BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door EG » 19 apr 2009, 01:20

Michel Huisman schreef:Is dat niet vanwege de smering van het vanos systeem ? (smalle oliekanalen) Toyota gebruikt ook dunne olieën voor haar VVT(i) motoren.. dat zou voor een betere smering bij een koude start moeten zorgen ?? Ik ben geen olie-expert (zal ik ook nooit worden) maar zoiets heb ik begrepen.
Ik denk het niet hoor, anders zou BMW geen 10w60 goedkeuren lijkt mij?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 19 apr 2009, 05:33

Doen ze ook niet, alleen voor de E46 M3 en E39 M5 maar die hebben toevallig ook grotere oliekanalen naar de vanos :)

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door EG » 19 apr 2009, 12:01

Bert ///M3 schreef:Doen ze ook niet, alleen voor de E46 M3 en E39 M5 maar die hebben toevallig ook grotere oliekanalen naar de vanos :)
Ok dat wist ik niet, wat deden ze er eigenlijk toen in? (in de 328i dus).

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 20 apr 2009, 08:51

frank de jonge schreef:GT remmen zijn niet hetzelfde als die van een 3,2
De standaard GT schijven deden het wel aardig maar waren op. Juist toen heb ik 3.2 schijven met DS2500 genomen en dat was na 1 rondje trappen krom (wel netjes 1000km ingeremd).

Als je nou een andere schijf moet nemen, gewoon 286mm, dat liever een bmw oem schijf of iets als ATE powerdisc, of nog heel wat anders? Wat wordt het minste snel krom als je er middelmatige blokken op zet als Hawk HP plus? Echt max attack ga ik toch niet, hooguit wat sportieve rondjes met drifen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 20 apr 2009, 08:53

Bert ///M3 schreef:Doen ze ook niet, alleen voor de E46 M3 en E39 M5 maar die hebben toevallig ook grotere oliekanalen naar de vanos :)
Bert, wat zou jij in de 328i gooien? De 0w30 LongLife is wel een volsyntheet en een Magnatec 5w40 volgens mij niet. (Die 5w40 zou de middenweg zijn tussen mijn huidige 0w30 en de 10w60 alleen is het geen volsyntheet.)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 20 apr 2009, 13:51

Op de A31 naar Papenburg nog even de top getest. Steady op 200 zetten en dan intrappen, viel me nog tegen.... tijd voor 400pk straks denkik want die 193 en een beetje gaan daar ook snel vervelen.

http://www.olieroe.nl/auto/bmw328i/BMW_ ... 00-245.avi" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 10:21

Knot schreef:
Bert ///M3 schreef:Doen ze ook niet, alleen voor de E46 M3 en E39 M5 maar die hebben toevallig ook grotere oliekanalen naar de vanos :)
Bert, wat zou jij in de 328i gooien? De 0w30 LongLife is wel een volsyntheet en een Magnatec 5w40 volgens mij niet. (Die 5w40 zou de middenweg zijn tussen mijn huidige 0w30 en de 10w60 alleen is het geen volsyntheet.)
Als een volsyntheet dan zoveel sterker zou zijn onder belasting en de w60 mogelijk te dik zou zijn voor non-M motorblok oliekanalen, dan zou deze toch ook een optie zijn (die 0w maakt niet zoveel oud, koude start, maar een W40 is toch net wat dikker dan de W30 die er nu in zit)

Edge Sport 0W-40

- Volsynthetische olietechnologie
- ACEA A3/B3, A3/B4, C2, C3
- BMW Longlife-04

http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 12,8

De Magnatec kom ik er niet helemaal uit wat de beste oplossing zou zijn en welke nou volsyntheet is

- Magnatec 5W-40 C3 "Synthetic Technology"
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

- Magnatec 10W-40 A3/B3 "Part Synthetic Technology"
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;
Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 14,34 (zou dus dikker zijn op100C dan de 0W40 Sport?)

Wanneer je aan de BMW LL98 specificatie zou moeten voldoen zou je op een SLX Professional 5W-40 uitkomen.
http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan gaan mijn oren zo op papier richting de Edge Sport 0W40 eigenlijk...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 10:34

Edge Sport is ook geen volsyntheet.


Er zijn sommige oliefabrikanten die dat wel hebben, bijvoorbeeld Motul 300V, Silkolene, Redline ook dacht ik.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 10:46

Vreemd dat ze het er dan wel bijzetten....

Maar als je van de gegevens uit moet gaan dat er eigenlijk geen 10W60 in zou moeten (als je perse EDGE/TWS zou willen), door de dunnere oliekanalen naar de vanos, wat zou jij er dan in gooien? Niet perse Castrol begrijp ik dus... Zelf heb ik zoiets, hij draait nu op Castrol dus beter daarmee verder + BMW specificaties van diverse Castrol olien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 10:52

Gewoon 10W40 oid.

10W60 en dat soort dikke olietypen zou ik alleen doen als je temperatuur echt heel hoog oploopt.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 12:43

Als ik de Edge 10W60 vergelijk bij 100C is die wel een heeeel stuk dikker inderdaad:

Viscositeit @ 100°C ASTM D445 mm²/s 24.2

"Castrol Magnatec 10W-40 A3/B3 gebruikt hoogwaardige half-synthetische basisolie technologie,
waardoor een sterkere beschermingsgraad verzekerd wordt."

