Sorry was mijn laatste smile vergetenMarc RS4 schreef:Nou nou Steven,je ziet de smiley toch wel!Steven Nauta schreef:Weer zo iemand die niet tegen de kwaliteit van BMW's kanMarc RS4 schreef:Ik EIS een onafhankelijk onderzoek naar de motorische gesteldheid van de BMW van Erik!
*slaat met beide vuisten op tafel*
Ik kan de BMW van Erik juist goed waarderen,dat kan erik zelf ook bevestigen.
Sprintjes Opa vs Erik+video's!
-
Steven N.
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Re: Sprintjes Opa vs Erik+video's!
- Erik K.
Leuke reacties allemaal
Dit zal waarschijnlijk inclusief vloeistoffen zijn. Toen de auto nog op Duits kenteken stond, stond het gewicht op 1503kg.
Rollenbank uitdraai:

-Bijna 283 wiel pk's

Koffie moeten we nog steeds tijd voor vrij maken misschien 2 jan?
De CBR's waren zeker gaaf!

Mijn auto is gewogen toen deze naar Nederland kwam en kwam op 1490kg, weegbrief is in mijn bezit.Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Drivers;
Leuke filmpjes met toch wel een opvallend resultaat; duidelijk lijkt dat de Soeb zijn extra koppel niet ten volle kan benutten bij de gereden snelheden. De combinatie luchtweerstand/toerenbereik/zesbak van de M3 werkt hier kennelijk toch net iets beter. Het maakt me overigens wel nieuwsgierig naar exacte rollenbank- en weegschaalcijfers van beide autos.
Dit zal waarschijnlijk inclusief vloeistoffen zijn. Toen de auto nog op Duits kenteken stond, stond het gewicht op 1503kg.
Rollenbank uitdraai:
-Bijna 283 wiel pk's
Zet de Ascona zomer 2009 maar eens naast de Golf van Niels, lijkt mee ook wel lacheFlatline schreef:Stock m3 - stock Z3m kan natuurlijk geregeld worden. Denk dat erik ook dan iets sneller is op snelheid want de cw waarde van de z3 is ook ren drama.
Ook wil ik in begin 2009 wel eens met de Ascona b tegen de m3 sporten. Lijkt me ook erg spannend.
Wanneer kwam je nou om de koffie erik!!!!!
Koffie moeten we nog steeds tijd voor vrij maken misschien 2 jan?
M@rcel schreef:
Maar dat komt weer doordat Knot bang is voor rechte stukken
De CBR's waren zeker gaaf!
Dat klopt, Marc en ik kennen mekaar al wat langerMarc RS4 schreef:Nou nou Steven,je ziet de smiley toch wel!Steven Nauta schreef:Weer zo iemand die niet tegen de kwaliteit van BMW's kanMarc RS4 schreef:Ik EIS een onafhankelijk onderzoek naar de motorische gesteldheid van de BMW van Erik!
*slaat met beide vuisten op tafel*
Ik kan de BMW van Erik juist goed waarderen,dat kan erik zelf ook bevestigen.
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Helemaal over 't grafiekjes en gewicht-verhaal heen gelezen.
Hier een G-tech meting van de Sub.......je moet kijken naar de gele en zwarte grafiek, want toen stond de auto op 1,5 bar, zoals ie zondag ook stond dus.
Die testjes op 1,6 bar waren alleen om 't verschil tussen de drukverhoging te zien, ik rij normaal altijd op 1,5 bar.

Ik heb m'n wagen weleens gewogen op de weegbrug bij Kieboom in Rotterdam en daar rolde 1280 kg. uit, met volle tank en zonder bestuurder.
Hier een G-tech meting van de Sub.......je moet kijken naar de gele en zwarte grafiek, want toen stond de auto op 1,5 bar, zoals ie zondag ook stond dus.
Die testjes op 1,6 bar waren alleen om 't verschil tussen de drukverhoging te zien, ik rij normaal altijd op 1,5 bar.
Ik heb m'n wagen weleens gewogen op de weegbrug bij Kieboom in Rotterdam en daar rolde 1280 kg. uit, met volle tank en zonder bestuurder.
-
Harrie
Leuke filmpjes, erg verrast met het resultaat. 
- Ar
- Auto: Prius
Leuke topic! Opa, heb je hem wel eens op een vermogens bank gehad? Die G-tech meting is van de "illegale race"
tussen de weilanden denk ik.
- Kasteel
Gtech is volgens mij wel redelijk beproefd en houd ook rekening met de rijwind ed.
Vind het trouwens wel een leuke test, topper binnen de e36 tegen een topper uit de GTT. De auto van Erik loopt echt als een kogel, volgens mij ook binnen de e36-scene een extreem strak exemplaar. Neemt niet weg dat auto van Opa ook een topper blijft en de gemiddelde GTT met chip/open uitlaat een redelijk dikke klop geeft. Ook voorgaande testjes hebben wel bewezen dat hok echt goed gaat (en nog geen blok plof heeft gehad
).
Het gewicht van de sub lijkt me wat aan de optimistische kant, inmiddels ook al voorzien van dccd ed fratsen?
Vind het trouwens wel een leuke test, topper binnen de e36 tegen een topper uit de GTT. De auto van Erik loopt echt als een kogel, volgens mij ook binnen de e36-scene een extreem strak exemplaar. Neemt niet weg dat auto van Opa ook een topper blijft en de gemiddelde GTT met chip/open uitlaat een redelijk dikke klop geeft. Ook voorgaande testjes hebben wel bewezen dat hok echt goed gaat (en nog geen blok plof heeft gehad
Het gewicht van de sub lijkt me wat aan de optimistische kant, inmiddels ook al voorzien van dccd ed fratsen?
-
OnlineOpa
Wel een keer een tandwiel van de 3e versnelling gesloopt.Kasteel schreef: Ook voorgaande testjes hebben wel bewezen dat hok echt goed gaat (en nog geen blok plof heeft gehad).
DCCD weegt niks meer, misschien hooguit 5 kg., maar ik zal 'm over een poosie nog weleens wegen, hoewel ik denk dat daar geen schokkende verandering uit zal voortkomen.
Nope, ik heb meer vertouwen in de G-tech, door de betere rijwind-koeling.....zeker met een turbomotor is dat van belang.Ar schreef:Leuke topic! Opa, heb je hem wel eens op een vermogens bank gehad?
- Sperdy
ha, leuk Erik. Weer dat lel van jou.
Ja, ook ik had zeker iets meer van die Subaru verwacht, dat is dan toch wel weer. Vreemd hoor. Maar goed, hij laat hetzelfde zien als die +/- 350pk diesel BMW's. Ben het Mark RS4 eens vwb. dat onafhankelijke vermogensonderzoek naar die M3 van je.
die uitdraai van je telt niet... Wij nemen dat ding mee naar TNO!! :banaan:
- Erik K.
- Asief
Prachtige filmpjes, thanks for sharing 
- Maik
Ik vind het verschil helemaal niet zo vreemd als anderen wel vinden.
De nadelen van de sub zijn al genoemd:
- AWD (ongeveer 10% meer aandrijfverliezen)
- minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
- Opa ken nie rijje, volgens mij zit hij telkens tussen de 6 en 7k rpm te roeren, terwijl daar zijn vermogen "maar" 315-300pk is, hij mot eerder schakelen!
Tussen de 5200 en 6200rpm heeft hij altijd minimaal 315pk namelijk (geen idee hoeveel toeren de soeb terugvalt bij schakelen van 3 naar 4 naar 5....
).
- minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
- Opa ken nie rijje, volgens mij zit hij telkens tussen de 6 en 7k rpm te roeren, terwijl daar zijn vermogen "maar" 315-300pk is, hij mot eerder schakelen!
-
OnlineMiesjel
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²
MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Hummer H2 2003 - 26.5 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²
MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
- Downforce Hans
Maik schreef:Ik vind het verschil helemaal niet zo vreemd als anderen wel vinden.
- Opa ken nie rijje, volgens mij zit hij telkens tussen de 6 en 7k rpm te roeren, terwijl daar zijn vermogen "maar" 315-300pk is, hij mot eerder schakelen!Tussen de 5200 en 6200rpm heeft hij altijd minimaal 315pk namelijk (geen idee hoeveel toeren de soeb terugvalt bij schakelen van 3 naar 4 naar 5....
).
+1
- @iko
Het lijkt er op dat het matje onder Opa's gaspedaal was geschoven.
-
////Maikel
Ha Erik,
Het beessie doet het nog steeds prima zie ik
- Erik K.
Jah geen klagen hoor 
- Elmar
Michel Huisman schreef:Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²
MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Dus dan moet je nog steeds het frontale oppervlak weten?
- @iko
Maikel, heb jij er stiekum wat aan gedaan, wat Erik niet weet. Paar andere nokenasjes of zo?////Maikel schreef:Ha Erik,
-
////Maikel
He Aiko,
Nee hoor, geheel origineel... was namelijk al snel genoeg
Heb je dat remschijvensetje nog nodig? Ben aan het opruimen.
Nee hoor, geheel origineel... was namelijk al snel genoeg
Heb je dat remschijvensetje nog nodig? Ben aan het opruimen.
-
OnlineOpa
Dit is wat ik kon vinden:Maik schreef:minder goede Cw x frontaal oppervlak (alhoewel ik daar niet zo snel de exacte getallen van kan vinden, van de M3 wel. Opa, weet jij de Cw en frontaal oppervlak van een GTT?)
Ik schakel ongeveer bij 6500 toeren en dan valt ie terug naar ongeveer 4500 à 5000 toeren.....schakel ik eerder dan ga je richting de 4000 toeren en dan kom je dik onder de 300 pk, zie grafiekjes:Luchtweerstandscoefficient(Cd): 0.37
Frontaal oppervlak(A): 2.2 m^2
Filmpje met 't terugvallen van de toeren duidelijk te zien:
Vanaf 't middengebied was de Sub ook sneller, vooral te zien op 't laatste of één na laastste filmpje van Erik.....bovenin was de M3 gewoon sneller en dan zit je inmiddels op snelheden dat de luchtweerstand z'n parten gaat spelen.
Vanaf 60 km/h in z'n 2 bleven we heel lang naast elkaar.
- Maik
In de cijfers van Michel zit het frontaal oppervlak al in:Elmar schreef:Michel Huisman schreef:Impreza 1993 - 7.72 CdA ft²
M3 1995 - 6.77 CdA ft²
MR2 1986 - 5.80 CdA ft²
Dus dan moet je nog steeds het frontale oppervlak weten?
Cd = drag coefficient = de Nederlandse Cw
A = frontaal oppervlak en in dit geval in vierkante voet
De waardes die hier worden gegeven zijn dus Cd x A
De 1993 impreza is alleen niet echt een 1999 GTT...
M3: 6.77 CdA ft² = 0.629 CdA m²
Opa geeft op voor de GTT:
Luchtweerstandscoefficient(Cd): 0.37
Frontaal oppervlak(A): 2.2 m^2
En dat geeft 0.37 x 2.2 = 0.814 CdA m²
De GTT van Opa zou dus 0.814/0.629 = 1.29 keer zoveel luchtweerstand hebben dan de M3 van Erik. Vanaf de pak em beet 200km/u ga je dat goed merken, zeker in combinatie met de 240 wielpk's van opa tegen de 272 wielpk's van Erik (uitgegaan van 25 en 15% verliezen).
[/nerdpost]
- Maik
@Opa: pfff, wat een toerenterugval! Heb jij een 3-bak ofzo? 
-
OnlineOpa
Wel goed tellen hè Maik?!
Maar wat je zegt klopt idd.....vanaf ongeveer 200 km/h[als ik overschakel naar 5 en niet naar 3
] loopt de M3 steeds harder weg. 
Maar wat je zegt klopt idd.....vanaf ongeveer 200 km/h[als ik overschakel naar 5 en niet naar 3
-
Marco R.
Wat zou zo'n achterspoiler als die van jou schelen Opa? Qua weerstand?
Volgens mij scheelt zoiets ook nog wel wat
Volgens mij scheelt zoiets ook nog wel wat
-
OnlineOpa
Misschien iets, maar standaard staat er ook al zo'n geval op: