e36 M3 3.2 issues

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door GTRene » 16 jul 2012, 20:41

stekker eraf draaien, de LMM eruit draaien, denk met 2 torx schroeven...

als het goed is kan dat ding er maar op 1 manier in...anders richting ff in de gaten houden :)

daarna is het van belang dat je alle zeg olie/brandstof resten van de voeler spoelt, bv met remmenreiniger, ik deed het wel eens met wasbenzine en een hele zachte kwast, afijn gewoon voorzichtig, wellicht met remmenreiniger goed besproeien kan al voldoende zijn.

de eventuele vetfilm van zeg K&N olie uit het filter gezogen, zorgt ervoor dat ie niet 100% meer goed kan meten....dus ff cleanen to be sure.

trouwens zag dat je hier losse LMM eenheden kan kopen dus zonder het huis wat je toch al hebt...
stel je hebt echt een nwe nodig ooit scheelt at aardig wat centen...onder de 100,-eu

http://www.expressauto24.net/epages/eb8 ... ageSize=50

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 16 jul 2012, 21:45

'T is geen Torx, maar een ander systeem. Awel, principe is duidelijk. Kan ik ook contactspray gebruiken in plaats van remmenreiniger?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 jul 2012, 22:01

Contactspray ontvet volgens mij niet. Dus gewoon remmenreiniger.

@Rene: olie en brandstof op een LMM.....volgens mij is er dan meer aan de hand dan alleen een kapotte LMM.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Joost » 16 jul 2012, 22:08

Martin van der Zwaard schreef:Contactspray ontvet volgens mij niet. Dus gewoon remmenreiniger.
.
Dit. Je hebt wel bepaalde contact/elektrosprays die bij remmenreiniger in de buurt komen, maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Remmenreiniger komt altijd wel op. :D

Je hoeft trouwens echt niet de sensor uit het huis te halen. Gewoon het LMM huis uit je inlaat halen en doorblazen met remmenreiniger. Dat kun je gericht genoeg spuiten.

Edit: Mocht je de sensor er wel uit willen halen, snijden met zo'n mes hoeft niet. Dit is alleen om de sensor uit het huis te 'wippen' omdat deze met een o-ring erin geklemd zit. Je hoeft niets door te snijden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door GTRene » 16 jul 2012, 23:39

Martin van der Zwaard schreef:Contactspray ontvet volgens mij niet. Dus gewoon remmenreiniger.

@Rene: olie en brandstof op een LMM.....volgens mij is er dan meer aan de hand dan alleen een kapotte LMM.
ja doelde meer op vette troep :lol:
je wil niet weten wat sommigen er op hebben zitten :shock:

veel voorkomende is echter de olie van een net ingespoten met luchtfilter-olie sportluchtfilter...
als het te veel is dan zuigt de motor die olie (te veel) er uit en komt langs de LMM voeler zeg maar en slaat daar ene dunne film op wat bij bepaalde auto's zelfs motorschade kan opleveren, dacht dat bv Subaru? daar heel gevoelig voor is, doch geld ook voor andere merken.

@Vlokmans, ik zag het in die video van jou idd...wel eens gezien, bij bv men Hartge zitten gewoon Torx doch ik heb destijds een compleet nwe incl huis (wat achteraf niet nodig was) gehaald een originele...way overprized though :dood:
magoed ik wilde het 100% zeker weten :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Joost » 17 jul 2012, 09:25

Vroeger ging het inderdaad van 5 kant torx naar 'tamper-proof' 6 kant torx (met zo'n palletje in het midden). Maar daar kun je tegenwoordig ook weer gewoon bitjes voor kopen.
De schroef in de video zie je niet zo heel vaak op LMM's.

