Tom zijn eerste Ford Fiesta. Te koop?

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten
Petrolhead Tom

Re: Tom zijn eerste Ford Fiesta. P17

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 09:02

Martijn_bmw schreef:Leuk ding maar ik zou liever de 325ti hebben en qua runningcosts zullen ze elkaar weinig ontlopen :hmmm: kortom ik snap het ook niet zo... maargoed als JIJ er blij bent is het belangrijkste :thumbup: veel plezier er mee!

ps.: of viel de BMW gewoon tegen en durf je dat op DF niet te melden? :mrgreen:
Mwoah tegenvallen gaat te ver. Wat me wel tegenstond was het gewicht. Niet alleen in de wegenbelasting maar vooral met het rijden. Als je lekker stevig aan het rijden was op een achteraf weg had je altijd door met een best wel zware auto onderweg te zijn. Dat was ik met de sub-1000 kilo Panda niet gewend en dat lichtvoetige rijgedrag heb ik terug gevonden in de Fiesta. De kracht van die zes cilinder is gewoon niet te versmaden dat is echt een heerlijke motor, period.

Zo'n streetcar sessie op Zandvoort zag ik gewoon niet zitten met de compact. Je standaard remmen gaan er direct aan, je banden gaan er aan, de onderstelrubbers krijgen het gigantisch zwaar te verduren. Dat heb je met een auto die 400 kilo lichter is gewoon veel minder.

Als de Bmw een kilo of 3 a 400 lichter was geweest had ik hem niet weggedaan. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik me er totaal niet in verdiept heb op het moment van aanschaf.

De Fiesta viel me ook in positieve zin op op het moment dat ik er mee ging rijden. Het schakelt lekker, hij hangt lekker aan het gas en, volgens mij ben ik hier de enige in op DF, ik kan net zoveel lol uit een FWD auto halen als uit een RWD auto. De fun is voor mij weer terug. De compact en ik waren toch minder voor elkaar gemaakt dan ik in eerste instantie had gedacht.

dvh

Bericht door dvh » 25 okt 2012, 09:06

Begrijpelijk Tom.
Soms is er de klik niet helemaal en dat blijft wringen. Dat hoeft niet te betekenen dat het een slechte auto is. Het is gewoon niet wat je ervan voor had gesteld. Als de mensen dat hier niet begrijpen, begrijpen ze het nergens.

Veel plezier ermee !

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2012, 09:34

Duidelijk verhaal! en inderdaad best begrijpelijk hoor ;-)

Ik vind mijn E46 heerlijk voor de langere afstanden waar ik hem dan ook altijd voor gebruik.

Het rondcross werk in en om het dorp doe ik net zo lief, dan wel liever met onze Aygo.

makkelijk licht wendbaar karretje wat harder over drempels kan, makkelijker ergens tussendoor wurmt en vooral veel makkelijker in elk overgebleven hoekje te parkeren is.

Daarintegen vind ik de Aygo weer veel te zenuwachtig/lawaaierig op de snelweg en is de E46 weer superieur :D

Rupie

Bericht door Rupie » 25 okt 2012, 11:09

Petrolhead Tom schreef: en, volgens mij ben ik hier de enige in op DF, ik kan net zoveel lol uit een FWD auto halen als uit een RWD auto.
Volgens mij moet je nog leren autorijden.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 11:14

Ruben schreef:
Petrolhead Tom schreef: en, volgens mij ben ik hier de enige in op DF, ik kan net zoveel lol uit een FWD auto halen als uit een RWD auto.
Volgens mij moet je nog leren autorijden.
Inkoppertje! Driften is natuurlijk hartstikke leuk maar een goed sturende FWD auto vind ik zeker zo leuk.

Rupie

Bericht door Rupie » 25 okt 2012, 11:17

Het is niet alleen driften Tom. Maar ik begrijp je punt dat je met een leuke fwd ook fun kan hebben. Maar je formulering klopt in dat opzicht niet. Rwd heeft wel degelijk een toegevoegde waarde, dat heeft fwd niet.

Reind

Bericht door Reind » 25 okt 2012, 11:32

Van BMW naar Ford met de beurs dicht. Als ik het zo lees lijkt het niet de beste deal, maargoed als jij er maar blij mee bent.

Ik hoop dat je er op voorruit gaat qua kosten maar betwijfel het. Een Hot Hatch nodig altijd uit om te scheuren, en dat gaan de twee tientjes voordeel in wegenbelasting niet compenseren.

