Mid-engined Mini 1984 met Honda B16a

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 20 aug 2009, 17:41

Tja, tegen de tijd dat je de auto aan de andere kant van het kanaal hebt, hem geimporteerd hebt in Engeland naar een engelse eigenaar (die betrouwbaar is en er niet vandoor gaat met je auto) bent gegaan die de hele SVA procedure administratief wilt doen (je hebt een vast adres nodig in Engeland). En de nieuwe SVA is ook wat strenger dan de oude. Er zijn dus ook een paar dingen waar de mini gewoon voor zakt (als ze het strict nemen):
1. Stuur. (is niet collapsible during impact)
2. Exterior prjojections: De mini heeft wat scherpe randen in de standaardvorm (externe naden).

Er zijn heus nog wel andere dingen.. Ik ken niemand in Nederland die voor de SVA route heeft gekozen voor de keuring, wel één voor de RDW keuring: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 39&t=17003" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd.

Robert

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 20 aug 2009, 19:11

oooh oooh, deze gevonden: http://www.superfastminis.com/AWD_CRV_KIT.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Use 1990-1997 Mazda Miata rear hubs, rear outer cv joints, and disc brake components with this kit. This frame utilizes coil-over shocks (see bottom of page).
Heb je wel een Honda achterdifferentieel nodig, maar daar kan je natuurlijk ook gewoon je mini diff voor nemenb (met ketting) met op maat gemaakt aandrijfassen.

Rob

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 20 aug 2009, 21:11

@ Robert: de mensen die voor de RDW keuring zijn gegaan hebben volgens mij geen van allen de motor achterin zoals ik dat heb, maar gewoon op de originele plaats. Een RDW keuring voor mijn setup is praktisch, zoniet compleet, onmogelijk. Voor jou zou het zeker een optie zijn. Ik zou er wel 1000euro voor over hebben om met de Mini ook de weg op te mogen.

Wat betreft het AWD CRX frame... DAMN! Ik voel een volgend project aankomen. Niet eens heel duur. Misschien wel voor wat het is, maar meet en ontwikkel het allemaal zelf maar eens.

UPDATE:

De bandjes zitten inmiddels om de wielen. Ziet er m.i. super uit! Wielen worden nog gespoten, maar met opbouwen is het wel makkelijk om er banden omheen te hebben ivm de vreemde maten. Zal slijpen worden.

195 (6j) brede slicks voor:

Afbeelding

215 (7j) brede slicks achter:

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: RWD R1 Mini

Bericht door ErikS » 21 aug 2009, 09:56

Leuke velgjes zeg!

Heb ze van de week toevallig onder een BMW gezien in die maat!!!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 21 aug 2009, 14:56

Vooral leuke banden! Zie echt niet echt veel verschil tussen 195 en 215, moet ik eerlijk zeggen...

Rob.

siegerdehaan89
Berichten: 1800
Lid geworden op: 05 aug 2008, 20:44
Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Locatie: omgeving lochem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door siegerdehaan89 » 21 aug 2009, 18:16

Is groter dan je denkt rob........ 185 en 195 is al een wezenlijk verschil!!

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 21 aug 2009, 18:28

Fotos zijn natuurlijk onder compleet andere hoeken genomen, maar ik had verwacht dat de 6J met 215 veel verder uit zouden steken, ik heb hier 7j met 215. Maar het valt me allemaal wel mee.. Het is een beetje balonnig, maar voor de rest valt het me allemaal wel mee..

Rob

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 21 aug 2009, 23:00

Tim, je wilde toch nog fotos/hints voor een zelfgebouwde RWD conversie. Hayabusa:
Afbeelding
Hij komt van pistonheads:
http://www.pistonheads.com/gassing/topi ... ower&mid=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 30 aug 2009, 12:33

Deze conversie is ook weer gebaseerd op de ZCars conversie. Met de enkele wishbones achter. Ik denk dat ik nu helemaal weet hoe ik het ga doen. Drivability nu prio, o.a. kijken naar veerstijfheden voor en achter en rollcentres van de wielophanging.

Hij zegt trouwens dat het een gsxr 1000 k3 is.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Robert Campbell » 30 aug 2009, 20:19

Oopss... idd.. Maargoed, nu toch een voor-subframe van een mini?

