BMW Z4 M Roadster nummer 2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door steve smith » 28 sep 2009, 21:41

Kasteel schreef: hoewel ik de kont met fatsoenlijke banden niet zo heel erg listig vind (hoewel bepaalde filmpjes het tegendeel zullen bewijzen :$).
:lol: Is dat een hint? Haha. De tags zijn zo aangepast dat als je op Youtube "Z4M FAIL" intikt je meteen twee mooie hits hebt.... :mrgreen:




Kasteel schreef: Het enige dat ik standaard echt slecht vind is dat ze op CS2 (Continental) zijn afgeleverd, een hele slechte band voor dergelijke auto, het omwisselen voor PS2 (Michelin) of een Goodyear Eagle Asym.
Ik heb voor de trackdays een andere oplossing: setje R888 en CL6 erbij, maken het totaalplaatje op het circuit net wat beter, hoewel een bbk op den duur toch wel gewenst is, enige nadeel is het forse prijskaartje wat er nog aanhangt...
Standaard stonden ze op Conti SC1, en die waren nog een bekkie slechter. PS2 of F1 Asy is idd the way to go.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 28 sep 2009, 21:43

Kasteel schreef: Ik heb voor de trackdays een andere oplossing: setje R888 en CL6 erbij, maken het totaalplaatje op het circuit net wat beter, hoewel een bbk op den duur toch wel gewenst is, enige nadeel is het forse prijskaartje wat er nog aanhangt...
Die Toyos Proxes R888 heb je veronderstel ik op een anders setje velgen staan? Wat is een CL6? Een big brake kit is inderdaad zeer duur, dan nog maar te zwijgen bij eventuele problemen bij de keuring....

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Kasteel » 28 sep 2009, 21:44

steve smith schreef: :lol: Is dat een hint? Haha. De tags zijn zo aangepast dat als je op Youtube "Z4M FAIL" intikt je meteen twee mooie hits hebt.... :mrgreen:
Eigenlijk wel ;), had de tags al gevonden, stond eerst ook met drift fail boven aan :D. Komende de drifts op Lurcy Levis die goed gingen nog online? :P

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Kasteel » 28 sep 2009, 21:48

Franzino schreef:
Kasteel schreef: Ik heb voor de trackdays een andere oplossing: setje R888 en CL6 erbij, maken het totaalplaatje op het circuit net wat beter, hoewel een bbk op den duur toch wel gewenst is, enige nadeel is het forse prijskaartje wat er nog aanhangt...
Die Toyos Proxes R888 heb je veronderstel ik op een anders setje velgen staan? Wat is een CL6? Een big brake kit is inderdaad zeer duur, dan nog maar te zwijgen bij eventuele problemen bij de keuring....
R888 heb ik om de std wielen en PS2 rondom de CSL wielen.
CL6 zijn remmen van Carbone Loraine RC6, remmen die niet echt voor straat zijn, omdat deze keihard piepen en enorm veel bijtende resten achter laten. Voor circuit (met straatauto) is het voor mij helemaal top, het bijt goed en zorgt ervoor dat de blokken 'grip' op de schijf blijven houden, dus geen problemen met te hoge temperaturen (mijn ervaring).

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door steve smith » 28 sep 2009, 21:49

Kasteel schreef:
steve smith schreef: :lol: Is dat een hint? Haha. De tags zijn zo aangepast dat als je op Youtube "Z4M FAIL" intikt je meteen twee mooie hits hebt.... :mrgreen:
Eigenlijk wel ;), had de tags al gevonden, stond eerst ook met drift fail boven aan :D. Komende de drifts op Lurcy Levis die goed gingen nog online? :P
Haha. Ooit. Hebben nog wat filmmateriaal staan..... Ahum!

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 28 sep 2009, 21:51

Dat eerste filmpje kan het resultaat zijn bij eender welke achterwielaangedreven auto in de regen. Lijkt mij niet echt de fout van de Z4M. Ofwel stuurde hij te hard tegen ofwel kreeg hij plots veel meer grip dan verwacht...

Als we dan toch over filmpjes bezig zijn. Hier zijn 2 Top Gear tests... Bizar dat ze de remmen in de meeste test goed vinden.

