Zandvoort en Banden
- Miesjel
- Berichten: 2223
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: Zandvoort en Banden
linksvoor wordt toch echt wel warmer op een circuit wat rechtsom draait..
- Bert ///M3
- Berichten: 9358
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Zandvoort en Banden
Volgens mij gewoon combinatie van.
Die band is wel zeker veel te heet geweest zoals Steve zegt. Dan word het rubber zacht en breken de stukken er makkelijk uit. De curbs maar ook de rest van het asfalt zijn vrij abbrasief op sommige stukken zandvoort. Dat je dan niet veel negatief camber hebt staan helpt ook niet want dan gaan ze idd op de buitenste rand slijten, en dat zie je ook waar bij jou de stukken er uit zijn.
Die band is wel zeker veel te heet geweest zoals Steve zegt. Dan word het rubber zacht en breken de stukken er makkelijk uit. De curbs maar ook de rest van het asfalt zijn vrij abbrasief op sommige stukken zandvoort. Dat je dan niet veel negatief camber hebt staan helpt ook niet want dan gaan ze idd op de buitenste rand slijten, en dat zie je ook waar bij jou de stukken er uit zijn.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Ik heb 2x gereden bij dezelfde temperatuur met dezelfde stijl... 1e keer met curbs meepakken toen had ik schade, daarna links/rechts gewisseld en de 2e dag de curbs niet meegepakt en geen schade... rara
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Zandvoort en Banden
Rody, met de BMW had ik ze de hele dag gepakt. M'n banden zagen er echt niet zo uit. :idea:
- Erik dB
- Berichten: 2470
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Zandvoort en Banden
Wat voor bandenspanning raden jullie (voor mij) aan? BMW 323ti met H&R cupkit en wat neg camber, Potenza RE050A en Michelin PS2 straatbandjes.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Allen, misschien juist omdat jou auto wel negatief staat/stond?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Nu ik met goede banden heb gereden heb ik weer iets aparts.
Voorop Pilot Sport 2 in 225/45/17, achter RE050a in 225/45/17.
Onderstel (demping) goed opgeschroefd de 20e feb, banden uiteindelijk warm op 2,75 bar gezet direct na een sessie rijden.
Volgende ochtend gemeten en zag het er zo uit:
LV = 2,25 / RV = 2,30
LA = 2,05 / RA = 2,25
Dat linksvoor meer opwarmt op Zandvoort was al duidelijk maar waar komt die 0,7 bar verschil linksachter ineens vandaan dan? Dat heb ik niet eerder gezien.
Voorop Pilot Sport 2 in 225/45/17, achter RE050a in 225/45/17.
Onderstel (demping) goed opgeschroefd de 20e feb, banden uiteindelijk warm op 2,75 bar gezet direct na een sessie rijden.
Volgende ochtend gemeten en zag het er zo uit:
LV = 2,25 / RV = 2,30
LA = 2,05 / RA = 2,25
Dat linksvoor meer opwarmt op Zandvoort was al duidelijk maar waar komt die 0,7 bar verschil linksachter ineens vandaan dan? Dat heb ik niet eerder gezien.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Zal nog even een fototje posten maar het was weer raak linksvoor hoor. Een V-profiel kan er gewoon niet goed tegen als straatband. Met RE050a en PS2 had ik nagenoeg geen last.
De Hankook Ventus V12 kan er net als de Toyo T1R niet goed tegen, heb nu linksvoor weer hapjes uit het profiel, niet direct op de rand maar bij het uitlopen van de stukken van de buitenste V.
Had ze na een opwarmsessie op 2,60 bar warm gezet.
De Hankook Ventus V12 kan er net als de Toyo T1R niet goed tegen, heb nu linksvoor weer hapjes uit het profiel, niet direct op de rand maar bij het uitlopen van de stukken van de buitenste V.
Had ze na een opwarmsessie op 2,60 bar warm gezet.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Zandvoort en Banden
Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Zandvoort en Banden
Er wordt in de normale rijrichting gereden alt.alt schreef:Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Zandvoort en Banden
Hielke schreef:Er wordt in de normale rijrichting gereden alt.alt schreef:Op CPZ je linkerbanden een paar tiende hoger zetten vw de vele linkerbochten.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04
Re: Zandvoort en Banden
Nooit deze problemen gehad. Niet met Falken Fk452, niet met Hankook RS2 en met de huidige Yokohama ADVAN AD08 ook niet.
Maargoed, bandenspanning is voor mij ook een vrij cruciaal ding als je het circuit op gaat...
Maargoed, bandenspanning is voor mij ook een vrij cruciaal ding als je het circuit op gaat...
