TopFuel schreef:
Toen we terug kwamen met de S3 stond gelukkig de S8 al te wachten tot wij hem kwamen temmen. Het bakje koffie wat de verkoper ons aanbood bij terugkomst van de S3 heb ik afgeslagen met daarbij het verzoek mij de sleutel van de S8 te overhandigen.
Wat me meteen opviel is het imposante uiterlijk van de limousine als je er zo voor staat. De auto straalt veel kracht en luxe uit. Iedereen die de auto ziet, kenner of niet heeft door dat het hier om een dure limo gaat. De gene die wat verder kijkt ziet het V10 logo glimlachen met daarbij vlak in de buurt de gigantische 20'' velgen. Achter deze grote velgen vinden we een stel keramische schijven waar je U tegen zegt met daaromheen gigantische klauwen. Op (pers)foto’s in de auto bladen komt de auto niet echt over maar in real life is de auto een vreselijk mooie machine om te zien (imo).
Ok instappen dan maar! Zoekend naar de startknop realiseer ik mezelf dat het interieur echt prachtig is. Er zit veel van mijn favoriete materiaal (koolstof) in en ook het met alcantara bekleed dak ziet er perfect uit. Ik zie niets in het interieur wat ik niet mooi vind.
Net nadat ik de startknop had ingedrukt kwam de manager aangelopen met een collega om me te vertellen dat er voor de verzekering iemand mee moest rijden. Dit is alleen bij een S8 verplicht i.v.m. de verzekering, dus kregen we ook een ‘HTCS’ (human traction control system) mee op de achterbank... DACHT IK :twisted:
Na een kort babbeltje vertelde de jongen ons dat de motor warm genoeg is en we wat hem betreft meteen het gas erop mogen doen! Daarna vroeg de verkoper of we naar de maasvlakte wilden om de topsnelheid van 270km op de teller uit te proberen!? De meest waren daar toch wel het meeste in geïnteresseerd. Ik vertelde hem dat topsnelheden mij net zo boeien als de nieuwe schoenen van Paris Hilton en dat hij beter zijn gordel aan kon doen aangezien ik meer een bochten liefhebber ben. De jongen vond dit niet nodig en vond het wel goed zo op de achterbank. Toen kwamen we op het bochtige stuurmansdijkje waar we met de S3 ook geweest waren. Nadat de eerste 2 bochten het onderstel van de S8 gepasseerd waren en de jongen 2x vroeg of ik wel ging remmen deed hij maar snel zijn gordel om.
De auto is bepaald geen lichtgewicht wat je ook duidelijk merkt in het bochten gedrag. De smeuïge 5.2 liter V10 motor (450pk, 540NM) maakt niet direct een verpletterende indruk omdat er nogal wat gewicht mee moet. De manueel te bedienen automaat schakelt erg fijn maar is geen sporter zoals die van een M5. Desalniettemin is de auto erg leuk om te rijden en kun je er relatief snel mee door een bocht. De auto voelt zich het meeste thuis op brede lange bochten zodat je de ruimte hebt om ze te nemen. In korte bochten beginnen de voorwielen al heel snel grip te verliezen en wil de auto alleen nog maar rechtdoor. Ik denk toch dat dit typerend is voor het Audi quattro systeem en dat alleen de RS4 (4.2) hier minder/geen last van heeft. De auto remt erg goed door de keramische remmen. Het geluid van de V10 had binnenin wat harder gemogen, het wordt nu iets te veel gedempt. Je merkt goed dat de motor geheel anders is afgesteld dan in de Gallardo welke er bij het rode gebied van de S8 er juist nog een hoop toeren bij doet. Toch gromt de motor lekker en als je terugschakelt dan geeft de auto wat ‘tussengas’. Tot 100km/h gaat het vlot daarna gaat het behoorlijk rap en accelereert de auto lineair naar zijn top!
Het enige min puntje wat ik kan ontdekken tijdens rustig rijden is dat de bak in 1ste versnelling de auto moeijlijk soepel weg kan laten rijden. Ook al geef je heel weinig en gedoseerd gas, de auto bokt even voordat hij op gang komt, jammer.
Bij een stukje comfortabel toeren valt het me op dat het Bang en Olufsen geluid systeem imo het geld niet waard is. Het klinkt oké maar het rechtvaardigt niet zijn gigantische meerprijs…
Al met al heeft Audi met deze S8 een hele vermakelijk auto in de markt gezet en was het een leuk dagje. Als je een (sportieve)limo zoek is dit imo dé auto!
Filmpje:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3906843688
Foto’s:
