Dat jullie dat nog wisten
EV auto's (elektrische)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
-
OnlineKadett
- Berichten: 5358
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Volgens mij komt de hele truck niet meer naar Europa vanwege veiligheids eisen. Ding heeft geen normaal kooi/crashcontructie.
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
De fiscalist schreef: 02 dec 2023, 20:53 Hoe kom jij op die €1 per kWh? Zelfs bij de extreem dure snelladers langs de A wegen is de stroom niet zo duur… €0,80 komt wel voor, maar als je thuis kunt laden is het eerder € 0,30 incl btw. Op straat tussen de 40 en 50 cent vaak.
Die €1/kWh is niet de huidige prijs van elektra, maar zoals deze in het verleden is geweest, zie bovenstaande quote.Elise schreef: 02 dec 2023, 13:30 En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Overigens thuis laden voor €0,30 incl btw is wel heel goedkoop, je zult niet veel leveranciers vinden die voor dat tarief leveren (afgezien van dynamisch), niet een waarde om van uit te gaan als je een berekening maakt voor of een EV lonend is.
En daar zie ik zelf een groot probleem om een sluitende calculatie te maken voor een EV, welke variabelen moet je meenemen tegen welke prijs.
- Afschrijving/restwaarde?
- Vervangen accu meerekenen?
- Prijs elektra? En moet je je leverancierscontract daarop zo lang mogelijk vastzetten?
- Jaarlijkse prijsdrops á la Ome Elon
(het is niet fijn als je net een nieuwe ID. BUZZ hebt gekocht die even later €10.000 in prijs zakt
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Wimo schreef: 02 dec 2023, 20:15De mijne is recent EN van een betrouwbare, integere partij!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
EV afschrijving was altijd minder dan ice nu beetje gelijk aan benzine, diesel schrijft altijd nog harder af.Elise schreef: 03 dec 2023, 09:24De fiscalist schreef: 02 dec 2023, 20:53 Hoe kom jij op die €1 per kWh? Zelfs bij de extreem dure snelladers langs de A wegen is de stroom niet zo duur… €0,80 komt wel voor, maar als je thuis kunt laden is het eerder € 0,30 incl btw. Op straat tussen de 40 en 50 cent vaak.Die €1/kWh is niet de huidige prijs van elektra, maar zoals deze in het verleden is geweest, zie bovenstaande quote.Elise schreef: 02 dec 2023, 13:30 En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Overigens thuis laden voor €0,30 incl btw is wel heel goedkoop, je zult niet veel leveranciers vinden die voor dat tarief leveren (afgezien van dynamisch), niet een waarde om van uit te gaan als je een berekening maakt voor of een EV lonend is.
En daar zie ik zelf een groot probleem om een sluitende calculatie te maken voor een EV, welke variabelen moet je meenemen tegen welke prijs.
- Afschrijving/restwaarde?
- Vervangen accu meerekenen?
- Prijs elektra? En moet je je leverancierscontract daarop zo lang mogelijk vastzetten?
- Jaarlijkse prijsdrops á la Ome Elon
(het is niet fijn als je net een nieuwe ID. BUZZ hebt gekocht die even later €10.000 in prijs zakt)
Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Prijs electra heb ik idd mede om EV rijden van de zomer vast gezet bij Eneco voor 34cnt per kWh voor 3 jaar zekerheid. Bij benzine lukt dat niet
Prijsdrop idd lastig te voorspellen maar het idee is dat er niet heel veel meer af kan bij de gevestigde partijen (zoals bijvoorbeeld VW idbuzz)
Kortom vanuit een economische bril bezien is een EV echt wel te verantwoorden naar mijn mening. DF is het niet want stil, emotieloos en zwaar maar goed 90% van NL zoekt geen DF in een auto maar een manier van comfortabel vervoer en daar is een EV nou net wel heel goed in.
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Want wie koopt er een EV van 8+ jaar oud, wetende dat het accupakket vervangen moet gaan worden? Dat heeft gewoon flinke invloed op de restwaarde. Moet je dan de EV in 8 jaar tijd volledig afschrijven, of reken je een restwaarde waarin je de vervanging van accu's meeneemt.
Want van wat ik voorbij heb zien komen aan prijzen is het vervangen wel even schrikken
Ik zie het accu pakket van een Tesla Model 3 kost +/- €12.000.
Wat zou dan een reële restwaarde zijn voor zo'n Tesla M3 die tzt 8 jaar oud is, afgaande op huidige nieuwprijzen?
Wie het weet mag het zeggen
- Joy
- Berichten: 10901
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: EV auto's (elektrische)
De accu is één punt van zorg, de overige zaken hebben bij veel merken maar 2 jaar garantie. Bij Audi gaan de E-tron motoren bij bosjes kapot aan een koelvloeistoflekkage door inferieur pakkingmateriaal. Buiten de garantie goed voor ongeveer 10 mille bij de dealer.
