BMW e36 328i racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Reind

Re: BMW e36 328i racer

Bericht door Reind » 16 mei 2016, 20:00

Weer wat stappen gemaakt afgelopen zaterdag. De motor is eruit en ik ben begonnen met het overbouwen van de delen van de 325i motor op de 328i. Dat wil zeggen carterpan, kleppendeksel, bobines, sensoren, uitlaatspruitstuk, motorkabelboom, poelie en een aantal sensoren. Ik heb de kabelgoot van de 328i gebruikt, deze beter past ivm de waterbuis naar de kachelradiateur. Maar ben niet helemaal tevreden en ga toch de kabelgoot van 325i gebruiken en deze aanpassen.

Ook de motorruimte netjes gemaakt zodat alles er straks weer netjes uit ziet. Er komt een M3 bumper voorop met een rieger splitter, deze ligt nu bij de spuiter. Ik heb ook nog plannen voor het uiterlijk van de auto. Maar daarover later meer.

Hierbij nog wat foto’s
Oude motor
Afbeelding
Afbeelding

328i ombouw
Afbeelding
Afbeelding

Motorruimte vies
Afbeelding

Motorruimte schoon
Afbeelding

BMW logo op het stuur
Afbeelding

Auto zonder motor
Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 16 mei 2016, 20:38

Lekker aan het knutselen weer zeg.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 mei 2016, 08:02

Lekker bezig zo Reind. Ziet er uit als een nette basis. Ik neem aan dat je de inlaat ook over zet?

Reind

Bericht door Reind » 17 mei 2016, 09:13

Ja, uiteraard komt het M50 inlaatspruitstuk er ook op. Maar voor een goed swap met meeste resultaat moet je al die andere delen dus ook omzetten. Toch een beste klus.

Als het goed is moet hij dan uitkomen op 240pk/280Nm. Ik ben benieuwd.

Oja, het oliefilterhuis ga ik ook overzetten. Deze is van een M3 en dus met oliekoeler. Wel moest ik een andere olieleiding vaar de vanos laten maken om het te laten passen.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 mei 2016, 09:40

Ben benieuwd wat het uiteindelijk opleverd. 240pk/280nm zou wel erg prettig zijn.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 mei 2016, 11:24

Ik vraag me enkel even af waarom je meer vermogen zou kunnen maken als je een kabelboom van een 325i gebruikt.

10 jaar geleden werd het gedaan bijvoorbeeld op Amerikaanse M3's omdat ze simpeler te tunen waren door een chip wissel, ipv flashen. Maar nu heb je mogelijkheden zat tot het herprogrammeren van een 328i DME.

Ik kan niet echt een antwoord vinden waarom het voordeel zou geven zeg maar.

mark323ti

Bericht door mark323ti » 17 mei 2016, 11:32

Geen tijd om met je M3 te rijden, dus daarom verkocht. Nu weer een auto helemaal opbouwen. Je bent gewoon een knutselaar, geef het maar toe :blink: Fantastisch om te zien allemaal!

Reind

Bericht door Reind » 17 mei 2016, 12:01

Bert ///M3 schreef:Ik vraag me enkel even af waarom je meer vermogen zou kunnen maken als je een kabelboom van een 325i gebruikt.

10 jaar geleden werd het gedaan bijvoorbeeld op Amerikaanse M3's omdat ze simpeler te tunen waren door een chip wissel, ipv flashen. Maar nu heb je mogelijkheden zat tot het herprogrammeren van een 328i DME.

Je zou inderdaad ook gewoon enkel het 325i spruitstuk erop kunnen zetten en dan op maat chippen. Maar het schijnt dat je dan niet verder komt dan 225pk en moet je het spuitstuk ook helemaal aanpassen.

OBD tuning heeft er meerdere gedaan en de winst is op deze manier het grootst en loopt dan het mooist. Ik heb alles liggen dus vandaar de keuze.

Ik doe eigenlijk gewoon wat de ervaren heren mij vertellen.

@mark
Daar zit waarschijnlijk wel een kern van waarheid in :D

Reind

Bericht door Reind » 28 jul 2016, 09:50

Ik heb weer wat stappen gemaakt met de opbouw. Motor is op het monteren van een M50 vanos poelie na helemaal klaar en kan worden ingebouwd. Achteraf toch nog een beste klus om alles netjes weg te werken. Een motorkabelboom van een M50 netjes monteren vraagt toch wat aanpassingen en als je het doet moet je het goed doen.

Na de opbouw wordt hij gechipt en dan gaan we er mee het circuit op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oude tor
Afbeelding

Ik heb ook een setje velgen gecoat en 12 goed gebruikte michelin slicks op de kop getikt.
Afbeelding

Ook nog een M3 bumpertje gespoten en de niertjes aangepast
Afbeelding
Afbeelding

Ben erg benieuwd hoe hij straks op het circuit rijdt.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 28 jul 2016, 10:23

Reind schreef:
Bert ///M3 schreef:Ik vraag me enkel even af waarom je meer vermogen zou kunnen maken als je een kabelboom van een 325i gebruikt.

Je zou inderdaad ook gewoon enkel het 325i spruitstuk erop kunnen zetten en dan op maat chippen. Maar het schijnt dat je dan niet verder komt dan 225pk en moet je het spuitstuk ook helemaal aanpassen.

OBD tuning heeft er meerdere gedaan en de winst is op deze manier het grootst en loopt dan het mooist. Ik heb alles liggen dus vandaar de keuze.

Ik doe eigenlijk gewoon wat de ervaren heren mij vertellen.

@mark
Daar zit waarschijnlijk wel een kern van waarheid in :D
Dat hun de 328i ecu niet kunnen flashen hoeft nog niet te zeggen dat de oude ( M50B25tu ) ecu beter is.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat de m52b28 ecu beter is en sowieso betrouwbaarder.
Er zijn meerdere voorbeelden dat daar ook tussen de 230 / 240pk mee gehaald word.
Toch weer iets modernere techniek, alleen veel lastiger te chippen en het kan lastig zijn als je de ews niet compleet hebt.

Koppel komt trouwens wel boven de 280nm, al is het iets verder de toeren in dan standaard.

Afbeelding

Deze setup was met een
M50B25 inlaat met origineel luchtfilter
Spagehetti spruitstuk met originele 325i uitlaat lijn ( met kat! )
m50b25tu kabelboom en computer ( motor kwam uit een e39 en de ews was niet aanwezig )

Hoe dan ook in iedergeval genoeg potentie :thumbup:

Reind

Bericht door Reind » 28 jul 2016, 11:34

Dat zijn indrukwekkende resultaten. Zoals ik het lees met dezelfde configuratie zoals ik het heb toegepast. Ik hoop dat ik dat ook ga halen, alhoewel ik 300Nm uit een 2.8 wel erg veel vind. Die motor is waarschijnlijk helemaal nieuwe gemaakt met overmaatse zuigers etc? Als ik je goed begrijp zouden de resultaten met een M52B28 nog beter kunnen zijn? Dan kom je terecht in S50 land. Heb je daar uitdraaien van?

Het is overigens niet zo dat OBD een M52B28 ECU niet kan flashen, uit eigen ervaring prefereren ze de M50 configuratie.

We zullen zien wat de resultaten zijn.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 28 jul 2016, 12:59

Een 2.8 heeft natuurlijk origineel al 280nm, door in andere inlaat verplaats is de powerband het maximale koppel komt later maar is hoger net als het top vermogen.
Onderin loopt die minder, maar in de praktijk heb ik daar niet veel van gemerkt.

Dit was wel een motor uit een auto met 60k uit een e39 528i, vrij fris dus nog.

Jij hebt toch ook een M52B28?
Of bedoel je de M52B28 ecu?

Ik denk niet dat de resultaten beter zijn, maar ook zeker niet slechter dan de mototronic.
Wel is de siemens ecu sneller en heeft betere sensoren en 2 lambda sondes.
Ook vind ik het een voordeel dat het EWS systeem mits het compleet is een hele goede startonderbreker is.

Wel is die siemens ecu lastig te chippen, een maatje van mij had zijn ecu weg gebracht naar een tuner, voor een M50 inlaat mapping, speedsignal delete en EWS delete.
Uit eindelijk is het niet gelukt maar ze hebben wel allemaal zooi aan de print plaat gesoldeerd :bag:

Fasttech is wel serieus en gaf ook aan dat het originele luchtfilter en uitlaat lijn vanaf het spruitstuk juist positief werken op het vermogen.
Ook heeft zijn rollenbank zware rollen en moet de auto echt werken om op toeren te komen waardoor je een betrouwbare meting krijgt.