De Magnatec 10W40 zit er mooi tussenin met 14,3 bij 100C... alleen ga ik dan van 0W30 "volsyntheet" (in hoeverre dat VOL is) naar een 10W40 halfsyntheet... neem aan dat dat geen kwaad kan?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 23 apr 2009, 13:00

Denk wel dat dat kwaad kan.

Bert?????

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 13:00

Kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door frank de jonge » 23 apr 2009, 13:24

Van volsyntheet terug naar half niet?????

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 13:39

Nee ook niet.

Plus die Castrol 0w30 is volgens mij sowieso geen volsyntheet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 23 apr 2009, 13:53

"Castrol SLX Professional Powerflow BMW LL04 0W-30 is co-engineered in partnership met BMW voor de laatste generatie van motoren. De volsynthetische formulatie met "Clean Performance TechnologyTM" verlengt de levensduur van de moderne complexe uitlaatgas-emissiesystemen en helpt zo de schadelijke emissies naar het milieu toe te verminderen."

Ze zeggen van wel.... maar volgens mij zijn een hoop geen "echte" volsyntheet als ik de verhalen mag geloven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 14:21

Zelfs op Aldi olie van 2 euro per liter staat syntetisch :lol:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Marco R. » 23 apr 2009, 15:06

@ Bert(ikipedia); Hoe kun je erachter komen dat een olie 'echt' volsyntheet is? Ik heb 5L Kroon Helar 0w40 waarbij op de website van Kroon staat vermeldt dat hij volsyntheet is.
Ik heb nu zelf 5w30 erin en heb die 5L kan helemaal niet meer nodig, maar wil wel een eerlijk antwoord geven als iemand ernaar vraagt :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2009, 15:33

Is niet altijd even makkelijk omdat de productdata vaak vol met marketing onzin staat.

In principe is een 100% sythetische olie voor de volle 100% gemaakt van een synthetische basisstof, zoals Motul 300V. Dat betekend zo veel als dat de olie echt homogeen is, er zitten geen vreemde deeltjes in oid die voor local hotspotting kunnen zorgen. Daar komen dan nog wat additieven bij etc.

Wat de meeste fabrikanten alleen doen is een gewone geraffineerde basisolie gebruiken die aanvullen met syntetisch gemaakte elementen, dat heet synthetic blend maar word vaak gemarket als zijnde synthetische olie.

Van castrol weet ik bijvoorbeeld dat Edge 10W60 volledig synthetisch is maar Edge sport 10W60 en andere varianten is volgens mij synthetic blend.

Synthetic blend hoeft verder niet slecht te zijn, je kan daar ook prima op rijden en bij wat trackdays oid gaat het spul echt niet zomaar in 1 keer stuk.

Niet alle 100% syntethische oliesoorten hebben ook dezelfde eigenschappen. Je kan een synthetische olie maken van bijvoorbeeld groep 3, 4 en 5. Dat is dan 100% syntetisch maar het kunnen hele andere oliesoorten zijn. Castrol Edge sport is bijvoorbeeld een groep 4 PAO olie terwijl Edge en Motul 300V groep 5 olieën op ester basis zijn. De meeste high end motorsport olietypen zijn group 5 vanwege de hoge shear bestendigheid.

Paul

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Paul » 23 apr 2009, 16:03

Bert, en de Kroon 10w60 is dat wat?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jun 2009, 16:52

Afgelopen zondag weer op Papenburg bezig geweest en buiten de nodige eigen drifts heb ik het schouwspel van de 2 sierra's gevolgd, bumpertje en spiegeltje tikken, elkaar uitremmen, synchroon tegen elkaar driften, prachtig was het. Alleen als je dat een paar ronden van erg dichtbij volgt moet je niet raar opkijken als er wat steen"tjes" over je eigen auto heen komen.

Heb nu dus een aardige barst in het gezichtsveld zitten van 30cm ofzo. Auto is niet WA+ verzekerd dus het wordt zelf lappen vrees ik.

Iemand een idee wat een voorruit + montage kost voor een E36 sedan?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Bert ///M3 » 04 jun 2009, 16:56

Losse voorruit zal zo rond de 200 euro zitten bij een dealer.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Niels » 04 jun 2009, 16:57

Ik hier eens geinformeerd omdat ik ook wel eens in Brabant ben: http://www.autoglasveghel.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; was toen vrij scherp moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Knot » 04 jun 2009, 17:01

De E36 M3 had ik WA+ dus dan hoef je alleen de 138 euro eigen risico te betalen en mag je 1x per jaar een nieuwe (voor)ruit laten plaatsen.

Via Daytona Leiden had hij iemand die het voor 0 euro deed met declaratie bij de WA+ verzekering alleen vond ik de ruit er niet mooi ingezet, lag veel te hoog in de rubbers.

Hans J.
Berichten: 370
Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
Auto: X5 M F85

Re: BMW E36 328i sedan

Bericht door Hans J. » 04 jun 2009, 19:40

In welke regio zit je, Knot?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gisae, Google Adsense [Bot] en 4 gasten