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 30 aug 2009, 21:27

Ja, dat is nu wel de bedoeling. Moet het mezelf misschien maar ietsjes makkelijker maken om het project een kans van slagen te geven.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 04 sep 2009, 18:26

Nog even het verschil tussen de 6j en 7j Avon slicks:

Afbeelding

En nog twee foto's van de velgen met slicks op de Mini. Let op, de auto staat op bokken, voordat ik verlagingstips krijg. :banaan:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 04 sep 2009, 18:33

En progress: het subframe voor de R1 motor en de achterwielophaning zit inmiddels op z'n plaats. Welliswaat nog met tie-wraps, maar het belangrijke begin is er.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 23 sep 2009, 16:54

Weer een update van de Mini. Inmiddels zijn we een heel eind met het subframe voor de motor en ophanging achterin. Motor hangt nog niet helemaal omdat we nog een uitsparing moeten maken voor het spruitstuk. Hiervoor moet de huidige constructie helaas nog gewijzigd worden.

Het onderstel is inmiddels besteld en wordt een voor mij op maat gemaakt coilover onderstel door ZCars (http://www.zcars.org.uk/index.htm). Deze zijn zowel in de hoogte als demping te verstellen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Excuses voor de mindere fotokwaliteit. Foto´s zijn gemaakt met een telefoon en het was donker... Volgende keer hopelijk betere foto´s.

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Richardt. » 23 sep 2009, 17:49

Lekker project! :beer:

Ga het volgen en ben benieuwd aar het op uit loopt :thumbup:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 23 sep 2009, 18:17

Dank je Richardt. Het gaat goed komen, maar wanneer... Hoop volgend seizoen een aantal keer rond te gaan op o.a. Zandvoort. Het cosmetische aspect komt daarna wel.

Online
Richardt.
Berichten: 6766
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Richardt. » 23 sep 2009, 18:19

Ach zoals zo vaak met dit soort projecten kom je altijd problemen tegen die veel tijd, werk en helaas ook geld kosten.

Maar maart is nog een eind weg, dus gaat vast goed komen!

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 23 sep 2009, 18:22

We´ll see :) . Bedankt voor het vertrouwen iig! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

215 onder een Mini Classic

Bericht door Tim R » 30 sep 2009, 09:05

De Yamaha R1 motor heeft ngo steeds ergens een electrisch probleem. Omdat ik daar 1 geen reet aan vind en 2 geen reet vanaf weet heb ik deze daarom maar naar een bevriende specialist gebracht. Dat zijn alweer zorgen minder.

Daarom kan ik gewoon lekker verder met het bouwen van de Mini zelf, iets wat ik wel supe leuk vind. Hier nog een kleine update van de 215 brede slicks op de Mini. Uiteraard heb ik ook Miglia arches die breed genoeg zijn om deze wielen te "overspannen".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

1. Ja het is een zooitje op het moment en 2. nee, de auto staat niet op de blokken die er onder liggen. Die heb ik gebruikt om de motor in het frame te kunnen hangen. ;-)

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: RWD R1 Mini

Bericht door ErikS » 30 sep 2009, 11:05

Tim;

Weet je dat het op het moment mogelijk is om op kenteken te krijgen?
Een RWD R1 mini!!

Voor €50,- beetje doorbouwen dus! :bag: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 01 okt 2009, 09:15

Erik,

Ben benieuwd wat je bedoeld. PM.

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 01 okt 2009, 12:05

Erik's verhaal staat hier: http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... =10&t=6873" onclick="window.open(this.href);return false; dat lijkt mij echt helemaal super. Maar "snel" afbouwen dit apparaat dan... :-D

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 01 okt 2009, 14:55

Volledig coilover onderstel is inmiddels onderweg vanaf ZCars in Engeland. Ben benieuwd. Het zal de wegligging en afstel mogelijkheden van de R1 Mini naar een hele andere dimensie brengen.

Tevens heb ik inmiddels begrepen dat het tegenwoordig niet meer zo moeilijk is een flink aangepaste auto van voor 1998 RDW te laten keuren. Dit ga ik dus zeker proberen als de Mini af is en de wet is niet weer veranderd.

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: RWD R1 Mini

Bericht door ErikS » 01 okt 2009, 15:32

Er is ondertussen al een mini met R1 aandrijving op nieuwe NL platen..... :D

Vriend van me heeft een verlengde mini pick-up met ik geloof een R1 of gsxr blok op de achterwielen;
Die gaat ook binnenkort!! :banaan:

Gebruikersavatar
Tim R
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 jun 2009, 18:52

Re: RWD R1 Mini

Bericht door Tim R » 05 okt 2009, 11:32

@ Erik, ben super benieuwd of ik de Mini op tijd af ga hebben om deze ook te laten keuren. Moet dan iig nog hydraulische handrem fabriceren (want voorklauwen gebruik ik achter) en heb dan nog een achteruit nodig. Zal wel een setup met een startmotor worden denk ik. We'll see.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: D. Peters, Godspeed, jvb, Marc Sierra, Mark 320iS, MParallel, Robbert92, S-RS, Vanreijmersdal en 3 gasten