Speedster (fin...)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Re: bmw 318i dbilas + speedster + #$@%$@!@#$!!!

Bericht door allen » 22 aug 2008, 20:33

Ik had de gouden medailles liever aan een stel monteurs uitgedeeld zien worden dan aan die snoezige dames! :shakeit:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 22 aug 2008, 22:26

Sterkte man, wat een nachtmerrie. Misschien afgezaagd maar na regen komt zonneschijn, uiteindelijk komt het wel goed, hoop alleen dat dat niet te lang meer duurt voor je.

Succes!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 aug 2008, 01:20

Hebben ze al eens de druk gemeten dan of zijn ze gewoon begonnen met sensoren vervangen "omdat een kapotte/versleten oliepomp nooit voorkomt bij deze auto's" :?:

Kijk je kunt linksom en rechtsom maar na 38uur heb je zo'n motor natuurlijk echt wel gezien. Is er onvoldoende druk dan moet je iets doen aan de opbrengst: pomp checken c.q. vervangen, is dat het niet blok flushen want dan zijn er kanalen dicht geslipt (komt volgens mij niet vaak voor), helpt flushen niet dan zal het blok open moeten. Iis de druk voldoende dan moet je de klant voorleggen om met een dergelijk melding door te rijden ofwel het lampje verwijderen, of veel uren besteden aan storing zoeken.

Ik besef dat ik die befaamde kapitein ben die aan wal staat toe te schreeuwern maar een 2.0 BMW is niet echt hogere science. Gevoelsmatig denk ik dat ze verdronken zijn in het storing zoeken terwijl ze het echte druk probleem (als dat er al is) al lang hadden kunnen oplossen. Als ik garage was dan was ik zeker naar jouw 5-serie kosten afgelopen tijd zeer voorzichtig geweest met het besteden van uren! Daarnaast heb je die auto nodig. Dus olie druk meten, is de druk goed => lampje lostrekken en karren met die handel.

Persoonlijk zou ik er bij willen zijn om te kijken of de motor ook voldoende olie druk heeft. Dan weet je namelijk of ze "terecht" of "onterecht" aan het storingzoeken zijn. Indien de motor wel druk heeft dan is het waanzin natuurlijk om 4000,- te besteden om een lampje uit te krijgen en iets zegt me dat het echt geen mechanisch probleem is. Die nemen geen 38uur namelijk.

Ik pb je een ervaring die ik achter de schermen heb gezien waaruit blijkt dat een dealer er ook wel eens naast zit.

allen

Bericht door allen » 23 aug 2008, 10:21

Niels schreef:Hebben ze al eens de druk gemeten dan of zijn ze gewoon begonnen met sensoren vervangen "omdat een kapotte/versleten oliepomp nooit voorkomt bij deze auto's" :?:
Is idd gewoon vervangen zonder te controleren. De laatste keer dat ik hem terugbracht kreeg ik pas te horen dat ze dan maar hardwarematig oliedruk gingen meten. :bag:

Niels

Bericht door Niels » 23 aug 2008, 20:25

Met alle respect maar dan ben je toch echt aan het prutsen Allen. Je komt een melding dat de oliedruk niet goed is, dan ga je toch geen 38 uren besteden aan storing zoeken :? Computer eraan, foutmeldingen wissen en auto starten. Nog steeds te weinig oliedruk, sensor eruit en drukmeter aansluiten. Simpel en eenvoudig bij het begin beginnen. Een oliepomp slijt net zo goed dus verminderde capaciteit na 230.000km zou ik vroeg vinden maar niet abnormaal.

