Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht door romo » 08 aug 2009, 20:19

wooter schreef:Wie heeft ervaringen met RE 050 en Michelin PS2?

RE 050 te hard en daardoor "stuiterig" te weinig gevoel, en daardoor bij nat weer zeer onvoorspelbaar IMHO (De grens komt zonder waarschuwing en dan is ie al fors aan het ondersturen en dat vond ik maar niets), meer afrol geluid. ( gereden met een E46 M3 en spijt dat ik deze na de Conti`s er onder had gezet)

PS2 zachter daardoor minder slijtvast, meer comfort, meer grip, ( maar kan ook zijn dat de PS2 een paar maten breder zijn dan de de RE 050 waarmee ik heb gereden, kan dus enigzins vertekenen), stille band. (gereden met een E92 M3) ( de grens van dezer banden heb ik nog niet ontdekt, maar dat kan ook aan mijn rijvaardigheden liggen :mrgreen: )

Anyway; van alle banden waarmee ik heb gereden vind ik de RE 050 het minst overtuigend..............FWIW................................

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 aug 2009, 22:14

Let er wel op dat er een ENORM verschil zit tussen de Bridgestone RE050 en de RE050A :!:

Die 2 soorten schelen echt een universum ... Snap werkelijk niet waarom Bridgestone de RE050 nog in het gamma heeft zitten. Aad, kan jij dat uitleggen misschien?

Stephan

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 08 aug 2009, 22:35

Kan je dat verschil eens toelichten Stephan?

SteV6

Bericht door SteV6 » 08 aug 2009, 22:56

Ja hoor, helaas uit eigen ervaring ook nog. Ik heb zowel de RE050 als de RE050A onder de Speedster gehad. De RE050A nog steeds overigens naar volle tevredenheid.

De RE050 is een soort van comfortband. De grip onder alle omstandigheden is domweg matig. Zowel bij accelareren als remmen is de band de beperkende factor van de auto. Zijdelingse grip in bochten is alleen bij normale temperaturen acceptabel. In regen blijft aquaplaning redelijk lang uit, behalve in bochten. Enige voordeel van de RE050 ten opzichte van de RE050A is dat de band bij lagere temperaturen (+15 graden en minder) ietsje meer grip houdt. Bij heet worden van het loopvlak door hoge asfalttemperaturen of heel stevig doorrijden gaat de band echter smeren, waardoor je het tempo drastisch moet verlagen. Kortom geen sportband.

De RE050A heeft de A van asymmetrisch. Deze band valt echt in het UHPsegment. Veel grip, consistent, stabieler op de bandwangen, goede eigenschappen in regen en veel beter bestand tegen hoge temperaturen. Maar net als alle andere Bridgestones onder een lichte auto behoorlijk last van gripverlies onder de 12 graden buitentemperatuur. Maar echt een heel universum beter dan de RE050. Waarschijnlijk is niet alleen het profiel anders, maar ook de compound moet wel van een totaal andere samenstelling zijn.

Afbeelding v.s. Afbeelding

RE050 links, RE050A rechts

Daarom snap ik niet dat Bridgestone de RE050 in de Potenza reeks heeft opgenomen en niet onder een andere naam in de Turanza reeks.

Stephan

romo

Bericht door romo » 08 aug 2009, 23:05

Goed verhaal....................................nu weet ik echt niet meer welke van deze ik onder de E46 M3 had :hmmm: ..........................

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 aug 2009, 13:07

Zo, dat is goed dat ik dat weet van die 050 dat ik de a moet hebben, thanks :thumbup:

Joop

Bericht door Joop » 10 aug 2009, 01:43

Even een kort verslag van de eerste indrukken.
Hierbij in ogenschouw nemende dat: RFT Michelin PS2's vervangen zijn door non-RFT Michelin PS2's in de uitvoering XL (dus een iets stijvere zijwang).

Het bovenste (gladde) laagje is er inmiddels wel afgesleten na afgelopen zaterdag met het rondje door de (Noord-)Eifel... Op de Ring heb ik ze nog niet uitgeprobeerd / kunnen uitproberen.

Ik moet zeggen: een wereld van verschil.

