BMW sportwagen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
wooter

Bericht door wooter » 03 jul 2008, 10:22

Ik denk dat het zinloos is voor BMW om een supercar te bouwen. Kost toch enkel geld, en er zijn merken die meer tot te verbeelding spreken.

Feit is: BMW's zijn keigoeie wagens in het segment 30-80k, maar als je 130k te spenderen hebt, kijk je naar Porsche. Likewise: als je 200k over hebt voor een auto, ga je ook niet aanmodderen met een Porsche, maar ga je gewoon vreselijk overstag met een Lambo, Ferrari of andere supercar meuk.

Je kan zoals VAG lekker onlogische dingen doen zoals auto's bouwen waar je geen winst uit haalt, maar da's financieel niet zo interessant.

Tom

Bericht door Tom » 03 jul 2008, 10:32

wooter schreef:Ik denk dat het zinloos is voor BMW om een supercar te bouwen. Kost toch enkel geld, en er zijn merken die meer tot te verbeelding spreken.

Feit is: BMW's zijn keigoeie wagens in het segment 30-80k, maar als je 130k te spenderen hebt, kijk je naar Porsche. Likewise: als je 200k over hebt voor een auto, ga je ook niet aanmodderen met een Porsche, maar ga je gewoon vreselijk overstag met een Lambo, Ferrari of andere supercar meuk.

Je kan zoals VAG lekker onlogische dingen doen zoals auto's bouwen waar je geen winst uit haalt, maar da's financieel niet zo interessant.
Hoe komen jullie erbij dat al die merken verlies draaien? bron?

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 jul 2008, 11:11

Ik weet niet hoor, maar de Z8 was een redelijk succes(prijs lag destijds al dichter bij de 200k dan bij de 130k; EURO!) en dat was niet eens een sportwagen. Het zou ongetwijfeld lukken als ze een goede auto weten neer te zetten. Bovendien hoef je op de auto zelf niet eens winst te maken. Als het een imago booster is mag je er zelfs verlies op maken, dan moet je er echter niet teveel verkopen. :)

Een merk hoeft geen(of alleen maar) sportwagen(s) te hebben om sportief te zijn en een sportief merk kan best een succesvolle volbloeds sportwagen op de markt zetten.

Ten slotte: Er zijn ook mensen die een sportwagen willen die er niet uitziet als een 911 en niet zoveel hebben met in elk geval de aandacht die je krijgt met een Italiaanse exoot(niet ondenkbaar, mensen die sowieso niet zoveel hebben met nieuwe Italiaanse mobielen).

wjn

Bericht door wjn » 03 jul 2008, 12:42

Over sport(ieve) auto's gesproken:

Top-10 Modelle: Neuzulassungen (in Duitsland dus)
Klasse: Sportliche Wagen

Modell Neuzulassungen (Januar bis Mai 2008)
1. Audi A5 5.217
2. Audi TT 4.790
3. Mercedes SLK-Klasse 4.786
4. Porsche 911 4.037
5. Mercedes CLK-Klasse 3.209
6. Mazda MX-5 2.219
7. Porsche Boxster 2.040
8. Opel Tigra 1.898
9. Mercedes SL-Klasse 1.424
10. BMW 6er-Reihe 1.188

Ook als je marktonderzoeken leest, qua sportieve auto's staat Porsche meestal dik op de 1e plaats, BMW/Audi/Mercedes/Alfa zitten dicht bij elkaar (procentueel gezien).

Joop

Bericht door Joop » 03 jul 2008, 13:06

Tom schreef:
wooter schreef:Ik denk dat het zinloos is voor BMW om een supercar te bouwen. Kost toch enkel geld, en er zijn merken die meer tot te verbeelding spreken.

