Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Dit is ons algemene autoforum.
Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Steven N. » 30 dec 2008, 18:18

Marc RS4 schreef:
Steven Nauta schreef:
Marc RS4 schreef:Ik EIS een onafhankelijk onderzoek naar de motorische gesteldheid van de BMW van Erik!

*slaat met beide vuisten op tafel* :mrgreen:
Weer zo iemand die niet tegen de kwaliteit van BMW's kan :roll:
Nou nou Steven,je ziet de smiley toch wel!

Ik kan de BMW van Erik juist goed waarderen,dat kan erik zelf ook bevestigen.
Sorry was mijn laatste smile vergeten :wink: Ik dacht, dat snapt hij wel :thumbup:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Erik K. » 30 dec 2008, 18:25

Leuke reacties allemaal :thnx:


Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;

Leuke filmpjes met toch wel een opvallend resultaat; duidelijk lijkt dat de Soeb zijn extra koppel niet ten volle kan benutten bij de gereden snelheden. De combinatie luchtweerstand/toerenbereik/zesbak van de M3 werkt hier kennelijk toch net iets beter. Het maakt me overigens wel nieuwsgierig naar exacte rollenbank- en weegschaalcijfers van beide autos.
Mijn auto is gewogen toen deze naar Nederland kwam en kwam op 1490kg, weegbrief is in mijn bezit.
Dit zal waarschijnlijk inclusief vloeistoffen zijn. Toen de auto nog op Duits kenteken stond, stond het gewicht op 1503kg.

Rollenbank uitdraai:
Afbeelding

-Bijna 283 wiel pk's

Flatline schreef:Stock m3 - stock Z3m kan natuurlijk geregeld worden. Denk dat erik ook dan iets sneller is op snelheid want de cw waarde van de z3 is ook ren drama.

Ook wil ik in begin 2009 wel eens met de Ascona b tegen de m3 sporten. Lijkt me ook erg spannend.

Wanneer kwam je nou om de koffie erik!!!!!
Zet de Ascona zomer 2009 maar eens naast de Golf van Niels, lijkt mee ook wel lache :)
Koffie moeten we nog steeds tijd voor vrij maken misschien 2 jan? :thumbup:
M@rcel schreef:
Maar dat komt weer doordat Knot bang is voor rechte stukken :wink:
:mrgreen:
De CBR's waren zeker gaaf!
Marc RS4 schreef:
Steven Nauta schreef:
Marc RS4 schreef:Ik EIS een onafhankelijk onderzoek naar de motorische gesteldheid van de BMW van Erik!

*slaat met beide vuisten op tafel* :mrgreen:
Weer zo iemand die niet tegen de kwaliteit van BMW's kan :roll:
Nou nou Steven,je ziet de smiley toch wel!

Ik kan de BMW van Erik juist goed waarderen,dat kan erik zelf ook bevestigen.
Dat klopt, Marc en ik kennen mekaar al wat langer ;)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 18:44

Helemaal over 't grafiekjes en gewicht-verhaal heen gelezen. :oops:

Hier een G-tech meting van de Sub.......je moet kijken naar de gele en zwarte grafiek, want toen stond de auto op 1,5 bar, zoals ie zondag ook stond dus.
Die testjes op 1,6 bar waren alleen om 't verschil tussen de drukverhoging te zien, ik rij normaal altijd op 1,5 bar. :wink:


Afbeelding


Ik heb m'n wagen weleens gewogen op de weegbrug bij Kieboom in Rotterdam en daar rolde 1280 kg. uit, met volle tank en zonder bestuurder. :)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Harrie » 30 dec 2008, 19:46

Leuke filmpjes, erg verrast met het resultaat. :df:

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Ar » 30 dec 2008, 20:13

Leuke topic! Opa, heb je hem wel eens op een vermogens bank gehad? Die G-tech meting is van de "illegale race" :lol: tussen de weilanden denk ik.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Kasteel » 30 dec 2008, 20:33

