Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wjn

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door wjn » 24 mei 2012, 09:54

Joël D. schreef:Dat is op zich ook nog wel een oplossing. Alleen accepteert de belastingdienst het als je 3 dagen per week naar het kantoor rijdt?
Nee, maar dat is voor mij niet van belang. Zit 60% van de tijd in het buitenland, dat is sowieso zakelijk.
Als ik daarnaast bv. 3x per week naar de zaak rij, zo'n 36x per jaar dus, blijft het acceptabel.

Luco

Bericht door Luco » 24 mei 2012, 09:59

Martijn_bmw schreef:nee dat accepteren ze niet ;)
Dat valt nog te bezien, als jij gewoon aan kan tonen dat je daadwerkelijke standplaats is gewijzigd kunnen ze daar weinig mee hoor.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 13:22

:bignews:

Wil iedereen achteraan in de rij aansluiten bij de afdeling Plug In Hybrids <einde bericht>

Iedereen hier wist het al, maar nu gaan ze 't ook aan de grote klok hangen, dus 't zal wel druk worden bij de Opel en Toyota-dealers:

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... rijden.xml

Wees de fiscus te slim: af ga elektrisch rijden

Leaserijders die geen belasting willen betalen voor woonverkeer moeten elektrisch gaan rijden.

Op die manier voorkomen ze een aanslag van duizenden euro's per jaar, zo stellen belastingdeskundigen en leasemaatschappijen tegenover RTL.

Iedereen die met een leaseauto naar zijn werk rijdt, moet daar straks belasting over gaan betalen, ook als hij de auto verder níet gebruikt voor privéritjes. Het kan een leaserijder zó duizenden euro's per jaar gaan kosten, afhankelijk van de waarde van de auto en de belastingschijf waarin iemand zit. Maar er is een manier om aan deze belastingaanslag te ontkomen: wie elektrisch gaat rijden, blijft buiten schot, zo bevestigen belastingdeskundigen en leasebedrijven.

Een voorbeeld: een leaserijder met een weinig milievriendelijke auto van 30 duizend euro moet straks hoe dan ook gemiddeld zo'n 20% van 30 duizend euro = 6 duizend euro bij zijn belastbaar inkomen optellen. Afhankelijk van de belastingschijf waarin hij zit, betaalt hij hierover bijna 2 tot ruim 3 duizend euro belasting per jaar.

Maar wie elektrisch gaat rijden, kan die extra belastingaanslag vermijden. Want net als nu geldt voor elektrische auto's een zogenoemd nultarief. Dat betekent dat niet 20, maar 0% van de waarde van de auto bij het belastbaar inkomen moet worden opgeteld. En 0% van 30 duizend euro is nul.

Leasemaatschappij Leaseplan verwacht dat leaserijders door de Kunduz-maatregel vaker zullen kiezen voor elektrisch. 'Zakelijke rijders kiezen puur en alleen op basis van hun portemonnee. Dus als de keus is: duizenden euro's belasting betalen, of helemaal geen belasting betalen, dan is die keus snel gemaakt.' Op dit moment rijden er volgens de Bovag ruim 2000 auto's rond waarover geen belasting hoeft te worden betaald. Dat aantal zou snel kunnen stijgen.

Er kleven wel nadelen aan elektrisch rijden. Zo zijn de auto's relatief duur, en kun je er nog niet heel veel kilometers mee rijden. Ook zijn er nog niet heel veel oplaadpunten. De twee laatste nadelen worden aangepakt. Zo zijn er inmiddels auto's met een zogenoemde range extender, waardoor het aantal kilometers dat ermee gereden wordt zonder dat opladen nodig is toeneemt. Ook breidt het aantal oplaadpunten snel uit (kaart).

Leaserijders die van de fiscale vluchtroute gebruik willen maken, moeten wel opschieten. Want aan de fiscaal vriendelijke behandeling van elektrische auto's komt in 2014 een einde. Alleen leaserijders die hun elektrische auto voor 1 januari 2014 op hun naam hebben staan profiteren. Zij kunnen maximaal 5 jaar lang van de regeling gebruik maken en vermijden zo dus een aanslag van tussen de 9.900 en 15.600 euro.
Bizar eigenlijk he, dat je anders de helft van de aanschafwaarde aan belasting moet betalen, terwijl een non-hybrid van 30 mille al voor de helft uit belastingen bestaat!