Hoe komen jullie erbij dat al die merken verlies draaien? bron?
VW moet de klap van het Bugatti project nog steeds te boven komen.... Leuk zo'n prestige-project maar als je per verkochte auto ca. 3 miljoen euro verliest ben je toch echt verkeerd bezig. Dat de Bugatti de VAG gewoon bakken geld kost en gekost heeft is toch geen geheim geloof ik.

Een R8 zal geen geld kosten, veel is al eens in één of ander model ontwikkeld (Lambo Gallardo of andere dikke Audi's); want anders had Audi de R8 ook nooit op de markt gebracht. Audi is namelijk nog conservatiever in de meeste zaken dan BMW (blijven Beierse Leute).

Een R8 kost ook bijvoorbeeld minder dan de meeste supercars en daarom nog interessant, maar vissen in de Porsche 911 vijver blijft ook voor Audi lastig, want net als BMW is Audi nou geen sportwagenmerk.

wjn

Bericht door wjn » 05 jul 2008, 08:42

Joop schreef:VW moet de klap van het Bugatti project nog steeds te boven komen.... Leuk zo'n prestige-project maar als je per verkochte auto ca. 3 miljoen euro verliest ben je toch echt verkeerd bezig. Dat de Bugatti de VAG gewoon bakken geld kost en gekost heeft is toch geen geheim geloof ik.
Bugatti van VAG moet je daarom in hetzelfde perpectief plaatsen als de 1 liter auto van VW, Le Mans voor Audi en F1 voor Mercedes en BMW. (Of zouden die daarin winst maken?)

Puur een prestige object wat geld mag kosten.
(Eerst straatauto met > 1000pk, > 400km/h en je oma kan er gewoon mee naar de bakker rijden.)

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 05 jul 2008, 11:26

Voor VW is het zoals WJN zegt inderdaad. Die hebben het Bugatti-project doorgang gegeven omdat ze zelf niet actief zijn in de F1. Ieder merk heeft zo wel zijn paradepaardje en zijn eigen showtje. Dat kost gewoon veel geld, en is gewoon puur prestige.

@ Joop. Jou moet ik ook gelijk geven. Tuurlijk zijn Audi en BMW geen sportwagen bouwers, maar ze hebben wel een grote vaste klantenkring waar ze dergelijke wagens aan kunnen slijten. Daarnaast kunnen ze af en toe met een auto als de Audi R8 ook nog eens wat bij Porsche wegsnoepen voor mensen die wat anders willen. Tegenwoordig zijn zeker bij dat soort merken al die auto's opgebouwd uit modulaire systemen, en dus uitwisselbaar met andere modellen, zelfs andere merken. Daarom is een project als de R8 denk ik een erg rendabel project voor Audi. Zelfde als de Bentley GT die veel VW/Audi techniek deelt. Dat zijn de geldhalers waardoor auto's als de Brooklands en de Azure kunnen worden gebouwd en waardoor ze bijvoorbeeld ook Le Mans kunnen doen.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jul 2008, 12:07

Interessante discussie. Helaas hebben enkelen mijn openingspost niet goed gelezen of begrepen, maar gelukkig heeft Tom al voldoende tegengas te geven.

Het gaat mij er niet om of een M of een Z4 M wel of niet sportief is. Het gaat mij erom dat BMW geen antwoord heeft op een 911 GT3 RS of een Ferrari 599, of een GT-R, of een R8, een Z06 Corvette etc etc.

Mij interesseert het weinig of je een R8 als sportwagen ziet. Sportauto, sportmobiel, ringtijden interesseren mij geen bal.

Feit is dat BMW in dat segment HELEMAAL NIETS heeft :shock:

Dat is toch wel uniek voor een merk dat zichzelf als sportief profileert. En het verbaast mij ook dat hierover nooit eerder echt een discussie gaande is geweest.

Vreemd toch ?

In plaats van mijn stelling ontkennen of ontkrachten is het interessanter om te proberen duidelijk te krijgen waarom dit nu zo is.