Overigens...vwb de olie en vuil op de sensor...Zo'n LMM is echt heel wat sterker dan sommigen denken of wat de fora-wereld doet geloven. Het haperen bij de vroegere Bosch sensoren met name bij Subaru, was te wijten aan het feit dat de siliconen hars (van de printplaat) warm werd en ging lekken langs de meetfilm af. Maar goed...we dwalen weer af... :D

ErikS
Berichten: 18930
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ErikS » 17 jul 2012, 10:13

@ErikS
Dus toch die slangetjes. Zit wel wat in dat die uitzetten/krimpen met temperatuurverschil....is er nog een "makkelijke" manier om dat te controleren, of moet ik er dan toch aan en het luchtfilterhuis/inlaat e.d. er af gaan schroeven?
Geen verstand van of je eerst inlaat ed. eraf moet halen..... Maar opzich lijkt het me logisch dat na een aantal jaren de slangetjes toch uitdrogen....


Kijken of ze 'poreus' zijn of barstvorming hebben.
Zie je het niet op het eerste gezicht? Probeer ze eens wat op te buigen etc.....
Zie je dan alsnog geen scheurtjes; Lekker laten zitten...... Anders vervangen die hap!

Was bij mijn rallye toendertijd het 'onvindbare' probleem....

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Erik K. » 17 jul 2012, 18:53

Ik lees dat je de LMM ontkoppeld hebt en aangesloten hebt tijdens stationair draaien?
Normaal gesproken slaat de motor volgens mij dan ook af en wordt er een foutcode gegenereerd in het DME geheugen.

Ik heb het met mijn M3 in alle ruim 6 jaar een keer of 4 gehad (op 55000km)dat hij afsloeg bij het stoplicht. Wat het is of is geweest weet ik niet zeker. Ik heb wel het idee dat hij makkelijker of alleen maar afslaat als de airco aanstaat. Nu heb ik lekkage gehad van de condensor waardoor het airco systeem er mogelijk harder aan moest trekken. Ook heb ik een probleempje gehad met de gaskleppositiesensor, of eigenlijk de bedrading daarvan. Vele zeggen dat de sensor een zwak punt is van de e36 M3, maar volgens is het niet de sensor maar de bedrading/stekker. Bij mij kwam de stekker/bedrading tegen de isolatie van de motorkap aan, afdruk te zien op de isolatie. Dus met dicht klappen van de kap iedere keer een dreun op de stekker waardoor deze langzaam aan kapot gaat. Bij mij liep de motor ook af en toe niet mooi stationair en hikt soms tijdens rijden. Stuk bedrading+stekker nu vervangen en lopen als een zonnetje. Misschien het controleren waard bij jou auto, je kunt er makkelijk bij.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 17 jul 2012, 22:26

Mannen, dank voor het meedenken tot zover! Het wordt gewaardeerd! :thumbup:
Daarnaast heb ik het idee dat ik nog wat van m'n eigen auto opsteek door hier en daar zaken los en vast te schroeven.

Ik heb vanavond wat remmenreiniger door de lmm geblazen. Luchtfilter eruit gehaald, balg losgemaakt en van beide zijden een stoot remmenreiniger er doorheen. Daarnaast, een (of de?) gouden tip van Erik K., de gaskleppositiesensor. Deze kon ik nog een stukje aandrukken. Zat er ogenschijnlijk niet helemaal strak op.

Anyways, toen de boel opgedroogd en aangedraaid was, ben ik een eind gaan rijden. In één woord: wunderbar! Zijdezacht, rustig, soepel en iedere keer bij koppeling hetzelfde stationair toerental (700rpm) en geen enkele keer afgeslagen. Na een km of 50 te hebben genoten, zag ik dat de airco nog uit stond. En toen ben ik wellicht op een doorbraak gestuit! Nadat ik de airco had aangezet, sloeg de auto na nog geen km af, bij de eerstvolgende keer koppeling in en stationair draaien. Stukje verder rijden, koppeling in en weer afgeslagen. Airco uit en geen krimp. Airco aan, en weer afslaan en tegen afslaan aan.

