, op 2 seconden tijd, 5 keer de motor naar 6000-7000 toeren en terug naar 3000 toeren laten gaan. De mensen kijken dan wel raar
Waar je wel op moet letten, is als je 'per ongeluk' wheelspin hebt, dat je dan heel snel in de toerentalbegrenzer ligt te janken. Je moet dus iets meer opletten tijdens 't rijden
Eens je met dat licht vliegwiel gereden hebt, voelt elke gewone M5 erg sloom aan, precies of die tegen zijn goesting in toeren gaat. De motor klimt en zakt nu veel sneller in toeren, bijna zoals een moto.
Als de baan een beetje nat ligt, kan je, zonder de koppeling in te drukken, in 2de, op 2 seconden tijd, 5 keer de motor naar 6000-7000 toeren en terug naar 3000 toeren laten gaan. De mensen kijken dan wel raar

Waar je wel op moet letten, is als je 'per ongeluk' wheelspin hebt, dat je dan heel snel in de toerentalbegrenzer ligt te janken. Je moet dus iets meer opletten tijdens 't rijden

- Knot
- Berichten: 40223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Frits: E39 M5 nr 2
Nokkenassen schuif je er dus niet zomaar in, dremelen gaat mij iets te ver.... maar bedankt voor de info.
Koppeling had ik hier en daar al nagevraagd maar men zei dat er geen betaalbare upgrade was. Is die sachs koppeling dan zoveel duurder of is het nagenoeg hetzelfde materiaal/kwaliteit als standaard?
Koppeling had ik hier en daar al nagevraagd maar men zei dat er geen betaalbare upgrade was. Is die sachs koppeling dan zoveel duurder of is het nagenoeg hetzelfde materiaal/kwaliteit als standaard?