Forensentax Exit! (Einde auto vd zaak zonder bijtelling?)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sperdy

Re: Einde auto vd zaak zonder bijtelling?

Bericht door Sperdy » 18 mei 2012, 14:54

Luco schreef:Haha, als dit klopt dan komt die rechtzaak weer om de hoek kijken :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Nee dus, referend aan je voorbeeld. Daar ging de discussie om de extra lunch-kilometers (werk - thuis). Bovendien speelde daarbij de route en frequentie een rol.

Of het alleen de gele kentekens zijn, wordt nergens bevestigd. Lijkt me trouwens ook logisch dat het om alle kentekens gaat, gelet op het type maatregel. Dus je busje op de zaak laten staan, is wat je moet doen. Kilometer registratie bijhouden en dan zit je gewoon goed. Woon je boven je zaak, dan heb je mazzel.

Socrates

Bericht door Socrates » 18 mei 2012, 21:27

Hoi,

Ik zal ook even m'n verhaal doen.

Een aantal jaren geleden ben ik ontslagen geweest. Tot die tijd altijd leaseauto's netjes in de bijtelling gehad. Maar met het ontslag kwam het besef, baan weg is ook auto weg en dat is onhandig.

Dus toen een priveauto gekocht met het plan om een km registratie bij te houden. We hebben drie kleine kinderen dus we kochten een nette toyota previa, degelijk en lekker ruim.

Zakelijk rij ik een Laguna, Da's geen keuze, mijn werkgever verplicht dit type auto (of een bruto toelage), de kleur mag ik wel kiezen. Jammer, maar het is zo, ik rij er mee naar m'n klanten (consultant) en naar huis. Ik had liever iets anders gehad dan een laguna maar het is verder geen slecht bedrijf.

En nu het lente akkoord. Ineens moet ik 25% gaan betalen over een auto die ik niet gekozen heb, niet prive kan (en wil) gebruiken. Dat gaat me netto zo'n 300 per maand kosten. Dat vind ik een behoorlijk bedrag.
En ja, het wordt in 4 jaar afgebouwd, en ik mag volgend jaar weer een andere kiezen, weer een andere laguna.

Ik wordt niet echt vrolijk van deze regeling. En ik zie weinig opties. De preef verkopen kan, maar dan kan m'n vrouw doordeweeks niet meer weg, en de laguna is veels te klein, daar passen geen drie kinderzitjes in.

De enige optie die ik zie is een werkgever zoeken die een batterijauto ter beschikking stelt, een prius of ampera ofzo...

Marc R

Bericht door Marc R » 18 mei 2012, 23:02

Da's behoorlijk verrot ja...

wjn

Bericht door wjn » 19 mei 2012, 11:45

SpyderFerdi schreef:En daar komt het breaking - wandelgangen :) - news:

De vrijstelling voor bijtelling voor auto’s van de zaak waarmee niet meer dan 500 privékilometers worden gemaakt, blijft officieel bestaan. Dus de 'verklaring geen privégebruik leaseauto' blijft wél gehandhaafd!! Maar omdat woon-werkverkeer ook als privérit wordt aangemerkt, is in de praktijk vrijwel iedereen de sjaak. Blijft inderdaad de vraag over: wat is woon - werk*? en is dat privé? Wanneer is dat privé en wanneer is dat zakelijk? Als je naast de zaak woont? Dit gaat wat worden zeg, wordt puinbak deze maatregel op deze manier ... LOL.

Maar waarom draait de BD de bewijslast niet gewoon om? Heb je een leaseauto, dan betaal je gewoon extra IB tenzij je kunt aantonen dat de auto alleen zakelijk is. Veel simpeler, maar mag waarschijnlijk weer niet, want dat ben je automatisch verdachte, en moet je je onschult aantonen. En dat doen we hier in NL niet.

*Defenitie woon - werk voor de belastingdienst (http://www.belastingdienst.nl):

Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.