Het klinkt het wel lekker met bijvoorbeeld een powerfilter en een complete RVS uitlaat :mrgreen:

Er zit trouwens wel verschil in de 325i en 328i uitlaat.

Bij de 325i uitlaat komen de pijpen eerst samen gaan door een klein X-stuk en dan verdelen ze zich weer naar de kat.

Bij een 328i uitlaat gaan de pijpen eerst door de kat en daarna komt een groot X-stuk.

Met welk vliegwiel ga je rijden?

Friso

Bericht door Friso » 28 jul 2016, 16:49

Ik lees dit topic nu pas. bij het plaatsen van een m3 oliefilterhuis is het makelijker om 1 gat wat m12 is op te boren en m14 in te tappen voor het plaatsen banjobout vanaf de vanos.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 jul 2016, 18:12

Jan-Willem schreef:Een 2.8 heeft natuurlijk origineel al 280nm, door in andere inlaat verplaats is de powerband het maximale koppel komt later maar is hoger net als het top vermogen.
Onderin loopt die minder, maar in de praktijk heb ik daar niet veel van gemerkt.

Dit was wel een motor uit een auto met 60k uit een e39 528i, vrij fris dus nog.

Jij hebt toch ook een M52B28?
Of bedoel je de M52B28 ecu?

Ik denk niet dat de resultaten beter zijn, maar ook zeker niet slechter dan de mototronic.
Wel is de siemens ecu sneller en heeft betere sensoren en 2 lambda sondes.
Ook vind ik het een voordeel dat het EWS systeem mits het compleet is een hele goede startonderbreker is.

Wel is die siemens ecu lastig te chippen, een maatje van mij had zijn ecu weg gebracht naar een tuner, voor een M50 inlaat mapping, speedsignal delete en EWS delete.
Uit eindelijk is het niet gelukt maar ze hebben wel allemaal zooi aan de print plaat gesoldeerd :bag:

Fasttech is wel serieus en gaf ook aan dat het originele luchtfilter en uitlaat lijn vanaf het spruitstuk juist positief werken op het vermogen.
Ook heeft zijn rollenbank zware rollen en moet de auto echt werken om op toeren te komen waardoor je een betrouwbare meting krijgt.

Het klinkt het wel lekker met bijvoorbeeld een powerfilter en een complete RVS uitlaat :mrgreen:

Er zit trouwens wel verschil in de 325i en 328i uitlaat.

Bij de 325i uitlaat komen de pijpen eerst samen gaan door een klein X-stuk en dan verdelen ze zich weer naar de kat.

Bij een 328i uitlaat gaan de pijpen eerst door de kat en daarna komt een groot X-stuk.

Met welk vliegwiel ga je rijden?
Mbt die computers. Volgens mij heb je verschillende versies en de 1 is makkelijker als de andere.

Speed signal delete is volgens mij sowieso niet nodig. Je kan gewoon een E30 cluster aanpluggen en dan zou hij het moeten doen.

EWS is volgens mij ook niet al te ingewikkeld, 1 bitje veranderen in de parameter space maar kan zijn dat het bij de latere anders is (ik weet er wel iets van maar ik zit meer in MSS5x ipv MS41.x)

Maar weetje, ik ben er al lang achter dat veel chip tuners niks anders kunnen als een map schrijven via een standaard template, als het om zaken als EWS etc gaat dan zijn de meesten niet thuis.

Reind noemt OBD tuning wel eens, maar die staat in de racerij ook als behoorlijk kundig aangeschreven mbt dit soort problemen.

Bij mijn MSS54 ECU kan ik bijvoorbeeld het snelheids signaal wegschrijven maar er is nog iets anders, bij ontbreken van een snelheidssignaal spring de toerenbegrenzer automatisch op 6000 toeren. Als je dat soort dingen niet weet kan je eindeloos blijven zoeken.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 28 jul 2016, 18:25

Bert ///M3 schreef: Reind noemt OBD tuning wel eens, maar die staat in de racerij ook als behoorlijk kundig aangeschreven mbt dit soort problemen.
Is dat deze?

Reind

Bericht door Reind » 28 jul 2016, 21:57

Dat is inderdaad het bedrijf wat ik bedoel. Er zijn best een aantal goede tuners in Nederland en dit is er zeker een van. Ik kom daar al jaren en ken Derk erg goed. Hij is ook bij alle wedstrijden bij de ACNN en verantwoordelijk voor de verzegeling van de motoren van onder andere de Ooperon CUP. Ik race alweer bijna 10jaar bij de ACNN, en dan raak je een soort van bevriend met zo'n vent. Ik verbaas mij erover wat hij allemaal al gezien heeft en zelf weet. Je kunt het werkelijk zo gek niet bedenken. Voor mij lekker makkelijk omdat ik alleen maar hoef te vragen hoe ik het moet doen :D

@Friso
Je hebt helemaal gelijk maar een kennis heeft iets van 10 gevlochten olieslangen met bajo laten maken speciaal voor deze ombouw. Dan hou ik liever mijn oliefilterhuis onaangepast.

@Jan Willem
Ik heb dus een M52B28 enkel vanos motor. Hierop zet ik over van een M50B25 enkel vanos: kabelboom, sensoren, ECU (413), inlaatspuitstuk, uitlaat (voor naar achter), inspuitgalerij, verstuivers, kleppendeksel, poelie, lambda, luchtfilter en gasklephuis. Voor extra koeling heb ik er nog een S50B30 oliefilterhuis met oliekoeler opzitten. Ook heb ik nog een extra olietemp en oliedruk meter opzitten.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 29 jul 2016, 09:33

Dank u. Kan ik daar misschien ook wel heen met mijn Volvo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2016, 11:08

Trouwens nog iets wbt Siemens vs Bosch DME's.

Van de E36 M3's weet ik inmiddels wel dat Bosch veel minder correctiefactoren heeft. Daardoor houden ze hun vermogen iets langer vast als de 3,2's met Siemens. Als je koelwater bij een 3.2 met Siemens over de 95 graden gaat dan begint hij de ontsteking al terug te regelen en verlies je vermogen.

Daarom doen veel auto's geen 321 PK op een rollebank maar om en nabij de 300 in de meeste gevallen. Je ziet het vermogen vlak gaan boven 7000 RPM, ipv doorstijgen. Dat is de DME die de ontsteking terug regelt.

Mogelijk dat die 328i DME ook dat soort fratsen heeft en dat ze er daardoor dus meer vermogen uit trekken met een Bosch motronic.

Dat is ook een reden waarom veel raceteams met bijvoorbeeld KMS gaan ipv originele Siemens op S50B32 of S54 motoren. De truc om een 3,2 op 3,0 management te laten draaien werkt niet ivm de dual VANOS, tenzij je de kop omwisselt.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » 30 jul 2016, 12:02

Dat is een goed argument om de mototronic te gebruiken.
De siemens ecu is veel meer adaptief wat voordelen geeft, maar dus ook nadelen wanneer de motor goed warm is.

Er zijn trouwens wel standalone ecu's die dubbele vanos aan kunnen sturen.

Bij OBD tuning kan er dus ook gebankt worden!
Ben benieuwd naar het uit eindelijke resultaat :thumbup:

Reind

Bericht door Reind » 30 jul 2016, 19:21

De argumenten van Bert zouden heel goed waar kunnen zijn. Eigenlijk is de Motronic Bosch simpeler dan de latere Siemens. Vanuit dat feit zou je theoretisch minder mogelijkheden om uitgebreid te chippen. Voor zover ik weet is het puur voorontsteking en wat kenvelden aanpassen.

Met een klein dagje sleutelen is de auto klaar. Uiteindelijk toch nog een beste klus geweest. Maar dat ligt ook aan mezelf. Ik wil altijd alles netjes schoonmaken en afwerken als ik auto's bouw. Hierdoor doe je er gewoon veel langer over. Maar is wel leuk werk en een nette auto vind ik gewoon mooi om te zien.

Ik moet nog even ergens een krukaspoelie vandaan toveren. Als iemand er nog een heeft liggen hoor is het graag. Ik moet de krukaspoelie van een M50B25 VANOS hebben.

Wat foto's van de opbouw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 aug 2016, 10:11

Klopt het is niet zo veel anders als de voorontsteking en de brandstof map wat tweaken, vooral dat laatste als je met een M50 inlaat rijd.

Alleen bij de nieuwere DME's zitten er zo ongelofelijk veel parameters in die je tegen kunnen gaan werken als je aan het tunen bent.

Wat hun doen, Siemens voor Bosch vervangen is eigenlijk niet veel anders als poor man's standalone denk ik. Dient hetzelfde doel, al die vage adapties omzeilen. De meeste standalone ECU's zijn namelijk niet veel anders van opzet alleen zijn ze vaak makkelijker te programmeren via wide band lambda etc. Alleen deellast is met veel standalones een probleem.