Trekt de airco te veel stroom? Is de accu te zwak? Wat kan dit zijn?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Joy » 17 jul 2012, 23:25

Voordat mijn aircopomp is vernieuwd had ik dit ook wel eens. Afslaan deed ie niet maar je hoorde dat de stationairregeling het knap lastig had om het toerental boven stationair te houden. Nu er een nieuwe pomp in zit loopt het geheel veel netter en stiller.
Dus ik denk dat het ook interne weerstand van de aircopomp kan zijn waardoor de stationairregeling het soms net niet bij kan houden op het moment dat de pomp vermogen moet leveren. Vooral omdat je zegt dat uitvallen vaak na intrappen van de koppeling gebeurd. Pomp vraagt teveel vermogen (weerstand) van de krukas en de computer kan het zakkende toerental niet snel genoeg meer afregelen in die split second dus valt de motor stil.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Martin van der Zwaard » 18 jul 2012, 08:47

Wat doet de auto bij stationair draaien en dan de airco aan zetten? Dan zou ie ook meteen af moeten slaan.
Werkt je airco wel? Heb het idee dat je pomp naar zijn grootje is en veel te zwaar loopt waardoor, zoals hier boven al aangegeven, de motor teveel moet corrigeren in korte tijd en dat dat mis gaat.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Joost » 18 jul 2012, 09:47

Ik denk ook dat de oorzaak hierboven aangedragen wordt door Joy en Martin. Het enige wat geschakeld wordt is de koppeling van je aircopomp, dus in dat gebied zal je probleem zitten. De airco compressor trekt geen stroom, maar is puur mechanisch en trekt dus wel al zo'n 5PK aan motorvermogen (weerstand) als ie goed werkt. Als je pomp echter half vastzit, zal dit een stuk meer zijn, en je motor trekt het dan niet bij een laag toerental. Ook al zou die het wel trekken, dan nog komt er veel te veel spanning op de riem te staan.

Kortom, even de riem loshalen en de compressor inspecteren.

Eigenlijk rijd je nu gewoon een 328i als je de airco aan hebt...lol :bag: ;)

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2012, 13:08

Bij stationair draaien en aanzetten van de airco, komt er een duidelijk merkbare dip in het stationair toerental. Lijkt op een lichte siddering die door het blok gaat. Het stationair toerental is met airco aan ook lager dan met de airco uit. Bij het uitzetten van de airco loopt het toerental weer wat op. Dit zit in de regionen van 100/200rpm.

Speaking of the airco, viel het me al enige tijd geleden op dat de koude lucht uit de airco bij lange na niet meer zo koud is als voorheen. Koud zou echt KOUD moeten zijn en het is nu niet meer dan frisjes.

Is een aircopomp hetzelfde als de compressor? Is dat ding te vinden in de motorruimte, of zit dat ergens in het dashboard verstopt?

Edit: Zie het al, "riemen loshalen etc.".....onder de motorkap dus :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Joost » 18 jul 2012, 13:22

Aircopomp = compressor en zit inderdaad in de motorruimte aan de passagierskant helemaal aan de linkerkant (als je voor de auto staat).

Afbeelding

Als je airco koud is, is het helemaal logisch dat je compressor kapot zou zijn. In de R134a zit namelijk ook een smeermiddel wat de compressor gesmeerd houdt. Normaal gesproken is je airco circuit een gesloten systeem (net zoals het koelcircuit), maar het kan altijd zijn dat er wat weglekt door de jaren heen. Hierdoor wordt de compressor niet meer goed gesmeerd. En zoals we allemaal weten: droog lopen = auw.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2012, 14:56

Gelukkig is het lekker eenvoudig bereikbaar en is het onderdeel ook niet zo duur....... :bag:

En ik rij gewoon met de airco uit, blijft het gewoon een M3 :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Martijn » 18 jul 2012, 16:06

Dat stilvallen van de motor lijkt op hetzelfde probleem als bij de mijne. heb je je auto al eens laten uitlezen? mijn auto slaat soms ook af, ook voor een kruising/rotonde en voornamelijk bij motor temperatuur >80graden. Mijn auto gaf foutcodes aan met deVanos intake/outtake. Nieuwe Vanos seals worden binnenkort gemonteerd dus ben benieuwd of het daarmee is opgelost.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Erik K. » 18 jul 2012, 19:43

Fijn dat je motor weer goed loopt en dat je weet waar je het probleem mbt afslaan zoeken moet.
Ik moet zeggen dat sinds ik mijn condensor vervangen heb en het airco systeem uiteraard gevuld heb geen problemen meer heb qua afslaan. Wellicht heeft mijn pomp ook roet in het eten gegooid doordat ik met een te laag niveau aan PAG-olie reed in mijn airco systeem ivm de lekke condensor.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 18 jul 2012, 19:57

@////Martijn
Auto uitlezen gaf als ik het goed heb begrepen geen foutcodes. Overigens denk ik ook niet dat het bij mij temperatuurafhankelijk is, omdat ik het ook een enkele keer net na de koude start heb gehad.

