Dat jullie dat nog wisten

De fiscalist schreef: 02 dec 2023, 20:53 Hoe kom jij op die €1 per kWh? Zelfs bij de extreem dure snelladers langs de A wegen is de stroom niet zo duur… €0,80 komt wel voor, maar als je thuis kunt laden is het eerder € 0,30 incl btw. Op straat tussen de 40 en 50 cent vaak.
Die €1/kWh is niet de huidige prijs van elektra, maar zoals deze in het verleden is geweest, zie bovenstaande quote.Elise schreef: 02 dec 2023, 13:30 En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Wimo schreef: 02 dec 2023, 20:15De mijne is recent EN van een betrouwbare, integere partij!
EV afschrijving was altijd minder dan ice nu beetje gelijk aan benzine, diesel schrijft altijd nog harder af.Elise schreef: 03 dec 2023, 09:24De fiscalist schreef: 02 dec 2023, 20:53 Hoe kom jij op die €1 per kWh? Zelfs bij de extreem dure snelladers langs de A wegen is de stroom niet zo duur… €0,80 komt wel voor, maar als je thuis kunt laden is het eerder € 0,30 incl btw. Op straat tussen de 40 en 50 cent vaak.Die €1/kWh is niet de huidige prijs van elektra, maar zoals deze in het verleden is geweest, zie bovenstaande quote.Elise schreef: 02 dec 2023, 13:30 En laten we ook niet vergeten dat we niet heel lang geleden een euro per kWh moesten betalen, ook dat hakt erin.
Overigens thuis laden voor €0,30 incl btw is wel heel goedkoop, je zult niet veel leveranciers vinden die voor dat tarief leveren (afgezien van dynamisch), niet een waarde om van uit te gaan als je een berekening maakt voor of een EV lonend is.
En daar zie ik zelf een groot probleem om een sluitende calculatie te maken voor een EV, welke variabelen moet je meenemen tegen welke prijs.
- Afschrijving/restwaarde?
- Vervangen accu meerekenen?
- Prijs elektra? En moet je je leverancierscontract daarop zo lang mogelijk vastzetten?
- Jaarlijkse prijsdrops á la Ome Elon
(het is niet fijn als je net een nieuwe ID. BUZZ hebt gekocht die even later €10.000 in prijs zakt)
Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.Elise schreef: 03 dec 2023, 10:23Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Want wie koopt er een EV van 8+ jaar oud, wetende dat het accupakket vervangen moet gaan worden? Dat heeft gewoon flinke invloed op de restwaarde. Moet je dan de EV in 8 jaar tijd volledig afschrijven, of reken je een restwaarde waarin je de vervanging van accu's meeneemt.
Want van wat ik voorbij heb zien komen aan prijzen is het vervangen wel even schrikken
Ik zie het accu pakket van een Tesla Model 3 kost +/- €12.000.
Wat zou dan een reële restwaarde zijn voor zo'n Tesla M3 die tzt 8 jaar oud is, afgaande op huidige nieuwprijzen?
Wie het weet mag het zeggen![]()
D’r rijden hier wel een paar met een nieuwe 911 hoor
"wat ben ik blij, eindelijk de accu uit de showroom"
"onze rijdende accu"
"drama, koop nooit een elektrische auto, niet aan beginnen !"
"hier in Brabant zeggen we dan; daar pist geen hond tegenaan"
"geen kwaliteit, geen emotie, wel snel"
"dit krijgen wij nooit verkocht"
"je moet achter je product kunnen staan, en ik kan niet met volle overtuiging zo'n auto verkopen"
Ouderwetse trage rammelbakken zijn het!
Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Met die moderne (Europese) downsize motoren wordt je ook niet vrolijk.Elise schreef: 03 dec 2023, 16:03Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Ik heb in mijn leven nog nooit een auto in de lease gehad, inclusief zakelijke aanschaf, maar mocht ik ooit een EV overwegen wil ik zo'n ding in de lease zodat de risico's elders liggen. Want als ik af en toe de berichten van Fabian lees gaat er ook links en rechts nog wel eens een boormachine kapot![]()
Ik, een grijze GT privé en nieuw gekocht. Zolang ik ‘m niet inruil geen zorg over de afschrijving… dagelijkse running cost zijn echt veel gunstiger dan de voorgaande BMW’s, stroom thuis 0,33 per kWh (per ongeluk goed vastgeklikt ooit), onderweg niet vaak nodig. Even los van zonnepanelen voordeel. Onderweg niet vaak nodig, maar ook stuk minder kwijt dan aan benzine. Ik ga nu op en neer naar Oostenrijk voor ongeveer €120, was eerder drievoudige. Doe er drie kwartier langer over, valt me erg mee, sterker nog, is wel lekker.JP schreef: 03 dec 2023, 11:15 De meeste ev's zijn juist zwart of wit Martijn
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk![]()
Tesla geeft 4 jaar garantie en 8 jaar op de accu. Kia 7 jaar op beiden.Elise schreef: 03 dec 2023, 16:03Maar..... als de accu wel na 8 jaar vervangen moet worden van die 4/5jr oude EV, ben je daarmee financieel veel slechter af dan met eenzelfde benzine auto. Kortom, in vergelijking is een 4/5jr oude EV daarmee te duur.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55 De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.
Ik heb in mijn leven nog nooit een auto in de lease gehad, inclusief zakelijke aanschaf, maar mocht ik ooit een EV overwegen wil ik zo'n ding in de lease zodat de risico's elders liggen. Want als ik af en toe de berichten van Fabian lees gaat er ook links en rechts nog wel eens een boormachine kapot![]()
Het waren in eerste instantie de enige twee EV-occasions die ik overwoog. Helaas dikke streep erdoorheen gezet. Ik heb geen zin in dat soort ongein. Kia's enz kan ik niet warm van worden. Misschien maar naar een Enyaq kijken.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 10:55De vraag is ga je er 8jr mee rijden? Wij zien nu dat 4/5jr oud de restwaarde en daarmee afschrijving vergelijkbaar is aan eenzelfde benzine auto. Dat de accu na 8jr vervangen moet worden is overigens zeker geen zekerheid de meeste tesla model s-en van 10jr oud rijden gewoon nog met originele accu rond.Elise schreef: 03 dec 2023, 10:23Klopt geen risico voor jezelf, maar wel voor de restwaarde.Martijn_bmw schreef: 03 dec 2023, 09:51 Zo’n beetje elke fabrikant heeft 8jr of meer garantie op accu’s dus zolang je korter dan 8jr met je auto doet ook geen risico.
Want wie koopt er een EV van 8+ jaar oud, wetende dat het accupakket vervangen moet gaan worden? Dat heeft gewoon flinke invloed op de restwaarde. Moet je dan de EV in 8 jaar tijd volledig afschrijven, of reken je een restwaarde waarin je de vervanging van accu's meeneemt.
Want van wat ik voorbij heb zien komen aan prijzen is het vervangen wel even schrikken
Ik zie het accu pakket van een Tesla Model 3 kost +/- €12.000.
Wat zou dan een reële restwaarde zijn voor zo'n Tesla M3 die tzt 8 jaar oud is, afgaande op huidige nieuwprijzen?
Wie het weet mag het zeggen![]()
@Joy daar noem je ook wel net 2 lekkere voorbeelden jabij ICE niet anders toch… eerste generatie Ford 1.0 ecoboost, VW 1.4tsi of Peugeot is 1.2/1.6thp Anyone.
Nu wil ik hier zeker niet de EV paus uithangenmaar het is niet zo zwart / wit als de meeste hier voorstellen
Die keer dat je maar drie kwartier langer over een Ritje Oostenrijk deed had je een staatslot moeten kopen. Geheid dat je de hoofdprijs had gewonnen......zegmaarboris schreef: 03 dec 2023, 17:26Ik, een grijze GT privé en nieuw gekocht. Zolang ik ‘m niet inruil geen zorg over de afschrijving… dagelijkse running cost zijn echt veel gunstiger dan de voorgaande BMW’s, stroom thuis 0,33 per kWh (per ongeluk goed vastgeklikt ooit), onderweg niet vaak nodig. Even los van zonnepanelen voordeel. Onderweg niet vaak nodig, maar ook stuk minder kwijt dan aan benzine. Ik ga nu op en neer naar Oostenrijk voor ongeveer €120, was eerder drievoudige. Doe er drie kwartier langer over, valt me erg mee, sterker nog, is wel lekker.JP schreef: 03 dec 2023, 11:15 De meeste ev's zijn juist zwart of wit Martijn
Maar zijn er al mensen die zo'n stekkerauto particulier hbben gekocht en dan niet zo'n broodtrommel, maar meer vanaf een Tesla tot een Audi GT ?
Wat zijn de kosten voor stroomaanleg thuis? Wat kost zo'n paal? Moet die paal onderhouden worden?
Maar goed, dan rij je 'goedkoper' maar de meeste ev's (mogen we ze wel auto's noemen?) hebben geen emotie en ze zijn lelijk![]()
Verzekering tientje goedkoper per maand dan de 540i, wegenbelasting is nu nog 0 dus ook wel gunstig. Op GT was (is?) onderhoud 7 jaar inclusief, en garantie ook 7 jaar. Rij dit jaar ruim 45.000km, dus scheelt ook weer.
Auto is mooi, rijdt beter dan de benzine voorganger en dus wat goedkoper. Heb er echt veel lol mee. Blijf er nog even mee door rijden want zou ff niet weten wat ik nu beter kan rijden.
Paal is 6 jaar oud, was destijds 1200 incl aansluiten. En werkt al zes jaar foutloos en zonder onderhoud. Heb alleen geen loadbalancer wat met de Audi nu paar keer een fase eruit heeft laten springen met koken. Dus komt wel in Januari er tussen want dan heeft mijn vrouw ook Etron en hebben we het probleem met beide auto’s. We hebben trouwens 1 paal, meestal wissel ik om uur of 22h00 na hond uitlaten, zijn we ‘s ochtends beide vol.
Voor autoliefhebber is een leuke benzine auto erbij wel wenselijk voor fun ritjes / track days / nostalgie. Maar als sportieve daily is het echt heel erg fijn om (deze) EV te rijden.
Overigens, snel laden is denk ik wel belangrijker dan range - uitgaande dat je in elk geval je reguliere ritjes gewoon kan doen. Weerhoudt mij nu wat om de i5 echt serieus te overwegen.
Gebruikers op dit forum: Bimmer M, zegmaarboris en 21 gasten