Er zijn een aantal redenen genoemd:

1. BMW is arrogant en heeft het niet nodig. Lijkt mij onzin. Ook BMW heeft nogal wat kritiek te verduren gehad op het gehele M-programma, dus ze kunnen wel een nieuwe impuls gebruiken.

2. BMW hoeft dat zichzelf niet te permitteren: het wordt als sportief merk gezien. Das een goed antwoord denk ik, maar niet de reden waarom ze geen sportwagen ontwikkelen. Zie de Z8 bijvoorbeeld. Juist toen was BMW eigenlijk het enige echt sportieve merk. Audi en Mercedes hadden toen het nakijken, terwijl die merken nu een ontzettende inhaalslag hebben gemaakt. BMW zou daarvan afstand kunnen nemen door een R8 concurrent te introduceren. Daarmee zouden ze laten zien dat ze zichzelf als sportief merk beschouwen. Het is dan wel weer juist dat BMW het niet nodig heeft. Ik denk dat Rico het dus perfect verwoord. Hoewel het juist is, denk ik echter dus niet dat dit de REDEN is maar een combinatie daarvan.

3. Winstgevendheid. Ik denk eigenlijk dat dit wel een goede reden zou kunnen zijn. Ik denk dat het ontwikkelen van een sportauto (hoeft echt geen SLR killer van 600.000 te worden) veel geld kost. Maar het ontwikkelen van een 200-250k sportmodel zou BMW toch winstgevend moeten kunnen doen met alle know how ? Het hoeft toch geen SUPER exclusieve Arabic-style sportwagen te worden? Een 911 GT3 is ook 160k.
Maar Porsche verkoopt alleen die modellen en halen daar de winstmaximalisatie. BMW doet dat niet.

Mijn conclusie is dan ook dat BMW onvoldoende denkt te kunnen verdienen aan een echte sportauto. Bovendien zal de auto als snel in het vaarwater van een M5 of een M6 komen en zullen die minder verkocht gaan worden, ergo, minder winst op de grote M-modellen. Dan blijkt voor BMW enkel de echte supercar over, maar die zal dan richting 500.000 gaan en ik denk dat het voor BMW dan onmogelijk zijn om die ontwikkelingskosten om te zetten in winst, terwijl het merk geen imago builder nodig heeft.

RVV

Bericht door RVV » 05 jul 2008, 14:02

Goede conclussie Macboy.

De M reeks die afgeleid is van de gewone productie modellen en ook meelift met de ontwikkelingskosten van de gewone productie modellen zal vele malen meer winst genereren dan een supercar model reeks. Die zal vanuit een compleet nieuwe basis moeten worden opgezet.

De M reeks is ook zo'n beetje de vlaggedrager geworden in de BMW collectie. Dat hoeft niet overschaduwd te worden door een individueel supercar model.

En een M kost wezelijk niet veel meer dan een gewoon productiemodel.

Stel dat een standaard model (5 / 6 serie) voor 10000 euro word gemaakt, een M variant (5 / 6 serie) kan voor 15000 euro worden gemaakt.. en een supercar zal mischien wel een kostprijs hebben van 40000 euro.

Bij Porsche zijn juist weer de GT3/GT2/Turbo die meeliften op de relatief lage productie kosten van een standaard 911.

Op de keper beschouwd kun je de GT3/GT2/turbo modellen als de M modellen bij BMW beschouwen. Niet direct veregelijkbaar, maar qua kosten strategie binnen de collectie.

wooter

Bericht door wooter » 05 jul 2008, 14:57

En dan kom je bij de logische conclusie dat er maar één baas boven baas mag zijn bij BMW, en da's de M1.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 05 jul 2008, 15:02

De M-serie is natuurijk echt niets beter of anders dan de AMG van Mercedes of RS serie van Audi.
Toch hebben die 2 merken wel een superauto gemaakt, waarom zij dan wel en BMW niet?