Als je er mee gaat racen is het ook zo dat een dyno run niet altijd indicatief is voor het werkelijke vermogen. Als je bijvoorbeeld zaken als voorontsteking logt op een dyno dan zie je die vaak keurig op -30 staan, bij een E46 M3 bijvoorbeeld, en log je het op een circuit dan valt die als gevolg van temperatuurscorrecties etc ineens terug naar -20 -22. Dat kost wel een paar paardjes.

Ik heb op mijn E36 M3 S54 dus ook software gehad van een E46 M3 cup auto en daar is ook zo ontzettend veel in gerommeld, er zijn allerlei sensoren en storingen weggeschreven etc. Draaide op zich wel vermogen (345 PK) maar de fuelling etc daar klopte werkelijk geen fluit meer van. Daarvoor stond er een ander type software op en dat was helemaal dramatisch.

Trouwens voor Jan Willem. Als je een MS41.x ECU of een MSS50 ECU wilt flashen, dan heb je normaal een ADS naar OBD2 adapter nodig, zoals je die bij veel diagnostic tools ook nodig hebt. Maar de meesten zijn niet geschikt om een auto te chippen, omdat die ECU's programming voltage nodig hebben. Wat je dan dus moet doen is in je ADS-OBD2 adapter pin 14 aan 18 leggen, dan heb je voltage op de juiste pin en en kan je wel flashen. Misschien dat ze daarom aan die print aan het solderen zijn geweest. Maar 1 ding wat je weten moet, is dat als je een flash tool gebruikt je maar een klein deel van het geheugen van de ECU uitleest, de parameter space. MS41 is volgens mij wel via partial read EWS vrij te maken, MSS50 ook, alleen de MSS50.1 uit een E36 M3 SMG dus weer niet omdat de EWS instructies in een deel van de ECU staan waar je niet bij kan. Het kan wel maar je hebt geavanceerdere tools nodig die je inderdaad direct op de print solderen moet. Dat zullen ze bij die 328i ECU ook wel geprobeerd hebben.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 aug 2016, 15:46

Das gek. De MS41 en MSS50 zijn OBDI motoren. Op die auto's past niet eens een OBDII stekker.

Maar goed, ik ben geen DME flasher, dus misschien werkt dat weer anders.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2016, 16:42

Die ronde 20 polige stekker heet ADS.

Je kan een verloop kopen van ADS naar 16 pins OBD2. Flashen gaat gewoon over K-Line, waar ook je diagnostics over loopt. Alleen je moet dus 12V op pin 18 van de ronde stekker hebben, die zit er bij de meeste converters niet op. Kwestie van even aanpassen in de stekker en klaar.

OBD2 is in feite niks anders als een verzameling pinnen waaronder K-Line. Dus met de juiste pins op de stekker is zo'n DME gewoon te flashen.

Bij uitlezen met de laptop of scantool gebruik ik ook gewoon een ADS naar OBD2 converter.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2016, 17:00

zo'n verloop heb ik hier ook liggen, wel handig voor oude als nwere bmw zeg maar, zo heeft bv de mk1 Z3 die ronde bus onder de motorkap en de mk2 Z3 de ronde onder de motorkap en die platte onder het dash.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 aug 2016, 17:25

Bert ///M3 schreef:Die ronde 20 polige stekker heet ADS.

Je kan een verloop kopen van ADS naar 16 pins OBD2. Flashen gaat gewoon over K-Line, waar ook je diagnostics over loopt. Alleen je moet dus 12V op pin 18 van de ronde stekker hebben, die zit er bij de meeste converters niet op. Kwestie van even aanpassen in de stekker en klaar.

OBD2 is in feite niks anders als een verzameling pinnen waaronder K-Line. Dus met de juiste pins op de stekker is zo'n DME gewoon te flashen.

Bij uitlezen met de laptop of scantool gebruik ik ook gewoon een ADS naar OBD2 converter.
Ik weet wat een ADS stekker is. Ik doe al jaren diagnose + coderen van de oudere modellen via de ADS stekker (dat is waar de meeste interfaces vaak problemen geven, want die zijn niet true ADS).

Maar op een E36 heb je dus geen OBD stekker, vandaar dat ik het wat vreemd vond dat je een ADS->ODBII verloop zou moeten hebben om een MS41/MSS50 DME te flashen.

Plaats reactie