Horloge / Horloges topic
-
Re: Horloge / Horloges topic
Je moet zoiets in het echt zien. Hij is 40mm en dan zien al die drukke dingen er heel verfijnd uit.
- tomgtr
Kreeg gister leuk cadeautje van m'n vrouw:

Lijkt me dat dat schreeuwt om dat ding te vullen
Nou nog uitvinden welke instelling beste voor mijn horloges...
Lijkt me dat dat schreeuwt om dat ding te vullen

Nou nog uitvinden welke instelling beste voor mijn horloges...
- RVV
Mooie box!
-
Een vriend van me had een nieuwe Citizen Eco-geval (zonder batterij, zonlichtcellen, bla bla)
Ik wist niet eens dat zulke horloges bestonden. Enige fraaie was dat de horloge, ondanks zijn klassiek design en afmetingen maar 4mm dik was.
Ik wist niet eens dat zulke horloges bestonden. Enige fraaie was dat de horloge, ondanks zijn klassiek design en afmetingen maar 4mm dik was.
- WJ
edit; n/m
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik ben niet zozeer van de platte horloges, behalve als er 'n plat MECHANISCH MANUFACTUURCALIBER in zit, dan waarder ik dat als een van de Grote Kunsten in de Haute Horlogerie.Rebel schreef:Een vriend van me had een nieuwe Citizen Eco-geval (zonder batterij, zonlichtcellen, bla bla)
Merken als bijv. Piaget en Jaeger LeCoultre bouwen al decennia de platste handopwind en automaatuurwerken ter wereld, automaat vaak net wat dikker want de rotorschijf zit er bovenop.
Ook al is de vraag naar grotere diameter en dikkere kasten de laatste 10/15 jaar enorm(Panerai, ROO, Hublot Big Bang, SDDS, Breitling Bentley etc)
Toch blijven ze, Piaget JLC etc, die ultraplatte uurwerken produceren for the sake of it. Nadeel van vaak plattere uurwerken: Niet zo robuust als de wat dikkere tegenhangers: Eta 2892/Rolex 3130/35, IWC 5000/ 8000, Panerai 3000/9000 series. Vooral die laatste twee merken produceren enorm dikke robuusten en prachtige uurwerken die ze ook in DIKKE klokken stoppen. Zodat als je 'm omdraait je niet 'n sneu klein werkje ziet in zo'n oversized kast, maar 'n uuwerk die bijna uit z'n voegen barst. Hou ik ook van. De V10 in de Hartge 3 serie zegmaar.

Terug naar ultraplatte uurwerken en ditto elegante kasten. JLC 899 in de Master Grande ULtra Thin die m´n ouweheer heeft. Heel erg mooi. Het geinige is dat in die klomp vangrail met rubber van mij genaamd Royal Oak Offshore voor 95% hetzelfde uurwerk ligt. omgeven van ´n weekijzeren deksel, antimagnetisch en superwaterdicht, dat is de JLC niet.
Maar ik hou eigenlijk van dikke robuuste klokken. Kocht in 1995 een 40mm Fliegerchronograph IWC met 'n koekblik kastje. Pa zei nog: Wat 'n allerjesest groot ding man, maar jij moet 'm dragen. Gisteren zag ik 'm weer om 'n pols van 'n kennis: Gewoon 'klein' LOL. In 1998 verruilde ik de Flieger voor de Doppelchrono van IWC , 42mm. Ze verklaarden me voor gek, maar misschien was ik m'n tijd wel vooruit.

Zo ongeveer 't mooiste horloge wat ik heb gehad....
Anyway, 2012, ik ben heimelijk op zoek naar 'n 372 Panerai, maar dat plexiglas ben ik wat bang voor. Alternatief is broertje 422, die ook 'n eigen handopwindcaliber 3001 heeft, 3 dagen gangreserve. En en prachtig BOL saffierglas, dat is zo sexy. OK wel 47mm, maar conform(!!!) de originaliteit in de 40s en 50s van die duikers, die waren allemaal toen al 47mm! Tja, Italianen zijn in alles vooruitstrevend behalve voetbal:Romeinen, Maserati, Iso Grifo, Lambo, Pagani, Ferrari etc en de Panerais

De 422 waar ik naar op zoek ben. De 399 (Radiomir 1940 zonder de bekrende beugel) wil ik NOG LIEVER, maar onbetaalbar limited voor 'n stalen klok.
En de HOLY GRAIL als 't gaat om 'n STALEN mechanisch horloge met leren band de limited en $$$$$ 399 met MINERVA caliber(dat is een uurwerk wat je kunt vergelijken met bijv een 3 liter Ferrari race V12je uit bijv de GTO van 1962, oud maar kicken/kunst)
Laatst gewijzigd door Robin op 06 jul 2012, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
Chopard doet ook goed mee Robin met platte uurwerken.
- Robin
Heb hierboven m'n post aangevuld , GEEDIT met wat Panerai info...

Maar innderdaad de L.U.C. calibers.
Inderdaad, dan racet die Chopard baas er met z'n Mercedes Mille Migla SLR eroverheen. Lekker plat.Macboy schreef:Chopard doet ook goed mee Robin met platte uurwerken.

Maar innderdaad de L.U.C. calibers.
- Oof
- Auto: M2 Competition H6
Naar aanleiding van hierboven...

Dit is precies wat ik wil.
Ander model en 2mm groter dan die van jouw.
Slechts € 7.250
@ Robin. Doppelchrono is het type en daar binnen hebben je verschillende modellen zoals: Flieger, Spitfire, Topgun etc.?
Zie door de raders de tijd niet meer.
Dit is precies wat ik wil.
Ander model en 2mm groter dan die van jouw.
Slechts € 7.250
@ Robin. Doppelchrono is het type en daar binnen hebben je verschillende modellen zoals: Flieger, Spitfire, Topgun etc.?
Zie door de raders de tijd niet meer.
- Robin
@ Olivier, dat is het nieuwe 44mm ceramische model.Topgun (Ref 3799) Andere plaat,andere datumopening, de Spitfire heeft 'n zilveren plaat, (Ref 371806)
Die van mij had 'n zwarte plaat. Ref 3713 deze dus:

Die van mij had 'n zwarte plaat. Ref 3713 deze dus:
- Oof
Bedankt voor de informatie Robin.
Zwart is ook mooi al vind ik blauw net wat stoerder... Snel eens in het echt bekijken/omdoen.
Zwart is ook mooi al vind ik blauw net wat stoerder... Snel eens in het echt bekijken/omdoen.
- Robin
Blauw? Bij mijn weten heeft de TopGun ook 'n zwarte plaat. Of bedoel je 't anders?Oof schreef:Bedankt voor de informatie Robin.
- Oof
-
@ Oof: Die blauwe gloed is de Antireflectie-coating, de wijzerplaat is altijd zwart bij de Top Gun's!
- Robin
Klopt. Is de lichtval/coating.Surferboy schreef:@ Oof: Die blauwe gloed is de Antireflectie-coating, de wijzerplaat is altijd zwart bij de Top Gun's!
Mijn Ingenieur 323301 heeft ook 'n zwarte plaat maar door de antireflectieve coating aan beide zijden lijkt ie ook vaak wel wat blauw:
- Oof
Goede info weer heren. Ben er nu wel heel erg benieuwd naar geworden.Robin schreef:Klopt. Is de lichtval/coating.Surferboy schreef:@ Oof: Die blauwe gloed is de Antireflectie-coating, de wijzerplaat is altijd zwart bij de Top Gun's!
Mijn Ingenieur 323301 heeft ook 'n zwarte plaat maar door de antireflectieve coating aan beide zijden lijkt ie ook vaak wel wat blauw:
- dvh
Weet jij wat de reden is waarom ze geen betere anti-reflex coating aanbrengen op horlogeglas Robin ?
Zijn ze bang voor loslatingen of is het meer om estetische redenen ?
- Robin
Ik weet niet in hoeverre iets 'beter' of slechter is daarin David, jij zit ook in die wereld. Ik weet 't echt niet.dvh schreef:Weet jij wat de reden is waarom ze geen betere anti-reflex coating aanbrengen op horlogeglas Robin ?
Wel weet ik dat de foto's geen eer doen aan de klokken irl. Dit hierboven heb ik zojuist even crappy gedaan met m'n iPhone.In het echt is het beter. Wel is het zo dat vooral saffierglas de neiging heeft vettig te worden. Alsof vingertasten eerder/erger 'vasthouden' aan saffierglas dan aan mineraalglas. Heb nu de plexi Polaris om.Knap hoe dat plexiglas zich houdt in mijn dagelijks leven(lees: Hij voert geen ruk uit LOL)

- Robin
Over glazen gesproken. We hebben hier nog tientallen mineraal en ook nog kunststofglazen in alle soorten en maten. Die laatste voornamelijk voor horloges tot aan de '80s toen men massal overstapte op mineraal- en saffierglas.
M'n Polaris heeft ter ere van het origineel dus dat plexiglas. Maar er zit ook 'n reserveglas bij. Dat ding is dus relatief dik en zwaar. Dat ding is 4x zo dik als 'n normaal kunststof glas(maar net zo krasONbestendig want kunststof) , maar echt 'n joekel. Maarja ding is 200 meter getest waterdicht, dan komt er wat druk op zo'n glas ook.

Nog steeds interessant:
http://bjsonline.com/watches/articles/0022_4.shtml

M'n Polaris heeft ter ere van het origineel dus dat plexiglas. Maar er zit ook 'n reserveglas bij. Dat ding is dus relatief dik en zwaar. Dat ding is 4x zo dik als 'n normaal kunststof glas(maar net zo krasONbestendig want kunststof) , maar echt 'n joekel. Maarja ding is 200 meter getest waterdicht, dan komt er wat druk op zo'n glas ook.
Nog steeds interessant:
http://bjsonline.com/watches/articles/0022_4.shtml
- dvh
Zo te zien zit er een blauwe AR coating op die IWC.Robin schreef:Ik weet niet in hoeverre iets 'beter' of slechter is daarin David, jij zit ook in die wereld. Ik weet 't echt niet.dvh schreef:Weet jij wat de reden is waarom ze geen betere anti-reflex coating aanbrengen op horlogeglas Robin ?
Wel weet ik dat de foto's geen eer doen aan de klokken irl. Dit hierboven heb ik zojuist even crappy gedaan met m'n iPhone.In het echt is het beter. Wel is het zo dat vooral saffierglas de neiging heeft vettig te worden. Alsof vingertasten eerder/erger 'vasthouden' aan saffierglas dan aan mineraalglas. Heb nu de plexi Polaris om.Knap hoe dat plexiglas zich houdt in mijn dagelijks leven(lees: Hij voert geen ruk uit LOL)
Je hebt verschillende gradaties in ontspiegelingen.. Sterker nog , je hebt onttelbaar veel verschillende coatings en benamingen. Echter zijn de ontspiegelingen beetje in te delen.
Je hebt een blauwe , een gouden , of een groenen reflex op de ontspiegelcoating.
De kleur wordt bepaald door het aantal aangebrachte lagen en de bewerking van het glastype.
Niet alleen de kleur, maar ook de kwaliteit v/d ontspiegeling is daarvan afhankelijk. Zo zie je het horloge alsnog spiegelen , ondanks zijn AR coating.
Ik vraag me sowieso af waarom dure horloges niet gecoat worden met een AR laag. Evenals dure beeldscherm- en laptop schermen niet gecoat worden. Want betreft de ontspiegelende werking zou het ideaal zijn.
De enige reden die ik kan bedenken is de duurzaamheid ervan. Want coatingprobelem zijn nog steeds aan de orde v/d dag. Die coatinglaagjes zijn zo dun. En de hechting op het glas blijkt toch nog wel eens een probleem te zijn. Kan me daarom ook voorstellen dat het kwaliteitsgevoel niet zodanig naar boven komt als je 10k dure Rolex zijn ontspiegellaagje eraf bladdert na 3 - 4 jaar..
Glas, en kuntstoffen zetten wat uit door warmte , en krimpen door kou. Dus zo'n coating kan onder de juiste , negatieve, omstandigheden aardig te voorduren krijgen.. Waardoor de levensduur niet zo lang zal zijn.
Dat is naar mijn mening de enigste zinnige reden, waarom niet. Want de coating zelf bied veel voordelen.
Op cameralenzen vind je ook een ontspiegeling:
Nu word hier vaak zuiniger mee omgesprongen als met bijv. een bril. Ik vraag me af hoe de coating zich houd op cameralenzen.. Heb ik geen idee van.
Maar je ziet wat voor effect het heeft:
Het midden is ontspiegeld, de rand niet.. Wel zo mooi om een helder stuk glas op je horloge , bril, cameralens te hebben

Zoals op de rolex, hebben wij ook op brillenglazen

Lenticulair heet het dan. Zo'n mooi spiegelei op je brillenglas :-p
Laatst gewijzigd door dvh op 07 jul 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robin
Interessant. Ik denk dat je de kern hebt geraakt. Dat zo'n laag er relatief vlot af kan gaan. Had ik eens met 'n Zenith van me....Dat wil je niet op je dure klok. Maar 't staat wel prachtig. Op die Jaeger van m'n pa zie je 't glas eigenlijk niet. Dat is eigenlijk de bedoeling he. Maar da's ook 'n dresswatch. Die IWC/Rolex klokken zijn wat meer toolwaches.
-
Bij Rolex zit er AR-coating tussen de datumloupe en het glas, en ook nog eens aan de onderkant van het glas op de plaats van de datumloupe. Daardoor ontstaat het 'blackhole-effect' !
- Robin
Klopt, wist ik.Surferboy schreef:Bij Rolex zit er AR-coating tussen de datumloupe en het glas, en ook nog eens aan de onderkant van het glas op de plaats van de datumloupe. Daardoor ontstaat het 'blackhole-effect' !

Maar aan de buitenkant zit die coating niet dacht ik. Vanwege de redenen die dvh hierboven al aangeeft denk ik.
- frankv
Op mijn brillenglazen is de coating groenig, en heeft hij het 5 jaar volgehouden. De enige remedie is een nieuwe bril. Alhoewel je die dingen bij de ketens voor niets schijnt te krijgen, kost mijn bril toch weer 800 euro.
Op mijn lenzen houden de coatings het decennia lang vol. Ik heb net een paar oude Canon FD L lenzen verkocht naar Hong Kong en Australie en die zien er nog perfect uit, ondanks dat ze 25 jaar oud zijn.
Op mijn Fortis cosmonauts zit een blauwige coating. Een nadeel vind ik dat ik iets harder moet poetsen dan bij mijn Omega seamaster pro om het glas echt schoon te krijgen. Ik heb het idee dat de seamaster geen AR coating heeft, maar ik heb er nooit enig probleem mee gehad. Vanwege de levensduur zou ik liever geen AR coating aan de buitenkant hebben denk ik. Ik kijk niet echt uit naar een glas waarvan de coating net zo loslaat als bij mijn bril.
Maar misschien dat saffiier minder krimpt en uitzet dan kunststof brillenglazen en blijft de coating ook gewoon decennia zitten, net als op lenzen. We zullen het zien...
Op mijn lenzen houden de coatings het decennia lang vol. Ik heb net een paar oude Canon FD L lenzen verkocht naar Hong Kong en Australie en die zien er nog perfect uit, ondanks dat ze 25 jaar oud zijn.
Op mijn Fortis cosmonauts zit een blauwige coating. Een nadeel vind ik dat ik iets harder moet poetsen dan bij mijn Omega seamaster pro om het glas echt schoon te krijgen. Ik heb het idee dat de seamaster geen AR coating heeft, maar ik heb er nooit enig probleem mee gehad. Vanwege de levensduur zou ik liever geen AR coating aan de buitenkant hebben denk ik. Ik kijk niet echt uit naar een glas waarvan de coating net zo loslaat als bij mijn bril.
Maar misschien dat saffiier minder krimpt en uitzet dan kunststof brillenglazen en blijft de coating ook gewoon decennia zitten, net als op lenzen. We zullen het zien...
- Macboy
Wilde er nog een horloge bij. Niet te duur en een geheel ander model dan mijn Rolex. Liefst een regulateur en sportief model dat tegen een stootje kan en in het water en voor bij het sporten.
Was altijd al beetje verliefd op Alpina en liep via een veiling tegen dit nieuwe prachtexemplaar aan

Was altijd al beetje verliefd op Alpina en liep via een veiling tegen dit nieuwe prachtexemplaar aan

Laatst gewijzigd door Macboy op 08 jul 2012, 21:39, 3 keer totaal gewijzigd.