Frits: E39 M5 nr 2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Fer
Berichten: 306
Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Fer » 28 okt 2009, 15:29

Het bewijs dat een kontje met een klein maatje meer toch echt enorm veel sexier kan zijn!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43138
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Arthur » 29 okt 2009, 10:49

:shock: :thumbup:

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 04 nov 2009, 15:05

http://www.autofans.be/content/special- ... bmw-e39-m5

En jaja, ik ben stiekem toch wel een beetje fier :oops:

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Robertdj » 04 nov 2009, 15:13

Blijft een fraaie M5, Frits :thumbup:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Petrolhead Tom » 04 nov 2009, 15:43

Heel erg gaaf! Mooi artikel ook!

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door EJGT3CS » 04 nov 2009, 15:48

Wat een monster van een auto!! :shock:
Maar doe me een plezier, plak de BMW logo's er weer op..!

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 04 nov 2009, 16:00

Die kan je daar echt niet gewoon op plakken hoor :?

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door EJGT3CS » 04 nov 2009, 16:01

Frits schreef:Die kan je daar echt niet gewoon op plakken hoor :?
Sorry je hebt gelijk het is helemaal glad.. Zie ik nu pas! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Knot » 07 apr 2010, 12:58

Niet helemaal mijn smaak maar oogt wel erg dik zo met uitbouw.

Hoe staat t inmiddels met dit autotje?

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 07 apr 2010, 13:13

Niet veel meer aan veranderd eigelijk... Ik heb er intussen nog bergen benzine en olie moeten inkappen, en verder is alles nog zoals hierboven beschreven.

Binnenkort komt er een nieuw stuurtje in, opnieuw in alcantara, het vorige is al versleten.

Ik wou de auto deze keer in één keer helemaal maken zoals ik hem wilde, en er dan gewoon 4 jaar mee rijden. Die 'in één keer' is door omstandigheden niet zo vlot gelopen, maar intussen is hij eigelijk al een tijdje klaar, en heb ik geen plannen meer, buiten rijden en zwarte strepen trekken.

Gebruikersavatar
Robertdj
Berichten: 3135
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:11
Locatie: NJC

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Robertdj » 07 apr 2010, 13:18

Het huidige project is de garage zelf? Zodra de Playstation er staat zoek ik ff een rede om langs te komen (kan niet lang duren met mijn 106 :bag:).

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 07 apr 2010, 13:29

Inderdaad, huidig project is de garage zelf. Daar begint het intussen ook goed te vorderen, maar er is toch nog veel werk eer alles klaar is zoals ik het wil. En euh, ook nog veel budget nodig :hmmm:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Knot » 07 apr 2010, 16:10

Fijn om te horen.. hij doet lekker zn ding dus.. waar ie goed in is.. brullen :D

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 07 apr 2010, 16:28

Ja, daar komt het eigelijk wel op neer ja.

Gebruikersavatar
FrankvW
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2009, 19:43
Locatie: CTC

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door FrankvW » 07 apr 2010, 16:32

Erg mooi strijkijzer :clap: :clap:


Die achterbanden ook :shock:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door GTRene » 07 apr 2010, 16:44

:clap: mooie M5 zo.
prachtige foto's

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door FreudeamFahren » 07 apr 2010, 20:20

Ik kan het niet laten Frits... De rit op de bijrijdersstoel heeft indruk gemaakt, dus here goes :-)

Degenen die blijven hangen in het uiterlijk van Frits' auto missen naar mijn smaak zeg 75% van de essentie van de tijd, de moeite en de kunde die hij in zijn auto heeft gestoken. Met de Schrick nokkestokken heeft de motor bovenin veel meer "oomph", terwijl het Vanos er voor zorgt dat je onderin amper inlevert. Die motor in combinatie met het kortere (3,62 ipv 3,15) diff maken hem ongekend fel. Goed, bij 280 ofzo is het schluss. Dan maar geen 300 op de klok. De kick, vooral in II, is VEEL groter dan bij een standaard M5. Een gewone M5 accelereert aanhoudend, maar relatief gezien zonder drama. De auto van Frits is zo ontzettend veel toerenhongeriger, zo veel heftiger in de gasreactie, zeker ook geholpen door het veel lichtere vliegwiel. Verslavend! 500 meter vrij baan? *BAM* 200+ op de klok...! Wat een kick :-) De Supersprint pijpelarij zorgt er voor dat de S62 zijn stem heeft gevonden, terwijl de standaard luchtinlaten hem toch nog enigszins subtiel laten zijn. Last but not least het Bilstein onderstel en de BMW Performance remmerij... Een gewone M5 heeft al die bijzondere kwaliteit die elke grote (sportief georiënteerde) BMW heeft, namelijk het feit dat hij om je heen krimpt terwijl je er mee rijdt. Frits' auto heeft dat nog meer, zelfs vanaf de bijrijderstoel. Hij voelt qua formaat als een soort mega e30 maar dan veel stijver en beter gedempt. Echt geweldig! Vooral volgas een bocht uitaccelererend is het feest. Toefje overstuur, V8 die als een dolle richting begrenzer sjouwt... Als Porsche ooit een e39 M5 GT3 RS had willen bouwen, dan was hij zo geworden... :df:
Laatst gewijzigd door FreudeamFahren op 07 apr 2010, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door GTRene » 07 apr 2010, 20:25

damn...dat klinkt heerlijk ! ik wil ook een rit :mrgreen: :df:

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Bort » 07 apr 2010, 20:57

Das inderdaad nix overdreven ;)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Knot » 07 apr 2010, 22:10

Klinkt goed!

Die nokkenassen, is dat veel scherper, of een tintje, en de grote vraag, moet je veel meer aanpassen (headers, ecu etc), en wat kost dat?

Wellicht een leuke eerste upgrade Tijs? Dan kan ik mooi de kat uit de boom kijken...

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door FreudeamFahren » 07 apr 2010, 22:47

Heel erg gaaf vinden is bij mij niet meteen "hebbenhebben." Ik spendeer aan onderhoud en peut, verder laat ik hem as is.

En ook hier geldt weer (Frits, correct me if I'm wrong): je "moet" niks, op een rollenbank sessie'tje na. Maar hoe meer je wijzigt, deste groter het verschil (alsook het gat in de portemonnee :wink:).

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 07 apr 2010, 23:30

En Tijs zijn ritje was met de winterbanden, die rondom 3 cm smaller zijn :lol: Het scherp insturen heeft hij eigelijk nog niet gevoeld.

Ivm die motorische aanpassingen: wel, je 'moet' inderdaad niks. Je kan elk van die mods afzonderlijk doen. De nokkenassen zelf, wel, da's een stevig werkje. De nokken zelf zijn uiteraard iets langer, maar daardoor komen ze tegen de cylinderkop, net waar de klepstoter in de cylinderkop gaat. Dus daar moet een stukje van de cylinderkop weggedremeld worden. Dus 1 keer waar de nok in die opening van de klepstoter naar beneden gaat, en 1 keer waar die terug boven komt. En dat dan voor alle 32 kleppen. Dat maakt dat je 64 keer heel voorzichtig, zonder vijlsel in de motor te 'smodderen', een stukje moet wegdremelen.
Eens die nokkenassen erin zitten, is het wel aan te raden hem te laten mappen op de bank, vermits je dan de vanos tegoei kan aanpassen om onderin het verlies te beperken / weg te werken.

Moest ik een selectie maken van de mods, dan zou ik zeker niet met de nokkenassen beginnen. Waarschijnlijk onderstel en remmen, dan de Supersprint headers, en dan de diff. En dan... wel, ja, ik zou gewoon dezelfde opnieuw maken :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door GTRene » 07 apr 2010, 23:33

hoe voelde het verschil van het lichte vliegwiel...en wa het een setje kant klaar of aangepast?

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Frits » 07 apr 2010, 23:44

Was een kant en klaar setje. En daar zit dan de versterkte Sachs koppeling tegen bij de mijne. Die koppeling had ik al uit mijn vorige M5. Dat is een gewone koppelingsschijf, misschien iets ander materiaal, maar niet zo eentje met vb 4 vlakjes met koper of zo. En dan een heel straffe drukgroep.

Eens je met dat licht vliegwiel gereden hebt, voelt elke gewone M5 erg sloom aan, precies of die tegen zijn goesting in toeren gaat. De motor klimt en zakt nu veel sneller in toeren, bijna zoals een moto.
Als de baan een beetje nat ligt, kan je, zonder de koppeling in te drukken, in 2de, op 2 seconden tijd, 5 keer de motor naar 6000-7000 toeren en terug naar 3000 toeren laten gaan. De mensen kijken dan wel raar :?

Waar je wel op moet letten, is als je 'per ongeluk' wheelspin hebt, dat je dan heel snel in de toerentalbegrenzer ligt te janken. Je moet dus iets meer opletten tijdens 't rijden :D

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Frits: E39 M5 nr 2

Bericht door Knot » 08 apr 2010, 08:38

Nokkenassen schuif je er dus niet zomaar in, dremelen gaat mij iets te ver.... maar bedankt voor de info.

Koppeling had ik hier en daar al nagevraagd maar men zei dat er geen betaalbare upgrade was. Is die sachs koppeling dan zoveel duurder of is het nagenoeg hetzelfde materiaal/kwaliteit als standaard?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arstey, Bokkepoot, Godspeed en 2 gasten