Stap 2 van het rookverbod...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Robin
Berichten: 51581
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Robin » 30 jan 2009, 18:08

luco hornsveld schreef:Je probeert alleen maar te zeiken over rokers
Als je dat doet gaan de sigaretten idd gauw uit ja.

ook een manier.:wink:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6288
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Opa » 31 jan 2009, 00:19

Als die onzin over meeroken waar zou zijn dan zat ik hier allang niet meer.
M'n ouders rookten allebei, op verjaardagen bij ons thuis rookte bijna iedereen, ik rookte vroegâh zelf ook op m'n slaapkamer waar ik dan lekker in ging liggen slapen, in de kroeg[waar ik 'regelmatig' kwam :mrgreen: ] stond 't altijd blauw van de rook en ga zo maar door....ik zat bijna 24 uur per dag in de sigarettenrook.

Niet roken in je eigen huis of auto is ook grote onzin, zoals Luco al zei zijn kinderen, navigatie, radio, telefoon, krantje, lippenstift, haarborstel, pen, enz, enz net zo gevaarlijk in een auto.

In de Sub rook ik trouwens ook niet, ja ook soms smokkelen in de file met 't raam wagenwijd open en dat peukje gaat dan idd. naar buiten. :oops:

In de truck rook ik wel gewoon volop en gaan de peukjes en as netjes in de asbak, die elke avond op de zaak netjes wordt geleegd. :wink:

Valt wel op dat die linkse harry's er wel worden bijgehaald als 't in mensen d'r eigen straatje past, maar owee als ze proberen de auto's minder te laten uitstoten en er milieuheffingen plaats gaan vinden. :lol:

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Roman » 31 jan 2009, 01:04

Opa schreef:Als die onzin over meeroken waar zou zijn dan zat ik hier allang niet meer.
M'n ouders rookten allebei, op verjaardagen bij ons thuis rookte bijna iedereen, ik rookte vroegâh zelf ook op m'n slaapkamer waar ik dan lekker in ging liggen slapen, in de kroeg[waar ik 'regelmatig' kwam :mrgreen: ] stond 't altijd blauw van de rook en ga zo maar door....ik zat bijna 24 uur per dag in de sigarettenrook.
Mazzel gehad dan, hoewel de gevolgen altijd nog een keer op kunnen duiken...

Zegt niets, maar ik ken mensen die vervelend ziek zijn geworden van een stuk minder mee roken als dat jij hebt meegemaakt...

Het hoeft niet altijd fout te gaan, maar het kan wel.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6288
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Opa » 31 jan 2009, 02:23

Tuurlijk kan 't fout gaan, maar 't kan met zoveel dingen fout gaan. :wink:

M'n vader had altijd gerookt, ongeveer 1,5 pakje sigaretten per dag en op een dag werd ie ziek, gewoon een soort griep en had ie geen trek in sigaretten.
Was een nogal hardnekkige griep, dus had ie bijna 2 weken niet gerookt en besloot een poging te wagen om te stoppen en dat lukte.
Een jaar later kreeg ie 't aan z'n nieren en weer een jaar later z'n hart en uiteindelijk is dat laatste 'm ook fataal geworden.

Ik zeg dus altijd maar zo.....je lichaam is gewend aan een bepaalde levensstijl en verander je die dan kan je lichaam daar weleens raar op reageren.
Net als mensen die op vakantie gaan en thuis altijd netjes groenten en zo eten...zitten ze op d'r vakantiebestemming en gaan ze eten uit de muur, 10 tegen 1 dat ze aan de schijt gaan, want dat is dat lichaam niet gewend.

Ach, als je sommige lui moet geloven dan is er bijna niks meer gezond, maar dan is mijn motto: liever kort en heftig dan lang en saai leven. :hosanna: :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door RVV » 31 jan 2009, 10:40

En toch kom je dan weer op het punt dat het je eigen keuze is. Ik wil zelf niet tornen aan iemand zijn eigen keuze om te roken.

Maar kinderen hebben die keuze niet.

Als ik zelf verstokte roker zou zijn, dan zou ik nog niet in de buurt van mijn kinderen gaan roken, en al helemaal niet in huis. Er is zoveel bekend over de neveneffecten/schadelijk ect.. dat er als geen excuus meer is om de gevolgen te bagatelliseren.

Ergens heb ik ook het idee dat veel rokende ouders (als ik zo in mijn omgeving kijk) het ook geen donder uit maakt dat hun kinderen op veel te vroege leefttijd gaan roken :roll:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9358
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Bert ///M3 » 31 jan 2009, 20:11

Ik denk dat de meeste ouders dat wel wat uitmaakt Rico, maar wat wou je er tegen doen dan. Je kan tegen ze zeggen dat het slecht is, voorlichten etc maar jij kan niet als superopvoedpapa Rico 24/7 je kids in de gaten houden. Dan gaan ze gewoon stiekum roken, op het schoolplein, rondje fietsen etc. Want zo begint het bij de meesten.