Luco

Bericht door Luco » 24 mei 2012, 13:28

Leuk Dennis, maar hoeveel werkgevers willen 20 tot 50k meer uitgeven voor een elektrische auto, het levert hun niks tot weinig op.
Als eigen baas zijnde kan je het overwegen, maar weegt de bijtelling op tegen de meerprijs van zon elektrisch hok?
Ook moet dan net je contract maar aflopen voor de gestelde datum.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 13:38

Een Ampera kost +- 38 mille. Dat is een koopje voor de groene uitstraling die je ervoor terugkrijgt. :D

De Prius Plug In begint ook bij 38 mille.

Bij Opel worden de oplaadpunten thuis en op 't werk geregeld voor je. Dus een werkgever bespaart aanzienlijk op brandstofkosten als de bestuurder daadwerkelijk steeds dat hok aan de oplader hangt.

Daarnaast is 't natuurlijk bizar dat iemand die zijn Plug-In Hybrid nooit aan de oplader hangt, 0% bijtelling betaalt, vandaar ook dat ik nu ff snel post dat je er snel bij moet zijn, omdat de massa 't ook doorkrijgt.

Daarnaast: De Prius kan maar 25 km op puur elektro motor rijden. Dus dat verbruik van 2l/100 km klopt natuurlijk alleen maar als je hem om de 25 km voltankt met elektrische peut....

Zoals ik al 100.000 keer heb gezegd: belastingen afrekenen aan de pomp blijft 't eerlijkste. Enfin, 't zorgt nu in ieder geval voor een boost in de verkoop van auto's met dit soort technieken. Dus die zullen steeds goedkoper worden als de ontwikkelingskosten door meer poppetjes gedeeld kunnen worden.

Je hebt tot 2014 om zo'n hok te scoren en er dan 5 jaar lang van te profiteren.
Ergens zorgt dat bij mij wel voor een trigger (de auto wordt gekocht, dus geen leasecontract hier). Ik zou alleen liever een Diesel Plug In willen, omdat wij daarmee op de zaak goedkoper kunnen tanken en ze in de praktijk gewoon zuiniger zijn dan die stomme Ampera. Maar goed, die komen dus pas na 2014 op de markt.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 24 mei 2012, 16:21

Een Ampera kost 45,5k. Of is die 38k al met aftrek van BTW?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 16:49

Ow, dan is 'ie duurder geworden, kan dat?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 24 mei 2012, 16:57

Hij is volgens mij sinds zijn introductie al 40k+.

EDIT;

http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/ ... 2-900-euro

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 mei 2012, 17:01

Dit is wel een aardige review voor 't gebruik van zo'n Ampera. Deze komt op 50 mille. Duurder dan ik had verwacht.

http://www.autoweek.nl/autoreview/33435 ... mpera-2012

Gekozen voor bijtelling vrij rijden, valt t tegen

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver, nadat ik de auto eind september 2011 had besteld werd deze dan eindelijk met een flinke vertraging geleverd. Zoals de meeste wellicht weten moest er een modificatie worden gedaan waardoor de auto niet 1e week januari werd geleverd maar nu pas.

Afgesproken bij de dealer in Breda, hier hadden ze 2 verkopers welke op cursus waren geweest en dus het meeste van de auto af wisten.

Ik had eerder 1x circa 10 minuten in de auto gereden dus wist al een klein beetje wat me te wachten stond, wat me toen en nu ook weer opviel waren de veeeeeeelle knopjes, op het eerste oog erg onrustig waarbij je denkt, kom ik daar wel uit!? Als je audi of bmw gewend bent is rust hetgeen je gewend bent, kijkende in een Insignia leert je dat t een opel kwaaltje is al die knopjes.

Nu goed, na een korte instructie (45 minuten) ben ik vertrokken.

Na een uurtje op de snelweg allle knopjes geprobeerd te hebben was/is het je eigenlijk allemaal wel duidelijk, gelukkig, een meevaller.

De rij-eigenschappen: persoonlijk vind ik m op electra lekkerder rijden dan op de range-extender, volgens de dealer maakt het qua prestaties niet uit dus wellicht zit dit tussen mn oren, het is namelijk erg raar dat wanneer je flink gas geeft (korte acceleratie) en je dan weer inhoud het motortje meer lawaai begint te maken op het moment dat je het gas los laat. Het koppel is overweldigend, met name van 0 tot 70 rij je iedere andere auto eruit! Daarna zie je dat een reguliere auto op toeren is, zijn maximale koppel heeft bereikt en je van 70 tot 100km je het gaat afleggen, desalniettemin gaat tie van 0 tot 100 in 9,1sec, das dus best oké. Op electra merk je niet hoe hard je rijd, je hoort enkel de wind en banden dus rij je snel te hard. De wegligging is ook best oké, de auto is erg zwaar en je ligt dus als een huis op de weg. Al met al vind ik de wegligging 100% meevallen, zelfs in de bochten blijft ie strak op de weg. Ik ben een erg sportieve rijder dus als het mij al meevalt...

Het verbruik, op benzine valt dit tegen. Wanneer je puur op benzine (range-extender) rijd behaal je gemiddeld 1 op 12,5. Je winst zit m dus op elektra rijden, ik reed 63km puur elektrisch. Kortom, ondanks dat gekloot met zo'n snoer is mijn advies, zoveel mogelijk opladen, hij rijd (iig voor het gevoel) dan beter en je verbruik is dan tot 65km 0,0 benzine... Om laadpunten te zoeken heb ik een app op mijn Iphone geïnstalleerd, deze helpt je overal het dichtstbijzijnde punt te zoeken, erg handig dus.

Het comfort, de stoelen zijn prima tot goed te noemen, als kritiek puntje zou de zitting willen noemen welke iets langer had gemogen (ik ben 185cm lang).

De navigatie, radio (met Bose speakers), de USBaansluiting, achteruitrijdcamera allemaal zaken die prima in elkaar steken.

De ruimte, voorin is deze erg ruim, achterin voor de passagiers erg klein al is deze voor kinderen prima.

De bagage ruimte, met 300liter niet groot, daarop heb ik gezocht op dakdragers, deze kunnen ze bij opel (nog) niet leveren maar van Thule passen deze erop, kortom, met een beetje dakkoffer is het tekort voor de vakanties prima op te lossen.

Nu de echte - punten:

* Het bagage netje, wat een armoede, waarom op zo'n auto niet een gewone hoedenplank!?

* De velgen, deze zijn verschrikkelijk en er zijn GEEN alternatieven. Van een Insignia passen ze wel enkel wil niemand het risico nemen ze erop te schroeven ivm garantie vanuit Opel Nederland

* Er kan GEEN opendak in, ook niet via Hollandia die daken achteraf in bouwt.

Om toch nog wat te luxe erop te krijgen heb ik tv's in de hoofdsteunen in laten bouwen, onafhankelijk dvd's kijken en een televisie (digitenne) ontvanger erin. Dit is overigens erg goed gedaan door een bedrijf uit Naarden.

Conclusie, tot zover een prima keuze, we kunnen er eerlijk over zijn, het is geen audi A6 enkel kunnen we zeggen dat een ieder die deze auto gaat rijden het om de bijtelling doet. De auto kost met alle opties zo'n 50mille, das circa 6000euro netto bijtelling p/jaar die je bespaart op een auto met dezelfde cataloguswaarde.

Er is dus best wat te wensen maar voor die NETTO besparing van 6k moet je dat voor lief nemen en gewoon lekker 2x extra met vakantie gaan.

Ik ben dus heel tevreden en blij met de Ampera, het leuke is voor nu dat werkelijk iedereen er naar kijkt en foto's van de auto maakt.

Zal van de week nog wat foto's erop zetten en een update maken zodra ik wat meer km's heb gemaakt.

11-3. Mbt de vraag die werd gesteld over het opladen. Via de stichting E-laad is er een laadpaal aangevraagd welke over circa 3 weken wordt geplaatst in de straat. Je krijgt dan een pasje waarmee je dit jaar nog gratis op alle oplaadpunten kunt laden. Daarna dient er een abonnement op genomen te worden welke door mijn werkgever wordt betaald. Voor nu laad ik hem op het oplaadpunt op het werk op en thuis heb ik nu af en toe de haspel uitgerold liggen. Het opladen duurt dan enkel wel lang en wat ik begrijp kost dit circa 2,50 per volle lading.

Rupie

Bericht door Rupie » 24 mei 2012, 17:18

Ik vind het een leuke verschijning :D

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mei 2012, 13:39

Er schijnt idd een overgangsregeling te komen.
Hoe zit het eigenlijk als je van plan was de auto per 01-01-2013 zonder bijtelling te gaan rijden? Kan dat nu gewoon niet meer onder de huidige regels? Ik betaal al bijtelling momenteel en heb begrepen dat je dat dan voor een heel jaar moet doen. Ik zat wel eens te denken om hem dus zonder te gaan rijden. Midden in het jaar overstappen gaat toch niet?