Dat betekent dat de ZZP-ers en eenmanszaken met bedrijf aan huis, toch niet de klos zijn. Dus de monteur kan toch van de klant naar huis rijden, dan is dat zakelijk. Rijdt hij van de klant, via de zaak, naar huis. Dan is dat laatste ritje wél pri've, dus bijtelling.
Allejeus, het moet niet gekker worden
:hot:
Nice, maar was al gepost in dit topic ;)

Tel maar op je vingers na dat ze de regel van een max. aantal keer per week of jaar naar een klant (lees: adres) weer boven water halen, zodat gedetacheerden ook onder de bijtellingsregel vallen.

Betreffende bewijslast, voor de belastingdienst geldt al jaren omgekeerde bewijslast. Een inspecteur kan zonder bewijs iets stellen (dat je iets gedaan zou hebben waardoor je dus meer belasting moet betalen) en jij moet maar bewijzen dat het niet zo is.

wjn

Bericht door wjn » 19 mei 2012, 11:45

Dubbel post...

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 19 mei 2012, 11:47

Hier wordt het ook mooi klote, althans ga er per maand ook een goeie 270-300 euro nette op achteruit :(

Krijg van mijn werk een kilometervergoeding van nu netto een 150 euro, daarbij krijg ik via een of andere regeling van een stukje bruto loon een resterende vergoeding netto uitbetaald van 250 euro in de maand.
Met de nieuwe regeling vervalt dat resterende deel én wordt de normale kilometervergoeding belast :(

Eind van het jaar gaan we maar eens hard nadenken om geen 2wieler te kopen en de Ibiza om te wisselen voor een benzineauto, mogelijk belastingvrij om daar de resterende kilometers met slecht weer mee te maken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2012, 13:42

Tja het is voor veel mensen een behoorlijke stap achteruit in besteedbaar inkomen :devil:

Bij mij is het dan "maar" 80 euro netto maar toch ook mooi kut...

Sperdy

Bericht door Sperdy » 20 mei 2012, 10:22

Martijn_bmw schreef:Tja het is voor veel mensen een behoorlijke stap achteruit in besteedbaar inkomen :devil:

Ik voorspel: er komt een overgangsregeling. Dit komt er op deze manier niet door.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 20 mei 2012, 12:21

SpyderFerdi schreef:
Martijn_bmw schreef:Tja het is voor veel mensen een behoorlijke stap achteruit in besteedbaar inkomen :devil:

Ik voorspel: er komt een overgangsregeling. Dit komt er op deze manier niet door.
+1. Het kan echt niet zo zijn dat zoveel mensen opeens een douw krijgen van 00 euro of zo. Dat is echt totaal buiten proportie. Typisch Nederland, belasting maatregel hier, reparatie regel daar. Hypo aftrek, huurwaarden forfait, zorg toelag, eigen risico, kinderbijslag. Het gaat maar door. 1 simpele vlaktax zou zoveel ambtenaren overbodig maken. Alleen niemand durft het.

dvh

Bericht door dvh » 20 mei 2012, 13:07

Geachte Inspecteur der Belastingen

Het spijt me u te moeten berichten,
dat het voor mij onmogelijk is te bekijken of ik mijn belasting voor 2012
nog wel kan betalen.
Mijn financiële positie is door de crisis en de bezuinigingsdrift zeer
onoverzichtelijk geworden.
Door de vele verschillende wetten en belastingen ben ik inmiddels zo terneergeslagen,
uitgeput, uitgebuit, uitgewoond, uitgetrokken en uitgeperst,
dat ik niet meer weet waar ik aan toe ben,
hoe ik moet zijn en of ik er nog wel ben. Men heeft mij genoodzaakt te
betalen voor:

Milieubelasting,
Inkomstenbelasting,
Vennootschapsbelasting,
BTW,
BPM,
Precariobelasting,
Loon -belasting,
Onroerendgoedbelasting,
Overdrachtsbelasting,
Staatsbelasting,
Straatbelasting,
Rioolbelasting,
Grondbelasting,
Wegenbelasting,
Verzekerings-belasting,
Beursbelasting,
Weelde-belasting,
Gemeentebelastingen,
Dividendbelasting,
Successie-belasting,
Hondenbelasting,
Vermakelijkheidsbelasting,
OZB,
Toeristenbelasting,
Parkeer-belasting,
Precariobelasting,
Forensenbelasting,
Reclame-belasting,
Baatbelasting,
Roerendezaakbelasting
en begraafplaatsrechten.