Top Gear test Z4M roadster vs Boxter S
http://www.youtube.com/watch?v=8hxeURMh2uw" onclick="window.open(this.href);return false;

Clarkson met Z4M roadster op circuit vs Viper
http://www.youtube.com/watch?v=-O5huaBA4uo" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Kasteel » 28 sep 2009, 22:17

Franzino schreef:Dat eerste filmpje kan het resultaat zijn bij eender welke achterwielaangedreven auto in de regen. Lijkt mij niet echt de fout van de Z4M. Ofwel stuurde hij te hard tegen ofwel kreeg hij plots veel meer grip dan verwacht...
Beide filmpjes ben ik :P, toelichting voor beide filmpjes (ook te vinden in VLF2 topic):

In de regen wilde eerst Steve (camera 156) voorbij laten gaan, toen hield deze toch in, dus zette ik drift in, uiteindelijk zag ik Steve snel dichterbij komen (achteraf voor beter shot), maar toen besloot ik hard om te gooien om niet te veel op zijn helft te komen -> mooi rondje :P.

Die op droog was mooier, zag in de verte Rob met de camera, dus wilde wel ff tot de max gaan, op filmpje zie je ook goed dat al in het begin van de bocht het goed dwars ging en liep mooi van binnen naar buiten, alleen jammer dat we toen we nog iets meer wilde geven eigenlijk 20cm asfalt te kort kwamen :P, stukje naast baan gooide auto toch wel gelijk om. Meeste hebben volgens mij ook wel gezien hoe het over het algemeen wel redelijk ging :).
Het feit dat een retard als ik op een droge baan met semi's op temperatuur en einde van de 3 kan driften, geeft wel aan dat de auto redelijk wat vertrouwen geeft ;).
Franzino schreef:Bizar dat ze de remmen in de meeste test goed vinden.
Voor een straatauto is het ook zeker niet slecht en het is ook geen slechte compromis, maar op circuit valt het (net als zovelen) gewoon door de mand, maar met wat aanpassingen kan je een heel eind komen :).

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 28 sep 2009, 22:38

Nog even terug over mijn tweede roadster: remmen zijn nu met Pagid RS29 blokken, stalen remleidingen en Castrol SRF remvloeistof. Daarstraks heerlijk liggen knallen achter een politieescorte (voor een keertje geen file) :D

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 29 sep 2009, 17:50

En hoe is het remgevoel en eventuele fading met deze aanpassingen? Ben je van plan om de remmen (remschijven, big brake) of andere aspecten van de auto nog verder aan te passen?

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 29 sep 2009, 19:15

Remmen aanpassen ligt moeilijk in België. De APK laat dit nl. niet toe. De stalen remleidingen zijn dan ook met een zwarte mantel uitgevoerd, en de blokjes vervangen de originele. Qua remmen grijpt ie goed (achterliggers verschieten zich) en ik heb nog geen fading gemerkt, maar ben dan ook nog niet op circuit gaan sturen.

Frits van Performance Shop Geel heeft op zijn E39 M5 vooraan de BMW Performance bbk steken, en die is probleemloos door de technische APK geraakt. Eens goed gek zou ik dit misschien ook overwegen, maar dan moet ik wel opletten dat ik ook een setje velgen voorzie die deze klauwen kunnen slikken. Elk ander opvallend merk van remklauw gaat moeilijkheden geven op de keuring, zo dom zijn ze nu ook weer niet.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Kasteel » 29 sep 2009, 20:52

wooter schreef:Remmen aanpassen ligt moeilijk in België. De APK laat dit nl. niet toe. De stalen remleidingen zijn dan ook met een zwarte mantel uitgevoerd, en de blokjes vervangen de originele. Qua remmen grijpt ie goed (achterliggers verschieten zich) en ik heb nog geen fading gemerkt, maar ben dan ook nog niet op circuit gaan sturen.