Mijn ouders hebben altijd gezegd het is slecht voor je etc, maar als je er aan begint dat is je eigen keuze.

Mijn ouders rookten ook altijd thuis, kan er niet wakker van liggen eerlijk gezegd (nu zou je zeggen tuurlijk zeg je dat als roker, maar ook als ik dat niet deed zou ik er niet wakker van liggen) Qua goed voorbeeld geven denk ik dat het niet uit gemaakt had of mijn ouders rookten ja of nee, ik denk eerlijk gezegd dat bijvoorbeeld de vriendenkring van je kinderen daar veel meer invloed op heeft.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door allen » 31 jan 2009, 20:19

Ik rook niet maar een roker mag wat mij betreft gewoon aanschuiven aan tafel. En als je een peukie wil opsteken, ga je gang. Nooit gerookt overigens. :idea:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Knot » 08 dec 2023, 10:32

Wanneer komt er eindelijk eens een rookverbod voor in de auto? Vervuiling is bewezen en minder alert op het verkeer, zelfde als met je telefoon bezig zijn.

Zie elke dag zoveel raampjes op een kiertje, lekker de as naar buiten, filter erachteraan, lekker jouw motorkap heen en de straat vervuilen.

Nog erger op de motor/scooter/fiets oid, lekker die as in je gezicht.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31492
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door JP » 08 dec 2023, 10:39

Een ±15 jaar geleden hadden we dit wel al voor werkverkeer. Is het voertuig (bijv. vrachtwagen) je werkplek dan was het in België verboden te roken in de auto, tenzij je een verklaring had van je werkgever dat hij/zij dat niet erg vond. Geen idee of dat nog steeds zo is en ook in andere landen.
Al lees ik net op google dat er in B blijkbaar een rookverbod is als je minderjarige in de auto hebt. Zouden z.e in heel EU moeten doen
Sinds 2019 is het verboden om te roken in een voertuig waarin zich twee of meer personen bevinden, als minstens één van die personen de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt.
https://mijnboete.be/nieuws/riskeer-je- ... het-stuur/

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Knot » 08 dec 2023, 10:55

Gewoon verbod op alles vast te houden / bedienen wat primair niet met autorijden te maken heeft.

Geen telefoon vast, geen rookwaren, geen aanstekers, geen make-up, geen scheerapparaat, geen laptop, geen krant, geen notulen, geen broodje, niks.

Pakkans is dermate klein en een groot deel doet toch alles behalve opletten maar dan KAN er iig op bekeurd worden.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15917
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Bram » 08 dec 2023, 11:00

Van drift koning tot forum moraalridder in een paar jaar tijd. Wat is er met je gebeurd knot?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31492
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door JP » 08 dec 2023, 11:02

Frankrijk is dat veelal al.
Activiteiten tijdens het rijden

In Frankrijk krijg je een boete als je tijdens het rijden iets doet waardoor je mogelijk niet direct kunt ingrijpen indien nodig. Denk aan eten of drinken, roken, iets uit het dashboardkastje pakken of onveilige schoenen (zoals teenslippers) dragen.

Mobiele telefoon

Ook in een auto die stilstaat, bijvoorbeeld in de file, voor een rood verkeerslicht of in de berm langs de weg, is het verboden je mobiele telefoon vast te houden. Je mag als bestuurder alleen je mobiele telefoon vasthouden als de auto stilstaat op een gemarkeerde parkeerplaats.

Apparatuur met een scherm

Er mag tijdens het rijden geen apparatuur met een scherm, zoals een smartphone of tablet, aanwezig zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder. Het gebruik van navigatieapparatuur in de auto is wel toegestaan, ook via een smartphone in een houder.

Hoofdtelefoon of oortjes

Het is verboden om als bestuurder een hoofdtelefoon of oortjes (zelfs die van de carkit) op het hoofd te hebben om bijvoorbeeld te bellen of te luisteren naar muziek. Dit geldt voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.
https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/ ... eersregels

Slippers of blootvoets of sokrijden is in meerdere landen verboden.

Je mag ook niks meer tegenwoordig :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39942
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Arthur » 08 dec 2023, 11:07

Bram schreef: 08 dec 2023, 11:00 Van drift koning tot forum moraalridder in een paar jaar tijd. Wat is er met je gebeurd knot?
:clap:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Knot » 08 dec 2023, 11:08

Bram schreef: 08 dec 2023, 11:00 Van drift koning tot forum moraalridder in een paar jaar tijd. Wat is er met je gebeurd knot?
Driften op circuit gaat nog prima hoor en ik neem afentoe nog wel een bochtje of een stukje 200+ maar vanochtend weer een sigarettenfilter wat via mn motorkap doorketste naar de auto achter me, tsja, dat is gewoon niet nodig, schrikreactie, vuil op straat, heeft niks met (sportief) autorijden te maken... plus je vern**kt het interieur voor een volgende koper ook nog eens.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31492
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door JP » 08 dec 2023, 11:12

Vanmiddag weer demonstreren bij Tata of op de A12, Knot ? :coffee:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Knot » 08 dec 2023, 11:13