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Het zijn staatbanden maar warm op 2,6 bar is toch niet zo verkeerd? Heb wel met hogere spanningen gereden.
Had met deze banden eerst ook geen last maar nu was het een stuk warmer buiten en heb ik langere sessies gedaan. Normaal rij ik 15min en dan laat ik m afkoelen, nu een keer dik 30min los gegaan maximaal.
Had met deze banden eerst ook geen last maar nu was het een stuk warmer buiten en heb ik langere sessies gedaan. Normaal rij ik 15min en dan laat ik m afkoelen, nu een keer dik 30min los gegaan maximaal.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Zandvoort en Banden
Wie in warme omstandigheden tijdens een stint van 30 minuten z'n banden niet aan gort rijdt, diegene die TOERT.
Maar KNOT, er is geen reden te bedenken waarom je tijdens een trackday je banden miet geregeld even af zou willen laten koelen. Max. 2 rondjes time attack en dan weer afkoelen.
Maar KNOT, er is geen reden te bedenken waarom je tijdens een trackday je banden miet geregeld even af zou willen laten koelen. Max. 2 rondjes time attack en dan weer afkoelen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Tsja, hij ging lekker en vond t zonde om na ronden trappen om iemand in te halen diegene meteen weer te laten passeren.
Voortaan gewoon weer kwartiertje op / kwartiertje af denk al heb ik toch het idee dat een non-V-profiel band er beter tegen kan, een Conti SportContact3 is denkik de beste v.w.b. hittemarteling.
Voortaan gewoon weer kwartiertje op / kwartiertje af denk al heb ik toch het idee dat een non-V-profiel band er beter tegen kan, een Conti SportContact3 is denkik de beste v.w.b. hittemarteling.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Zandvoort en Banden
Is echte semi's dan niks voor jou?
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Zandvoort en Banden
Voor mij ook de Europese topmerken. Die Pankook, Yokodrama en Cumho meuk voor hoofdprijzen kan ik prima laten staan.
Voor Federals wil ik dan een uitzondering maken. Daarover binnenkort meer.
Op de foto vind ik de schade nog wel meevallen moet ik zeggen.
Voor Federals wil ik dan een uitzondering maken. Daarover binnenkort meer.
Op de foto vind ik de schade nog wel meevallen moet ik zeggen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Semi's sloop je weer bij dagelijks woon/werk enz door te vaak opwarmen/afkoelen en heb geen zin steeds te wisselen. Semi's horen op een bekooide, bekuipte trailerauto vind ik dus eigenlijk rij ik te grof met een straatauto, daar komt t op neer.
Schade valt wel mee maar toch voel je je met 200+ minder veilig.
Schade valt wel mee maar toch voel je je met 200+ minder veilig.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04
Re: Zandvoort en Banden
Wat een onzin.Hielke schreef:Voor mij ook de Europese topmerken. Die Pankook, Yokodrama en Cumho meuk voor hoofdprijzen kan ik prima laten staan.
Voor Federals wil ik dan een uitzondering maken. Daarover binnenkort meer.
Op de foto vind ik de schade nog wel meevallen moet ik zeggen.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Zandvoort en Banden
Wat is onzin?
De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?
All the above?
De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?
All the above?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Zandvoort en Banden
DuidelijkKnot schreef:Semi's sloop je weer bij dagelijks woon/werk enz door te vaak opwarmen/afkoelen en heb geen zin steeds te wisselen. Semi's horen op een bekooide, bekuipte trailerauto vind ik dus eigenlijk rij ik te grof met een straatauto, daar komt t op neer.
Alhoewel ik wel dacht dat je ook voor driften banden wisselde
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04
Re: Zandvoort en Banden
Dat Hankook en Yokohama per definitie rotzooi zouden zijn.Hielke schreef:Wat is onzin?
De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?
All the above?
Federal heeft juist geen beste reputatie met die RSR595 van ze.
- Hielke
- Berichten: 11457
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Zandvoort en Banden
Ok, ben ik met je eens. Ik reageerde wat "prikkelender" omdat vooral in hoeken van Japanse autoclubs de Aziatische banden een onlogische vorm van populariteit genieten.Laurens Nijssen schreef:Dat Hankook en Yokohama per definitie rotzooi zouden zijn.Hielke schreef:Wat is onzin?
De voorliefde voor premium banden? De keuze voor Federals? Dat de schade meevalt?
All the above?
Federal heeft juist geen beste reputatie met die RSR595 van ze.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 24 okt 2008, 19:04
Re: Zandvoort en Banden
Er zijn helaas een hoop mensen die gek zijn op Linglong en Nankang ja.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Zandvoort en Banden
Tjsa, die banden hebben weer andere kwaliteiten (voor op de achteras)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten