Bericht
door sitechris » 17 dec 2016, 13:18
Ik heb vanochtend even mogen sturen met een Mini Cooper S (3-deurs coupé) en heb een beetje mixed feelings bij de auto.
Er zijn zaken waar ik best over te spreken ben. Bijvoorbeeld de zitpositie (lage zit, fijne sportstoelen), kwaliteit van interieur en grappige details met verlichting enzo. Het panoramadak vond ik ook prachtig. Het gaf me wel het gevoel dat ik in iets bijzonders reed. Dat mag ook wel, want inc opties loopt de prijs heel snel op. 40k passeer je zo. Ik reed in een Mini van 45k/46k (onder meer navi, leer, panodak, 17 inch velgen, xenon, sportstoelen, automaat etc). Dat is dus vergelijkbaar met een lekker uitgeruste Golf GTI Performance.
Het probleem zit hem er meer in dat de Mini als totaalpakket niet helemaal kan overtuigen. Als stuurmansauto komt de Mini echt tekort ten opzichte van bijvoorbeeld een Golf GTI. Het grootste probleem is dat het Go Kart feeling (dat lees je terug als je de auto in sportstand zet) ontbreekt. De Mini voelt best wel zwaar en log aan voor een auto van dit formaat. Het is nooit echt speels en uitnodigend. Daarnaast mist de Cooper S een mechanisch sperdifferentieel. Sneller dan je wilt, bereik je de grenzen van grip. HDe besturing is best redelijk, maar ook niet echt Go Kart zeg maar. Als cruiser is de Mini echt niet oncomfortabel, maar boven de 160 km/h merk je wel dat de auto wat onrustig wordt. De korte wielbasis heeft er dan wat meer moeite mee. Een GTI (daar hebben we hem weer) ligt dan nog als een blok op de weg. Begrijp me niet verkeerd, de Cooper S rijdt echt niet slecht. Het rijdt zelfs bovengemiddeld, maar de gemiddelde hothatch is echt wel een klasse beter.
Motorisch geldt eigenlijk hetzelfde. De tweeliter turbo heeft een mooie vermogensopbouw en klinkt lekker (uitlaten ploffen er lustig op los) maar het is allemaal wel wat klinisch en afstandelijk. De motor had best 30 pk extra mogen hebben om wat meer 'wow-factor' te krijgen en ook is de motorkarakteristiek te vlak en te perfect. Een klein turbogatje had de auto wat meer karakter en bite gegeven.
En dat is mijn inziens het probleem van de Mini 3-deurs. Het is te artificieel, teveel marketing. En te weinig bang voor je buck. Want de Mini is heel erg klein en heel erg onpraktisch. Ik heb geen enkele keer gelachen achter het stuur.
Toen dacht ik aan de woorden van Macboy. Hoe kon hij zo positief zijn over de Cabrio Cooper S? En toen begon het me langzaam te dagen. Als hothatch is de Mini net niet goed genoeg, maar voor een Cabrio heb je volgens mij wel de juiste ingedrienten in huis met deze auto. Want dan hoef je geen superscherpe stuurmansauto te hebben. Dan heb je gewoon een leuke cruiser waarmee je ook leuk kunt sturen. En geniet je lekker van de uitlaatplofjes en turbogeluiden.