Jaguar I-Pace staat ook bekend om veel te veel storingen en hoge kosten.
Zolang dat allemaal niet een beetje op hetzelfde peil is schrijven ze af als een malle. Naast het afschrijven omdat de nieuwe techniek ze hard doet verouderen.
Jaguar I-Pace staat ook bekend om veel te veel storingen en hoge kosten.
Zolang dat allemaal niet een beetje op hetzelfde peil is schrijven ze af als een malle. Naast het afschrijven omdat de nieuwe techniek ze hard doet verouderen.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.Elise schreef: 03 dec 2023, 10:23Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Want wie koopt er een EV van 8+ jaar oud, wetende dat het accupakket vervangen moet gaan worden? Dat heeft gewoon flinke invloed op de restwaarde. Moet je dan de EV in 8 jaar tijd volledig afschrijven, of reken je een restwaarde waarin je de vervanging van accu's meeneemt.
Want van wat ik voorbij heb zien komen aan prijzen is het vervangen wel even schrikken
Ik zie het accu pakket van een Tesla Model 3 kost +/- €12.000.
Wat zou dan een reële restwaarde zijn voor zo'n Tesla M3 die tzt 8 jaar oud is, afgaande op huidige nieuwprijzen?
Wie het weet mag het zeggen![]()
@Joy daar noem je ook wel net 2 lekkere voorbeelden ja
Nu wil ik hier zeker niet de EV paus uithangen
- Arthur
- Berichten: 43954
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: EV auto's (elektrische)
D’r rijden hier wel een paar met een nieuwe 911 hoor
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
- JP
- Berichten: 35280
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: EV auto's (elektrische)
De meeste ev's zijn juist zwart of wit Martijn 
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk
John is in elke geval erg blij dat zijn enige ev eindelijk verkocht is
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk
John is in elke geval erg blij dat zijn enige ev eindelijk verkocht is
"wat ben ik blij, eindelijk de accu uit de showroom"
"onze rijdende accu"
"drama, koop nooit een elektrische auto, niet aan beginnen !"
"hier in Brabant zeggen we dan; daar pist geen hond tegenaan"
"geen kwaliteit, geen emotie, wel snel"
"dit krijgen wij nooit verkocht"
"je moet achter je product kunnen staan, en ik kan niet met volle overtuiging zo'n auto verkopen"
-
Tom
- Berichten: 22514
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: EV auto's (elektrische)
Ik vind die Cybertruck best tof trouwens 
-
Wimo
- Berichten: 2753
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Ouderwetse trage rammelbakken zijn het!
John leeft van Maxton pakketten, dikke jetsers en oliepompen vervangen. Snap wel dat zo'n onderhoudsvrij ding zijn financiële voorkeur niet geniet.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29150
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
- Elise
- Berichten: 9272
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Ik heb in mijn leven nog nooit een auto in de lease gehad, inclusief zakelijke aanschaf, maar mocht ik ooit een EV overwegen wil ik zo'n ding in de lease zodat de risico's elders liggen. Want als ik af en toe de berichten van Fabian lees gaat er ook links en rechts nog wel eens een boormachine kapot
-
OnlineKadett
- Berichten: 5358
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Met die moderne (Europese) downsize motoren wordt je ook niet vrolijk.Elise schreef: 03 dec 2023, 16:03Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Ik heb in mijn leven nog nooit een auto in de lease gehad, inclusief zakelijke aanschaf, maar mocht ik ooit een EV overwegen wil ik zo'n ding in de lease zodat de risico's elders liggen. Want als ik af en toe de berichten van Fabian lees gaat er ook links en rechts nog wel eens een boormachine kapot![]()
Ford 1.0 3 cilinder met riem en koelings problemen
PSA 1.2 Puretech met diezelfde riem problemen
Renault heeft met hun 1.2 problemen met de ketting geleider/spanner
VAG met de olieschraapveren, sowieso olieverbruik en ketting perikelen bij de 1.2 en 1.4 benzine. 1.2 Diesel EGR reparaties.
Geef mij maar een Aziaat.
-
zegmaarboris
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: EV auto's (elektrische)
Ik, een grijze GT privé en nieuw gekocht. Zolang ik ‘m niet inruil geen zorg over de afschrijving… dagelijkse running cost zijn echt veel gunstiger dan de voorgaande BMW’s, stroom thuis 0,33 per kWh (per ongeluk goed vastgeklikt ooit), onderweg niet vaak nodig. Even los van zonnepanelen voordeel. Onderweg niet vaak nodig, maar ook stuk minder kwijt dan aan benzine. Ik ga nu op en neer naar Oostenrijk voor ongeveer €120, was eerder drievoudige. Doe er drie kwartier langer over, valt me erg mee, sterker nog, is wel lekker.JP schreef: 03 dec 2023, 11:15 De meeste ev's zijn juist zwart of wit Martijn
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk![]()
Verzekering tientje goedkoper per maand dan de 540i, wegenbelasting is nu nog 0 dus ook wel gunstig. Op GT was (is?) onderhoud 7 jaar inclusief, en garantie ook 7 jaar. Rij dit jaar ruim 45.000km, dus scheelt ook weer.
