BMW E34 525i update pg.5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HSR

Bericht door HSR » 09 mei 2008, 00:39

Paskal,

Het grootste gewicht is er nu wel uit. Ga ik nog veel verder strippen dan win ik vermoedelijk nog een kilo of 30. Feit is wel dat de wagen dan echt niet meer gezien kan worden als semi-racer en met name de Belgische APK zal moeilijk doen.

Vwb snelheid, ja mijn snelste circuithok was tot nu toe een Alfa 75 TS met halfbrakke motor ( beetje 75 weegt ook al 1200+ kg ). Laat het dan ook geen verassing zijn dat die 200Peekaatjes mij toch al behoorlijk doen verbazen. Met name 100 - 170 doet de e34 echt lekker snel. ( voor mijn gevoel dan :wink: )

Een 309 16v had toch iets van 170PK op een gewicht van 800kg?

allen

Bericht door allen » 09 mei 2008, 00:44

Overigens is snelheid relatief. De eerste dag was ik ook onder de indruk van de speedster. Nu mag er voor mij best wel een compressortje bij. Helaas is die ene in de kofferbak alleen om banden te pompen...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 mei 2008, 15:05

Hèhè^^

Goed bezig, Hugo.

HSR

Bericht door HSR » 09 mei 2008, 21:07

Zo, net terug uit Franeker. Ben echt finaal gesloopt. Vanacht 4 uur geslapen want om 5 uur op om om 6 uur naar Offenga te rijden. 10 over 8 kwam ik aan en Jacob zat rustig ate wachten. Gedurende de dag zijn er een aantal zaken veranderd aan de auto. 'Welke?', hoor ik jullie vragen. De volgende zaken

1) M5 remmen rondom met nieuwe schijven!
2) M5 sperdiff
3) M5 stabi stangen
4) Zwarte powerflex in de achteras
5) M5 stuurhuis
6) Meyle heavy duty draagarmen met zwarte powerflex
7) 16'' schandalig lelijke velgen met slechte banden, ach is nu toch maar om op te roken :wink:
8) Racekuipje. Deze is overigens te koop want is mij wat te harde kern voor een semiracert
9) Nieuwe visco koppeling
10) nieuwe waterpomp, zelf nog in te bouwen.

Wagen voelt nu zelfs met standaard dempers al fucking strak aan. Met goede bilstein dempers zal het zeker leuk zijn.

Zijn er ook punten van kritiek? Jazeker, die zijn er.

1) Het sperdiff jankt als een dolle bij 120km/h. Zo erg dat je elkaar bijna niet kan verstaan. Verder doet het ding prima zijn werk maar dat janken stoort mij toch wel heel erg. Tzt maar eens kijken of ik het kan ruilen. Dit lijkt mij ook niet echt veilig.

2) Het sperdiff is een 3.91 verhouding ipv een 3.65. Verbruik is daardoor echt enorm gestegen, viel mij op :shock: :? Normaal bij 120 deed de E34 zo'n 1 op 11/12 en nu is dat 1 op 9 geworden. Ik vind dat toch erg enthousiast drinken. Bij 140/150 op de teller drinkt ie 12.5 liter op de 100.

3) Bij het schakelen en koppelen lijk je de druklager te horen en te voelen. Sterker nog, ik heb het gevoel dat niks fatsoenlijk vast zit in de bak, het rammelt er maar doorheen. Dit lijkt mij nou niet bepaald BMW-eigen. Koppelen en oppakken doet de bak wel goed, alleen dus niet met de nodige bijgeluiden en rammels.

Conclusie, Het gaat de goede weg op maar kennelijk verkeerde de E34 toch niet in zo'n goede technische staat als ik eerst gedacht had. Ik heb echt altijd gezeik met dit soort dingen.
:D :roll: :cry:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 09 mei 2008, 21:26

Ah die Hugo, sorry dat ik m'n telefoon niet opnam. Maar die lag thuis terwijl ik in Leeuwarden was. Gelukkig is alles gelukt bij Jacob! Nog een beetje van het mooie Franeker kunnen genieten? 8)

Nu even de wagen laten rusten zodat je de 16e er VOL voor kunt gaan, weet je meteen of alles een beetje heel blijft :wink:

HSR

Bericht door HSR » 09 mei 2008, 21:55

Steven Nauta schreef:Ah die Hugo, sorry dat ik m'n telefoon niet opnam. Maar die lag thuis terwijl ik in Leeuwarden was. Gelukkig is alles gelukt bij Jacob! Nog een beetje van het mooie Franeker kunnen genieten? 8)

Nu even de wagen laten rusten zodat je de 16e er VOL voor kunt gaan, weet je meteen of alles een beetje heel blijft :wink:
Franeker, heerlijk pitoresk maar na 1.5 uur rondwandelen heb je het daar wel gezien.