PS vind het wel een gaaf karretje hoor :thumbup:

dvh

Bericht door dvh » 25 okt 2012, 11:45

Die ST'tjes zijn behoorlijk prijzig !
Er staan er meer van 7-8k dan daaronder.

allen

Bericht door allen » 25 okt 2012, 12:51

Reind, wellicht heeft Tom niet de beurs open hoeven te trekken, omdat er nog een x-bedrag (niet belangrijk verder) in z'n roze spaarvarken op de kast is gegooid.
Puur persoonlijk zou ik de Fiesta ST ook verkiezen boven de Compact, al heeft dat niets met het geld besparen van Tom te maken. In dat opzicht is hij compleet onderstuurd de bocht uitgevlogen.

Fiesta ST, Civic Type R of Twingo / Clio RS zijn typisch auto's die ik wel voor m'n vrouw zou willen aanschaffen omdat het dan stiekem voor m'n eigen plezier is in m'n vrije tijd. Geld overigens ook voor m'n boswachtertje. :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 okt 2012, 12:54

Mooi dat het zo kan, ik zal dit weekend je vorige auto eens bekijken :zwijntje: .

Dadelijk Joost eens even gaan plagen dat ie vergeten is de kont erbij te kopen :mrgreen: .

Tim N

Bericht door Tim N » 25 okt 2012, 13:34

:lol:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 25 okt 2012, 14:53

Ruben schreef:Het is niet alleen driften Tom. Maar ik begrijp je punt dat je met een leuke fwd ook fun kan hebben. Maar je formulering klopt in dat opzicht niet. Rwd heeft wel degelijk een toegevoegde waarde, dat heeft fwd niet.
Bla bla bla.

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2012, 15:18

Gefeliciteerd Tom, laat ze maar zeiken :peace: , feel good factor is het belangrijkste. Vreemd genoeg deed de Compact het bij mij ook niet echt. Slechts een klein half jaartje gehad. Ondanks het goede sturen vond ik de auto teveel op twee gedachtes hinken. Aan de ene kant een boy racer, aan de andere kant voelde hij aan als elke andere e46, een kleine auto die groot aanvoelt. In vergelijk tot mijn Z4 bijvoorbeeld, die als kleine auto ook klein aanvoelt, voor de Driving-fun veel fijner.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 16:26

RVV schreef:Gefeliciteerd Tom, laat ze maar zeiken :peace: , feel good factor is het belangrijkste. Vreemd genoeg deed de Compact het bij mij ook niet echt. Slechts een klein half jaartje gehad. Ondanks het goede sturen vond ik de auto teveel op twee gedachtes hinken. Aan de ene kant een boy racer, aan de andere kant voelde hij aan als elke andere e46, een kleine auto die groot aanvoelt. In vergelijk tot mijn Z4 bijvoorbeeld, die als kleine auto ook klein aanvoelt, voor de Driving-fun veel fijner.
Ik heb er misschien ook wel te veel van verwacht hoor. Ik dacht een sportauto te kopen. Een baby M3 zo u wenst. Hij stuurt absoluut heerlijk strak maar het gewicht speelt hem parten om het als een echt sportieve auto te zien. Wat weegt jou Z4 eigenlijk Rico? Lijkt me ook geen vedergewicht.

JP

Bericht door JP » 25 okt 2012, 16:57

Petrolhead Tom schreef:
Martijn_bmw schreef:Leuk ding maar ik zou liever de 325ti hebben en qua runningcosts zullen ze elkaar weinig ontlopen :hmmm: kortom ik snap het ook niet zo... maargoed als JIJ er blij bent is het belangrijkste :thumbup: veel plezier er mee!

ps.: of viel de BMW gewoon tegen en durf je dat op DF niet te melden? :mrgreen:
Mwoah tegenvallen gaat te ver. Wat me wel tegenstond was het gewicht. Niet alleen in de wegenbelasting maar vooral met het rijden. Als je lekker stevig aan het rijden was op een achteraf weg had je altijd door met een best wel zware auto onderweg te zijn. Dat was ik met de sub-1000 kilo Panda niet gewend en dat lichtvoetige rijgedrag heb ik terug gevonden in de Fiesta. De kracht van die zes cilinder is gewoon niet te versmaden dat is echt een heerlijke motor, period.

Zo'n streetcar sessie op Zandvoort zag ik gewoon niet zitten met de compact. Je standaard remmen gaan er direct aan, je banden gaan er aan, de onderstelrubbers krijgen het gigantisch zwaar te verduren. Dat heb je met een auto die 400 kilo lichter is gewoon veel minder.

Als de Bmw een kilo of 3 a 400 lichter was geweest had ik hem niet weggedaan. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik me er totaal niet in verdiept heb op het moment van aanschaf.

De Fiesta viel me ook in positieve zin op op het moment dat ik er mee ging rijden. Het schakelt lekker, hij hangt lekker aan het gas en, volgens mij ben ik hier de enige in op DF, ik kan net zoveel lol uit een FWD auto halen als uit een RWD auto. De fun is voor mij weer terug. De compact en ik waren toch minder voor elkaar gemaakt dan ik in eerste instantie had gedacht.
Gefeliciteerd Tom met je Ford !!

......maar het is nog steeds geen Up!, die is nóg lichter dan de ST en genoeg FW-DF !!

allen

Bericht door allen » 25 okt 2012, 17:01

Petrolhead Tom schreef:
RVV schreef:Gefeliciteerd Tom, laat ze maar zeiken :peace: , feel good factor is het belangrijkste. Vreemd genoeg deed de Compact het bij mij ook niet echt. Slechts een klein half jaartje gehad. Ondanks het goede sturen vond ik de auto teveel op twee gedachtes hinken. Aan de ene kant een boy racer, aan de andere kant voelde hij aan als elke andere e46, een kleine auto die groot aanvoelt. In vergelijk tot mijn Z4 bijvoorbeeld, die als kleine auto ook klein aanvoelt, voor de Driving-fun veel fijner.
Ik heb er misschien ook wel te veel van verwacht hoor. Ik dacht een sportauto te kopen. Een baby M3 zo u wenst. Hij stuurt absoluut heerlijk strak maar het gewicht speelt hem parten om het als een echt sportieve auto te zien. Wat weegt jou Z4 eigenlijk Rico? Lijkt me ook geen vedergewicht.
Rico maar slijmen, het mag niet baten. Op gewicht afgebrand die Z4 van hem! :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 25 okt 2012, 17:37

Wat een gedoe om niks. Zolang jij er blij mee bent.....

RVV

Bericht door RVV » 25 okt 2012, 18:17

allen schreef:
Rico maar slijmen, het mag niet baten. Op gewicht afgebrand die Z4 van hem! :kikker:

Jij bent gewoon jaloers op je broer met een auto die het wel altijd doet :tong:

Overigens zit er ongeveer 100 kilo verschil tussen een Z4 en 325ti compact. Maar het zwaartepunt van een Z4 is veel lager. Balans is ook een stuk beter. Qua rij/stuur gevoel niet met elkaar te vergelijken.

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 25 okt 2012, 18:28

Stoere Fiësta! Ik vind hem veul leuker dan de BMW :D

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 18:56

Excuseer de kwaliteit maar even een paar snelle foto's! :D Ben er blij mee. 18 novembert zandvoort. :D

Afbeelding
IMG_2520 by Petrolhead Tom, on Flickr

Afbeelding
IMG_2513 by Petrolhead Tom, on Flickr

Afbeelding
IMG_2509 by Petrolhead Tom, on Flickr

Afbeelding
IMG_2505 by Petrolhead Tom, on Flickr

Afbeelding
IMG_2523 by Petrolhead Tom, on Flickr

Afbeelding
IMG_2524 by Petrolhead Tom, on Flickr

allen

Bericht door allen » 25 okt 2012, 19:03

Bad timing Rico. De beste man had nog maar net een rug af moeten tikken bij de BMW dealer voor het complete ruitenwissermechaniek van de daily drive, omdat hij weigerde te bukken, toen z'n geliefde BMW Swoosh dienst weigerde. Geen idee of hij daar maar wel voor is gaan bukken... :roflol:

Tom heeft nu een betrouwbaar Ford blokje en de rest van de wagen kan ook niet veel aan stuk. Er zijn zeer veel leuke aftermarket spullen voor te krijgen om het blok wat te kietelen. En dat voor een betaalbare prijs. Jammer dat er nog stickers op de zijkant zitten. Allemaal onnodig gewicht. :mrgreen:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 19:16

Ik heb er vanmiddag trouwens even onder gelegen om te zien wat voor uitlaatje er nu precies onder zit. Dat ziet er goed uit hoor. Een dikke pijp van voor tot achter met alleen een metaalkat en een einddemper. Een sebring was waarschijnlijk niet mijn eerste keus geweest maar het raspt lekker. Gas los bij zo'n 4500 toeren is ook een genot allemaal plofjes en knalletjes.

dvh

Bericht door dvh » 25 okt 2012, 19:22

Ik vind het een heel leuk autotje Tom !
Maar heb dan ook altijd een zwak gehad voor hot-hatchs

Hij ziet er stoer uit ook.
Is dit nu een facelift , of een pre-facelift ?
( heb ook geen idee wat nou precies de verschillen zijn tussen die 2 uitvoeringen. )

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 25 okt 2012, 19:24

Het is een pre-facelift met facelift koplampen.

Rupie

Bericht door Rupie » 25 okt 2012, 19:37

Thx for sharing Tom, ik kijk weer uit naar de filmpjes :thumbup:

Gesloten