In het begin op de snelweg richting Eindhoven/Aachen maakte de band op de snelweg bij 120-140 nog best wat lawaai als ik eerlijk ben, maar dat werd gaandeweg de dag (zeker op de snelweg terug naar huis) eigenlijk minder, dus ik verwacht dat dat binnenkort wel weg is; daarmee ook minder geluid producerend dan de RFT-banden die toch best veel ruisend geluid produceren (zeker wanneer de slijtage-indicatoren in zicht zijn).
Banden geven uiteraard meer grip dan degene die ze vervangen, echter de wang (ook van XL-banden) is een stuk soepeler dan de RFT-band en zorgen daarmee toch dat het profiel goed op het wegdek blijft. Maar even de RFT-banden in nieuwere toestand in gedachten naar boven halende kan ik denk wel zeggen dat de grip wel is toegenomen.
Ook bij de vele oneffenheden op de Duitse landweggetje blijft de band de ingestuurde rijrichting goed volgen en stuitert niet uit koers. Dat was namelijk een maand geleden wel anders toen ik dezelfde rit met gelijke snelheden (doch droge(re) baan) heb gereden. Auto voelde soms vooral op de hobbelige en slechte stukken asfalt wat onstabiel aan, mede door de te harde zijwang volgens mij.
Door de zachtere zijwang is het comfort van de band enorm vooruit gegaan. Ik had met de 18" RFT PS2's al geen klagen, aangezien ik de 17" RE050A's gewend was, die naar mijn idee echt te hard waren (leek soms wel een postkoets zonder enige vorm vering als er over zandwegen met een paar gaten gereden werd). Op de bouwwegen die soms te nemen zijn, niet echt prettig en was met de RFT PS2's al een hele verbetering en zal met de non-RFT PS2's nog beter zijn.
Nadeel van dit extra comfort is dat het sturen voor het gevoel wat indirecter lijkt te gaan. Het sturen zelf gaat ook een stuk lichter, wat denk ik mede te maken heeft met het verminderde onafgeveerde gewicht, maar voelt niet scherp aan t.o.v. de RFT banden. Moet wel zeggen dat dit verschil heel klein is en je na een paar bochtige Eifel weggetjes het vertrouwen in de stuurinrichting wel snel te pakken heb.
Over het slijtage-verloop kan ik nog weinig zeggen, aangezien ze er net een 1000km onderzitten. Volgens de verhalen zullen ze ook vlakker moeten slijten. Al was scheef of vreemd afslijten bij de RE050A's en de PS2's in RFT uitvoering overigens ook niet het geval.

Daarnaast om even kort te zijn:
+ meer grip IMO, door de iets soepelere zijwang: ook op de slechte wegdekken;
+ meer comfort, eveneens door de soepelere zijwang;
+ afrolgeluid verminderd t.o.v. de RFT's
- iets minder direct stuurgevoel (sturen lijkt enigszins vertraagd te lopen), door de soepelere zijwang kan de band over z-as wat wringen en daarmee het vertraagde stuurgevoel opleveren.

ADV

Bericht door ADV » 10 aug 2009, 09:28

Mijn 1 serie heeft dus ook RFT's, die blijft ook zo aangezien de leasemij dat zo wil.. Had eerst bridgestones van de dealer mee gekregen, maar moest van de leasemij overstappen op michelin RFT's. Achter is inmiddels vervangen, maar wat een waardeloze banden vergeleken met de bridgestones. Die bridgestones hadden met 2mm profiel nog meer grip dan die michelins nu. Prima, kan wel kontje opvangen als het moet, maar inmiddels breekt bij elke natweer bocht kont al uit..

Snipe

Bericht door Snipe » 10 aug 2009, 10:22

Joop schreef:Bovendien hoop ik ook niet dat de RFT's een keer lek slaan als je op een zondagmiddag 2000km van huis bent...
Wat doe jij op zondagmiddagen? De architectuur van Rome bekijken?

Met 2.000 km op een lekke band heb ik geen ervaring, maar een paar honderd is geen probleem. Je merkt er weinig van eigenlijk. Ik heb vier keer een lekke band gehad met RFT's; toch wel makkelijk dat je niet langs de weg zit te pielen.

Joop

Bericht door Joop » 10 aug 2009, 10:29

Snipe schreef:
Joop schreef:Bovendien hoop ik ook niet dat de RFT's een keer lek slaan als je op een zondagmiddag 2000km van huis bent...
Wat doe jij op zondagmiddagen? De architectuur van Rome bekijken?

Met 2.000 km op een lekke band heb ik geen ervaring, maar een paar honderd is geen probleem. Je merkt er weinig van eigenlijk. Ik heb vier keer een lekke band gehad met RFT's; toch wel makkelijk dat je niet langs de weg zit te pielen.
Typefoutje... :wink: : gaat meer om het idee RFT banden kun je volgens het boekje nog 250km doorrijden met lage snelheid, maar ik geloof daar zelf niet zo in eerlijk gezegd, als je ergens rond Stuttgart ofzo zit... Hier in NL is het wel een uitkomst denk ik, maar veel verder... :hmmm:

Zou ik toch weer spijt van deze keuze krijgen dan wissel ik ze wel weer om bij de volgende ronde.

Snipe

Bericht door Snipe » 10 aug 2009, 10:34

Ik heb wel eens in het weekend een lekke band gehad en in dat weekend moest ik nog in Limburg en Groningen zijn. Ze geven op dat je met een lekke band max 100 km/h mag rijden, maar ja, met zulke afstanden schiet dat niet op. Ging prima, al heb ik het wel onder de 140 gehouden qua snelheid.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 aug 2009, 13:33

Heb even gekeken: ik rijd op RFT Bridgestone Potenza 050A*. Voor mijn gevoel een prima band, maar ik kan niet vegelijken want ik weet niet hoe non-rft's het doen.

Plaats reactie