Nee, heb wel wat beters te doen... maar ook een gruwelijke hekel aan rokers en alle troep die het achterlaat.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39942
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Arthur » 08 dec 2023, 11:18

Ben het met Bram eens maar in deze ook wel met jou :wink:
Hoe rokers achteloos hun peuken/filters op straat gooien… Lopende richting bv een winkel en vlak voor de winkel de nog brandende peuk opzij flikkeren en de winkel inlopen. Sta ik met verbazing naar te kijken. Heb er ook wel eens wat van gezegd maar dan krijg je van die vragende gezichten en je krijgt tegenwoordig om minder een mes tussen je ribben…

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15917
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Bram » 08 dec 2023, 11:20

Knot schreef: 08 dec 2023, 11:08
Bram schreef: 08 dec 2023, 11:00 Van drift koning tot forum moraalridder in een paar jaar tijd. Wat is er met je gebeurd knot?
Driften op circuit gaat nog prima hoor en ik neem afentoe nog wel een bochtje of een stukje 200+ maar vanochtend weer een sigarettenfilter wat via mn motorkap doorketste naar de auto achter me, tsja, dat is gewoon niet nodig, schrikreactie, vuil op straat, heeft niks met (sportief) autorijden te maken... plus je vern**kt het interieur voor een volgende koper ook nog eens.
Lol.

Lees je laatste berichten nog eens en dan dit verhaal.

Richardt.
Berichten: 6522
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Richardt. » 08 dec 2023, 11:32

Schuld van de autofabrikanten, die leveren geen asbakje meer in auto’s.
Zo’n smeulende sigaret moet dan of op het matje bij de passagier of uit het raam :tooth:

Ik erger me niet aan het roken, dat moet iedereen zelf weten, maar vind het wel bizar om te zien wat je allemaal aan zooi langs de weg of een fietspad ziet liggen.

Robin
Berichten: 51581
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Robin » 08 dec 2023, 11:37

Richardt. schreef: 08 dec 2023, 11:32 Schuld van de autofabrikanten, die leveren geen asbakje meer in auto’s.
Zo’n smeulende sigaret moet dan of op het matje bij de passagier of uit het raam :tooth:

Ik erger me niet aan het roken, dat moet iedereen zelf weten, maar vind het wel bizar om te zien wat je allemaal aan zooi langs de weg of een fietspad ziet liggen.
Ha, maar idem, de 'halve wereld om mij heen' tussen de 20-75 rookt gewoon(nog/weer)

Die zooi langs de weg is dieptriest. Zeer beroerd voor 't milieu. Het enige wat ik me kan bedenken(niet goedpraten) is dat de bewuste roker denkt: Een pakje sigaretten kost nu een tientje, een pak shag 2 tientjes. Daar betaal ik de meeste accijns van de EU over, dus flikker ik 't maar niet in de prullenbak.

Roken in NL is zó duur. 45 jaar geleden haalde ik voor pa een pakje Winner shag, was 1,5 gulden ofzo en kreeg 't mee was <10j oud.

Rnd
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Rnd » 08 dec 2023, 11:42

Roken vind ik zo kansloos. Ik heb er weinig respect voor. Ik stop rokers in het hokje van dikke mensen, geen discipline, laag IQ. :sealed:

Tom
Berichten: 21795
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Tom » 08 dec 2023, 11:43

Richardt. schreef: 08 dec 2023, 11:32 Ik erger me niet aan het roken, dat moet iedereen zelf weten, maar vind het wel bizar om te zien wat je allemaal aan zooi langs de weg of een fietspad ziet liggen.
Inderdaad, hoe moeilijk is het om je zooi/flesjes/verpakkingen thuis of bij een tankstation weg te flikkeren.

Robin
Berichten: 51581
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Robin » 08 dec 2023, 11:44

Arthur schreef: 08 dec 2023, 11:18 Ben het met Bram eens maar in deze ook wel met jou :wink:
Hoe rokers achteloos hun peuken/filters op straat gooien… Lopende richting bv een winkel en vlak voor de winkel de nog brandende peuk opzij flikkeren en de winkel inlopen. Sta ik met verbazing naar te kijken. Heb er ook wel eens wat van gezegd maar dan krijg je van die vragende gezichten en je krijgt tegenwoordig om minder een mes tussen je ribben…
Dan ben je de sigaar. :P

Gijzert
Berichten: 5039
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Gijzert » 08 dec 2023, 11:44

Rnd schreef: 08 dec 2023, 11:42 Roken vind ik zo kansloos. Ik heb er weinig respect voor. Ik stop rokers in het hokje van dikke mensen, geen discipline, laag IQ. :sealed:
Generaliseren vind ik zo kansloos. Ik heb er weinig respect voor.

Robin
Berichten: 51581
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Stap 2 van het rookverbod...

Bericht door Robin » 08 dec 2023, 11:48

Het woord kansloos vind ik kansloos

Koffie!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Erik dB, Gert-jan en 19 gasten