Frits van Performance Shop Geel heeft op zijn E39 M5 vooraan de BMW Performance bbk steken, en die is probleemloos door de technische APK geraakt. Eens goed gek zou ik dit misschien ook overwegen, maar dan moet ik wel opletten dat ik ook een setje velgen voorzie die deze klauwen kunnen slikken. Elk ander opvallend merk van remklauw gaat moeilijkheden geven op de keuring, zo dom zijn ze nu ook weer niet.
Wel eens rondgeïnfomeerd over die performance set, maar dat schijnt niet zo;n hele grote upgrade te zijn. Zelf denk ik dat als je niet teveel circuit doet, een upgrade op de straatset wel voldoet.
Die Pagid waar jij mee rijdt, zijn gewoon geschikt voor dagelijks en redelijk circuit?

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 29 sep 2009, 21:41

Kasteel schreef: Voor een straatauto is het ook zeker niet slecht en het is ook geen slechte compromis, maar op circuit valt het (net als zovelen) gewoon door de mand, maar met wat aanpassingen kan je een heel eind komen :).
Inderdaad op de openbare weg zal dit niet zo opvallen. Voor straatgebruik zou ik er mij ook geen grote zorgen over maken. Dan moet je al iets gekker doen. Maar het 2de Top Gear filmpje was toch duidelijk op circuit en zelfs dan nog was de Clarkson er positief over. Kan natuurlijk misschien zijn dat de test Z4M geen standaard remblokken en dergelijke had. Gebeurd volgens mij wel meer met autos die zij krijgen voor tests. De constructeurs weten dat die daar zwaar gaan afzien. Als ze daar bijvoorbeeld ne Porsche ofzo bij TG testen, dan krijgen ze meestal ook ene met de optie ceramische remmen.
Laatst gewijzigd door Franzino op 29 sep 2009, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 29 sep 2009, 22:01

Kasteel schreef:Die Pagid waar jij mee rijdt, zijn gewoon geschikt voor dagelijks en redelijk circuit?
Ach, het typisch piepen natuurlijk... De Pagid RS29 zijn endurance remblokken, die koud ook nog wat grippen maar niet zwaar slijten.

De standaard blokken gaan vrij goed - het zijn de schijven en blokken van de CSL. Maar na wat rondjes hard remmen merk je wel fading, net om al die snelheid eruit te halen.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 29 sep 2009, 23:21

wooter schreef:Remmen aanpassen ligt moeilijk in België. De APK laat dit nl. niet toe. De stalen remleidingen zijn dan ook met een zwarte mantel uitgevoerd, en de blokjes vervangen de originele. Qua remmen grijpt ie goed (achterliggers verschieten zich) en ik heb nog geen fading gemerkt, maar ben dan ook nog niet op circuit gaan sturen.
Ik ben mij bewust van het probleem met remaanpassingen op de Belgische keuring. Vandaar mijn vraag wat uw eventuele plannen nog waren en hoe je dit probleem ging omzeilen. Op mijn E46 325i touring had ik een tijdje ATE super blue racing remolie en EBC remblokken (geplaatst bij de vriendelijke Stef van Power Plus). De remblokken waren nooit een probleem op de keuring. Vriend van mij had een E90 M5 met andere remblokken + stalen remleidingen (geen zwarte mantel). Over de remleidingen hebben ze toch wel iets gezegd. Maar met zwarte mantel zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn. Met een volledig aangepaste big brake kits heb je 9 op 10 wel problemen op de keuring in Belgie. Stef van Power Plus zou zijn big brake kit er ook afhalen en terug standaard zetten als hij met zijn CSL naar de keuring gaat.
wooter schreef: Frits van Performance Shop Geel heeft op zijn E39 M5 vooraan de BMW Performance bbk steken, en die is probleemloos door de technische APK geraakt. Eens goed gek zou ik dit misschien ook overwegen, maar dan moet ik wel opletten dat ik ook een setje velgen voorzie die deze klauwen kunnen slikken. Elk ander opvallend merk van remklauw gaat moeilijkheden geven op de keuring, zo dom zijn ze nu ook weer niet.
Ik weet wie Frits is en heb inderdaad vernomen dat hij sinds een tijdje een Performance shop in Geel heeft. Als ik mijn niet vergis is zijn M5 nu zijn straatauto en zijn circuitauto een zeer mooie witte E36 M3 3.0.

Die BMW Perfomance remkit is normaal gezien een optie op de recentere 3 en 1 reeks. Maar je kan die tegenwoordig ook als aangepaste kit voor andere BMW modellen krijgen. Ik weet niet of je ze nu ook al als kit achteraan kan krijgen. Hier kan je ze onder andere bestellen voor de E46 M3, M3csl, Z4M enz. Deze kit is een aangepaste versie en de eenige vereiste zijn dat je genoeg ruimte hebt achter de velgen en CSL remschijven hebt steken (zijn dezelfde als Z4M) http://shop.speedreligion.net/bmw-perfo ... 1638-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false; Die BMW Performance kit wordt zowat als stap tussen kleine remaanpassingen en een volwaardige big brake kit gezien. De prijs zit ook zowat tussen de twee. Een volledige set voor de voorkant kost bij Speedreligion +/- 1.000euro. Na enkele tests van deze BMW performace kit gelezen te hebben ligt de remprestaties ook zowat tussen de twee. Beter als standaard, maar niet zo goed als een volwaardige big brake kit. Maar ja, die laatse zijn veel duurder en niet altijd even aangenaam op de gewone openbare weg. Dan nog maar te zwijgen met eventuele problemen op de keuring. Ik vraag mij af of gewoon zwart gespoten remklauwen van een big brake kit ook problemen zouden geven op de keuring?

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 29 sep 2009, 23:28

Kasteel schreef: Hoe loopt het met garantie met verwijderen van CDV, blijft deze behouden?
Wat is juist een CDV en waarom verwijderen? :?

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 30 sep 2009, 07:53

Franzino schreef:Na enkele tests van deze BMW performace kit gelezen te hebben ligt de remprestaties ook zowat tussen de twee. Beter als standaard, maar niet zo goed als een volwaardige big brake kit. Maar ja, die laatse zijn veel duurder en niet altijd even aangenaam op de gewone openbare weg. Dan nog maar te zwijgen met eventuele problemen op de keuring.
Het probleem met die testen is dat er enkele maanden geleden ook nog geen aftermarket remblokken waren die in deze BMW Performance bbk pasten die de prestaties kunnen verbeteren. Niet vergeten nl. dat je remkracht niet alleen haalt uit het aantal zuigers op je remklauw, maar ook uit het type schijven, blokken en banden.
Franzino schreef:Ik vraag mij af of gewoon zwart gespoten remklauwen van een big brake kit ook problemen zouden geven op de keuring?
De truuk met de goudgele BMW Performance bbk is natuurlijk dat daar in het groot BMW op staat en elke keuring-beunhaas niet altijd weet dat deze wel mogen onder een einser of dreier, maar eigenlijk niet horen onder een M5 of Z4M. Een zwarte mutipiston klauw kan mogelijks evenmin opvallen, maar even goed zit daar een slimme tussen die zegt dat Z4M's nooit geleverd werden met Movit's of Brembo's...

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 30 sep 2009, 07:55

Franzino schreef:
Kasteel schreef: Hoe loopt het met garantie met verwijderen van CDV, blijft deze behouden?
Wat is juist een CDV en waarom verwijderen? :?
CDV = Clutch Delay Valve. Bij het loslaten van je koppelingspedaal zal dit ventieltje ervoor zorgen dat je koppelingsplaten niet onmiddellijk mekaar aangrijpen, maar dat ze 'zachtjes' mekaar raken. In combinatie met hard doorrijden betekent dat dus dat je al volgas geeft terwijl je koppellingsplaten nog niet raken en je dus telkens gaat blaffen met slippende koppeling.

http://www.zeckhausen.com/CDV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 30 sep 2009, 12:12

wooter schreef:CDV = Clutch Delay Valve. Bij het loslaten van je koppelingspedaal zal dit ventieltje ervoor zorgen dat je koppelingsplaten niet onmiddellijk mekaar aangrijpen, maar dat ze 'zachtjes' mekaar raken. In combinatie met hard doorrijden betekent dat dus dat je al volgas geeft terwijl je koppellingsplaten nog niet raken en je dus telkens gaat blaffen met slippende koppeling.

http://www.zeckhausen.com/CDV.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ha zo; CDV is die koppelingsvertrager. Ik had hier inderdaad ooit al eens van gehoord. Maar ik wist niet dat de Z4M hier ook mee uitgerust is. Mijn E46 325i heeft dit ook. Ik merk dit inderdaad in het minder aangenaam schakelgedrag en mijn koppeling is inderdaad sneller versleten dan in mijn vroegere auto's. Ik vind het bizar dat BMW dit vetragingsmechanisme heeft ingebouwd. Hier moeten dan toch al veel klachten zijn over gekomen?

Waarom zouden ze dit gedaan hebben? Enkel om minder kracht plots op de rest van de aandrijflijn te laten komen. Bizar! Volgens die Zeckhausen website is de 330d hier dan niet mee uitgerust. Met zijn enorme koppel heeft die toch een zwaadere aanslag op aandrijflijn.

Zijn er grote nadelen verbonden aan het laten verwijderen van die CDV? Moet je dan op bepaalde zaken letten? Als ze die CDV bij PSG verwijderen, zetten ze er dan een ander ventiel op (zoald op Zeckhausen website) of boren ze dit uit? Is dit een grote klus en wat heb jij dit betaald om te laten doen? Ik wil dit ook wel laten verwijden bij mijn E46

Thanks,

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 30 sep 2009, 12:44

Op de Z4 kan je ervoor kiezen om de CDV te vervangen door een open exemplaar, zodat het optisch lijkt ofdat je nog met de originele CDV rondrijdt, of deze er gewoon tussenuit halen. Kostprijs zal miniem zijn, aangezien dit simpelweg op een brug kan gedaan worden: afdekplaatje verwijderen, CDV losschroeven, indien nodig leiding ontluchten en terug aansluiten.

Gebruikersavatar
Franzino
Berichten: 367
Lid geworden op: 28 sep 2009, 17:14
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Locatie: Belgie

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Franzino » 03 okt 2009, 12:27

wooter schreef:Pietzakkerij!

Bestel ik een StrongStrut met firewall braces bij http://www.ca-at.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb eens op hun website gesurfd en heb je deze CF stoel al gezien!!! :nah:
http://www.ca-at.co.uk/products-Y2FyX21 ... 9OA==.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door ErikS » 03 okt 2009, 12:31

Franzino schreef:
wooter schreef:Pietzakkerij!

Bestel ik een StrongStrut met firewall braces bij http://www.ca-at.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb eens op hun website gesurfd en heb je deze CF stoel al gezien!!! :nah:
http://www.ca-at.co.uk/products-Y2FyX21 ... 9OA==.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vind 'm geweldig!!! :mrgreen: :banaan:

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 04 okt 2009, 14:32

RPI airscoop en BMC luchtfilter geinstalleerd. Motor klinkt nu een tikkeltje ruiger.

Skidpads ook onder de fangs in de bumper gestoken. Eens kijken ofdat dit verdere schade beperkt.

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 17 mei 2010, 19:04

Hmja.

Pro: donderdag ritje in de Eifel gedaan. Heerlijk dagje, ondanks het wisselvallige weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wooter
Berichten: 519
Lid geworden op: 02 feb 2006, 16:31
Locatie: Onder het canvas

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door wooter » 17 mei 2010, 19:08

Maar...

Con: op de terugweg een gevalletje aquaplaning...

Afbeelding

Afbeelding

Inzittenden hebben geen schrammetje. Airbags zijn ook niet afgegaan, en zover ik kan zien is de schade beperkt tot de linker voorvleugel, voorbumper, motorkap en anderhalve koplamp. Takelaar was er vrij zeker van dat het geen totaalverlies was. Maar dat gaan we dus pas deze week weten.

Bon, ik denk dat het bij deze duidelijk is dat ik niet kan rijden? Heel de maand april me koest gehouden, maar de auto zat nog altijd aan 42xxx km en daar had ik de vorige ook op afgeklokt. Heh. Ben geen bijgelovige, maar soms begin ik toch te denken dat er ene netjes mijn niveau van geluk en ongeluk in evenwicht houdt.