Bericht:
De nieuwe regels voor bijtelling gaan op 1 januari in, maar voor bestaande gevallen komt er een overgangsregeling. Dat blijkt uit het Lenteakkoord dat vandaag is gepresenteerd.
.Het volledige Kunduz-akkoord is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Daaruit kunnen we opmaken dat er een overgangsregeling komt voor zakelijke rijders die hun auto op dit moment buiten de bijtelling houden. Voor nieuwe gevallen gelden de regels vanaf 1 januari. "Bestaande gevallen worden geëerbiedigd. Dit overgangsrecht wordt momenteel uitgewerkt", meldt de gelegenheidscoalitie. Exacte details weten we dus nog niet, maar de eerste voortekenen zijn gunstig voor hen die nog een aantal jaar aan een leasecontract vastzitten.

De rest was al bekend: de vergoeding van woon-werkverkeer in je eigen auto wordt voortaan volledig belast en bij zakelijke rijders tellen die kilometers voortaan als privérit. Je auto buiten de bijtelling houden wordt daardoor een stuk lastiger. Oplossingen: je auto op de zaak laten staan, je huis als zzp'er tot je kantoor maken of een auto gaan rijden die in aanmerking komt voor 0 procent bijtelling. Je zit dan vijf jaar safe. Nog een keer ter bevestiging: voor mensen die nu al bijtelling hebben, verandert er helemaal niets.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/19515 ... ingsregels

Tristan

Bericht door Tristan » 25 mei 2012, 13:41

Als je al bijtelling betaald veranderd er niks.

Als je een lease-contract hebt lopen voor 25 mei krijg je een overgangsregeling en mensen die nu buiten de bijtelling rijden met een auto van de zaak (lease of koop).

Rupie

Bericht door Rupie » 25 mei 2012, 13:53

Slaat natuurlijk nergens op. De mensen die nu 19 cent de kilometer krijgen worden dus wel gekort maar de leaserijder niet. Kan niet imo. Woon werk leaserijder ook belasten. Klaar.

Edit, ik lees het niet helemaal goed. Dit gedeelte is nog niet uitgewerkt.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mei 2012, 13:55

@Tristan; ik zat er juist over te denken om wellicht per 01-01-2013 zonder bijtelling te gaan rijden. Maar per 01-01-2013 veranderen de regels. En midden in het jaar overstappen gaat niet, volgens mij, om zo dus aan die overgangsregeling te voldoen.
Gevalletje "te laat" voor mij, neem ik aan.
:)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 mei 2012, 21:20

Klopt Arthur overstap kan alleen per 1/1 anders is dr 500km regel nooit te controleren ;-)

En dus zou je dan meteen onder de nieuwe gevallen vallen...

dvh

Bericht door dvh » 25 mei 2012, 21:34

Wat betreft de Ampera.
Ik kan de keuze best begrijpen van deze persoon.

Van een A6 naar een Ampera zou ook niet mijn keuze zijn. En qua verschil zou het best even slikken zijn.
Maar 6k netto ( voor zolang het duurt..... ) daar zou ik ook lekker 2x van op vakantie gaan.

@iko

Bericht door @iko » 25 mei 2012, 22:19

en maar ff het complete verhaal.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 2-eind.pdf

en voor de mensen die weinig tijd hebben: het auto verhaal staat op pag 30

Luco

Bericht door Luco » 25 mei 2012, 22:26

Martijn_bmw schreef:Klopt Arthur overstap kan alleen per 1/1 anders is dr 500km regel nooit te controleren ;-)

Nee hoor je kan ook halverwege het jaar besluiten niet meer prive te rijden en dan ka je gewoon uitrekenen wat je moet betalen, de gereden maanden dus.

Luco

Bericht door Luco » 25 mei 2012, 22:30

@iko schreef:en maar ff het complete verhaal.
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 2-eind.pdf

en voor de mensen die weinig tijd hebben: het auto verhaal staat op pag 30
Aardgas
Tarief
2012
Voorstel tarief
(centen)
Verhoging
(centen)
Verhoging
(%)
< 5000 m3 16,67 18,22 1,55 9,3%
5.000 – 170.000
m3
14,43 18,22 3,79 26,3%
170.000 – 1 mln
m3
4,00 4,30 0,30 7,5%
1 mln – 10 mln
m3
1,27 1,57 0,30 23,6%
>10 mln zakelijk 0,83 1,13 0,30 36,1%

helemaal schofterig, hoe jaag ik ondernemers op kosten, reken maar dat kasgekweekte producten explosief gaan stijgen