Auto is mooi, rijdt beter dan de benzine voorganger en dus wat goedkoper. Heb er echt veel lol mee. Blijf er nog even mee door rijden want zou ff niet weten wat ik nu beter kan rijden.
Paal is 6 jaar oud, was destijds 1200 incl aansluiten. En werkt al zes jaar foutloos en zonder onderhoud. Heb alleen geen loadbalancer wat met de Audi nu paar keer een fase eruit heeft laten springen met koken. Dus komt wel in Januari er tussen want dan heeft mijn vrouw ook Etron en hebben we het probleem met beide auto’s. We hebben trouwens 1 paal, meestal wissel ik om uur of 22h00 na hond uitlaten, zijn we ‘s ochtends beide vol.
Voor autoliefhebber is een leuke benzine auto erbij wel wenselijk voor fun ritjes / track days / nostalgie. Maar als sportieve daily is het echt heel erg fijn om (deze) EV te rijden.
Overigens, snel laden is denk ik wel belangrijker dan range - uitgaande dat je in elk geval je reguliere ritjes gewoon kan doen. Weerhoudt mij nu wat om de i5 echt serieus te overwegen.
-
OnlineWillemBoer
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: Renault Clio 1.0 six speed fwd
Re: EV auto's (elektrische)
Maar voor de totale TCO telt afschrijving wel mee…
-
Bombadil
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: EV auto's (elektrische)
Tesla geeft 4 jaar garantie en 8 jaar op de accu. Kia 7 jaar op beiden.Elise schreef: 03 dec 2023, 16:03Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Ik heb in mijn leven nog nooit een auto in de lease gehad, inclusief zakelijke aanschaf, maar mocht ik ooit een EV overwegen wil ik zo'n ding in de lease zodat de risico's elders liggen. Want als ik af en toe de berichten van Fabian lees gaat er ook links en rechts nog wel eens een boormachine kapot![]()
Wel KM-beperking.
Dus ik zou me niet zo`n zorgen maken. Ding gewoon nieuw kopen en 10 jaar mee rijden. Ik schrijf alles af naar 0 in mn Excelletje dus dan maakt niet veel uit.
Benzine-afschrijving is ook een ding als de gemeenten aan het einde van dit decennium de zero emmission zones voor bedrijfsleven uitbreiden naar particulieren
-
Wimo
- Berichten: 2753
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Mocht de wegenbelasting voor evs een feit worden dan zal de ice wegenbelasting vrijwel meteen ook door het dak gaan.. ze forceren het toch wel.
- Joy
- Berichten: 10901
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: EV auto's (elektrische)
Het waren in eerste instantie de enige twee EV-occasions die ik overwoog. Helaas dikke streep erdoorheen gezet. Ik heb geen zin in dat soort ongein. Kia's enz kan ik niet warm van worden. Misschien maar naar een Enyaq kijken.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.Elise schreef: 03 dec 2023, 10:23Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Want wie koopt er een EV van 8+ jaar oud, wetende dat het accupakket vervangen moet gaan worden? Dat heeft gewoon flinke invloed op de restwaarde. Moet je dan de EV in 8 jaar tijd volledig afschrijven, of reken je een restwaarde waarin je de vervanging van accu's meeneemt.
Want van wat ik voorbij heb zien komen aan prijzen is het vervangen wel even schrikken
Ik zie het accu pakket van een Tesla Model 3 kost +/- €12.000.
Wat zou dan een reële restwaarde zijn voor zo'n Tesla M3 die tzt 8 jaar oud is, afgaande op huidige nieuwprijzen?
Wie het weet mag het zeggen![]()
@Joy daar noem je ook wel net 2 lekkere voorbeelden jabij ICE niet anders toch… eerste generatie Ford 1.0 ecoboost, VW 1.4tsi of Peugeot is 1.2/1.6thp Anyone.
Nu wil ik hier zeker niet de EV paus uithangenmaar het is niet zo zwart / wit als de meeste hier voorstellen
-
Martin*
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: EV auto's (elektrische)
Aangezien ze in Hengelo(o) nu ook een Tesla store hebben heb ik uit nieuwsgierigheid maar even een bezoek gebracht. Ik vind de Model 3 facelift best een aardig model. Een sedan is niet echt praktisch, maar toch oogt het niet zo.
