Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- MParallel
- Auto: BMW
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Wat is compleet onderstel? Ok draagarmen enzo?
Versleten draagarm rubbers? Speling op de stuurkogel? Wiellagers?
- GTRene
kan wel, door de trillingen kan die dat doorgeven aan je subframe waar ook je stuurhuis op zit.smadb schreef:Mede sleuteraars,
Graag jullie mening over het volgende:
Mijn e46 compact (318TI) heeft zo nu en dan, bij verschillende hoge snelheden(+100 km/h) trillingen in het stuur.
Het komt dus niet altijd voor, maar boven de 130 km/h is er altijd aanwezig.
Ik heb het volgende al gedaan:
- Het complete onderstel aan de voorkant is vervangen;
- Vier nieuwe banden, gebalanceerd en uitgelijnd;
Nou weet ik dat mijn motorsteunen helemaal op zijn, echt helemaal op. Kunnen deze de oorzaak zijn van het trillen in mijn stuur?
Alvast bedankt..
weet je zeker dat het via het stuur alleen komt en bv niet via de cardanas oid dus meer onder je kont?
je kan ook bv iets met je remschijven hebben, maar dat zou je weer kunnen merken als je afremt dat daar wat aan de hand zou zijn.
eneuh, waarom de blokrubbers nog niet vervangen

-
Wielnaven die krom zijn of niet goed schoon? tussen naaf en schijf, en schijf en velg moeten perfect schoon zijn.
Het mooiste is om de slingering van de naaf te meten.
motorsteun kan wel, maar klinkt niet heel logisch dat deze op een hoge snelheid trillingen door geeft. meestal voel je dit al stationair.
Wat evt. ook nog een optie is dat een rem gaat aanlopen bij een langere rit, dan zou een velg warmer moeten zijn als de andere na een langere rit.
Het mooiste is om de slingering van de naaf te meten.
motorsteun kan wel, maar klinkt niet heel logisch dat deze op een hoge snelheid trillingen door geeft. meestal voel je dit al stationair.
Wat evt. ook nog een optie is dat een rem gaat aanlopen bij een langere rit, dan zou een velg warmer moeten zijn als de andere na een langere rit.
- ///Joost
Dit. Kom eens met exacte onderdelen. Hoe vaak ik niet tegenkom dat men een 'compleet nieuw onderstel' zegt, als men 'veren en dempers' bedoelt...MParallel schreef:Wat is compleet onderstel? Ok draagarmen enzo?
- Draagarmrubbers
- Draagarmen incl fuseekogels (binnen en buiten)
- Stuur- en spoorstang plus kogels
- Veren en dempers
- Stabilisatorstangrubbers
- Toplagers
Ik zet m'n geld op versleten draagarmrubbers of fuseekogels.
-
Excuus, onderste rij is vervangen:///Joost schreef:Dit. Kom eens met exacte onderdelen. Hoe vaak ik niet tegenkom dat men een 'compleet nieuw onderstel' zegt, als men 'veren en dempers' bedoelt...MParallel schreef:Wat is compleet onderstel? Ok draagarmen enzo?
- Draagarmrubbers
- Veren en dempers
- Stabilisatorstangrubbers
- Toplagers
Ik zet m'n geld op versleten draagarmrubbers of fuseekogels.
- Draagarmrubbers
Bij normaal en hard remmen(noodstop), trilt het stuur niet. Hieruit concludeer ik dat het niet aan de remmen ligt.
Kan het zijn dat door de versleten motorsteunrubbers mijn stuur op hogere snelheden trilt?
- GTRene
kan wel lijkt me, zie mijn antwoordt een eindje naar boven, omdat het stuurhuis aan dat subfarme vastzit waar ook de motor aan hangt...
tevens kan het ook mede veroorzaakt worden door bak rubbers, zou die ook ff controleren, bak zit weer aan de motor, wellicht de combinatie slappe rubbers, zijn ze nog wel heel? het hangt er op dus moet je ff iets omhoog krikken (voorzichtig op juiste plek) om het goed te kunnen zien.
sowieso als ze slap zijn een mooi excuus om er een paar verse blok rubbers op te schroeven...bak rubbers kosten nog minder dus misschien mee pakken?
maar normaal gesproken trilt ie dan meer in de carrosserie.
heb je geen speling op je stuur?
je kan ook hoogteslag oid in de banden/velgen hebben en of wat vlakke plekken op de band...
dus wellicht ff banden chekke en velgen? die hebben rechtstreeks invloed op het stuur gedrag.
tevens kan het ook mede veroorzaakt worden door bak rubbers, zou die ook ff controleren, bak zit weer aan de motor, wellicht de combinatie slappe rubbers, zijn ze nog wel heel? het hangt er op dus moet je ff iets omhoog krikken (voorzichtig op juiste plek) om het goed te kunnen zien.
sowieso als ze slap zijn een mooi excuus om er een paar verse blok rubbers op te schroeven...bak rubbers kosten nog minder dus misschien mee pakken?
maar normaal gesproken trilt ie dan meer in de carrosserie.
heb je geen speling op je stuur?
je kan ook hoogteslag oid in de banden/velgen hebben en of wat vlakke plekken op de band...
dus wellicht ff banden chekke en velgen? die hebben rechtstreeks invloed op het stuur gedrag.
-
OnlineLuco
Nu bezig met remblokken voor vervangen van de Patrol, hoorde van de week ineens schrapen
1 kant nu los, wachten op de blokjes.
1 kant van de remklauw nog 6mm voering en aan de dubbele zuigerkant niks meer, jammer die ene kant kan nog ff mee

1 kant nu los, wachten op de blokjes.
1 kant van de remklauw nog 6mm voering en aan de dubbele zuigerkant niks meer, jammer die ene kant kan nog ff mee

- Peric
Dan zit er iets behoorlijk vast.. Effe alles goed gangbaar maken.
-
OnlineLuco
Ja heeft tijd stilgestaan, 1 kant klaar, ook ff nette ronde kantjes geslepen aan de remblokken (de rug) zodat het net ff makkelijker beweegt, schrapen is ook weg, dus andere kant is nog goed, die gaan we zo vervangen.
-
OnlineLuco
Zo, tweede kant ging stukken sneller.
helaas wel kleine groefjes in de schijf waar het staal/staal was.
Maar het is geen racemonster
Zometeen ff proefrijden en drempels springen, kijken of het allemaal goed is
helaas wel kleine groefjes in de schijf waar het staal/staal was.
Maar het is geen racemonster

Zometeen ff proefrijden en drempels springen, kijken of het allemaal goed is

- GTRene
wilde vandaag even 1 veerpoot wat meer camber geven, L en R was net niet gelijk dus even wat versteld.
toen keek ik nog eens goed of ik niks onder de motorkap was vergeten en merkte op dat er een losse
kabel hing naast het oliefilterhuis en de motor, hing naar beneden dus wat lastig te spotten.
tilde de kabel op en zag dat er nog een vreemd iets in stak en dacht huh? komt me niet bekend voor
dat die kabel daar los hing, maar geen idee of die ergens op hoorde.
zag verder ook geen aansluiting wat er in de buurt zou zitten (korte kabel) dus nog eens denken en kijken...
Toen zag ik het, bij het oliefilter huis en dat stukje wat in die stekker zat (leek gewoon zo te horen
)
was dus afgeknapt van die sensor/schakelaar...is dus een oliedrukschakelaar en toen brande er nog een
lampje in mijn hoofd
Gisteren toen ik even wat moest halen en ik een kort stukje snel optrok, brande kort het oliedruk lampje, dus ik meteen gas los en ff stoppen, controleren...olie zat half op de peilstok en dacht, hm...zou kunnen, lampje brande ook niet meer dus naar huis en bijvullen, klaar.
Maar dat was het dus, die schakelaar/sensor was al oud/verweert denk en zat ook wat tegen het blok met de bescherming, dus dat en oude schakelaar is knap en ff lampje oplichten
Dus maar ff een nwe besteld en zodra die binnen is ff ophalen en monteren.
zo ziet zoiets eruit als ie nog heel is>
toen keek ik nog eens goed of ik niks onder de motorkap was vergeten en merkte op dat er een losse
kabel hing naast het oliefilterhuis en de motor, hing naar beneden dus wat lastig te spotten.
tilde de kabel op en zag dat er nog een vreemd iets in stak en dacht huh? komt me niet bekend voor
dat die kabel daar los hing, maar geen idee of die ergens op hoorde.

zag verder ook geen aansluiting wat er in de buurt zou zitten (korte kabel) dus nog eens denken en kijken...
Toen zag ik het, bij het oliefilter huis en dat stukje wat in die stekker zat (leek gewoon zo te horen

was dus afgeknapt van die sensor/schakelaar...is dus een oliedrukschakelaar en toen brande er nog een
lampje in mijn hoofd

Gisteren toen ik even wat moest halen en ik een kort stukje snel optrok, brande kort het oliedruk lampje, dus ik meteen gas los en ff stoppen, controleren...olie zat half op de peilstok en dacht, hm...zou kunnen, lampje brande ook niet meer dus naar huis en bijvullen, klaar.
Maar dat was het dus, die schakelaar/sensor was al oud/verweert denk en zat ook wat tegen het blok met de bescherming, dus dat en oude schakelaar is knap en ff lampje oplichten

Dus maar ff een nwe besteld en zodra die binnen is ff ophalen en monteren.
zo ziet zoiets eruit als ie nog heel is>
- Peric
Dacht onlangs dat m'n waterpomp wat lekte. Gister bij tanken zag ineens koelvloeistof onder de auto vandaan komen. Veul!
Dus vandaag maar 's even gekeken.. Was het een rubber slang die bijna tegen het blok aanzat en op drie punten vastzat. Echt helemaal poreus. Heb weer genoeg kapotte plekken op m'n handen, maar het systeem is weer dicht..
Dus ook geen waterpomp vervangen.
Dus vandaag maar 's even gekeken.. Was het een rubber slang die bijna tegen het blok aanzat en op drie punten vastzat. Echt helemaal poreus. Heb weer genoeg kapotte plekken op m'n handen, maar het systeem is weer dicht..

- GTRene
Dat scheelt weer centen, en ja als bv het hete blok en leidingen contact maakt tijdens movements van het blok e.d. dan slijt alles wel wat vlotter, scheelt weer dat het de pomp niet is.
Heb hier al een jaar of 3 een nwe waterpomp/huis liggen voor mijn kar, dacht dat die toen vervangen moest worden, maar niet nodig, had namelijk een heel goede nog, dus ook maar op de bult reserve onderdelen gelegd
zat net nog eens naar mijn eigen foto's te kijken, ik heb daar een jaar of 4 geleden een extra bescherming omheen gezet (zag toen wat schuur/contact plekken op kabel/blok dus dacht ff beter beschermen), een stugge leiding zo je ziet, die geeft natuurlijk weinig mee en heeft mede er aan bijgedragen dat de oliedrukschakelaar afknapte op den duur, die bovenkant van de stekker zat er namelijk ook een stukje in wat het nog eens verergerd qua kracht op dat bakkeliet/plastic wat door de jaren ook niet soepeler wordt
Dus daar zal ik een dunnere extra bescherming opzetten, zal nu meteen ff de garage induiken voor ik dat vergeet
wilde het te goed beschermen, beetje te veel van het goede, overdaad schaad 
Heb hier al een jaar of 3 een nwe waterpomp/huis liggen voor mijn kar, dacht dat die toen vervangen moest worden, maar niet nodig, had namelijk een heel goede nog, dus ook maar op de bult reserve onderdelen gelegd

zat net nog eens naar mijn eigen foto's te kijken, ik heb daar een jaar of 4 geleden een extra bescherming omheen gezet (zag toen wat schuur/contact plekken op kabel/blok dus dacht ff beter beschermen), een stugge leiding zo je ziet, die geeft natuurlijk weinig mee en heeft mede er aan bijgedragen dat de oliedrukschakelaar afknapte op den duur, die bovenkant van de stekker zat er namelijk ook een stukje in wat het nog eens verergerd qua kracht op dat bakkeliet/plastic wat door de jaren ook niet soepeler wordt