Bon. Watskebeurt. Rij ik over de A4 tussen Keulen en Aken ri Aken, kom ik op dat nieuwe stukje ter hoogte van de elektriciteitscentrale. De baan is droog, maar ik zie in de verte sprays en dat de baan nat is. Dus ik rem al van ver af want hard rijden en reden da mixt nie zo goed.

Vervolgens is er een helling, en begint het ook te regenen. No problemo. Ik nader de top van de helling als ik plots zie dat er net voor de top een dzjoenk is die vol water staat. Kut met peren. Probeer dat liefst te vermijden, maar als je er toch door moet is dat stuur vasthouden en koppeling induwen. Ik ga erin, en quasi onmiddelijk gaat het zaakje richting linker betonmuur. Niet goed. Tegensturen, zaakje gaat nu naar rechts, en deze keer zat ik al full-lock te sturen ter hoogte van het middenvak - niks onprettigers dan voelen dat je niet meer kan verder sturen als de wagen slipt - en dan maar wachten of ik net voor de vangrail toch nog grip krijg en bij de volgende tankstelle de eerste sigaret in mijn leven opsteek, of... Niet dus. Hupsakee de vangrail in, die een 70 cm door buigt, en me netjes achterstevoren deponeert op de oprit van Weisweiler.

En vervolgens het meest bizarre gesprek ooit met een politieman... Als ik vertelde dat ik niet aan het opletten was, kwam ik er vanaf met een boete van 53 euro. Vertelde ik daarentegen dat ik controle verloor door die knoert van die plas op het linkervak, dan kostte me dat 180 euro want dat is een ander artikel waar men zwaarder op straft.

Elementen die bij hebben gedragen aan dit ongeval:
  • Snelheid. Aan 110 km/u die plas doorrijden is niet traag genoeg. Maar je moet ze natuurlijk op tijd zien.
  • Banden. Achterbanden waren in matige toestand, voorbanden waren nog goed. Maar matig is niet goed genoeg om aan 110 km/u aquaplaning van dergelijk kaliber goed te doorstaan
  • Infrastructuur. Nieuw wegdek, asfalt en beton rondom, een dzjoenk die je daar niet verwacht en onvoldoende afwatering.
  • Bestuurder. Allereerst om de snelheid, dan om de matige achterbanden, en ten derde vraag ik mij af hoeveel ik meer had kunnen doen. Ik weet nog zeer goed wanneer ik full-lock naar links heb gedraaid, maar van daarvoren durf ik niet zeggen of mijn kijktechniek goed zat.
Vraag ik aan de agenten "gebeuren hier vaak ongevallen?" Agenten weten van niks. Later vraag ik de takelaar hezelfde: "ik kom ze hier regelmatig optakelen." Tussen de plastiek van mijn auto lagen plastieken onderdelen van andere auto's in de berm...

Het stomme was... Daar staan borden "80 km/h bei nebel". Er was geen nevel, dus... Takelaar zei "ze hadden er bij nasse van moeten maken"...

Zucht... En nu zever-gezever qua reparatie, qua verzekering, ... Zie er stevig tegenop, en dan zwijg ik nog van de serieuze deuk in het zelfvertrouwen... Al een geluk dat mijn daily tegenwoordig de gele Suzuki SV650-S is. Niet te klagen van BMW Mobile Care.

Als 'm gerepareerd wordt, komen er direct terug Michelins onder. Die Conti's zijn nooit zo goed geweest als die Michelins...

Online
Richardt.
Berichten: 6765
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW Z4 M Roadster nummer 2

Bericht door Richardt. » 17 mei 2010, 19:22

Ai, erg zonde zeg :(

Maar gezien de omstandigheden en de snelweg is het allemaal goed afgelopen. Ik bedoel, met 80/90/100km/u een vangrail kussen had ook heel anders af kunnen lopen :?

Hopen dat het repareren en het gezeik met de verzekering allemaal meevallen :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andry, erwin20vt, Geertmans, RJK, Robbert92 en 13 gasten