En verder voor:
Tabaksaccijns,
Benzineaccijns,
Kwartje van Kok,
Gedistilleerd-accijns,
Zegelrecht,
Registratierecht,
Invoerrecht,
Statistiekrecht,
Reinigingsrecht
en wat er nog meer aan rechten zijn.

Ik ben verplicht bij te dragen aan:
verplichte pensioenregelingen,
WAO, AOW, AWW, WW, WWV,
en tal van andere 'weeën';
Alsook aan Ziektegeldverzekering en Zorgverzekering.

Ik betaal ook netjes:
Liggeld,
Staangeld,
Parkeergeld,
Tolgeld,
Sluisgeld,
Schoolgeld,
Inschrijfgeld,
Lesgeld,
Kijkgeld en Luistergeld.

Ik ben ook aangezocht of zelfs verplicht bij te dragen voor:
Dierenbescherming,
Vrijheidsbond,
Kankerbestrijding,
Astmafonds,Nierfonds,
Leprafonds,
Kinderbescherming,
Geheelonthoudersbond,
Rampenfonds
en het Begrafenisfonds enz.

Tevens is de druk groot om als steun te dienen voor:
het Rode Kruis,
het Groene Kruis,
Het Wit-Gele Kruis,
Het Oranje Kruis
en een regenboog van andere Kruizen.

De regering en anderen die mij in haar naam regeren, hebben mij zo geregeerd,
dat ik niet meer weet wiens eigendom ik ben.

Ik ben verplicht,
verdacht, verhoord, ondervraagd,
berispt, beboet, bekeurd,
bestraft, bekeken, onderzocht,
nagegaan, gecontroleerd, gezuiverd,
ingesloten, uitgesloten, verwisseld,
ontbonden, gecommandeerd, ingeschreven,
uitgeschreven, doorgelicht, ingelicht,
voorgelicht, opgelicht
en heen en weer geschoven.

Ik heb tot nu toe een groot deel van mijn leven doorgebracht met het invullen,
uitschrijven, overschrijven, halen en bekrachtigen en tekenen van formulieren.
Ik heb reeds honderden malen verklaard, dat ik ben geboren en waar en wanneer.
Maar men schijnt mij slecht te geloven.
Ook voor actiecomités, bonden, fondsen, verenigingen,
clubs, instellingen, instituten,
organisaties en stichtingen
schijn ik een onuitputtelijke bron te vormen
voor het verschaffen van G E L D
en het bevredigen van iemands tegenwoordige en toekomstige wensen en
behoeften van het menselijk ras.
Ik ben verplicht voor een Energie Keurmerk te betalen voor ik mijn huis mag verkopen.

Het enige wat mij nog aan het leven bindt, is mijn nieuwsgierigheid:

WAT KOMT ER NOG MEER?

Dat is dan misschien het betalen van milieuheffing op een biefstuk?
Omdat het milieu vervuild wordt door de uitstoot van gassen door het rund.

Dan voel ik door mijn klompen heen, wat de volgende stap zal zijn,
dat ik straks verplicht ben een snuffelpaal aan te schaffen voor in mijn huis.
Om mijn eigen uitstoot te meten en daarover ook milieubelasting te betalen.

Meneer de Inspecteur, zoals u ziet, kan ik tot mijn spijt mij nauwelijks nog
veroorloven om te leven, laat staan om nog meer te betalen.

Hoogachtend,

Een uitgeputte belastingbetaler.
:beer:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 21 mei 2012, 08:08

Welkom in Nederland!

Als je dat rijtje ziet, snap je niet dat men in de rij staat om 't land binnen te komen. :ongeveer als:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 mei 2012, 08:36

Juist wel, door deze lijst met belastingen blijft er genoeg geld over om die mensen gratis van vanalles te voorzien :sealed:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 mei 2012, 08:46

wjn schreef:
Spijkerhard schreef:Beleid mag soms ondoorzichtig zijn en te weinig concreet, met de MRB vrije auto's en de 0, 14 en 20% bijtelling regeling heeft "de overheid" toch maar voor elkaar gekregen dat in NL het forensen en vertegenwoordigers verkeer in véééél zuiniger auto's is gaan rijden, wat dan ook bevestigd wordt in het nieuws vandaag...
Dat hadden ze met halvering van MRB en bijtelling ook best voor elkaar gekregen.

Enige wat definitief helpt voor zuinig rijden, is hoge prijzen aan de pomp, zoals meer mensen hier aangeven. En voor lease-rijders aftikken van meerverbruik tov. normverbruik auto.
Even een oude koe uit de sloot halen...

Waarom zou dit werken? Wat gaat er gebeuren als je de prijs aan de pomp met zegge 50ct gaat verhogen?

Dennis had volgens mij al een keer uitgerekend dat het zelfs meer dan 50ct de liter zou moeten worden als je de MRB en BPM af wilt schaffen. Het gevolg laat zich wel raden lijkt me: men gaat over op electrisch rijden. Minder tanken dus minder inkomsten naar de staat die weer een ander potje moet verzinnen.

De prijs aan de pomp verhogen zou nu juist typisch een kabinetsbeslissing zijn. Het is een maatregel die slechts op een korte tijd zal werken, dus je komt later weer in de problemen. Dat kortzichtige beleid is juist waar de overheid continu de mist mee in gaat (maarja, een kabinet houdt het hier maximaal 2 jaar vol).

Rupie

Bericht door Rupie » 21 mei 2012, 09:46

Dat vraagt om meer uitleg Maurice. Wat is het beleid in jouw gedachten? Want als het beleid is dat mensen minder gaan rijden en of milieu dan gaat het denk ik wel goed met een flinke prijsverhoging aan de pomp.

Nederlanders zijn schathemeltje rijk. Kijk op een willekeurige dag op een willekeurig tijdstip hoe druk het in Nederland is. Altijd dus. Niet iedereen zal zomaar over kunnen stappen op elektrisch en al zouden ze het doen kan je daar wel een maatregel op bedenken dat je mensen toch meer richting openbaar vervoer, carpoolen, automatische geleide auto's noem het maar op stuurt.

Ik denk dat als je de prijs per direct met 1 euro per liter verhoogt dat er al veel uitval zal zijn. Dan nog die idiote bijtellingsregels en bpm/mrb vrijstelling afschaffen en het gaat de goede kant op.

Het is idioot druk op de Nederlandse snelwegen terwijl we al jaren over crisis praten. Die crisis is er imo dan gewoon niet als iedereen een of twee auto's voor de deur heeft staan en er zo goed als altijd mee op pad is.

Andre

Bericht door Andre » 21 mei 2012, 16:52

Afbeelding

Maus335i

Bericht door Maus335i » 21 mei 2012, 17:43

Ruben schreef:Dat vraagt om meer uitleg Maurice. Wat is het beleid in jouw gedachten? Want als het beleid is dat mensen minder gaan rijden en of milieu dan gaat het denk ik wel goed met een flinke prijsverhoging aan de pomp.

Nederlanders zijn schathemeltje rijk. Kijk op een willekeurige dag op een willekeurig tijdstip hoe druk het in Nederland is. Altijd dus. Niet iedereen zal zomaar over kunnen stappen op elektrisch en al zouden ze het doen kan je daar wel een maatregel op bedenken dat je mensen toch meer richting openbaar vervoer, carpoolen, automatische geleide auto's noem het maar op stuurt.

Ik denk dat als je de prijs per direct met 1 euro per liter verhoogt dat er al veel uitval zal zijn. Dan nog die idiote bijtellingsregels en bpm/mrb vrijstelling afschaffen en het gaat de goede kant op.

Het is idioot druk op de Nederlandse snelwegen terwijl we al jaren over crisis praten. Die crisis is er imo dan gewoon niet als iedereen een of twee auto's voor de deur heeft staan en er zo goed als altijd mee op pad is.
Nee wat ik bedoel te zeggen is dat de overheid x aantal uitgaven heeft en dus x aantal inkomsten moet hebben. Als je de MRB en BPM gaat afschaffen en dat gat wilt gaan vullen door de benzineprijs te verhogen, dan komt op de lange termijn de overheid wéér tekort omdat er minder wordt gereden. Het OV verdient de overheid vrijwel niks aan.

Dat is m.i. juist het korte termijn politiek waar we nu steeds mee bezig zijn. Korting geven op de belasting voor het privé gebruik omdat je zuinig rijdt. Wtf? Maar wat gebeurd er nu... er stappen teveel mensen over, dus je zit weer met een gat in je begroting. Ander potje maar verzinnen dus.... overdrachtsbelasting weer invoeren? BTW nog hoger? :)

Het is hetzelfde geintje als met accijns op tabak en alcohol. De overheid wil helemaal niet dat je mindert, want dat kost ze klauwen vol geld.

Marc R

Bericht door Marc R » 21 mei 2012, 18:43

Ik denk dat er een stuk meer "winst" te behalen valt als de regering eens wat efficienter gaat werken...

Letten op waar nou precies het "zand tussen de vingers" vandaan loopt.

Luco

Bericht door Luco » 21 mei 2012, 19:34

Marc RS4 schreef:Ik denk dat er een stuk meer "winst" te behalen valt als de regering eens wat efficienter gaat werken...

Nounou, jij bent wel erg optimistisch, tussen de vingers, ze hebben godverdomme nog een groter gat in der hand dan bv Paris Hilton :tooth:

PD power

Bericht door PD power » 21 mei 2012, 20:00

Luco schreef:
Marc RS4 schreef:Ik denk dat er een stuk meer "winst" te behalen valt als de regering eens wat efficienter gaat werken...

Nounou, jij bent wel erg optimistisch, tussen de vingers, ze hebben godverdomme nog een groter gat in der hand dan bv Paris Hilton :tooth:
+1000

D20VT

Bericht door D20VT » 21 mei 2012, 20:31

Gat in de hand, volgens mij zit er vanaf de elleboog niks meer.

Macboy

Bericht door Macboy » 22 mei 2012, 19:21

Welke crisis Ruben ? Ik hoor het al 3 jaar in de kranten maar zie er ook niks van :)

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 23 mei 2012, 21:27

Ons probleem is opgelost hoor.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/sko ... it/8910309

Mijn vader koopt deze zakelijk voor m'n broertje. Tuft er dagelijks mee naar z'n werk, waar zijn Honda staat.

13 Euro/maand bijtelling en m'n broertje heeft een gratis auto. :kikker:

wjn

Bericht door wjn » 24 mei 2012, 07:35

Dat is dus precies wat er gaat gebeuren. Mensen zijn vindingrijk en gaan oplossingen zoeken (en vinden).

Ik ga voor standplaats aanpassing, ben ik ook van het "probleem" af.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 24 mei 2012, 09:31

Dat is op zich ook nog wel een oplossing. Alleen accepteert de belastingdienst het als je 3 dagen per week naar het kantoor rijdt?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 mei 2012, 09:35

nee dat accepteren ze niet ;)

Plaats reactie