Dus daar zal ik een dunnere extra bescherming opzetten, zal nu meteen ff de garage induiken voor ik dat vergeet

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Eigen auto: Deurslot passagierskant vervangen, IPD "veerpootbrug" gemonteerd en verstralers ingebouwd
Auto van m'n pa: Lampje vervangen en erachter komen dat het probleem niet in het lampje maar in de bedrading zit
Auto van m'n pa: Lampje vervangen en erachter komen dat het probleem niet in het lampje maar in de bedrading zit
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Inlaat, spruitstukken, stuurbekrachtigingspomp, dynamo, injectorrail, injectoren en alle andere aanbouwdelen van het blok verwijderd bij de MX-5. Morgen de versnellingsbak losmaken van het blok en dan kan het blok eruit getakeld worden. Dan ga ik hem uit elkaar trekken en onderdelen naar het revisiebedrijf brengen. 

- Hugo Bos
5 jaar geleden een 535i uit 1990 gekocht voor weinig met compleet elektrisch Alpina interieur, originele Alpina velgen, tellerbak en stuur. Bij de tweede rit trapte ik in de Piet Hein tunnel de koppeling eruit, en sinds dien stond hij stil. Alpina onderdelen verkocht en geschorst.
Deze week de E34 opgevist en eens gaan kijken hoe het er voor stond. Stoel, stuur en tellerbak van een sloper geleend, volle accu erin en na een paar omwentelingen startte hij met een beetje tegenzin. Koppeling zoals gezegd op de vloer en een beetje remvloeistof onder de bak dus hulpkoppelingcilinder vervangen. Ook maar gelijk alle vloeistoffen aan de voorkant ververst.
Inmiddels komt het pedaal weer omhoog maar ik krijg hem niet goed genoeg ontlucht. Wel een stukje gereden en de remmen hebben ook aandacht nodig..
Oh en ik was op het asfalt aan het werk maar na een verkeerde hulpkoppelingcilinder te willen monteren was ik er klaar mee dus even de heftruck met wat houtjes eronder. Compleet arbo safe natuurlijk

- GTRene
de koppeling ontluchten kan idd lastig zijn, ooit eens gedaan om hydro olie te verversen en pedaal op de bodem...grrr
dacht wtf daar zit je in je uppie te klooien
maar uit die nippel kwam gewoon olie geen lucht en ik dacht hoe los ik dat op?
Toen maar het pedaal met de hand tig keer op en neer en verrek toen kwam er druk in en werkte het al iets, na nog eens tig maal werkte alles weer zo het hoorde.
Die keer daarop (jaren erna) dacht ik, nu doe ik het ontluchten anders...had al zo'n speciale olie zuiger/ontluchter gekocht wat je op de nippel kan zetten ook om te verversen, dus zo gezegd gedaan...dacht nu krijg ik dat pedaal op de vloer van de koppeling niet nog eens...
how wrong could I bee...gewoon weer hetzelfde
dus maar weer tig keer eerst met hand dat pedaal op en neer en zo werkte alles na een tijdje weer
maar je schrikt wel een beetje.
Lijkt me trouwens best scary om zo onder je auto te werken, je kan er wel mooi bij dat dan weer wel
dacht wtf daar zit je in je uppie te klooien

Toen maar het pedaal met de hand tig keer op en neer en verrek toen kwam er druk in en werkte het al iets, na nog eens tig maal werkte alles weer zo het hoorde.
Die keer daarop (jaren erna) dacht ik, nu doe ik het ontluchten anders...had al zo'n speciale olie zuiger/ontluchter gekocht wat je op de nippel kan zetten ook om te verversen, dus zo gezegd gedaan...dacht nu krijg ik dat pedaal op de vloer van de koppeling niet nog eens...
how wrong could I bee...gewoon weer hetzelfde

Lijkt me trouwens best scary om zo onder je auto te werken, je kan er wel mooi bij dat dan weer wel

- Peric
Dit klusje had nog een staartje. 2 weken later ging 'ie wéér lekken. Dacht al, 'hoe de fuck kan dat dan'. Weer een nieuwe slang er opgezet en het systeem gevuld met water. De motor even gestart zodat het hele systeem volzat met water.. Zie ik ineens dat de dieselafsluiter bovenop lekt. En dat komt precies op die waterslang. Nu is diesel best agressief op rubber, dus daar had ik het probleem te pakken.Peric schreef:Dacht onlangs dat m'n waterpomp wat lekte. Gister bij tanken zag ik ineens koelvloeistof onder de auto vandaan komen. Veul!
Afsluiter vervangen en even in de gaten gehouden of de nieuwe slang niet weer ging lekken. Was niet het geval, dus van de week maar het systeem leeg laten lopen en weer gevuld met koelvloeistof.
M'n waarschuwingslampje van het niveau voor de koelvloeistof ging elke keer branden toen ik nog water in het systeem had. Nu met koelvloeistof niet meer. Toch mooi dat zo'n sensor doorheeft of er wel de juiste vloeistof in het systeem zit.

- GTRene
moet je ook maar net weten
geen flauw benul van hoe diesel op rubber werkte, dus het 1 taste het ander aan waardoor het euvel best moeilijk te spotten was, mooi dat je het zag.

geen flauw benul van hoe diesel op rubber werkte, dus het 1 taste het ander aan waardoor het euvel best moeilijk te spotten was, mooi dat je het zag.
- Martijn M
Nieuwe motorsteunen gemonteerd samen met Stijn. Origineel vervangen door Groep N materiaal. Uhm, het rammelt allemaal wat meer binnen 

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Emotie heet dat. 

- GTRene
Ik heb een paar weken terug de BC racing coilover set er onder geschroefd, wilde al een jaar of wat de schokbrekers
korter maken, bedoel dat ze niet zo ver uit kwamen als je de auto opkrikt en dat je ze kan verstellen terwijl de
veervoorspanning hetzelfde blijft.
De foto's zijn van mindere kwaliteit, magoed je krijgt zo wat een beeld van
Bij de Hartge vond ik dat achter veels te ver uitkwam, ook al schijnt het ‘normaal’ te zijn, ik vond het onnodig ver uit de
veren komen achter.
Voor was wel goed en werd ook goed kort gehouden door dikke stabilisatie stang ook nog eens (als je 1 kant
opkrikte helemaal)
Afijn, met deze set kun je de schokbreker lengte instellen en toch de veer op dezelfde spanning behouden, dat
is het mooie van zo’n soort systeem.
Bovendien wilde ik altijd graag achter wat stugger, voor was meer dan stug genoeg, maar dat moest ook wel ivm
ingaande slag e.d. en hoogte en de geringe ruimte in de wielkasten voor (bv met indraaien en door een kuil oid)
Achter is slap wel goed voor veel grip, maar ik vond het iets te slap, bij hard optrekken komt die dan ook
dieper naar beneden (logisch) maar dat mocht wel wat minder (lees stugger) al met al.
Dus maar een aangepaste coilover-set besteld voor mijn knor, met 8kg oid voor en ook 8 achter en maar zien of dat
bevalt na wat rijden, ik rijd maar erg weinig, vandaar wat later met dit schrijven ik moest eerst wat indrukken opdoen.
Verder heeft deze set uniball toplagers met M caster (dus wel lastiger te bedienen) connectie voor, welke wat
directer is dan bv de standaard M toplagers, maar ook meer doorgeeft, ook geluid zo zei men, maar niet echt opgevallen
van geluid oid, camber is ook te verstellen voor.
De toplagers achter zijn ook wat steviger uitgevoerd.
Voor heb ik de schokdempers van de KW lengte 580mm naar 555mm gebracht bij hetzelfde meetpunt, dus 25mm
korter dan voorheen bij het opkrikken en zal nu denk ook iets eerder een pootje lichten, mede ook doordat ik de
Stabilisatorstang in een korter punt heb geschroefd en de carros redelijk stijf is.
Achter ben ik van 435mm naar 390mm gegaan wat 45mm korter is en je dat verschil goed ziet, al kan die nog korter
maar voorlopig wel goed zo, heel wat mooier/handiger in elk geval.
Moest wel nieuwe afdekkapjes kopen voor, om de verstelling e.d. af te dekken, niet dat dat nodig is maar vond
ik wat netter staan.
Achter heb ik wat grotere gaten in de afdekking gemaakt en daar doppen in gezet, die je er zo af kan halen
om bv de hardheid instelling achter te veranderen, kan je mooi bij zo en er zitten ‘vaste’ verstellers op.
Wat kan ik er verder over zeggen hoe het bevalt?, ik rijd maar weinig en kan slecht onthouden, helemaal als er een tijdje
tussen zit van vele dingen, maar merk wel dat als ik over korte oneffenheden rijd zeg ribbels oid, dat de
auto dat makkelijker/mooier af dempt, ja alles is rete stug, wat die voorheen ook wel was, maar toch voelt het goed.
korter maken, bedoel dat ze niet zo ver uit kwamen als je de auto opkrikt en dat je ze kan verstellen terwijl de
veervoorspanning hetzelfde blijft.
De foto's zijn van mindere kwaliteit, magoed je krijgt zo wat een beeld van

Bij de Hartge vond ik dat achter veels te ver uitkwam, ook al schijnt het ‘normaal’ te zijn, ik vond het onnodig ver uit de
veren komen achter.
Voor was wel goed en werd ook goed kort gehouden door dikke stabilisatie stang ook nog eens (als je 1 kant
opkrikte helemaal)
Afijn, met deze set kun je de schokbreker lengte instellen en toch de veer op dezelfde spanning behouden, dat
is het mooie van zo’n soort systeem.
Bovendien wilde ik altijd graag achter wat stugger, voor was meer dan stug genoeg, maar dat moest ook wel ivm
ingaande slag e.d. en hoogte en de geringe ruimte in de wielkasten voor (bv met indraaien en door een kuil oid)
Achter is slap wel goed voor veel grip, maar ik vond het iets te slap, bij hard optrekken komt die dan ook
dieper naar beneden (logisch) maar dat mocht wel wat minder (lees stugger) al met al.
Dus maar een aangepaste coilover-set besteld voor mijn knor, met 8kg oid voor en ook 8 achter en maar zien of dat
bevalt na wat rijden, ik rijd maar erg weinig, vandaar wat later met dit schrijven ik moest eerst wat indrukken opdoen.
Verder heeft deze set uniball toplagers met M caster (dus wel lastiger te bedienen) connectie voor, welke wat
directer is dan bv de standaard M toplagers, maar ook meer doorgeeft, ook geluid zo zei men, maar niet echt opgevallen
van geluid oid, camber is ook te verstellen voor.
De toplagers achter zijn ook wat steviger uitgevoerd.
Voor heb ik de schokdempers van de KW lengte 580mm naar 555mm gebracht bij hetzelfde meetpunt, dus 25mm
korter dan voorheen bij het opkrikken en zal nu denk ook iets eerder een pootje lichten, mede ook doordat ik de
Stabilisatorstang in een korter punt heb geschroefd en de carros redelijk stijf is.
Achter ben ik van 435mm naar 390mm gegaan wat 45mm korter is en je dat verschil goed ziet, al kan die nog korter
maar voorlopig wel goed zo, heel wat mooier/handiger in elk geval.
Moest wel nieuwe afdekkapjes kopen voor, om de verstelling e.d. af te dekken, niet dat dat nodig is maar vond
ik wat netter staan.
Achter heb ik wat grotere gaten in de afdekking gemaakt en daar doppen in gezet, die je er zo af kan halen
om bv de hardheid instelling achter te veranderen, kan je mooi bij zo en er zitten ‘vaste’ verstellers op.
Wat kan ik er verder over zeggen hoe het bevalt?, ik rijd maar weinig en kan slecht onthouden, helemaal als er een tijdje
tussen zit van vele dingen, maar merk wel dat als ik over korte oneffenheden rijd zeg ribbels oid, dat de
auto dat makkelijker/mooier af dempt, ja alles is rete stug, wat die voorheen ook wel was, maar toch voelt het goed.
- GTRene
hoogte had ik ook iets gewijzigd, voor heel iets lager dan wat ik had wat nu mooi kon, achter is de omtrek wat groter dan de voorbanden dus zit ook wat meer in de kast dientengevolge

- HJ2
Vandaag voor de allereerste keer wiellagers voorzijde vervangen (dubbelrij hoekcontact)
Verdorie! Locale dorpsgarage ingelopen om te persen, en die perst m'n lager naar de K* wegens verkeerde ondersteuning
Had ik maar naar mezelf geluisterd.
Anyway, weer 2 ervaringen rijker zullen we maar zeggen.
Heeft iemand nog een simpel (en met name goedkoop) persje wat in de hoek staat te verstoffen?

Verdorie! Locale dorpsgarage ingelopen om te persen, en die perst m'n lager naar de K* wegens verkeerde ondersteuning

Anyway, weer 2 ervaringen rijker zullen we maar zeggen.
Heeft iemand nog een simpel (en met name goedkoop) persje wat in de hoek staat te verstoffen?

- MParallel
- Auto: BMW
De temperatuur curve van me watertemp meter van de 328i gecodeerd naar de waardes zoals die voor de M3 gelden. Betekent een kleine buffer en een meter die eerder naar het rode gaat.
Standaard is het flink gebufferd en gaat die eenmaal richting rood, dan ben je eigenlijk al te laat. Nou ja, liever wat veiligheidsmarge.
Ga ook nog proberen een codering die het bugger compleet zou opheffen, maar zo'n constant fluctuerende meter is ook niet ideaal (voor een straatauto).
De curve wordt bepaalt door 5 waardes, die je alle 5 kunt aanpassen.
Bij KMB codeerindex C27 staan de 5 waardes in één lijn en kun je in 1x een hele set waardes aanwijzen.
Mijn kombi is codeer index C25 en daarbij staat alle 5 waardes in hun eigen parameter.
Daarbij viel me op dat daar andere waardes voor de M3 gelden, dan in C27. Die zijn in C25 ook niet te selecteren.
Maar met NCS Dummy kun je die Daten files editten en heb ik zelf op basis van C27 de waardes in C25 beschikbaar gemaakt en vervolgens gecodeerd.
Heb er nog niet mee gereden. Morgenochtend naar me werk gaan we het wel zien. Als de waardes enig hout snijden (zijn helaas geen absolute waardes) dan zou ie er ook wat langer over moeten doen voor die in het midden staat.
Verder nog het hout uit me M3, in de 328i ingebouwd. Het is wel niet het mooiste hout wat er is, maar het is beter dan zwart plastic. Vorig jaar niet direct gedaan, toen was het plan nog om de 328i te verkopen.
Standaard is het flink gebufferd en gaat die eenmaal richting rood, dan ben je eigenlijk al te laat. Nou ja, liever wat veiligheidsmarge.
Ga ook nog proberen een codering die het bugger compleet zou opheffen, maar zo'n constant fluctuerende meter is ook niet ideaal (voor een straatauto).
De curve wordt bepaalt door 5 waardes, die je alle 5 kunt aanpassen.
Bij KMB codeerindex C27 staan de 5 waardes in één lijn en kun je in 1x een hele set waardes aanwijzen.
Mijn kombi is codeer index C25 en daarbij staat alle 5 waardes in hun eigen parameter.
Daarbij viel me op dat daar andere waardes voor de M3 gelden, dan in C27. Die zijn in C25 ook niet te selecteren.
Maar met NCS Dummy kun je die Daten files editten en heb ik zelf op basis van C27 de waardes in C25 beschikbaar gemaakt en vervolgens gecodeerd.
Heb er nog niet mee gereden. Morgenochtend naar me werk gaan we het wel zien. Als de waardes enig hout snijden (zijn helaas geen absolute waardes) dan zou ie er ook wat langer over moeten doen voor die in het midden staat.
Verder nog het hout uit me M3, in de 328i ingebouwd. Het is wel niet het mooiste hout wat er is, maar het is beter dan zwart plastic. Vorig jaar niet direct gedaan, toen was het plan nog om de 328i te verkopen.