Ik zou er bij willen zijn als ze druk gaan meten, na mijn (PB) verhaal ben ik misschien wat achterdochtig maar indien het toch de oliepomp is dan kunnen ze je natuurlijk die uren nevernooit doorberekenen. Kans dat je de nieuwe oliepomp niet op de factuur tegen gaat komen is dan groot als je begrijpt wat ik bedoel :wink:

Mijn advies: maandag morgen op de stoep staan, olie druk meter aansluiten en meekijken hoeveel druk de pomp levert. Is de druk te laag dan kun je die 38 uur gelijk even wegstrepen alstublieftdankjewel. Je kunt vast uitzoeken hoeveel druk er beschikbaar moet zijn en zal denk ik iets van 2,5 bar stationair en 3,5 bar op toeren zijn maar dat kan Bas Roos je vast vertellen :D

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 23 aug 2008, 21:52

^^ wat Niels zegt

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 aug 2008, 22:00

^^ Wat Frank zegt en wat Niels zegt :bag:

allen

Bericht door allen » 23 aug 2008, 22:56

Ok, ik zal wel even wat laten uitzoeken kwa oliedruk. Dan ga ik maandag even langs. Wil toch echt weer snel kunnen :df:

In verband met de motorschade weet ik overigens dat een motor door de verzekering gedekt is tegen lomp gebruik. Helaas alleen de eerste 3 jaar vanaf nieuw. :shithappens:

Niels

Bericht door Niels » 24 aug 2008, 00:08

Welke motor schade? Financieel of hebben ze ook al schade geconstateerd i.v.m. onvoldoende olie druk :?:

allen

Bericht door allen » 24 aug 2008, 07:36

Miscommunicatie Niels. ;)
Zat door m'n polissen te bladeren en las in ene motorschade. Was hij dus 2,5 jaar oud had ik hem eigenlijk gewoon weer op moeten halen en een uurtje in 2 op volle toeren moeten rijden. Motorschade door lomp gebruik en kosteloos verholpen. :mrgreen:
En nee, ik ben niet zo'n crimineel die dat werkelijk zou kunnen doen, ghehe...

Niels

Bericht door Niels » 24 aug 2008, 08:07

Ooo ik dacht al dat de lagers er ook nog eens uit lagen. Nu we het trouwens over lagers hebben, versleten krukaslagers kunnen zorgen voor een verlaagde oliedruk :wink: Maar dan moeten ze het wel ff meten natuurlijk :evil:

Enne eerlijk :angel: duurt het langst :police:

Leuk man die smilies :clap: :roflol:

allen

Bericht door allen » 25 aug 2008, 11:54

Soapaflevering 312 :whistle:

Inmiddels een en ander met Bas besproken en ook de werkplaatschef van de dealer. Uiteraard uitermate beleefd en vriendelijk gebleven daar je met geschreeuw op dit moment toch niets opschiet. De lagerschalen vertonen wat slijtsporen en de werkplaatschef had deze willen vervangen. Die dacht dat het van onderen kon. Een van de monteurs liet weten dat dat niet mogelijk was en dat het blok daarvoor uit de auto moest. Hij vertrouwde meer op het wisselen van een oliefilterhuis, waardoor de vrolijk losgemaakte onderzijde weer in elkaar gezet werd (zonder iets te vernieuwen). Ik weet nu zeker dat de oliepomp, oliefilterhuis en oliedruksensor inmiddels nieuw zijn. De rekening is momenteel door 2 gedeeld, waar ik, ondanks dat het probleem er nog zit, vrede mee kan hebben.
Ik heb nu 2 opties. Of ze halen het blok compleet uit elkaar waarbij ik uiteindelijk rond de 5k kom te zitten inclusief de btw. Of ze lepelen er een ruilmotor in waarna ik 2 jaar onbeperkte garantie op het blok krijg. Valt wat voor te zeggen als ik er een klein 50k per jaar in afleg. Incl. het hele debacle ervoor en de btw kom ik dan rond de 9k uit. Btw krijg ik terug, en de rest is aftrekbaar.
De laatste optie staat momenteel bij mij in overweging wat misschien stom lijkt, maar ik wissel auto's niet vaker dan ondergoed. Nog een keer 1,5 ton bijklokken zou zomaar eens kunnen. Stiekem zou ik nog weleens willen weten of er (veel) aangepast dient te worden voor een 2,5 of 3 liter swap. Want als je dan toch stom bezig bent... Projectwagen nr. 3 :shocking: :hammer:
Iemand daar zinnige info over?