Franswa
Auto: Megane 2RS & Clio 3RS

Bericht door Franswa » 25 mei 2012, 23:27

Luco schreef:
Martijn_bmw schreef:Klopt Arthur overstap kan alleen per 1/1 anders is dr 500km regel nooit te controleren ;-)

Nee hoor je kan ook halverwege het jaar besluiten niet meer prive te rijden en dan ka je gewoon uitrekenen wat je moet betalen, de gereden maanden dus.
Dat lijkt me heel sterk Luco, die 500km is zo ver ik weet echt op jaarbasis. Zou mooi zijn, geen bijtelling gedurende het hele jaar, behalve in de maand juli om dan even naar zuid Spanje rijden met je zakelijke auto. :)

wjn

Bericht door wjn » 26 mei 2012, 01:11

Dennis Cavallino schreef:Een Ampera kost +- 38 mille. Dat is een koopje voor de groene uitstraling die je ervoor terugkrijgt. :D

De Prius Plug In begint ook bij 38 mille.

Bij Opel worden de oplaadpunten thuis en op 't werk geregeld voor je. Dus een werkgever bespaart aanzienlijk op brandstofkosten als de bestuurder daadwerkelijk steeds dat hok aan de oplader hangt.

Daarnaast is 't natuurlijk bizar dat iemand die zijn Plug-In Hybrid nooit aan de oplader hangt, 0% bijtelling betaalt, vandaar ook dat ik nu ff snel post dat je er snel bij moet zijn, omdat de massa 't ook doorkrijgt.

Daarnaast: De Prius kan maar 25 km op puur elektro motor rijden. Dus dat verbruik van 2l/100 km klopt natuurlijk alleen maar als je hem om de 25 km voltankt met elektrische peut....

Zoals ik al 100.000 keer heb gezegd: belastingen afrekenen aan de pomp blijft 't eerlijkste. Enfin, 't zorgt nu in ieder geval voor een boost in de verkoop van auto's met dit soort technieken. Dus die zullen steeds goedkoper worden als de ontwikkelingskosten door meer poppetjes gedeeld kunnen worden.

Je hebt tot 2014 om zo'n hok te scoren en er dan 5 jaar lang van te profiteren.
Ergens zorgt dat bij mij wel voor een trigger (de auto wordt gekocht, dus geen leasecontract hier). Ik zou alleen liever een Diesel Plug In willen, omdat wij daarmee op de zaak goedkoper kunnen tanken en ze in de praktijk gewoon zuiniger zijn dan die stomme Ampera. Maar goed, die komen dus pas na 2014 op de markt.
Eén addertje:

Excessief privégebruik.

Dan betaal je dus wel bijtelling over het privégebruik, ongeacht type auto.

Aangezien woon-werk verkeer als privé gebruik gezien gaat worden, zal hierop gelet gaan worden...

Makkelijker kunnen we het niet maken.......

Luco

Bericht door Luco » 26 mei 2012, 08:40

Franswa schreef:
Luco schreef:

Dat lijkt me heel sterk Luco, die 500km is zo ver ik weet echt op jaarbasis. Zou mooi zijn, geen bijtelling gedurende het hele jaar, behalve in de maand juli om dan even naar zuid Spanje rijden met je zakelijke auto. :)
Dat kan dus niet, maar je mag wel bv in augustus stoppen met privegebruik en dan betaal je dus voor 8 maanden je bijtelling, ik ben toen ook halverwege een jaar overgestapt, of het financieel veel verschil maakt weet ik al niet meer, maar dat is nu ook niet meer aan de orde, want het is al na 25 mei, en dat was de datum

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2012, 09:27

http://www.burad.nl/nl/actueel/nieuws/b ... news_id=91

Luco, dam heb je misschien geluk gehad maat officieel mag het niet zie link ;-)

In die zin je mag best stoppen met privé rijden maar betaal evenmin bijtelling voor het hele kalender jaar....

Luco

Bericht door Luco » 26 mei 2012, 09:38

Kan best hoor, is ook alweer een aantal jaren geleden, maar wat iedereen vergeet is dat je tegenwoordig gewoon met de belastingdienst kan onderhandelen hoor :blink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2012, 10:05

Wel als je een eigen bedrijf hebt inderdaad

Maar als je in loondienst ben van een groot bedrijf gaan ze dat zeker niet doen en moet je gewoon mee in der standaard regelgeving

Plaats reactie