Vrijdag ben ik er zeer wss NIET bij. Waarom? Om de doodsimpele reden dat ik tot op heden echt meer dan genoeg knaken heb uit gegeven en tegen de 16de is de E34 toch nog niet naar mijn zin. Om dan dus rond de 200 eu uit te geven om me vervolgens te ergeren aan allerlei onzekerheden vind ik niet echt ideaal. Tenzij het vrijdag schandalig hard regent, dan ben ik er dus wel :wink:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 09 mei 2008, 21:57

Haha ok ik snap het. Maar je komt wel even buurten met de C30 neem ik aan? Gaan we even een paar rondjes doen.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 10 mei 2008, 13:22

Gefeliciteerd met je nieuwe circuithok, Hugo. Maar was het niet verstandiger om eerst km's te maken met de auto, vervolgens de slechte punten aan te pakken, en dan te gaan modificeren? Nu stop je idd een hoop geld in de auto, en is het nog niet naar je zin, eigenlijk is het maar half/half nu. Ik vind het trouwens erg leuk om te volgen!

Trackday auto bouwen = km's maken=--->slechte punten eruit halen----> en dan aan de modificata. Dat maakt je auto betrouwbaar en dan weet je wat je hebt. En kun je uiteindelijk aan meer circuitdagen meedoen, en hoef je niks te missen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 mei 2008, 13:49

Denk het niet.

Als je al weet wat er niet goed is dan heeft rijden ook geen nut IMHO.

Trackauto eerst bouwen naar je specificatie. Dan rijden en dan fouten er uit halen. Duurt wel lang en je kan niet rijden, maar als jij met een standaard auto begint zonder goede remmen enz dat schiet ook niet op. Betaal je geld voor een trackday die uiteindelijk in het water valt omdat je materiaal niet up to spec is.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 10 mei 2008, 15:11

Bert ///M3 schreef:Denk het niet.

Als je al weet wat er niet goed is dan heeft rijden ook geen nut IMHO.

Trackauto eerst bouwen naar je specificatie. Dan rijden en dan fouten er uit halen. Duurt wel lang en je kan niet rijden, maar als jij met een standaard auto begint zonder goede remmen enz dat schiet ook niet op. Betaal je geld voor een trackday die uiteindelijk in het water valt omdat je materiaal niet up to spec is.
En ik denk van wel :)

Als ik wat voor wagen dan ook op wil gaan bouwen tot circuithok dan maak ik er eerst de nodige km op de openbare weg (en da's het verschil met jouw insteek) mee en ga hem dan eens goed inspecteren. Blijkt de basis goed te zijn dan kan de ombouw beginnen :)

Jeroen

Bericht door Jeroen » 10 mei 2008, 15:28

Zoals Paskal het vertelt, zo bedoel ik het dus ook. Sterker nog, ik heb het altijd zo gedaan bij mijn circuitauto's. Dingen als remmen, een carterbeschermingsplaatje e.d. kun je uiteraard al wel meteen doen. Km's op de openbare weg voorkomen dan dat je auto op de trackday problemen krijgt.

HSR

Bericht door HSR » 10 mei 2008, 21:09

Jeroen schreef:Gefeliciteerd met je nieuwe circuithok, Hugo. Maar was het niet verstandiger om eerst km's te maken met de auto, vervolgens de slechte punten aan te pakken, en dan te gaan modificeren? Nu stop je idd een hoop geld in de auto, en is het nog niet naar je zin, eigenlijk is het maar half/half nu. Ik vind het trouwens erg leuk om te volgen!

Trackday auto bouwen = km's maken=--->slechte punten eruit halen----> en dan aan de modificata. Dat maakt je auto betrouwbaar en dan weet je wat je hebt. En kun je uiteindelijk aan meer circuitdagen meedoen, en hoef je niks te missen.

Dat heb ik bij mijn vorige wagens gedaan en eigenlijk was dat iedere keer frustraties. Rijd je met de wagen op het circuit na een aantal aanpassingen , vervolgens ga je een ronde rijden in een wagen met net iets meer aanpassingen en dan merk je hoeveel je te kort komt/kwam. Dit wilde ik niet, ik heb nu gewoon een X bedrag gespaard en daar wilde ik gewoon in een keer een goede semi-racer van bouwen. De e34 was ook mijn keuze omdat deze in aanschaf een stuk voordeliger is dan een E36.

Tot nu toe ben ik behoorlijk tevreden met de wagen. Feit is gewoon dat het diff mij momenteel irriteert daar ik het gewoon te kort vind. Inmiddels heb ik wel een 3.64 sper gevonden dus dat gaat wel de goede kant op. A.s. week verwacht ik mijn Bilstein B12 set en dan ben ik eigenlijk gewoon klaar. Natuurlijk zullen er tzt wel dingen kapot gaan maar dat heb je toch niet in de hand.

HSR

Bericht door HSR » 10 mei 2008, 21:14

:)
Laatst gewijzigd door HSR op 10 mei 2011, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 11 mei 2008, 10:27

Dan ligt daar een belangrijk verschil in opvatting: ik was niet zo veeleisend, en zag het rijden an sich als een uitdaging. Ik heb eens een std. E30 325i gekocht, en een kooi erin gezet, verder niet. Puur voor de veiligheid, en verder maar kijken hoe het ding zich hield. Na een jaar toch maar een andere auto gekocht die toevallig net afgebouwd was op de motor na.

Maar goed, ik zou zeggen ga zo door, en succes!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 11 mei 2008, 11:57

Hey Hugo!

Verbaasd me dat alles toch niet zo goed meevalt :?
Anyway, als het een troost voor je mag wezen, Dat sperdiff en die kuip kan je wel aan mij kwijt als je wilt.
We spreken elkaar nog even om de waterpomp te vv of gewoon eens langs te komen.

Komt wel allemaal goed kerel, niet wanhopen :wink:

HSR

Bericht door HSR » 11 mei 2008, 12:15

Dennis Schroyen schreef:Hey Hugo!

Verbaasd me dat alles toch niet zo goed meevalt :?
Anyway, als het een troost voor je mag wezen, Dat sperdiff en die kuip kan je wel aan mij kwijt als je wilt.
We spreken elkaar nog even om de waterpomp te vv of gewoon eens langs te komen.

Komt wel allemaal goed kerel, niet wanhopen :wink:
Gisteravond met Pescatore wel een stuk gereden met de E34. Zeg maar gerust schandalig, schofterig , idioot hard zitten raggen met dat hok om te kijken welke leidingen en lagers het eerste stuk gingen. Conclusie na 60 minuten? Helemaal niks aan het handje. Blokje blijft mooi, soepel en dorstig lopen.

Hetgene wat mij nu technisch stoort is eigenlijk alleen het sperdiff. Ik vind het te kort en het jankt bij 120. Janken doen ze allemaal, niet anders meegemaakt maar voor een semi-racer is dat janken bij 120 gewoon storend. Van de week dus maar kijken of Offenga nog een 3.64 sper heeft liggen en ik deze kan inwisselen.

Ik zal tzt een foto maken van de racekuip. Is een sabelt Racer in goede staat en is voor zover ik zie pas gemaakt voor de E34. Voor een 100 eu is 'ie van jou ;)

[img:263:400]http://www.teamdi.com/images/sabeltseats/racer.jpg[/img] deze stoel maar dan zwart.

Downforce Bjorn

Bericht door Downforce Bjorn » 12 mei 2008, 14:37

hugo schreef:Ik zal tzt een foto maken van de racekuip. Is een sabelt Racer in goede staat en is voor zover ik zie pas gemaakt voor de E34. Voor een 100 eu is 'ie van jou ;)

[img:263:400]http://www.teamdi.com/images/sabeltseats/racer.jpg[/img] deze stoel maar dan zwart.
Lijkt me een deal Hugo 8)
Zet hem al maar klaar...

HSR

Bericht door HSR » 15 mei 2008, 22:25

Zo, net van Dick berichtje gekregen dat het Bilstein B12 onderstel bij hem klaar ligt. Ik verwacht het maandag anders dinsdag binnen te hebben.

3.91 sper wordt volgende week gewisseld door een 3.64 ( al dan niet gesperd ) en dan haal ik meteen mijn 17'' velgen op ( met dank aan MarcH ) waar meteen ''nieuwe'' banden op komen. Dan rest mij alleen nog de wasserpump te vernieuwen de wagen uit te lijnen en wat mij betreft zijn we dan set voor het circuit.

Een comfortabele reesstoel + stuurtje komt tzt wel.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 mei 2008, 23:46

Goed werk, het eind komt in zicht!

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 mei 2008, 10:39

Hugo, waterpomp al vv? zo ja, hoe zag ze eruit?

We moeten nog eens afspreken, kunnen we dat sabelt ding scoren en eens een rondje maken in je e34. Komt allemaal goed kerel, je komt er nog wel achter dat de e34 een grote meerwaarde heeft tov andere ketels uit zijn era.

keep up the good work!

Tom V

Bericht door Tom V » 16 mei 2008, 11:07

Nice Hugo, de vaart zit er iig goed in. Weet je wanneer je wil gaan rijden? Een skylimitevents dag oid?

HSR

Bericht door HSR » 16 mei 2008, 12:46

Dennis Schroyen schreef:Hugo, waterpomp al vv? zo ja, hoe zag ze eruit?

We moeten nog eens afspreken, kunnen we dat sabelt ding scoren en eens een rondje maken in je e34. Komt allemaal goed kerel, je komt er nog wel achter dat de e34 een grote meerwaarde heeft tov andere ketels uit zijn era.

keep up the good work!

Ja, gisteravond in de regen nog fe gereden met de E34. Godverdomme wat een balans, hoe dwars dat ding wil :shock: 8) .

Waterpomp nog niet vervangen, koeling lijkt met nieuwe visco gewoon goed te zijn. Volgende week monteer ik wel een nieuwe wasserpump.

Dennis, ik heb Bjorn nog een PB gestuurd met een voorstel wat betreft E34 goodies. Met name het sper moet ik snel een antwoord weten want er zijn mogelijk meer gegaadigden.

HSR

Bericht door HSR » 16 mei 2008, 14:12

Net even 4 bandjes gekocht. 2X Dunlop SP Sport 9090 235-45-17 met 3mm profiel en 2X Dunlop SP Sport 9000 225-45-17 met 4mm profiel. Inderdaad niet als nieuw maar goed genoeg om lekker het a.s. seizoen mee in te gummen.

Overigens heet het bedrijf Gruba en zit in Enschede. Je kan daar prima terecht voor je banden. Ze verkopen namelijk nieuw, ze verkopen 2de hands maar wel met garantiegoedkeuring en minimaal 5-6mm profiel en voor het betere gumwerk kan je banden kopen die nog wel een respectabel profiel hebben. Het leuke is dat die gumbanden echt geen flikker kosten. Voor 5 tientjes heb je er 4 inclusief montage. Let wel, deze banden koop je op eigen risico dus als je er mee in de sloot vliegt heb je pech. :wink:

Ze krijgen per week een 2500 tal banden binnen dus je kan eigenlijk altijd wel een leuk en goedkoop setje banden vinden voor het circuit.

Niall

Bericht door Niall » 16 mei 2008, 14:24

In someren(NB) zit ook zo een bedrijf, berkvens banden

HSR

Bericht door HSR » 20 mei 2008, 15:48

Allright,

De volgende onderdelen zijn binnen.

1) 4X 17'' velgen met dank aan MarcH.

2) In eindhoven 2 in erg goede staat verkerende RE050A's gescoord voor 30 eu per band incluis montage. 8)

3) 2 Dunlop SP Sport 9000's komen morgen op de andere 2 17'' velgen

4) Bilstein B12 onderstel. Dat zijn dus B8 dempers met Eibach veren

5) E32 750IL 3.21 Sperdiff op de kop getikt. Good luck finding een E32 sperdiff. :wink:

Wat is er verkocht?

1) Racekuip

2) 3.91 Sperdiff

3) de 15'' spaakvelgjes.

Morgen en Donderdag maar aan de slag met het monteren van de onderdelen. Ik hoop vrijdag middag naar Offenga te kunnen gaan en dan is 'ie zaterdag nagenoeg helemaal klaar 8)

Plaats reactie