bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Downforce Bjorn

Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline

Bericht door Downforce Bjorn » 12 dec 2008, 09:22

Hans J. schreef:
romo schreef:Ik bedoelde de ledjes uiteraard.
Wat ik dus wilde zeggen: het waarschuwingsgebied van de toerenteller komt niet echt overeen met de situatie IRL.
Dat snap ik even niet......................

Bij mijn E46 M3 en nu ook bij de e92 M3 klopt dat heel aardig, zeker als ik ook nog de olie temp er bij vergelijk...................
Bij mij zijn de ledjes (voor mijn gevoel) te snel uit, maar misschien ben ik wel te voorzichtig, dat kan natuurlijk ook.
Klopt gewoon, de LED's (zeker op de e46 en e39) zijn USELESS om je op te baseren...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2008, 09:51

Zolas vermeld; de stijging van de olie temp gaat gelijk op met het doven van de ledjes..............................olie temp 75 graden, ledje op de laagste stand............................

Dus voor de E92 M3 ( daar praat ik over) zeker niet useless.

Eigenlijk durf ik die bewering ook wel voor de E46 M3 aan...............................................( 5 jaar rijden met het ding en altijd aan deze zaken aandacht gegeven)

Anders gesteld; er zullen ook veel ///M eigenaren zijn die zich puur en alleen op de ledjes oriënteren.......................en niet kijken naar de olie en of koelwater temp...................................als deze ledjes er puur voor de show op zaten ( wordt toch beweerd in vorige posts) dus volledig niet functioneel, dan hadden we uiteraard legio geplofte blokken moeten zien, of in elk geval blokken met forse slijtage/technisch malleur.......................................en dat is dus niet het geval.

Er kan maar 1 conclusie zijn; de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend( wel leuk in dit verband :mrgreen: ) Je kan dus rustig vertrouwen op deze led techniek.

Zo, nu wil ik nog wel eens de mening van Andre daarover........................................Andre kom er eens in..............................

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 12 dec 2008, 10:48

Ik veronderstel dan dat er verschil zit tussen de e46 M3 die jij had en de overige e46 M3's, want daar spreek ik over.

De e92 of e60/1 weet ik het niet zeker aangezien ik geen eerstehands ervaring heb. In zo een geval zal ik dan ook geen standpunt innemen zoals eerder aangegeven.

Bij de e39, die ik zelf nu ook nog heb, is het zeker niet gelijk oplopend met de olietemperatuur maar met de watertemperatuur (ook topics over op M5board.com). Dennis' zijn ex-e46 werkte op net dezelfde manier. Dit was een modeljaar 2003 dus mss dat er daar nog een onderscheid zit?

Dat de meeste mensen niet letten op de wijzertjes maar op die LED's kan ik goed inkomen, maar ik doe het niet omdat het op niets slaat. Redlinen als de olietemperatuur digitaal op 60° staat vind ik maar niks, dan mogen voor mijn part al de lampjes van mijn hele cluster uitstaan :df:

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 12 dec 2008, 10:57

Behalve dat van het DSC, dat MOET oplichten :D

Voor de rest, eens met Bjorn. Die lampenwinkel op de cluster is zelfs minder dan useless. Bij m'n e46 ging die rij al uit terwijl de olietemp-meter nog geen mm gestegen was (dus <= 50°). Het ding was nog volop koud aan't snerpen en water aan't uitpersen terwijl ik volgens de cluster al netjes in de begrenzer mocht hangen...
Bij de e39 idem, useless³
Lampjes op de cluster zijn 100% zeker gerelateerd op de watertemp. Als de watertemp. het eerste bolletje op de meter overschrijdt, zijn alle lampjes bij de toerenteller uit.

Redlinen doe ik na het tot 3k rpm en minder dan halfgas warmrijden tot 75-80 graden. Dan gradueel toeren en belasting opbouwen. Daarna vol erop...
Meestal na 20 km dus...

Knot

Bericht door Knot » 12 dec 2008, 11:00

romo schreef:Er kan maar 1 conclusie zijn; de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend( wel leuk in dit verband :mrgreen: ) Je kan dus rustig vertrouwen op deze led techniek.
Tsja, de kop is dan warm dus de koppakking blaas je er niet zomaar meer uit, die veiligheid heb je. Lagers klappen minder snel dan een koppakking bij redlinen binnen 20 seconden... toch geeft het de liefhebber geen fijn gevoel lijkt me.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 12 dec 2008, 11:02

http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... es-m5.html

Voor de geïnteresseerden 8)

offtopic - Schroyen, proficiat met de 1000e post :banaan:

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 12 dec 2008, 11:03

Knot schreef:
romo schreef:Er kan maar 1 conclusie zijn; de soep wordt niet zo heet gegeten als ie wordt opgediend( wel leuk in dit verband :mrgreen: ) Je kan dus rustig vertrouwen op deze led techniek.
Tsja, de kop is dan warm dus de koppakking blaas je er niet zomaar meer uit, die veiligheid heb je. Lagers klappen minder snel dan een koppakking bij redlinen binnen 20 seconden... toch geeft het de liefhebber geen fijn gevoel lijkt me.
Exactly!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 12 dec 2008, 11:14

@ Romo

Er zijn zeker veel eigenaren die hierop baseren, dat zijn meestal die rijke nono's die geen snars snappen van techniek. Het is gewoon belachelijk dat iemand die begaan is met techniek en zijn auto, er ook maar aandenkt om de aanwijzingen van die LED rotzooi te volgen. 4k met ijskoude motor? Are you f'kin kidding me?
Hier heb ik echt Andre's opinie echt niet voor nodig :lol:

Waarom BMW die logica invoert? Tja, logisch toch. BMW moet een afweging maken en een consensus mbt heel hun klantenbestand. Ga je de motor electronisch begrenzen op 3k rpm in koude toestand krijg je een hoop klagende klanten. Dit gaat ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Als je motor koud is kan je bij wijze van spreken dan amper een traktor voorbijsteken. Klanten, en dan vooral Amerikanen, gaan dat gebruiken om BMW aan te klagen en een claim in te dienen.
Bij de IS-F is er een tijdje sprake geweest om zulk logica in de ECU te programmeren, maar dit werd al snel met deze argumenten afgewimpelt. Zoiezo moet de constructeur maar 2 jaar garantie geven. Dus hij moet gewoon zorgen dat het boeltje 2 jaar heel blijft. Wat daarna gebeurt interesseert geen kat...
Trust me, auto's zijn echt wel getest om tegen dit soort abuse te kunnen, althans toch even.

Ik krijg koude rillingen als ik een hoogvermogen benzinemotor koud afgetrapt zie worden.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 12 dec 2008, 11:30

Wij zijn het eens met elkaar...................

Ik rijd hem ook fatsoenlijk warm, en van aftrappen hou ik al helemaal niet............................sterker, zelfs driften vind ik al te ver gaan ( no offence voor wie het wel doet)

Gewoon respect voor de kar en de techniek, dat je er iets van af weet is ook handig....................................

Mischien rijd ik er wel te voorzichtig mee......................zou zo maar kunnen............................( maar ja, ik weet ook wat er voor heb moeten doen)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 dec 2008, 13:31

Niels schreef:Het is maar net wat je gelooft Macboy :bag: 90 graden koelvloeistof is geen 90 graden voor de olie, welk motorblok eromheen zit maakt niet uit. Allemaal een soortgelijke legering. Je hebt ook mensen die afgaan op koelvloeistof temperatuur in de trand van "als ie warm is dan is ie warm" tja zelf weten :goodnight: Feit is wel dat motoren heel veel reserve hebben qua slijtage, dat kan meewegen in de keuze van de fabrikant. Natuurlijk willen ze bij BMW best graag na 5 jaar en 125000km graag een nieuw M-blokje leveren :hmmm:
Volgens mij hebben 'we'(als M rijders) in dit draadje het over de OLIETEMPERATUURMETER die dan 75/80/90 ofzo graden aangeeft. Mijn M heeft geen zichtbare koelvloeistoftemp meter(meer) maar een OLIETEMPERATUURMETER.

Of zit ik mis? We hebben 't toch over de olietemperatuur hier?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 12 dec 2008, 13:37

Robin schreef:
Of zit ik mis? We hebben 't toch over de olietemperatuur hier?
Uiteraard!

romo

Bericht door romo » 12 dec 2008, 13:42

Precies; en als die olie temp 75 graden aangeeft dan is de motor bedrijfswarm, volgens het boekje dus.........................

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 12 dec 2008, 13:53

Ik had tot voor kort de originele voorruit er nog inzitten. Daar zat de sticker van het inrijden nog op. Daar staat ook op dat de eerste 1.000km de motor niet te veel boven de 3.000rpm gebruikt moet worden. Dan de volgende 1.000 tussen 3.000 en 5.000rpm en enkel eens volgas. Daarna mag er topsnelheid gereden worden en volgas gegaan.

Zo doe ik het warmrijden dus ook. Tot 70 graden <3.000rpm. 70 tot 90 graden <4.500/5.000rpm en dan pas op 90 graden (vaak als ie dat wat langer is) tot 7.300.

De koelvloeistof is al heel snel op temperatuur. Dat is voor de kachel wel erg lekker. Maar heeft voor mij met de motor niets te maken. Daar kijk ik dus ook niet echt naar bij het warmrijden.

Erik K. schreef:Olie temp komt bij mijn auto dan amper boven de 100graden.
Oke. Dat heb ik dus ook. Als ik echt aan het sporten ben klimt ie maximaal tot 98/99 graden. Hij haalt de 100 eigenlijk nooit. Bij gemiddeld wat harder rijden. Dus snelweg, beetje terugschakelen bij inhalen en dat soort zaken. Dan hangt ie zo op 93/94 graden. 1 minuut normaal rijden en weer strak 90.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 13 dec 2008, 19:38

Wat mij altijd heel erg op valt bij meetings, circuitbijeenkomsten en evementen zoals cars en coffee; 50% rijdt hem niet warm en begint koud te trappen, hoeveel rondjes (bij c&c) moet je wel niet rijden voordat de motor warm genoeg is 8) Volgens mij deed niemand dat daar...
Ook bij meetings zie ik het erg vaak, staan ze met zijn allen (subaru club) 2 uur lang te ouwehoeren over hun boxer roffels en dan gaan ze ineens lekker als een idioot rondjes ''roffelen'', donuts draaien enz met koude motor rondom het meeting terrein... :shock:

Maar zoals ik al zei/vroeg; met 15 km zit je toch altijd ''goed''?

Macboy

Bericht door Macboy » 13 dec 2008, 21:34

Dennis Schroyen schreef:Waarom BMW die logica invoert? Tja, logisch toch. BMW moet een afweging maken en een consensus mbt heel hun klantenbestand. Ga je de motor electronisch begrenzen op 3k rpm in koude toestand krijg je een hoop klagende klanten. Dit gaat ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Als je motor koud is kan je bij wijze van spreken dan amper een traktor voorbijsteken. Klanten, en dan vooral Amerikanen, gaan dat gebruiken om BMW aan te klagen en een claim in te dienen.
Dit is de grootste onzin die ik ooit op een forum heb gelezen :) hehehe moest echt lachen !!

Ik ben geen technicus. Ik rijd een auto dus ook altijd netjes warm. Iedereen hier. Maar feit is wel, dat de motorentechniek behoorlijk verbeterd is de afgelopen jaren. Waarom zou BMW in godsnaam een LED-techniek ontwikkelen voor M-modellen als het niet functioneel is ? Dat je niet 4000 toeren maakt met koude motor vind ook ik logisch. Ook ik zou het niet doen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon kan hoor. De olietemperatuur van de BMW is gewoon ontzettend snel warm en de bijbehorende ledjes zou toch best kunnen kloppen?

Even een analogie trekken: de nieuwste motoren hoeven ook niet te worden ingereden. Dat is in de fabriek al gebeurd. Elke motor krijgt af-fabriek gewoon 8000 toeren om zijn oren gedurende 5 minuten of zo. Nou dan maakt dit ook niet uit hoor :)

Maar goed, zoals gezegd, ik ben geen technicus. Ik rijd ook alles warm, maar ik waag echt te betwijfelen of het wel zo nodig is als wij steeds hebben gedacht.

Vergeet niet: je hebt ook uitersten. Dat bedoel ik niet. Maar volgens mij kun je best die 4000 of 5000 toeren maken als de motor nog koud is zonder enige vorm van problemen.

Knot

Bericht door Knot » 13 dec 2008, 21:37

Doet ie ook bij zn vriendin.... dat voorspel is leuk en aardig allemaal maar soms gewoon vanaf koud direct op toeren :banaan:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 14 dec 2008, 12:27

Macboy schreef:Maar goed, zoals gezegd, ik ben geen technicus. Ik rijd ook alles warm, maar ik waag echt te betwijfelen of het wel zo nodig is als wij steeds hebben gedacht.

Vergeet niet: je hebt ook uitersten. Dat bedoel ik niet. Maar volgens mij kun je best die 4000 of 5000 toeren maken als de motor nog koud is zonder enige vorm van problemen.
Ik ben ook geen technicus, maar heb je wel eens gezien wat voor dikke smurrie olie kan zijn als ie echt koud is? Kan me niet voorstellen dat de motor bij 4k á 5k toeren dan voldoende smering krijgt. Wellicht dat het wel kan hoor, maar ik neem het risico liever niet.

Zo zijn er ook mensen (ex directeur Castrol: bron) die beweren dat olie makkelijk 100k km mee kan, zou ook best kunnen, maar voor die paar tientjes per jaar neem ik ook dat risico liever niet.

Knot

Bericht door Knot » 14 dec 2008, 12:32

De eerste vectra C die ik reed (2.2dti) moest zijn eerste beurt bij 50.000km pas.... toen dacht ik wel, inrijolie, rotzooi 50.000km lang erin etc maar het scheen allemaal getest te zijn. Gewoon na 2000km inrijden de resterende 48.000km vol getrapt met warme motor en nooit een lagertje gehoord... dus 100.000km moet ook kunnen maar beter wordt het er niet van.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 14 dec 2008, 13:17

Macboy schreef:
Dennis Schroyen schreef:Waarom BMW die logica invoert? Tja, logisch toch. BMW moet een afweging maken en een consensus mbt heel hun klantenbestand. Ga je de motor electronisch begrenzen op 3k rpm in koude toestand krijg je een hoop klagende klanten. Dit gaat ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Als je motor koud is kan je bij wijze van spreken dan amper een traktor voorbijsteken. Klanten, en dan vooral Amerikanen, gaan dat gebruiken om BMW aan te klagen en een claim in te dienen.
Dit is de grootste onzin die ik ooit op een forum heb gelezen :) hehehe moest echt lachen !!

Ik ben geen technicus. Ik rijd een auto dus ook altijd netjes warm. Iedereen hier. Maar feit is wel, dat de motorentechniek behoorlijk verbeterd is de afgelopen jaren. Waarom zou BMW in godsnaam een LED-techniek ontwikkelen voor M-modellen als het niet functioneel is ? Dat je niet 4000 toeren maakt met koude motor vind ook ik logisch. Ook ik zou het niet doen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon kan hoor. De olietemperatuur van de BMW is gewoon ontzettend snel warm en de bijbehorende ledjes zou toch best kunnen kloppen?

Even een analogie trekken: de nieuwste motoren hoeven ook niet te worden ingereden. Dat is in de fabriek al gebeurd. Elke motor krijgt af-fabriek gewoon 8000 toeren om zijn oren gedurende 5 minuten of zo. Nou dan maakt dit ook niet uit hoor :)

Maar goed, zoals gezegd, ik ben geen technicus. Ik rijd ook alles warm, maar ik waag echt te betwijfelen of het wel zo nodig is als wij steeds hebben gedacht.

Zo :hmmm: ....

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 14 dec 2008, 13:29

Aaaaaaaaaaaaaahja...

hier ga ik dus echt mijn tijd niet meer insteken...

:clap: :roflol: :roflol:

EG

Bericht door EG » 14 dec 2008, 17:25

Knot schreef:De eerste vectra C die ik reed (2.2dti) moest zijn eerste beurt bij 50.000km pas.... toen dacht ik wel, inrijolie, rotzooi 50.000km lang erin etc maar het scheen allemaal getest te zijn. Gewoon na 2000km inrijden de resterende 48.000km vol getrapt met warme motor en nooit een lagertje gehoord... dus 100.000km moet ook kunnen maar beter wordt het er niet van.
Wat voor olie zat daarin? (10w40? 5w40?)

Maarja de 2.2 DTi is ook een hele betrouwbare motor (serieus). Dus dat vind ik niet zo vreemd.

Bij VW wilden ze die intervallen ook realiseren met 0w30!!!!! olie. Dat is dus echt dunne shit voor je motor. Gelukkig zijn zelfs de dealers overgestapt op 5w30 en maximaal 30.000km interval. Ik doe zelf 15.000 olie + filter wisselen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 dec 2008, 21:29

Bij mijn SMG auto zit er geen olie temperatuur meter in. Maar ik zie dat warmrijden van een M motor niet als hogere wetenschap oid. Eerste stukje gewoon normaal rijden zoals je al tijd doet in dorpjes enz, km of 10-15 later gasgeven.

Joy

Bericht door Joy » 14 dec 2008, 21:38

Oh ja SMG heeft daar een schakelindicator zitten. Is me nooit opgevallen dat er geen olietemp aanwezig was. :hmmm:

Ik rij mijn auto ook altijd een km of 15 warm. Zeker met dit koude weer zie ik de meter pas na een km of 10 bewegen vanaf de 50 graden.

allen

Bericht door allen » 14 dec 2008, 21:45

Moet je met een 1.1 eens rustig warmrijden met max 3.000 rpm. Ben je zelfs een levensgevaarlijk opstakel voor fietsers. :mrgreen:
De 316 reed vanaf nieuw al 4k rpm koud. Anders kom je ook niet vooruit natuurlijk. Na een km of 15 werd er gewoon mee gestampt en 3 ton later ging het blok voor de lol uit elkaar. Nul komma nul slijtage. Praten we over een '92-er. De 5 heeft na ongeveer 220k mishandeling in bijna 5 jaar pas een nieuw motorblok gekregen. Ook nu gaan alle auto's hier niet volgas vanaf koud, maar die 4k rpm tikken ze al na een minuutje al aan. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat het met een 'm-power' blok ook moet kunnen.
Wellicht als je 600.000 kilometers met hetzelfde motorblok wilt afleggen, dat je heel voorzichtig moet zijn. Anders zou ik me daar niet druk om kunnen maken...

romo

Bericht door romo » 14 dec 2008, 21:56

Vandaag; een tripje van 3,5 km door de stad richting moeders; de M3 komt uit de parkeer garage, ik rijd normaal zoals ik dat gewend ben, dus schakelen bij 2 tot 3K RPM.( Voor dat er commentaar komt; stadsverkeer praten we over, en dan jank ik nooit zo) Her en der wat stoplichten en dus even wachten, dan weer rustig rijden met de stroom mee.

Bij moeders op de stoep, ongeveer 10 min rijden, mischien iets korter zelfs. Olie temp op ruim 70 graden.........................

Plaats reactie