Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!

Dit is ons algemene autoforum.
StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Re: Dikke peekaa's voor het hedendaagse verkeer is onzin!

Bericht door StefanW » 19 aug 2009, 16:54

Maus335i schreef:Waar ik het ook hard mee oneens ben is beginnende bestuurders ondergemotoriseerde auto's laten rijden. Veel beginnende bestuurders hebben het geld niet eens voor 200+pk's en de mensen die het wel hebben kunnen over het algemeen daar wel fatsoenlijk mee overweg. .
Niet echt mee eens. Voor zo'n 5000 euro heb je een Seat Ibiza Cupra met 156pk. Met chippie 200pk.
Dat is niet echte een dure auto en kan iemand van 18-19 jaar wel kopen als ie een beetje gespaard heeft.

Ik spreek uit ervaring, want heb 5 jaar terug zo'n auto total loss gereden. Puur omdat ik de pk's niet gewend was, kwam uit een 106 GTi met 120pk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 aug 2009, 17:05

Had je op 't zelfde moment die Peugeot in diezelfde situatie ook niet total loss gereden? Dat is ook niet bepaald een auto waarmee je onbeschadigd uit een dolle rit komt.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 aug 2009, 17:29

StefanCS schreef:
Maus335i schreef:Waar ik het ook hard mee oneens ben is beginnende bestuurders ondergemotoriseerde auto's laten rijden. Veel beginnende bestuurders hebben het geld niet eens voor 200+pk's en de mensen die het wel hebben kunnen over het algemeen daar wel fatsoenlijk mee overweg. .
Niet echt mee eens. Voor zo'n 5000 euro heb je een Seat Ibiza Cupra met 156pk. Met chippie 200pk.
Dat is niet echte een dure auto en kan iemand van 18-19 jaar wel kopen als ie een beetje gespaard heeft.

Ik spreek uit ervaring, want heb 5 jaar terug zo'n auto total loss gereden. Puur omdat ik de pk's niet gewend was, kwam uit een 106 GTi met 120pk.
Tja.. ik heb mijn hele rijbewijsleven (4,5 jaar) schadevrij gereden met minimaal 274pk tot aan 460pk. Denk dat ik inmiddels ook tegen de 250.000 gereden kilometers aan zit. Oftewel: uitzonderingen heb je altijd, maar om daarom nu dikke auto's voor beginnende bestuurders te gaan verbieden.. Onverantwoord rijgedrag moet je bij de bron aanpakken -> rijopleiding verscherpen.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 19 aug 2009, 20:56

Dennis Cavallino schreef:Had je op 't zelfde moment die Peugeot in diezelfde situatie ook niet total loss gereden? Dat is ook niet bepaald een auto waarmee je onbeschadigd uit een dolle rit komt.
Neej, want ik gaf gas in de bocht en het was nat. Met de 106 was het goed gegaan, omdat ie vrij weinig koppel had, maar de Cupra had bij 2000 toeren al minimaal 2x zoveel koppel. Het was echt onervarenheid met een turbomotor.
Tja.. ik heb mijn hele rijbewijsleven (4,5 jaar) schadevrij gereden met minimaal 274pk tot aan 460pk. Denk dat ik inmiddels ook tegen de 250.000 gereden kilometers aan zit. Oftewel: uitzonderingen heb je altijd, maar om daarom nu dikke auto's voor beginnende bestuurders te gaan verbieden.. Onverantwoord rijgedrag moet je bij de bron aanpakken -> rijopleiding verscherpen.
Ja mee eens. Maar als je je rijbewijs hebt, dan wil je natuurlijk graag eens harder dan 120km/h zoals op de rijopleiding en loop je gevaar.

RVV

Bericht door RVV » 19 aug 2009, 20:59

Maus335i schreef:
StefanCS schreef:

Met 250000 km achter de rug slaat het beginnend bestuurder zijn ook nergens op.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 aug 2009, 21:04

Dennis Cavallino schreef:Had je op 't zelfde moment die Peugeot in diezelfde situatie ook niet total loss gereden? Dat is ook niet bepaald een auto waarmee je onbeschadigd uit een dolle rit komt.
Misschien niet in dat geval, maar denk wel dat een 106GTI gevaarlijker is, auto is listiger en kan minder incasseren...

Kasteel

Bericht door Kasteel » 19 aug 2009, 21:05

Maus335i schreef:
StefanCS schreef:

Een rijopleiding gaat daar ook niet de oplossing voor zijn, is in mijn ogen gewoon slecht aan te pakken..

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 aug 2009, 12:30

Ferdi Gielen schreef:Heb toch liever een motor met wat vermogen, is met inhalen wel erg prettig
+1. Inhalen met 115pk als er voor je iemand 70 rijdt is maar krap an, 204pk (ookal zit er wel 200 kilo meer gewicht bij) voor gewone dagelijkse woon-werk kilometers en het gaat vlotter en daardoor ook veiliger.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 aug 2009, 12:40

Ik denk dat met een beetje inzicht in de werking van auto's etc flinke vermogens als beginnend bestuurder niet echt een probleem hoeven te zijn.

Ik stapte vanuit een lesauto meteen dezelfde dag in de 321 PK M3 en nooit veel problemen mee gehad (maar ik was wel ouder toen ik mijn rijbewijs haalde, 23 jaar) Met een beetje verstand snap je dan ook wel dat met die vermogens in het nat rijden wel iets voorzichtiger moet als op droog bijvoorbeeld.

Plus wat natuurlijk ook meespeeld is dat de E36 M3 toen nog een behoorlijk dure auto was, dan kijk je wel uit met gekkigheid. Als ik naar mijn maatjes kijk wat die allemaal uitvraten met Civicjes van 500 euro dan is dat minstens net zo gevaarlijk, tot in de sloot terecht komen aan toe :lol:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 aug 2009, 13:02

Bert ///M3 schreef:Ik denk dat met een beetje inzicht in de werking van auto's etc flinke vermogens als beginnend bestuurder niet echt een probleem hoeven te zijn.

Ik stapte vanuit een lesauto meteen dezelfde dag in de 321 PK M3 en nooit veel problemen mee gehad (maar ik was wel ouder toen ik mijn rijbewijs haalde, 23 jaar) Met een beetje verstand snap je dan ook wel dat met die vermogens in het nat rijden wel iets voorzichtiger moet als op droog bijvoorbeeld.
Niet helemaal mee eens Bert. Al vind ik mijzelf, net als jijzelf, een uitzondering
Zelf was ik 18 jaar en 2 maanden en ging met paps symbolisch mijn roze papiertje ophalen. De inkt was letterlijk nog nat toen ik de eerste kilometers legaal met de NPVS33 mocht sturen. Illigaal had ik allang met de 3.2 wat kilometers gemaakt, waaronder maar liefst 1 rondje op de Nordschleife, yeah! :lol:
Later heb ik genoeg malen alleen gereden in deze M3. Mijn vader gaf laatst nog toe dat hij altijd zijn hart heeft vastgehouden als ik met de 3.2 wegging. Maar dat is (gelukkig) onterecht gebleken. Maar er zijn genoeg gasten met de meest sterke auto's zonder gevoel met het fahrwerk volgas over alles heen blaffen. Niet handig!
Daarom vind ik het nooit onverstand om de eerste jaren, als eigen auto een auto met laag koppel te rijden.
Als eigen auto heb ik tot mijn 20e jaar met nooit meer dan 136pk rond geoefend. Wat misschien wel verstandig is geweest.
Daarna kocht ik de 310nm sterke staartlastige M535i waar ik niet langzaam mee rijd. Maar heb eerst wel de grenzen verkent van auto's op zich.
Ontopic: Ik vind auto's met dikke peekaa's geen onzin, eerder veilig aangezien er altijd genoeg vermogen is om weg te kunnen wanneer jij dat wilt. Daarom rijd ik niet in een BMW maar in een Ford ivm budget. Om maar vermogen te hebben.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 aug 2009, 13:18

idd, het is maar hoe je er als persoon mee omgaat................

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 13:26

Het gaat niet om wagenbeheersing, maar om het feit situaties te voorkomen waarin je het moet hebben van je pk's en/of wagenbeheersing.

Het leren om een auto uit de slip te halen, remproeven met en zonder ABS, de Elandproef etc. is natuurlijk allemaal wel leuk en aardig, maar er is veel meer winst te behalen door bestuurders hun verkeersinzicht naar een hoger plan te brengen.
Leer ze maar invoegen of inhalen met een sloom wagentje, alleen dan leren ze om goed vooruit te kijken/denken en te rijden vanuit afstand.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 aug 2009, 13:32

Maus335i schreef:Onverantwoord rijgedrag moet je bij de bron aanpakken -> rijopleiding verscherpen.
Mogen ze er wel een stevige set voorwaarden aan vast plakken, anders krijg je het gegarandeerd dat mensen 1 lesje nemen puur en alleen om eens in die dikke bak gereden te hebben. Als het papiertje behaald is éénmalig een les van een dag tegen sterk gereduceerd tarief bij wijze van examenkado om zo een stimulans richting vervolglessen te creëren bijvoorbeeld.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 aug 2009, 13:39

Anders moet je het voor auto`s net zo doen als met motoren...............

Dus eerst een aantal jaren in een lagere KW klasse rijden.................

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 aug 2009, 13:45

romo schreef:Anders moet je het voor auto`s net zo doen als met motoren...............

Dus eerst een aantal jaren in een lagere KW klasse rijden.................
Wel verdorie, ik dacht er aan om een soortgelijke post te maken en jij zet het neer :mrgreen:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 aug 2009, 13:49

Inderdaad Romo, dat zou ik ook geen slechte optie vinden.
Niemand word er minder van om onderaan de ladder te beginnen.
Uitzonderingen daar gelaten (DFers :wink: ) maar daar hebben we het niet over.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 aug 2009, 15:04

InjectTheVenom schreef:
Maus335i schreef:Onverantwoord rijgedrag moet je bij de bron aanpakken -> rijopleiding verscherpen.
Mogen ze er wel een stevige set voorwaarden aan vast plakken, anders krijg je het gegarandeerd dat mensen 1 lesje nemen puur en alleen om eens in die dikke bak gereden te hebben. Als het papiertje behaald is éénmalig een les van een dag tegen sterk gereduceerd tarief bij wijze van examenkado om zo een stimulans richting vervolglessen te creëren bijvoorbeeld.
Vervolglessen, goed idee. Tijdens de rijlessen ook een slipcursus ofzo, kost gvd nog geen 50 euro en kan verdomd leerzaam zijn. Een totale rijopleiding kost je zo al 1500 euro, die 50 euro voor een flink stuk wagenbeheersing is toch peanuts?!

Ik zie echt helemaal niets in het verbod op dikke auto's na je rijopleiding. Volgens mij is er tijdens die rijopleiding zó enórm veel voordeel te behalen als het gaat om dat suffe papiertje in handen te krijgen. Of je nou een auto met 100pk of 300pk hebt, in de verkeerde (onopgeleide) handen zijn het beide moordwapens. En zeg nou zelf.. dat gelul over "je leert pas rijden nadat je je papiertje gehaald hebt". Belachelijk natuurlijk. Je hoort dat papiertje alleen te krijgen als je voldoende hebt bewezen met allerlei situaties om te kunnen gaan en niet alleen omdat je goed kan kijken.

Ook zo'n "opfriscursus" van Koos Spee vind ik een topidee. Ik heb meneer Spee echt niet hoog zitten, maar dit vond ik een prachtidee.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 20 aug 2009, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 aug 2009, 15:07

Maus335i schreef:Vervolglessen, goed idee. Tijdens de rijlessen ook een slipcursus ofzo.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=15506" onclick="window.open(this.href);return false;

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 aug 2009, 15:07

:mrgreen: slipjescursus

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 aug 2009, 15:15

Nogmaals, met verkeersinzicht valt veel meer resultaat te behalen dan wagenbeheersing.

Overigens, met veel pk's kan je minder verkeersinzicht verhullen door extra gas te geven, kan vaak goed gaan totdat het een keer echt fout gaat.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 aug 2009, 16:28

M@rcel schreef:Nogmaals, met verkeersinzicht valt veel meer resultaat te behalen dan wagenbeheersing.
Eens
Overigens, met veel pk's kan je minder verkeersinzicht verhullen door extra gas te geven, kan vaak goed gaan totdat het een keer echt fout gaat.
Geneuzel natuurlijk. Juist het hardrijden heeft er bij mij voor gezorgd dat ik meer verkeersinzicht heb gekregen. Dat leer je niet van 30 tuffen door een woonwijk en op een paar fietsertjes letten. Lastig te vergelijken natuurlijk met 160 km/u over de snelweg.

Ik heb al tijden het gevoel dat Duitsers VEEL beter auto kunnen rijden dan Nederlanders. Zou dat komen omdat ze met minder pk's over de weg mogen?....

Marco R.

Bericht door Marco R. » 20 aug 2009, 17:08

Maus, die Duitsers hebben effectief gezien meer rijdende kilometers dan ons. Nederland fileland :banaan: :hosanna:

Duitsers zijn ook niet perfect, maar niet zo erg als de gemiddelde Nederlander inderdaad. Zodra ik de grens over rij bij Arnhem (A12) krijg ik altijd zo'n opgelucht gevoel, alsof er een last van mijn schouders valt. Geen irritante trajectcontrole, of bosjeskruipers die driepoten ergens verdekt opstellen.

Meer vermogen is wel handig, maar niet essentieel. Anticiperen met het vermogen wat je hebt, daar draait het om.

romo

Bericht door romo » 20 aug 2009, 17:40

Anticiperen met het vermogen wat je hebt, daar draait het om.

Vermogen, of geen vermogen, anticiperen moet altijd.................

Niels v D

Bericht door Niels v D » 20 aug 2009, 17:57

Hoeveel ongelukken gebeuren er met mensen die met 150+ door de bocht knallen? Niet veel volgens mij.
Hoeveel ongelukken gebeuren doordat iemand met hoge snelheid op een ander klapt? niet veel volgens mij.
Volgens mij is nog geen 0.5% van de ongevallen te wijten aan teveel vermogen, gebrek aan inzicht of gewoon slaperigheid oid is een veel groter risico,

Bij motoren ligt dit anders omdat de voertuigbeheersing daar veel sterker meespeelt.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 20 aug 2009, 18:13

@Niels: niet veel volgens mij?...... is wel een beetje gokken he... :lol:

Ik zal het is omdraaien: Er zijn beginnende bestuurders die de vrijheid krijgen de dus daarom de wereld aan kunnen en een moth*rf*cker tekeer gaan met een potente machine. Gaat het een keer fout, dan gaat het ook echt goed fout door de grote stappen die een snelle auto kan maken. Dat gebeurd juist door de ervaring, beheersing en inschattingsvermogen die er NIET is.

Plaats reactie