Ik vind het ook een logische stap. Mijn inziens kun je 2 kanten op, of een overkoepelend europees orgaan met beslissingsbevoegdheid die boven lokale parlementen gaat zoals nu besproken wordt of de stekker eruit trekken. Welke van die 2 het beste is laat ik in het midden.
Die conclusie trek ik uit een paar regels. Nu niet van toepassing op NL maar wat niet is kan nog komen.
Nederland vindt dat landen die regels overtreden 'bindend' opgelegd moet worden dat ze maatregelen nemen om hun overheidsfinanciën weer op orde te brengen. Het kan gaan om het verhogen van belastinginkomsten of verlagen van de overheidsuitgaven.
Hier staat het toch gewoon? Zodra NL boven de 3% begrotingstekort (als dat nog steeds de afspraak is) komt kan Europa beslissen wat er moet gebeuren, bezuinigen en/of extra belasting heffen.
Zowel Rutte als minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) heeft aangegeven dat in de toekomst begrotingsdiscipline meer moet worden afgedwongen.
Overigens gaat dat boeteverhaal natuurlijk nergens over. een land dat op het punt staat failliet te gaan kun je er niet bovenop helpen door het te beboeten. Geld hebben ze namelijk niet. Dus dat gaat ook niet gebeuren, als ze zulke landen niet uit de euro willen flikkeren zullen ze weer geholpen worden.