Proefrit gemaakt in de standard range uitvoering in de nieuwe kleur rood. Zeer minimalistisch interieur, en dat wordt versterkt door de afwezigheid van hendels aan het stuur. Knipperlicht gebruik je nu op het stuur door druktoetsen met pijl links en rechts. Dat went snel, maar bij een rotonde niet. Verder gebruik je nu een slide beweging op het scherm voor de P, N, D en R. Ook niet echt handig.
Het rijden was echter verrassend positief. Heerlijk stil door het dubbel glas, stabiel en comfortabel en ook ook bochten neemt die prima, zo lang je niet denkt dat het een Puma ST is in elk geval.
Al met al was ik verrast door de auto. De prijs maakt het ook interessant. Kies je voor wit parelmoer dan ben je klaar voor €43993, minus de SEPP subsidie van €2950 maakt dat ruim 41k. Kies je voor een EV dan heb je voor dit bedrag een goede aanbieding.
Proefrit gemaakt in de standard range uitvoering in de nieuwe kleur rood. Zeer minimalistisch interieur, en dat wordt versterkt door de afwezigheid van hendels aan het stuur. Knipperlicht gebruik je nu op het stuur door druktoetsen met pijl links en rechts. Dat went snel, maar bij een rotonde niet. Verder gebruik je nu een slide beweging op het scherm voor de P, N, D en R. Ook niet echt handig.
Het rijden was echter verrassend positief. Heerlijk stil door het dubbel glas, stabiel en comfortabel en ook ook bochten neemt die prima, zo lang je niet denkt dat het een Puma ST is in elk geval.
Al met al was ik verrast door de auto. De prijs maakt het ook interessant. Kies je voor wit parelmoer dan ben je klaar voor €43993, minus de SEPP subsidie van €2950 maakt dat ruim 41k. Kies je voor een EV dan heb je voor dit bedrag een goede aanbieding.
- JP
- Berichten: 35280
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: EV auto's (elektrische)
Een Tesla als ev-politieauto maar dan ongereden al 4 jaar stil laten staan..... 
https://www.youtube.com/watch?v=cc5RS2U_aaI
embed uitgeschakeld
https://www.youtube.com/watch?v=cc5RS2U_aaI
embed uitgeschakeld
- Knot
- Berichten: 41109
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: EV auto's (elektrische)
Ja, iets met verkeerde papieren toch?
- Downforce Hans
- Berichten: 12616
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Die keer dat je maar drie kwartier langer over een Ritje Oostenrijk deed had je een staatslot moeten kopen. Geheid dat je de hoofdprijs had gewonnen......zegmaarboris schreef: 03 dec 2023, 17:26Ik, een grijze GT privé en nieuw gekocht. Zolang ik ‘m niet inruil geen zorg over de afschrijving… dagelijkse running cost zijn echt veel gunstiger dan de voorgaande BMW’s, stroom thuis 0,33 per kWh (per ongeluk goed vastgeklikt ooit), onderweg niet vaak nodig. Even los van zonnepanelen voordeel. Onderweg niet vaak nodig, maar ook stuk minder kwijt dan aan benzine. Ik ga nu op en neer naar Oostenrijk voor ongeveer €120, was eerder drievoudige. Doe er drie kwartier langer over, valt me erg mee, sterker nog, is wel lekker.JP schreef: 03 dec 2023, 11:15 De meeste ev's zijn juist zwart of wit Martijn
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk![]()
Verzekering tientje goedkoper per maand dan de 540i, wegenbelasting is nu nog 0 dus ook wel gunstig. Op GT was (is?) onderhoud 7 jaar inclusief, en garantie ook 7 jaar. Rij dit jaar ruim 45.000km, dus scheelt ook weer.
Auto is mooi, rijdt beter dan de benzine voorganger en dus wat goedkoper. Heb er echt veel lol mee. Blijf er nog even mee door rijden want zou ff niet weten wat ik nu beter kan rijden.
Paal is 6 jaar oud, was destijds 1200 incl aansluiten. En werkt al zes jaar foutloos en zonder onderhoud. Heb alleen geen loadbalancer wat met de Audi nu paar keer een fase eruit heeft laten springen met koken. Dus komt wel in Januari er tussen want dan heeft mijn vrouw ook Etron en hebben we het probleem met beide auto’s. We hebben trouwens 1 paal, meestal wissel ik om uur of 22h00 na hond uitlaten, zijn we ‘s ochtends beide vol.
Voor autoliefhebber is een leuke benzine auto erbij wel wenselijk voor fun ritjes / track days / nostalgie. Maar als sportieve daily is het echt heel erg fijn om (deze) EV te rijden.
Overigens, snel laden is denk ik wel belangrijker dan range - uitgaande dat je in elk geval je reguliere ritjes gewoon kan doen. Weerhoudt mij nu wat om de i5 echt serieus te overwegen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten
