Maar...
Con: op de terugweg een gevalletje aquaplaning...
Inzittenden hebben geen schrammetje. Airbags zijn ook niet afgegaan, en zover ik kan zien is de schade beperkt tot de linker voorvleugel, voorbumper, motorkap en anderhalve koplamp. Takelaar was er vrij zeker van dat het geen totaalverlies was. Maar dat gaan we dus pas deze week weten.
Bon, ik denk dat het bij deze duidelijk is dat ik niet kan rijden? Heel de maand april me koest gehouden, maar de auto zat nog altijd aan 42xxx km en daar had ik de vorige ook op afgeklokt. Heh. Ben geen bijgelovige, maar soms begin ik toch te denken dat er ene netjes mijn niveau van geluk en ongeluk in evenwicht houdt.
Bon. Watskebeurt. Rij ik over de A4 tussen Keulen en Aken ri Aken, kom ik op dat nieuwe stukje ter hoogte van de elektriciteitscentrale. De baan is droog, maar ik zie in de verte sprays en dat de baan nat is. Dus ik rem al van ver af want hard rijden en reden da mixt nie zo goed.
Vervolgens is er een helling, en begint het ook te regenen. No problemo. Ik nader de top van de helling als ik plots zie dat er net voor de top een dzjoenk is die vol water staat. Kut met peren. Probeer dat liefst te vermijden, maar als je er toch door moet is dat stuur vasthouden en koppeling induwen. Ik ga erin, en quasi onmiddelijk gaat het zaakje richting linker betonmuur. Niet goed. Tegensturen, zaakje gaat nu naar rechts, en deze keer zat ik al full-lock te sturen ter hoogte van het middenvak - niks onprettigers dan voelen dat je niet meer kan verder sturen als de wagen slipt - en dan maar wachten of ik net voor de vangrail toch nog grip krijg en bij de volgende tankstelle de eerste sigaret in mijn leven opsteek, of... Niet dus. Hupsakee de vangrail in, die een 70 cm door buigt, en me netjes achterstevoren deponeert op de oprit van Weisweiler.
En vervolgens het meest bizarre gesprek ooit met een politieman... Als ik vertelde dat ik niet aan het opletten was, kwam ik er vanaf met een boete van 53 euro. Vertelde ik daarentegen dat ik controle verloor door die knoert van die plas op het linkervak, dan kostte me dat 180 euro want dat is een ander artikel waar men zwaarder op straft.
Elementen die bij hebben gedragen aan dit ongeval:
- Snelheid. Aan 110 km/u die plas doorrijden is niet traag genoeg. Maar je moet ze natuurlijk op tijd zien.
- Banden. Achterbanden waren in matige toestand, voorbanden waren nog goed. Maar matig is niet goed genoeg om aan 110 km/u aquaplaning van dergelijk kaliber goed te doorstaan
- Infrastructuur. Nieuw wegdek, asfalt en beton rondom, een dzjoenk die je daar niet verwacht en onvoldoende afwatering.
- Bestuurder. Allereerst om de snelheid, dan om de matige achterbanden, en ten derde vraag ik mij af hoeveel ik meer had kunnen doen. Ik weet nog zeer goed wanneer ik full-lock naar links heb gedraaid, maar van daarvoren durf ik niet zeggen of mijn kijktechniek goed zat.
Vraag ik aan de agenten "gebeuren hier vaak ongevallen?" Agenten weten van niks. Later vraag ik de takelaar hezelfde: "ik kom ze hier regelmatig optakelen." Tussen de plastiek van mijn auto lagen plastieken onderdelen van andere auto's in de berm...
Het stomme was... Daar staan borden "80 km/h bei nebel". Er was geen nevel, dus... Takelaar zei "ze hadden er bij nasse van moeten maken"...
Zucht... En nu zever-gezever qua reparatie, qua verzekering, ... Zie er stevig tegenop, en dan zwijg ik nog van de serieuze deuk in het zelfvertrouwen... Al een geluk dat mijn daily tegenwoordig de gele Suzuki SV650-S is. Niet te klagen van BMW Mobile Care.
Als 'm gerepareerd wordt, komen er direct terug Michelins onder. Die Conti's zijn nooit zo goed geweest als die Michelins...