Ik denk zelf dat ze bij BMW gewoon gekeken hebben hoe het bij de concurentie zou lopen.
Als er een markt voor dit soort auto's is dan zou dat nu blijken, zouden mensen een Porsche laten staan voor een Audi of Mercedes?
Misschien hebben ze het verkeerd ingeschat en dachten ze dat het niet zou werken, maar nu blijkt van wel.

Ik denk ook dat ze hebben afgewacht of er vraag van hun klanten zouden komen naar een auto in dat segment.
Mensen die genoeg geld hebben en wel een speeltje erbij willen, die moeten nu naar Audi/Mercedes/Porsche toe.

De M1 hommage van laatst lijkt mij een indicatie dat ze er toch mee aan de slag gaan, dat ding hebben ze gemaakt om te peilen of het verkocht gaat worden mocht hij op de markt komen.
Ik denk dus dat de vraag er is en dat als de reacties positief zijn op dat studiemodel dat BMW gewoon met zo'n model gaat komen.

Ook denk ik dat het voor BMW meer geld zou kosten om zo'n model te ontwikkelen dan Audi of Mercedes.
Die laatste heeft natuurlijk goede banden met McLaren, en bij McLaren weten ze wel hoe ze een sportauto bouwen, Audi heeft Lamborghini en die hebben ook wel wat ervaring met supercars.
Zover ik weet heeft BMW geen connecties met dit soort bedrijven en moet dus van 0 beginnen en alles zelf doen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2008, 15:17

Ooit van een Macca gehoord met een BMW blok er in toevallig? :wink:

Aram

Bericht door Aram » 05 jul 2008, 15:25

Ja, en dus? ;)

Dat blok was al in ontwikkeling voor iets anders heb ik gehoord, of op basis van een blok in een proto.
Maar dat is iets heel anders dan een complete auto!

Je moet in principe een compleet nieuw model ontwikkelen, dus een nieuw chassis onderstel interieur etc. etc.
Dat is in geen enkel opzicht te vergelijken met een klantenmotor.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 jul 2008, 15:45

Ik denk dat BMW expertise zat heeft om een dergelijk project van de grond te krijgen. De reden, vooralsnog, om het niet te doen is meer dan uitstekend verwoord door Macboy................................

Aram

Bericht door Aram » 05 jul 2008, 16:17

Expertise misschien wel, ze ontwikkelen wel meer auto's geloof ik. ;)
Ik had het meer over de financien.

Maar de rest van mijn post heb je niet gelezen kennelijk?

romo

Bericht door romo » 05 jul 2008, 16:21

Geld hebben ze ook zat :lol:

Aram

Bericht door Aram » 05 jul 2008, 16:46

Enig idee hoeveel een auto ontwikkelen kost? :?

Ga er maar vanuit dat dat voor elk automerk een serieuze aderlating is.
Zeker voor model waar ze er geen duizenden van gaan verkopen.

Ik ken geen getallen maar ik denk dat Mercedes en Audi serieus geld besparen met de technische kennis van hun connecties, geld dat BMW wel moet uitgeven.

Maar dat was natuurlijk maar een deel van mijn verhaal waarom BMW nu geen model heeft in dit segment. ;)

Ieder zijn eigen visie natuurlijk. :)

romo

Bericht door romo » 05 jul 2008, 16:52

Het is gewoon een kosten/baten analyse.......................

Ook al bulken ze van het geld, kunnen ze een dergelijke kar ontwikkelen, maar als ie niet verkoopt ( als dat de uitkomst van het markt onderzoek mocht zijn) dan zullen ze hem ook niet ontwikkelen.

Daarmee zijn we bij het verhaal van Macboy................................

QED
Laatst gewijzigd door romo op 05 jul 2008, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Aram

Bericht door Aram » 05 jul 2008, 16:56

Niet mee eens, maar ik ga het je niet uittekenen, zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet, het is maar BMW tenslotte.

Jij bent het met Macboy eens, ik niet, so be it.

Plaats reactie