Elmar schreef:Michel Huisman schreef:Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²
MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Hummer H2 2003 - 26.5 CdA ft²

Dus dan moet je nog steeds het frontale oppervlak weten?
In de cijfers van Michel zit het frontaal oppervlak al in:
Cd = drag coefficient = de Nederlandse Cw
A = frontaal oppervlak en in dit geval in vierkante voet
De waardes die hier worden gegeven zijn dus Cd x A
De 1993 impreza is alleen niet echt een 1999 GTT...
M3: 6.77 CdA ft² = 0.629 CdA m²
Opa geeft op voor de GTT:
Luchtweerstandscoefficient(Cd): 0.37
Frontaal oppervlak(A): 2.2 m^2
En dat geeft 0.37 x 2.2 = 0.814 CdA m²
De GTT van Opa zou dus 0.814/0.629 = 1.29 keer zoveel luchtweerstand hebben dan de M3 van Erik. Vanaf de pak em beet 200km/u ga je dat goed merken, zeker in combinatie met de 240 wielpk's van opa tegen de 272 wielpk's van Erik (uitgegaan van 25 en 15% verliezen).
[/nerdpost]