Tijd voor wat droog brood en water. :bag:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2008, 11:57

Zo'n blok als Frank erin heeft, een licht aangepaste 2.8, is dat geen optie? Weegt volgens mij minder als de 2.5 en is goedkoper dan een ///M-blok. Wil met 215-220pk goed genoeg van kiet lijkt mij. 8)

allen

Bericht door allen » 25 aug 2008, 12:04

Martijn, ik wil niets mechanisch aanpassen aan het blok zelf. De wagen moet m'n geld kunnen verdienen, dus is absolute betrouwbaarheid in dit geval een pré. Alleen als ik gewoon amper wat aan hoef te passen, is zoiets interessant. Anders is 170 paardjes op die tank op zich ook genoeg.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2008, 12:27

Zo'n 2.8-blok zit standaard al op 193pk. Frank heeft er een M3-uitlaatspruitstuk en een M50B25-inlaatspruitstuk op, met open luchtfilter en een chip. Zoiets lijkt me nog wel redelijk normaal qua 'tuning'...

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 25 aug 2008, 13:17

Martijn, ik heb nog geen goede chip :'(
Wel scherpere nokkenstokken :D

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 aug 2008, 13:38

Zat ik toch een aardig eind in de richting. :lol:

allen

Bericht door allen » 25 aug 2008, 13:58

Dat is het zelfde als zeggen dat je bijna had gewonnen omdat je 3 keer op de lat schoot en de tegenpartij 2 keer in het doel. :nana:
Heerlijk. Afreageren met smilies...

Peric

Bericht door Peric » 25 aug 2008, 21:01

Ik zou voor de zuinigste optie gaan Allen, het is en blijft je zakenauto. Speledingetjes heb je genoeg, de E39 gebruik je om van A naar B te komen. Dat gaat sowieso al met comfort, dan denk ik dat die 2-liter toereikend is.
Succes met de keuze maken.

Niels

Bericht door Niels » 26 aug 2008, 08:25

Versleten krukas lagers staan hoog op de lijst als het om een veroorzaker gaat om te lage oliedruk, eigenlijk op plaats 2 na de oliepomp. Indien de auto geen olieverbruik had dan liet ik die dingen gewoon monteren en gaan met die :banaan: Het verbaast me eigenlijk wel dat dan het blok er uit moet :roll: Weet je ook zo waarom? Voor krukas lagers moet de bak er achterweg, distributie los, carterpan er af en de krukas er uit/omlaag. Zit volgens mij geen handeling tussen waarvoor het blok eruit moet maar daarbij zeg ik dat de laatste BMW waarvan ik dit heb gezien een E30 320i was :wink: Wederom zou je Bas dit kunnen vragen.

Ik blijf argwanend maar ze "matsen" je nu een hoop geld maar je ontkomt er niet aan om nog heel veel te spenderen aangezien ze zowieso het blok eruit willen halen.

Optie 1 is dus dezelfde motor met nieuwe krukas lagers voor 5K? Hoe komen ze tot die prijs als ze nog steeds niet 100% zeker weten wat het is? Argwaan nr 2: ze weten dat het de lagers zijn inmiddels en die vervangen kost natuurlijk geen 5K maar ze zitten nogal met een financieel gat op dit project :hmmm: Wat kost krukas lagers vervangen bij Bas bijvoorbeeld? En moet het blok er daarvoor uit?

Optie 2 een ruilmotor voor 9K. Wat kost dit blok en wat kost monteren?

Mag ik een optie 3 geven?
Rekening betalen.
Bas Roos de auto laten halen.

3A) Krukas lagers bij Bas laten vervangen
3B) Blok met 40K en 12 maanden garantie uit Duitsland halen = 2300,- (Blok = 1900,- Caddy huren + 1000km + diesel + overnachting + schnitzel = 400,-)
Bas Roos blok over laten bouwen,
Oude motor inruilen bij Bas :wink:

allen

Bericht door allen » 26 aug 2008, 09:35

Optie 4 zou de aanschaf van een e90 m3 zijn dacht ik. Volgens mij is dat in vandaag de dag. Ben er alleen nog niet uit over de kleur van de pantysok die daarvoor even over m'n kop getrokken moet worden. :hmmm: :roflol:

Optie 3b is voor mij geen optie. Ik heb geen trek om te Ebayen, vervolgens een blok op te halen. Heb al op 1 & 2 september een minivakantie in de planning. Van 13 tot 24 weer. In de tussentijd moet ik ook nog m'n brood verdienen. Verder heb ik eigenlijk geen zekerheid dat deze daadwerkelijk goed is. Mocht dat niet zo zijn, kun je weer alles uitbouwen en de rit opnieuw rijden om hem te wisselen? Zal je ook nog wel een pb'tje sturen van een blok dat in eigen beheer opgebouwd zou zijn en binnen een paar maanden stuk is gelopen. Gezien de auto niet handig hier te posten. Maar om die reden wil ik eigenlijk wel garantie hebben. Geld is dan 1, maar de tijd dat je de auto voor de zoveelste keer kwijt bent, heb ik nu gehad.

3a Is zeker een optie, maar wacht nog op een telefoontje van Bas. Er zou nog aardig wat werk aan de onderzijde zitten van de auto voor de carterpan etc eraf ligt. De garage heeft het erover dat ze bij dit blok niet overal bijkomen zonder dat het er uitgetild wordt. Daar ben ik wel benieuwd naar. Als ik alleen laat fixen, overweeg ik sterk dit door Bas te laten doen. Bij een ruilmotor kies ik de dealer ivm de garantie. Vandaag of morgen hak ik het knoopje door.

Niels

Bericht door Niels » 26 aug 2008, 09:44

Verbruikt het huidige blok ook olie? Zo niet dan lekker laten zitten. Ik heb een E28 520i Taxi op LPG meegemaakt met 6 ton en geen centje pijn! De extra inverstering voor een ruilblok zul je toch niet terug zien in de restwaarde.

Dat 3a geen optie is kan ik me voorstellen maar heeft Bas geen adresjes. Hier in Groningen heb je bijvoorbeeld een mega BMW sloperij (http://www.dparts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) met ook heel jong spul ertussen. Misschien dat ze elkaar al kennen en zaken doen. In NL moet een dergelijke motor voor redelijk geld ook te vinden zijn lijkt me.

allen

Bericht door allen » 26 aug 2008, 09:59

De reden dat ik geen onbekend 'jong ruilblok' wil staat inmiddels in je pb incluis het horrorverhaal. :bag:
Ik heb onverklaarbaar eens wat olieverbruik gehad maar dat is ook alweer bijna een jaar terug. Zomaar ineens weer verdwenen. De investering van een ruilblok krijg ik idd niet terug, maar als ik er nog 3 jaar in zit en de wagen 3,5 ton op de klok heeft staan levert deze sowieso niets op. Mijn enige probleem is dat ik door dit hele gedoe gewoon echt bang ben de verkeerde keuze te maken. Repareren en voor 5k klaar zijn is een hele zure appel. Krijg ik over een jaar weer een probleem ermee dan wordt het een Granny Smith verhaal. Een onvoorstelbare zure appel. ;)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 26 aug 2008, 11:34

Als ik het allemaal lees lijkt 3a me ook de beste optie.

Is het geen idee om de auto in de huidge staat te verkopen en voor een andere e39 te gaan? Vb. 2.8 of 3.0

allen

Bericht door allen » 26 aug 2008, 12:52

Bas gaat nog het een en ander voor me uitzoeken ivm de rekening zoals het er nu staat. Staat voor mij nu los van het traject dat ik waarschijnlijk toch opteer voor een ruilmotor met garantie. Die eerste rekening zonder enig resultaat zit me gewoon even dwars. Hopen dat de wagen daarna weer 3 jaar fris vooruit kan, want anders snap ik het ook niet meer. een Alfa Sud lijkt momenteel nog betrouwbaarder... :bag: :shakeit:

Plaats reactie