Tom schreef:BMW Nederland zal blij zijn met de ingeslagen weg bij BMW.. dit soort karren worden vrijwel alleen maar zakelijk gekocht en dan gaat het ineens om milieulabels en bijtelling. Zolang die crisis blijft aanhouden zal dat niet veranderen. De echte leaserijder anno 2011 is een schraper die voor zo weinig mogelijk centen een (voor de buitenwereld) zo dik mogelijke auto wil rijden. Zie die hondslelijke lexus rebadged auris met accupacks. Dromen elke nacht van de uitspraak "Zo zo buurman, een Lexus.. toe maar." Alsof die mensen van de eigen centen ooit zo'n auto kochten. Een particulier met 45k wil in deze klasse toch geen 4 cilinder onder de kap?
Kweetnie hoor, maar de .23 en .25i-blokken hebben mijn pis de afgelopen 10 jaar niet lauw gemaakt. En ja, ik heb ze volgens mij allemaal gereden. De .30i is een ander geval, dat is een prachtig blok, maar emotioneel roept 't niets extra's op hoor. In een 3 of 5 serie in ieder geval niet. Nee, 4 cilinder met turbo past prima bij een auto zoals de 3 serie, bij de 1 en 5 ook trouwens.
Het is zakelijk benzine-turbo vs Diesel-turbo. Een 6 cilinder benzine is voor een hele grote groep een no-go. Terecht ook, imho. Het zuipt teveel in het dagelijks verkeer en qua rijplezier is een 2.0 turbo misschien wel gewoon leuker dan een .23i .25i. Een LEUKE 6-cilinder zal meteen een stuk duurder zijn. Dus beetje appels en peren vergelijken. Dankzij de kleine turbomotoren (incl. die BMW aan o.a. PSA levert) kán BMW nog steeds uitstapjes maken zoals de 1 M, de M3 en andere 'onverantwoorde' modellen met dikke motoren. Dus niet teveel klagen.
@Robin: Maar Tom heeft wel gelijk. Privé zou ik zo'n 328i nóóit kopen, als ik daar al 't geld voor zou hebben.... Een 3 met 6-cilinder ook niet. Zakelijk is 't gewoon wél interessant.