Gtech is volgens mij wel redelijk beproefd en houd ook rekening met de rijwind ed.
Vind het trouwens wel een leuke test, topper binnen de e36 tegen een topper uit de GTT. De auto van Erik loopt echt als een kogel, volgens mij ook binnen de e36-scene een extreem strak exemplaar. Neemt niet weg dat auto van Opa ook een topper blijft en de gemiddelde GTT met chip/open uitlaat een redelijk dikke klop geeft. Ook voorgaande testjes hebben wel bewezen dat hok echt goed gaat (en nog geen blok plof heeft gehad :P).
Het gewicht van de sub lijkt me wat aan de optimistische kant, inmiddels ook al voorzien van dccd ed fratsen?

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Opa » 30 dec 2008, 21:18

Kasteel schreef: Ook voorgaande testjes hebben wel bewezen dat hok echt goed gaat (en nog geen blok plof heeft gehad :P).
Het gewicht van de sub lijkt me wat aan de optimistische kant, inmiddels ook al voorzien van dccd ed fratsen?
Wel een keer een tandwiel van de 3e versnelling gesloopt. :?

DCCD weegt niks meer, misschien hooguit 5 kg., maar ik zal 'm over een poosie nog weleens wegen, hoewel ik denk dat daar geen schokkende verandering uit zal voortkomen. :wink:


Ar schreef:Leuke topic! Opa, heb je hem wel eens op een vermogens bank gehad?
Nope, ik heb meer vertouwen in de G-tech, door de betere rijwind-koeling.....zeker met een turbomotor is dat van belang.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Sperdy » 31 dec 2008, 00:40

ha, leuk Erik. Weer dat lel van jou. :) Ja, ook ik had zeker iets meer van die Subaru verwacht, dat is dan toch wel weer. Vreemd hoor. Maar goed, hij laat hetzelfde zien als die +/- 350pk diesel BMW's. Ben het Mark RS4 eens vwb. dat onafhankelijke vermogensonderzoek naar die M3 van je. :lol: :lol: die uitdraai van je telt niet... Wij nemen dat ding mee naar TNO!! :banaan:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Erik K. » 31 dec 2008, 07:10

:lol:

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Asief » 04 jan 2009, 15:16

Prachtige filmpjes, thanks for sharing :clap:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Maik » 04 jan 2009, 20:43

Ik vind het verschil helemaal niet zo vreemd als anderen wel vinden.
De nadelen van de sub zijn al genoemd:
- AWD (ongeveer 10% meer aandrijfverliezen)
- minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
- Opa ken nie rijje, volgens mij zit hij telkens tussen de 6 en 7k rpm te roeren, terwijl daar zijn vermogen "maar" 315-300pk is, hij mot eerder schakelen! :mrgreen: Tussen de 5200 en 6200rpm heeft hij altijd minimaal 315pk namelijk (geen idee hoeveel toeren de soeb terugvalt bij schakelen van 3 naar 4 naar 5.... :) ).

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Miesjel » 04 jan 2009, 21:05

Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²

MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Hummer H2 2003 - 26.5 CdA ft² :bag:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Downforce Hans » 04 jan 2009, 21:31

Maik schreef:Ik vind het verschil helemaal niet zo vreemd als anderen wel vinden.
De nadelen van de sub zijn al genoemd:
- AWD (ongeveer 10% meer aandrijfverliezen)
- minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
- Opa ken nie rijje, volgens mij zit hij telkens tussen de 6 en 7k rpm te roeren, terwijl daar zijn vermogen "maar" 315-300pk is, hij mot eerder schakelen! :mrgreen: Tussen de 5200 en 6200rpm heeft hij altijd minimaal 315pk namelijk (geen idee hoeveel toeren de soeb terugvalt bij schakelen van 3 naar 4 naar 5.... :) ).

+1

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door @iko » 04 jan 2009, 21:36

Het lijkt er op dat het matje onder Opa's gaspedaal was geschoven.

////Maikel
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 aug 2006, 09:16
Locatie: kop NH

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door ////Maikel » 05 jan 2009, 11:29

Ha Erik,

Het beessie doet het nog steeds prima zie ik :D

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Erik K. » 05 jan 2009, 15:03

Jah geen klagen hoor :)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Elmar » 05 jan 2009, 16:57

Michel Huisman schreef:Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²

MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Hummer H2 2003 - 26.5 CdA ft² :bag:

Dus dan moet je nog steeds het frontale oppervlak weten?

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door @iko » 05 jan 2009, 21:23

////Maikel schreef:Ha Erik,

Het beessie doet het nog steeds prima zie ik :D
Maikel, heb jij er stiekum wat aan gedaan, wat Erik niet weet. Paar andere nokenasjes of zo?

////Maikel
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 aug 2006, 09:16
Locatie: kop NH

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door ////Maikel » 05 jan 2009, 22:20

He Aiko,

Nee hoor, geheel origineel... was namelijk al snel genoeg :D

Heb je dat remschijvensetje nog nodig? Ben aan het opruimen.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Opa » 06 jan 2009, 20:59

Maik schreef:minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
Dit is wat ik kon vinden:
Luchtweerstandscoefficient(Cd): 0.37
Frontaal oppervlak(A): 2.2 m^2
Ik schakel ongeveer bij 6500 toeren en dan valt ie terug naar ongeveer 4500 à 5000 toeren.....schakel ik eerder dan ga je richting de 4000 toeren en dan kom je dik onder de 300 pk, zie grafiekjes:

Afbeelding


Filmpje met 't terugvallen van de toeren duidelijk te zien:



Vanaf 't middengebied was de Sub ook sneller, vooral te zien op 't laatste of één na laastste filmpje van Erik.....bovenin was de M3 gewoon sneller en dan zit je inmiddels op snelheden dat de luchtweerstand z'n parten gaat spelen.
Vanaf 60 km/h in z'n 2 bleven we heel lang naast elkaar. :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Maik » 06 jan 2009, 21:43

Elmar schreef:
Michel Huisman schreef:Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²

MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Hummer H2 2003 - 26.5 CdA ft² :bag:

Dus dan moet je nog steeds het frontale oppervlak weten?
In de cijfers van Michel zit het frontaal oppervlak al in:
Cd = drag coefficient = de Nederlandse Cw
A = frontaal oppervlak en in dit geval in vierkante voet
De waardes die hier worden gegeven zijn dus Cd x A

De 1993 impreza is alleen niet echt een 1999 GTT...

M3: 6.77 CdA ft² = 0.629 CdA m²

Opa geeft op voor de GTT:
Luchtweerstandscoefficient(Cd): 0.37
Frontaal oppervlak(A): 2.2 m^2
En dat geeft 0.37 x 2.2 = 0.814 CdA m²

De GTT van Opa zou dus 0.814/0.629 = 1.29 keer zoveel luchtweerstand hebben dan de M3 van Erik. Vanaf de pak em beet 200km/u ga je dat goed merken, zeker in combinatie met de 240 wielpk's van opa tegen de 272 wielpk's van Erik (uitgegaan van 25 en 15% verliezen).

[/nerdpost]

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Maik » 06 jan 2009, 21:46

@Opa: pfff, wat een toerenterugval! Heb jij een 3-bak ofzo? :bag:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Opa » 06 jan 2009, 22:00

Wel goed tellen hè Maik?! :lol:

Maar wat je zegt klopt idd.....vanaf ongeveer 200 km/h[als ik overschakel naar 5 en niet naar 3 :mrgreen: ] loopt de M3 steeds harder weg. :wink:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Marco R. » 06 jan 2009, 22:05

Wat zou zo'n achterspoiler als die van jou schelen Opa? Qua weerstand?
Volgens mij scheelt zoiets ook nog wel wat :)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6782
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!

Bericht door Opa » 06 jan 2009, 22:28

Misschien iets, maar standaard staat er ook al zo'n geval op:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarryC, maurizio, RS-Ron, Will F. en 2 gasten