@Erik K.
Thanks! We zijn er nog niet natuurlijk :wink: Morgenochtend rij ik langs een aircospecialist hier in de buurt voor een diagnose. Al was het alleen maar om de airco uit te sluiten als boosdoener, maar ik denk wel dat we 'm te pakken hebben.....

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 19 jul 2012, 11:51

Vanochtend bij deze lui langsgeweest: http://www.doma-radiateuren.nl/site/
Kon langs zonder afspraak, erg prettig. Verhaal uitgelegd, en daarop eerst de vulling van de airco gecontroleerd. Bleek dus dat de airco zo goed als leeg was....van de 825gr die er in moest zitten, zat er nog net aan 200gr in. Bende dus leeggehaald, gereinigd en weer afgevuld. De airco is in ieder geval weer ijskoud, dus da's mooi.

Verder ben ik er nog niet van overtuigd dat het probleem hiermee weg is. Het is overigens wel een stuk minder, de stationairloop met airco aan is iets regelmatiger. Dip in toerental is ook minder bij het aanzetten van de airco. Toch denk ik aan uitstel van executie wat de vervanging van de pomp betreft, omdat de auto toch nog een keertje afsloeg.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jul 2012, 12:09

Heb je het probleem ook voorgelegd aan hun? Of het er überhaupt mee te maken kan hebben ja of nee.
Had je geen lekkage ergens??

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 19 jul 2012, 13:10

Probleem inderdaad voorgelegd, en ze sloten het in ieder geval niet uit. Er kan natuurlijk altijd nog iets anders zijn. De compressor was in ieder geval niet dusdanig kapot dat het ding niets meer deed, maar 't kan natuurlijk nog steeds versleten zijn. Nu, vers gevuld en gesmeerd, loopt 't wel wat soepeler.

Een lekkage konden ze niet ontdekken, maar ik weet ook niet zeker of de airco de vorige keer is afgevuld met die fluoriserende vloeistof. Kan me haast niet voorstellen dat dat niet gebeurd is, maar ook dat weet je niet. Het zit er nu in ieder geval wel in, dus als er een lekkage is, wordt die zichtbaar.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jul 2012, 13:26

Afwachten dus. Ben benieuwd of het probleem minder/ weg is.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Vlokmans » 19 jul 2012, 15:51

Net nog een ingeving....ook met uitgeschakelde airco, loopt/draait de pomp mee, toch? De multiriem gaat er nog steeds overheen, maar de pomp pompt niets rond, om het zo maar te zeggen. Of heb ik het mis? Zou ook in de rol kunnen zitten wellicht en de koppeling met de aircopomp. Of zeg ik nu iets heel geks?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jul 2012, 16:53

De riem loopt er inderdaad constant over heen. Maar er zit een magneetkoppeling op de pomp en die schakelt in zodra jij in de auto het knopje van de airco indrukt. Dan pas gaat de pomp meedraaien.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 M3 3.2 issues

Bericht door ///Joost » 22 jul 2012, 21:37

Martin van der Zwaard schreef:De riem loopt er inderdaad constant over heen. Maar er zit een magneetkoppeling op de pomp en die schakelt in zodra jij in de auto het knopje van de airco indrukt. Dan pas gaat de pomp meedraaien.
Je zou in ieder geval kunnen checken of de rol vrij kan draaien met de airco uit, door de riem even eraf te halen via de riemspanner, en de airco rol met de hand rond te draaien.
Ik weet zo even niet of je ook de koppeling manueel kan activeren met de motor uit. Want dan zou je ook die situatie met de hand kunnen checken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast